Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som jeg skal åpne egen bedrift lurer jeg på om jeg skal implementere fotografering, sånn bare for å kunne gjøre hobbyen momsfri :)

Om bedriften din ikke er knyttet til foto; så er det faktisk ikke lov. Kun driftsmidler som man kan kreve retur av mva på. Så har du kjøpt en stabel fotoutstyr; krevd tilbake mva for kjøpene og deretter har 0 (eller tilnærmet) inntekt knyttet til foto.... så har du trøbbel ;)

 

Edit:

Man skal være ytterst forsiktig med triksing med mva; staten er ikke en hyggelig "motstander"; og staten vinner _alltid_

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Fikk følgende melding på Flickr nylig. Skal jeg slå til på dette?

 

Jeg ville takket nei. Jeg sier bestandig ja når private vil bruke bildene mine ett eller annet sted, men såvidt jeg forstår er det her snakk om ett kommersielt foretak som vil bruke bildet ditt, og dermed tjene penger på det, uten at du får noe annet enn kreditering tilbake.

 

Men du kan jo svare noe sånt som at "det høres interessant ut, hvor mye penger er det snakk om?" for å kontre frekkheten ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk følgende melding på Flickr nylig. Skal jeg slå til på dette?

...American Express Publishing (and its affiliates and licensees) may reproduce, distribute, display and publish the images taken in and via webpages, websites and other publications, products and services that contain, exhibit, or are branded with the name or logo of the Magazine or Website, and use the Photographs for the promotion of the foregoing.

jeg ville ikke gitt noe gratis der nei. du kan risikere at bildene blir brukt så godt som over alt uten at du får en keone for det. American xpress publishing driver med mye forskjellig. sjekk wikipedia.

Lenke til kommentar

Nå som jeg skal åpne egen bedrift lurer jeg på om jeg skal implementere fotografering, sånn bare for å kunne gjøre hobbyen momsfri :)

Om bedriften din ikke er knyttet til foto; så er det faktisk ikke lov. Kun driftsmidler som man kan kreve retur av mva på. Så har du kjøpt en stabel fotoutstyr; krevd tilbake mva for kjøpene og deretter har 0 (eller tilnærmet) inntekt knyttet til foto.... så har du trøbbel ;)

 

Edit:

Man skal være ytterst forsiktig med triksing med mva; staten er ikke en hyggelig "motstander"; og staten vinner _alltid_

 

Nja, hva jeg kjøper eller ikke har ikke skattedirektoratet noen med å gjøre, alle former for bedrifter har lov til og utforske forskjellige produktive ideer for inntjening, sålenge man har et realistisk bruksområde for dette innad i en bedrift, at man "låner" dette utenom arbeidstiden er ikke relevant selv om det finnes en lov som sier at jeg som "ansatt" skal skattelegges for dette på lik linje som pc,telefon, bil og alt annet som jeg som privatperson/ansatt kan ha et økonomisk utbytte av å låne.

 

Hvis jeg kjøper meg fotoutstyr for la oss si 50K for å kunne lage egne produktfoto istedenfor og leie inn et firma for dette eller at jeg kjøper meg fotoutstyr for og begynne som profesjonell fotograf er det full lovlig, problemene begynner hvis man ikke kan bevise bruksområdene ovenfor en regnskapsfører som ikke vil godkjenne dette som et realistisk bedriftsinnkjøp.

 

Og jeg har ingen hensikt av og lure staten, ikke pga. at jeg kan få pålagt flere år med meget kostbar bokettersyn eller straffeskatt, men pga. at jeg er forbi dette lure/trikse-stadiumet i mitt liv, men jeg sier ikke nei takk til bakdører som er helt legale :)

 

Du må vel ha produktbilder?

 

Ja det må jeg, og mange av de foregår i høy fart så da må fotoutstyret kunne følge dette opp :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Jeg er i utgangspunktet hjertens enig med dere. Dette er imidlertid også en anledning til å få litt gratis publisitet og trafikk på hjemmesiden min. Jeg leser på wikipedia at bladet har 4,8 mill lesere. Noen av disse er sikkert innom hjemmesiden deres fra tid til annen. Burde være verdt litt dette også. Men jeg er som sagt enig i at en slik sniktilrivelse av bruksrettigheter er en stor uting. Av denne grunn har jeg også tidligere nektet bruk av mine bilder i kommersielle sammenhenger uten at man hadde tenkt å betale noe som helst.

 

Denne oppfatningen av at fotografi ikke er noe man skal betale for ser ut til å bre om seg jfr. alle disse "fotokonkurransene" man ser overalt.

Lenke til kommentar

Jeg synes hvertfall avtalen uansett burde endres for din del.

Selv hadde jeg sikkert godkjent publisering i bladet, men her ber de jo om å få lov til å bruke det til hva som helst. American Express Publishing gir ut flere blader fast, bøker og har mange events (messer?) hvor deres 'avtale' med deg gir de ubegrenset rett til å bruke det hvor og når de selv ønsker.

 

Skjønner dog at du ønsker eksponering, men deres avtale var litt ugrei.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter bærbar PC for bildebehandling og sliter med å finne ut hvilke bærbare PCer som har god fargekvalitet på skjermen. De fleste opplyser bare om størrelse og oppløsning og til nød dynamisk kontrast og responstid. Det sier meg lite om hvor god skjermen er til bildebehandling. Har dere noen tips?

 

PS. Apple er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å holde konserter når du ikke har noen planer om å belyse scenen forfra?! Krevende fotoforhold...

Bare slik verden er; belysning på konserter er for å skape atmosefære for publikum. Fotografers ønsker er helt ute av vurderingen for konserter (og de fleste andre events). Derfor det siste og råeste på kamerafronten + optikk er til stor hjelp. Tok bilder på en Nils Petter Molvær konsert for noen uker siden; der var det så godt som ingen lys utenom på bakgrunnen, men ble kule bilder uansett med ISO12800 eller lavere ISO og siluetter av artist mot belyst bakgrunn; fokussystemet til D3s svetta en smule, men kom i mål :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...