Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle til å skifte lyspærer på bilen i dag. Det gikk ok på høyre side, men på venstre siden fikk jeg ikke til å dra ut strømkontakten. Er det noen som vet om Ford har et triks for å få den ut? Eller er det mulig å bytte uten å ta den ut?

 

De kan sitte jækla godt fast, prøv og ta ut pære, holderen og kontakten i et stykke, så kan du lirke en liten skrutrekker imellom for å presse de fra hver andre.

 

Løper jeg noen risiko ved å ikke koble fra. Jeg klarer å få det til, men jeg lurer på om det går strøm der selv når bilen er slått av. Det er en 2006 modell, ford focus.

Lenke til kommentar

Løper jeg noen risiko ved å ikke koble fra. Jeg klarer å få det til, men jeg lurer på om det går strøm der selv når bilen er slått av. Det er en 2006 modell, ford focus.

 

Nei ingen fare, jordkabelen går direkte til gods og sålenge pæra ikke lyser er den strømløs, og er det eventuell en strøm i kretsen så vil sikringene slå ut før det skjer noe farlig.

 

Noe av grunnen for at kontakten sitter er at kablene er av minimum dimensjon så man får varmgang i kontakten som igjen vil "brenne" seg litt fast.

 

Edit: det som kan være farlig med en moderne bil proppet med elektronikk er å gi starthjelp, feil tilkobling av startkablene kan brenne kretskort og lignende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg skulle til å skifte lyspærer på bilen i dag. Det gikk ok på høyre side, men på venstre siden fikk jeg ikke til å dra ut strømkontakten. Er det noen som vet om Ford har et triks for å få den ut? Eller er det mulig å bytte uten å ta den ut?

 

De kan sitte jækla godt fast, prøv og ta ut pære, holderen og kontakten i et stykke, så kan du lirke en liten skrutrekker imellom for å presse de fra hver andre.

 

Løper jeg noen risiko ved å ikke koble fra. Jeg klarer å få det til, men jeg lurer på om det går strøm der selv når bilen er slått av. Det er en 2006 modell, ford focus.

Hva med å google det?

2006 ford focus change headlight

Lenke til kommentar

Jau, oppgrader til 8Gb og den burde greie de fleste oppgaver. Selv om det er Windows.... :roll:

 

Windows 7 er faktisk til å leve med.

 

Er jo ikke ment som en hovedmaskin for redigering uansett =)

men lurer på hvor mye jeg kan prute denne ned til :p

Du skal ikke se bort i fra at det den maskinen du bruker i 99% av tiden ...

 

Er det noen som gir rabatt når prøver å prute lenger da?

Lenke til kommentar

Fikk nettopp tilbake et bilde på lerret på Japan Photo, og må si meg veldig fornøyd med kvaliteten. Eneste problemet er at jeg ikke tenkte på at litt av bildet ble brettet rundt kanten av lerrettet når jeg cropet det, og derfor ble de ytterste cm ikke synlig på bildet :( Selv om dette bare er min egen feil har jeg noe som helst mulighet til å få et nytt forsøk, eller er det bare å bite i det sure eplet og kaste lerrettet og prøve på nytt?

 

Når jeg ser litt nøyere på det synes jeg også fargene er litt blassere på lerret enn på PC-skjermen, men dette må man kanskje regne med? Også synes jeg himmelen ble mer lilla/mørk blå på utskriften, mens på PC-skjermen har himmelen en mye mer innbydende lys blå farge. Jeg har ikke gjort noe spessielt for å håndere farger på utskriften, bortsett fra at at exporterte fra Lightromm med sRGB. Er det noe mer jeg burde gjort?

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Når jeg ser litt nøyere på det synes jeg også fargene er litt blassere på lerret enn på PC-skjermen, men dette må man kanskje regne med? Også synes jeg himmelen ble mer lilla/mørk blå på utskriften, mens på PC-skjermen har himmelen en mye mer innbydende lys blå farge. Jeg har ikke gjort noe spessielt for å håndere farger på utskriften, bortsett fra at at exporterte fra Lightromm med sRGB. Er det noe mer jeg burde gjort?

Har du kalibrert skjermen? Viss ikkje er det vel truleg skjermen som er feil og printet som er rett.

Lenke til kommentar

Når jeg ser litt nøyere på det synes jeg også fargene er litt blassere på lerret enn på PC-skjermen, men dette må man kanskje regne med? Også synes jeg himmelen ble mer lilla/mørk blå på utskriften, mens på PC-skjermen har himmelen en mye mer innbydende lys blå farge. Jeg har ikke gjort noe spessielt for å håndere farger på utskriften, bortsett fra at at exporterte fra Lightromm med sRGB. Er det noe mer jeg burde gjort?

Har du kalibrert skjermen? Viss ikkje er det vel truleg skjermen som er feil og printet som er rett.

 

Nei, skjermen har nok aldri vært kalibrert. Dette var noe jeg i det lengste håpet å kunne styre unna, men ser ut som jeg må sette meg inn i dette også. For å være helt ærlig vet jeg ikke en gang hva det vil si å kalibrere en skjerm :tease: Er det sånn at jeg må kjøpe en liten "maksin" som jeg setter på skjermen og som fikser alt?

Lenke til kommentar

Skal man sikre seg korrekte farger på utskrifter, er man nødt til å kalibrere skjermen. Sånn er det bare. Det er som oftest bare en "dings" man kobler til maskinen, og henger opp foran på skjermen, så fikses det meste relativt automatisk.

 

Men nå over til noe helt annet...

 

Fototelt softboks. Noen som har erfaring med slike? Eksempel her. Er det bare å ha litt lys gjennom fra sidene/over, også får man fine produktbilder? Jeg vet jeg forenkler ting litt nå, men LITT studioerfaring har jeg jo.

Lenke til kommentar

Dere har sikkert fått det med dere alt, men for dem som ikke har det. Det er en litt innteressant sak i vg e24 om fotograf, bilder og distribusjon. (jeg leste på vg-nett.. og da sto det på forsiden, så trykket jeg på saken. Derfor skrev jeg VG, men ser nå at linken er e24osv..)

 

http://e24.no/media/krangler-om-johaug-bilder/20142115

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Har fått i gang fars gamle 35mm kamera, leverte inn filmen som var i huset og fikk de både til og fremkalle og trykke på papir.

 

Planen fremover er og bare ta negativer for å digitalisere og legge bildene inn i Lightroom biblioteket.

 

Vi har en gammel Epson Stylus Photo RX500 All-in-One Printer. Har prøvd alle mulige måter for å scanne negativene inn med denne, men ser ut til at det er noe galt med lampa i selve negativ delen og den ikke fungerer.

 

Fikk en mail i fra Fotovideo om at de skal ha "print uke" neste uke. Og da et tilbud på Epson Scanner Perfection V600 til 1295,-

 

Hvordan tror dere denne scanneren vil ta seg ut og hvordan vil dere tro kvaliteten blir? Er den vært investeringen i forhold til og prøve og få den gamle RX500 til og fungere.

 

 

Er også mange mange mange bilder og negativer som ligger i skuffer og esker på loft og i kjeller som jeg kunne tenkte meg og få digitalisert slik at alt skal komme frem i lyset igjen. Dette er bilder og negativer i fra 1960 -> 2005. Hvor mange bilder det er har jeg ingen anelse om, men hvis jeg iallefall får noe inn digitalt så er det iallefall litt hyggelig.

 

Vil jeg kunne bli fornøyd med denne fra fotovideo på tilbud?

Hvordan er dette med programvare for å scanna inn, noe som følger med eller må jeg betale dyrt for å få noe som kan fungere?

 

Kvalitet er jo noe man må betale for, alt jeg er ute etter er en kvalitet som gir det mulig og vise frem bildene digitalt og kunne ha glede av de.Både for meg og senere genrasjoner (ikke noe behov for enorme trykk og utskrifter)

De vil vell uansett ha det bedre ved og legges inn digitalt med backup'er og et system.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

 

Fototelt softboks. Noen som har erfaring med slike? Eksempel her. Er det bare å ha litt lys gjennom fra sidene/over, også får man fine produktbilder? Jeg vet jeg forenkler ting litt nå, men LITT studioerfaring har jeg jo.

 

Når du nevner det, jeg snublet akkurat over dette lille teltet fra netshop, skal ikke kjøpe noe sånt med plutselig bare dukket det opp på skjermen når jeg lette etter noen annet :)

 

Lag deg et telt selv, kjøp deg noen billige lamper med e27 sokkel og pærer med riktig fargetemperatur så er du i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...