Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Siri ble truffet av trailer på E6 - sjåføren kjørte videre

 

Litt underfundig forklaring, kjørte på høyre side av veien, ble truffet i siden og så ble bilen truffet av fronten av traileren.

 

De kan ikke ha møtt hverandre for da ville denne situasjonen ha vært umulig, altså er det nærliggende og tro at de kjørte samme vei i en to-felts vei "E6/Fredrikstad-distriktet er det kun to-felts", og hvis bilen traff først vogntoget i siden før fronten på lastebilen må hun ha hold en høyere fart en vogntoget og kjørt forbi på innersiden/høyre side, vogntoget kan ikke ha holdt en høyere fart siden personbilen ville da aldri ha truffet vogntoget i fronten etterpå.

 

Det er vanskelig og vite hendelseforløpet men sånn som jeg ser det utifra reportasjen/bildet har bilen tydelige merker av et dekk samt bakovervendte bulker/riper, det kan hende at vogntoget fikk en sleng men tviler sterkt på det siden kjøring på denne type vei er veldig sikkert, eneste er hvis det var sterk vind i området og det var det ikke på fredagen hvis jeg ikke husker feil. Så det er nærliggende og tro at hun har hatt en relativ høyere fart en vogntoget og prøvd å kjøre forbi på innsiden, sannsynligvis har hun ligget i dødvinkelen til speilene til vogntoget, og vogntogsjåføren har sannsynligvis begynt med en fil/feltskifte som har gjort at han har truffet bilen hennes med høyre bakhjul på trekkvognen, hun har sikkert trykket gasspedalen i bunn når hun oppdaget at vogntoget hadde begynt feltskifte og klart å komme ut foran vogntoget før han hadde foretatt hele feltskiftet, sannsynligvis har hun da sluppet gassen og eventuelt trykket bremsepedalen inn når hun var forbi og da har ikke vogntoget klart å stoppe fort nok til og unngå påkjørselen i fronten av vogntoget.

 

At vogntogsjåføren stakk av etterpå kan det være flere grunner til og det vil jeg ikke spekulere i.

 

Edit: hvorfor jeg tror at dette er riktig hendelseforløp er at jeg har kjørt lastebil/vogntog/semitrailer i endel år og har faktisk opplevd denne situasjonen noen ganger. Situasjonen er som følgende at jeg foretar en forbikjøring av en mer saktegående lastebil, noe som tar lang tid, det har kommet til noen personbiler som legger seg så tett bak meg så at jeg ikke ser de i speilene, når jeg er forbi kan en av dem være så frustrert at han/henne slenger seg over i høyrefeltet og trykker gassen i bunn, samtidlig som jeg begynner å bytte fil igjen, hvis jeg ikke har hatt et spesielt montert speil som gjør at jeg ser bakover og nedover på siden av lastebilen ville det være vanskelig å se disse "selvmordskandidatene".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ser som det største problemet med slike løsninger, er stabilitet og ytelse. Jeg vil ikke være overrasket om du får bedre ytelse med en liten boks hjemme med dynamisk DNS, selv via en treg ADSL linje.

 

Men hvis du ønsker lett tilgang til shell for å kunne teste ut shell scripting, så er det kanksje like greit å installere cygwin på PC'en din?

Er ikke helt sikker på om jeg er enig i konklusjonen her ;) Jeg har hatt slikt kjørende hjemme før, og jeg kan med hånden på hjertet si at linja hjemme er for dårlig, og holder ikke mål.

 

Såklart har jeg cygwin, helst med Terminator på toppen. Anbefales hvis du ikke har prøvd det.

Får leite litt til, kjenner flere med meget stabile Low End box, det gjelder bare å finne riktig tilbud :)

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg er enig i konklusjonen her ;) Jeg har hatt slikt kjørende hjemme før, og jeg kan med hånden på hjertet si at linja hjemme er for dårlig, og holder ikke mål.

Ok, da må du ut av huset.

 

Såklart har jeg cygwin, helst med Terminator på toppen. Anbefales hvis du ikke har prøvd det.

Terminator?

 

Får leite litt til, kjenner flere med meget stabile Low End box, det gjelder bare å finne riktig tilbud :)

Har sjekket i Norge, og da ligger en slik server på et sted mellom 129,- og 199,- pr. mnd for grei ytelse.

Lenke til kommentar

Mange her som vurderer nytt kamera med flere spennende ting på vei mot (nett)butikkene de neste par månedene, eller er folket happy happy joy joy med det dere har i veska/bagen nå om dagen ?

 

Nå har jeg bare en Fuji X100 i kamerabaggen, hvis du ikke teller med Samyang 14mm og batteri/lader til D3 serien som jeg ikke har fått solgt, så jeg er spent på X-Pro1. Prisen avgjør om det blir det på meg eller noe annet.

Lenke til kommentar

Terminator?

Ett skall til Cygwin i Windows, mye enklere å jobbe med. Bare å installere hvis du har Cygwin.

Har sjekket i Norge, og da ligger en slik server på et sted mellom 129,- og 199,- pr. mnd for grei ytelse.

Det blir nok ikke i Norge, nei. Ingen i Norge klarer å levere det jeg trenger billig nok. Kanskje i Sverige, men det er også tvilsomt. Tror det ender med Nederland.

Lenke til kommentar

Ett skall til Cygwin i Windows, mye enklere å jobbe med. Bare å installere hvis du har Cygwin.

Denne du tenker på?

 

Det blir nok ikke i Norge, nei. Ingen i Norge klarer å levere det jeg trenger billig nok. Kanskje i Sverige, men det er også tvilsomt. Tror det ender med Nederland.

Du får komme med en rapport når du har bestemt deg. Det er ingen som leier en hylleplass med strøm og nettverk der du kan plassere en egen maskin da?

Lenke til kommentar

Denne du tenker på?

Thats the one. Cygwin blir enklere å håndtere synes nå jeg.

Du får komme med en rapport når du har bestemt deg. Det er ingen som leier en hylleplass med strøm og nettverk der du kan plassere en egen maskin da?

Akkurat nå kjenner jeg ingen, men skal sjekke opp litt hos en kompis. Kanskje vi kan få slengt opp en 2U i rack. Skal leite litt videre - tror jeg skal følge med litt på lowendbox.com, er en i NL som virker stabil og god - problemet er at det ikke er ledig plass ;)

Lenke til kommentar

Thats the one. Cygwin blir enklere å håndtere synes nå jeg.

Bruker det nye terminalvinduet til cygwin, jeg.

 

Akkurat nå kjenner jeg ingen, men skal sjekke opp litt hos en kompis. Kanskje vi kan få slengt opp en 2U i rack. Skal leite litt videre - tror jeg skal følge med litt på lowendbox.com, er en i NL som virker stabil og god - problemet er at det ikke er ledig plass ;)

Det er nok en grunn til at de er utsolgt, ja :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare en Fuji X100 i kamerabaggen, hvis du ikke teller med Samyang 14mm og batteri/lader til D3 serien som jeg ikke har fått solgt, så jeg er spent på X-Pro1. Prisen avgjør om det blir det på meg eller noe annet.

Blir vel et Canonhus med en 135L enda en gang, vil jeg gjette på? ;)

 

Tja, det må være hvis Canon kommer med en digital A-1 med EF adapter. Ellers, nei.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen erfaring med Canon 35mm f2 til konsertfoto..?

 

Ble spurt om å dekke en konsert i Storsalen på Samfundet i Trondheim nå på lørdag (mellomstort lokale, ca 1000 pers), men så ble jeg plutselig litt redd for at jeg kanskje havner mellom to stoler brennviddemessig.

Har kun 50mm 1,4 og 70-200 2,8 som er lyssterke nok til formålet akkurat for øyeblikket. Lurer på impulskjøp av 35 f2.. :hmm:

Endret av _nomad
Lenke til kommentar

Vel - det pleier da å være systemskifte til Canon minst like ofte som du endrer nick tilbake igjen til sn0dig, så.. ;)

 

Men nå skal jeg gå for noe litt mer kompakt enn et SLR. Og Canon G1x er ikke aktuelt. Hvis jeg ikke ville ha noe mer kompakt så hadde jeg ikke solgt D700en min. Synes ikke at 5D II eller 1D3 kan måle seg med D700.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen erfaring med Canon 35mm f2 til konsertfoto..?

 

Ble spurt om å dekke en konsert i Storsalen på Samfundet i Trondheim nå på lørdag (mellomstort lokale, ca 1000 pers), men så ble jeg plutselig litt redd for at jeg kanskje havner mellom to stoler brennviddemessig.

Har kun 50mm 1,4 og 70-200 2,8 som er lyssterke nok til formålet akkurat for øyeblikket. Lurer på impulskjøp av 35 f2.. :hmm:

har ikke erfaring med konsertfoto, men den jakter veldig i lavlys-situasjoner med autofokus syntes jeg

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen erfaring med Canon 35mm f2 til konsertfoto..?

 

Ble spurt om å dekke en konsert i Storsalen på Samfundet i Trondheim nå på lørdag (mellomstort lokale, ca 1000 pers), men så ble jeg plutselig litt redd for at jeg kanskje havner mellom to stoler brennviddemessig.

Har kun 50mm 1,4 og 70-200 2,8 som er lyssterke nok til formålet akkurat for øyeblikket. Lurer på impulskjøp av 35 f2.. :hmm:

35mm kan vel bli noe snaut, hvis du ikke er mer eller mindre på scenen. f/2 fungerer greit, du bør kanskje gå opp til f/2.8 for å få litt mer skarphet, og dybdeskarphet.

 

Et eksempel tatt ikke for langt fra scenen:

post-126935-0-96686600-1327006823_thumb.jpg

EOS 30D, 35mm, f/2.5, 1/100s, ISO 800 (Stina Stenerud og J.T. Lauritsen + noen av bandmedlemmene til Stina)

 

har ikke erfaring med konsertfoto, men den jakter veldig i lavlys-situasjoner med autofokus syntes jeg

Har ikke hatt noen problem med det.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen erfaring med Canon 35mm f2 til konsertfoto..?

 

Ble spurt om å dekke en konsert i Storsalen på Samfundet i Trondheim nå på lørdag (mellomstort lokale, ca 1000 pers), men så ble jeg plutselig litt redd for at jeg kanskje havner mellom to stoler brennviddemessig.

Har kun 50mm 1,4 og 70-200 2,8 som er lyssterke nok til formålet akkurat for øyeblikket. Lurer på impulskjøp av 35 f2.. :hmm:

 

Salen er vel såpass stor at det burde burde være mulig å bruke 70-200, om du trekker litt bakover, men da blir det kanskje et problem med mye folk mellom deg å scenen. Vet hvertfall at det objektivet er det mange som anbefaler til konserter. Ellers så har vel fotogjengen på samfundet god erfaring med å dekke konserter der, så det er vel ikke umulig at noen der kan komme med tips og anbefalinger :)

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...