Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med å bruke en octabox (deep eller vanlig) som beautydish ved bruk av deflektor i midten? Skal visstnok være et meget fint alternativ. Har lyst å prøve!

Kan ikke erstatte en BD, men du får sikkert en fin lysmodifiserer uansett.

F.eks. Profoto sin sølv-BD gir lysutkast på 26 grader - det vil ikke en 'modifisert' octabox gi.

Lenke til kommentar

Ved bruk av blits radio triggere og manuell eksponering, kan man ikke i teorien kombinere ulike merker av blitser og kameraer i hytt og pine ?

 

Alt som har synkkontakt og/eller standard hotshoe kan mikses som man lyster. Dvs at man kan komme til kort om man har noe Sony/Minolta-kompatibelt utstyr å blande inn :p

Lenke til kommentar

Ved bruk av blits radio triggere og manuell eksponering, kan man ikke i teorien kombinere ulike merker av blitser og kameraer i hytt og pine ?

 

Alt som har synkkontakt og/eller standard hotshoe kan mikses som man lyster. Dvs at man kan komme til kort om man har noe Sony/Minolta-kompatibelt utstyr å blande inn :p

 

Det er notert ;-)

 

Blir vel Nikon og mFT Olympus og Panasonic som blir testkaninene her.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å bruke en octabox (deep eller vanlig) som beautydish ved bruk av deflektor i midten? Skal visstnok være et meget fint alternativ. Har lyst å prøve!

Kan ikke erstatte en BD, men du får sikkert en fin lysmodifiserer uansett.

F.eks. Profoto sin sølv-BD gir lysutkast på 26 grader - det vil ikke en 'modifisert' octabox gi.

Grid?

 

Brukte hodet mitt som en jalla deflektor og fikk den fine BD-effekten. Selvfølgelig ikke lik en skikkelig BD, da. Så tipset i en video, dog han hadde en para...

Lenke til kommentar

LX3/5 er i største laget til å være lommevennlig. Det går riktignok ned i en jakkelomme av litt størrelse om man går inn for det, men særlig behagelig er det ikke. Kjekt som alternativ når dSLR blir for stort, ikke noe jeg drar med overalt uten å tenke meg om.*

 

(*På den annen side – det skal mye til for at jeg går ut døren uten iPad**. Mulig jeg bare er lat.)

 

[**På den tredje side: det skal mye til for at jeg i det hele tatt tar meg bryet med å gå ut døren. Jeg burde ikke brukes som eksempel eller målestokk for noe som helst.]

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å bruke en octabox (deep eller vanlig) som beautydish ved bruk av deflektor i midten? Skal visstnok være et meget fint alternativ. Har lyst å prøve!

Kan ikke erstatte en BD, men du får sikkert en fin lysmodifiserer uansett.

F.eks. Profoto sin sølv-BD gir lysutkast på 26 grader - det vil ikke en 'modifisert' octabox gi.

Grid?

 

Brukte hodet mitt som en jalla deflektor og fikk den fine BD-effekten. Selvfølgelig ikke lik en skikkelig BD, da. Så tipset i en video, dog han hadde en para...

Grid vil hjelpe på. Ser at Profoto har grid ned til 30 grader for softboxene sine.

Likevel er det en annen form for lydmodifisering enn en BD.

 

Para er noe for seg selv. :p

Lenke til kommentar

Synes det er så snedig når redaksjoner / magasiner verdsetter ting som blir gjort for de :p

 

http://e24.no/media/article3971807.ece

 

Tilbød 7000,- i kompensasjon for å ha gitt bort bildene til VG. Det er ganske drøyt lite.

Om det betyr at bransjen skjerper seg kraftig på dette feltet blir jeg ikke lei meg om Bonnier taper. Blir nok ikke 150 000 kroner i erstatning, men en tidobling av Bonniers tilbud ser jeg ikke bort fra.

 

At de skjerper seg "kraftig" er nok lite sannsynlig. Men at de skjerper seg litt, håper jeg :=)

Lenke til kommentar

Synes det er så snedig når redaksjoner / magasiner verdsetter ting som blir gjort for de :p

 

http://e24.no/media/article3971807.ece

 

Tilbød 7000,- i kompensasjon for å ha gitt bort bildene til VG. Det er ganske drøyt lite.

Om det betyr at bransjen skjerper seg kraftig på dette feltet blir jeg ikke lei meg om Bonnier taper. Blir nok ikke 150 000 kroner i erstatning, men en tidobling av Bonniers tilbud ser jeg ikke bort fra.

 

At de skjerper seg "kraftig" er nok lite sannsynlig. Men at de skjerper seg litt, håper jeg :=)

Tja, kanskje det stopper de topp hemmelige planene om å kreve honorar fra fotografer når de bruker bildene deres, for "markedsføring".. da er jeg happy.

Lenke til kommentar

Jeg har nå en bærbar Dell pc med 500gb hardisk.

 

På denne bruker jeg lightroom til og holde orden i alle bildene og redigeringen jeg trenger.

 

Men ser nå at 500gb ikke holder mer en et halv år til.

 

Den er vært regelmessig formatert, og er egentlig bare bilder på denne. Har også en ekstern e-sata disk på 500 gb jeg kobler til en gang i mellom å tar backup av bilder og lightroom catalog.

 

 

Har tenkt til å utvide med mer plass, en litt fremtidsrettet investerning. Da tenkte få meg mellom 1-3 terra med plass til bilder på. Evnt, kanskje to like disker så jeg kan ta backup på en disk. Og ha en i en safe hos familie annet sted.

 

 

Litt av problemet er hvordan vil dette fungere egentlig? Jeg er en del ute og tar bilder, og er avhening av å ha med pc ut å legge inn bilder der. Enkelt å greit for de skal ut til kunder, og jeg har ikke mer minne. Men hvordan blir dette da med kataloger i lightroom etc?

 

Tror dette blir litt rot med at hjemme er det da mellom 1-3 terra med plass. Mens ute i felten bare 500gb. Har lightroom 3 noen gode løsninger på sånne ting?

 

Tar evnt i mot andre gode løsninger for mer lagring og backup løsninger.

Lenke til kommentar

Jeg har nå en bærbar Dell pc med 500gb hardisk.

 

...

 

Tar evnt i mot andre gode løsninger for mer lagring og backup løsninger.

Har laptopen Firewire eller e-Sata port?

 

Det ejg kunne se for meg er at du har en gigantisk ekstern disk koblet via FW/e-Sata som inneholder alle bildene og hoved-lightroom-katalogen.

 

Så har du en annen lightroom-katalog på PC'en som du bruker i felten (for du trenger ikke alle bildene dine der?)

 

Så eksporterer du fra laptop-katalogen og inn i ekstern-katalogen. Eller er det for vanskelig for Lightroom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...