Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått flyttet Smugmug galleriene over til flickr, og kan avslutte den kontoen.

:hmm: ..så det var derfor det begynte å komme så mange "gamle" bilder fra deg på Flickr plutselig...storjobb da skjønner jeg. (Jeg hadde mitt første nettalbum på Eurofoto eller noe slikt...og det lot jeg visst gå dukken)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det en grønn laster "tab" i toppen av vinduet mitt når jeg er inne på forumet?

 

Det er pga. av at akam har blitt miljøbeviste,når den lyser grønn sparer vi miljøet :)

 

 

Bare tuller :tease:

Den har vært synlig en god stund,sikkert noe feilprogramering en eller annen plass.

 

Lenke til kommentar

[**På den tredje side: det skal mye til for at jeg i det hele tatt tar meg bryet med å gå ut døren. Jeg burde ikke brukes som eksempel eller målestokk for noe som helst.]

Bohem. ;)

«There were Swedes to the left of him

Russians to the right

A Czech at the blue line looking for a fight

Brains over brawn–that might work for you

But what's a Canadian farm boy to do?»

Warren Zevon - Hit Somebody

 

Finnes det noen givende alternativ? Muligens ikke alle bohemer som opererer med standardtakst for derivatkoking, riktignok ...

 

In other news: euroen er farlig lav – et par av fotokjøpene jeg ellers har slått fra meg blir farlig fristende. Best å holde vannstanden på brukskontoen så lav som mulig, så jeg unngår de helt store impulsblemmene. 50/1.4-bruken er såpass forutsigbar at jeg like gjerne kunne gått over til noe langt mer asketisk, analogt og slarkete uten å lide stort.

Lenke til kommentar

:hmm: ..så det var derfor det begynte å komme så mange "gamle" bilder fra deg på Flickr plutselig...storjobb da skjønner jeg. (Jeg hadde mitt første nettalbum på Eurofoto eller noe slikt...og det lot jeg visst gå dukken)

Stor jobb kun i tid, ikke noe vanskelig og jeg tok det i "små" doser.

 

For de som er interessert, så var det april- og juni-festen 2009, samt bilder fra Kambodsja det dreier seg om :)

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har ikke noen erfaring med eye-fi kortene, er det noen som har?

Bruker det mye strøm, og tar lang tid for å få gps-fix?

 

Jeg så plutselig et nyttig område for en tablet, evt. bare på min nexus one når jeg er ute og reiser og vil dele bilder (har ikke med meg laptop på tur lengre...).

 

http://www.engadget.com/2011/01/06/eye-fis-direct-mode-hands-on-from-camera-to-tablet-in-seconds/

Lenke til kommentar

Driver å lager en timelapse video nå, så har kameraet stående ute i noen kuldegrader. Hørt diverse triks om hva man skal gjøre når man tar det inn i varmen igjen, som å ha det i en tett plastpose, legge det på et kaldt rom en stund, ha det i kjøleskapet osv. Noen som faktisk VET hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar

Driver å lager en timelapse video nå, så har kameraet stående ute i noen kuldegrader. Hørt diverse triks om hva man skal gjøre når man tar det inn i varmen igjen, som å ha det i en tett plastpose, legge det på et kaldt rom en stund, ha det i kjøleskapet osv. Noen som faktisk VET hva jeg burde gjøre?

Alle tipsene funker, men tett plastpose er kanskje det greieste.

 

Det viktigste er at kameraet får varmet seg opp over litt tid i tørr luft, slik at det ikke oppstår kondens inni det.

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått ødelagt kamera av kondens ved å ta det inn i varmen egentlig?

 

Var med på photoshoot i Pirbadet i Trondhjem for noen år siden. Tok med alt fotoutstyr fra bilen (som hadde ligget der natten over) og inn i den varme og fuktige svømmehallen. Ute var det under 20 kalde. Det var ikke noe stress for verken kamera eller objektiver. De kraftigste blitsene lagde derimot noen skumle lyder innimellom, uten å ta skade.

 

Etter denne gangen har jeg aldri tatt hensyn til kondens på mitt utstyr. Vil kalle det hysteri, men det er kanskje bare jeg som har vært dum og heldig fram til nå(?)

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd kondens som noe problem i forhold til å ødelegge kamera, men det som kan være kjipt er om du er ute og skyter i kulda, stikker inn en kort tur og så ut igjen, rekker det å legge seg dugg på frontelementet, som gjerne også fryser til is om frontelementet er kaldt nok... prøver å huske å sette på objektivdekselet før jeg går inn i slike situasjoner.

 

1136767405_eCWA2-350x350.jpg

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Er det noen som har fått ødelagt kamera av kondens ved å ta det inn i varmen egentlig?

Tja. At ting stort sett går greit er ikke noen grunn til å ikke ta forholdsregler. Alt av elektronikk kan ta skade av fuktighet. Det behøver ikke å eksplodere med en gang det kommer vann på det, men faktorer som korrosjon av ledere på kretskort kan bidra til å redusere levetiden.

 

For min egen del så kan jeg ikke si noe om elektronikken har fått slitasje, men jeg har i hvert fall opplevd å få bilder ødelagt fordi kamerautstyret ikke var tilstrekkelig akklimatisert og det oppstod kondens på linseelementer inni telezoomen min :hrm:

Lenke til kommentar

Noen som vet om kvaliteten på bilder forringes i det de lastes opp på flickr?

Fikk en mail fra en dame som spurte om tillatelse til å bruke et av bildene mine som veggpryd i et møterom på et hotell her i byen, men ser at originalfilen har forsvunnet fra harddisken på mystisk vis :hrm:

Originalstørrelsen ligger på flickr though. Er det noe stress å bare sende versjonen som ligger der? jeg synes den ser ok ut.. :hmm:

Lenke til kommentar

Noen som vet om kvaliteten på bilder forringes i det de lastes opp på flickr?

Fikk en mail fra en dame som spurte om tillatelse til å bruke et av bildene mine som veggpryd i et møterom på et hotell her i byen, men ser at originalfilen har forsvunnet fra harddisken på mystisk vis :hrm:

Originalstørrelsen ligger på flickr though. Er det noe stress å bare sende versjonen som ligger der? jeg synes den ser ok ut.. :hmm:

Flickr gjør ting med bildet, så jeg anbefaler deg å laste den ned selv og sjekk den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...