Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hørt med i alle tre kategoriene, pluss en fjerde som kan formuleres

 

d. har sett veldig mange elendige blitsbilder, og lever derfor i den villfarelsen at blits gir elendige bilder, så sant ikke oppsettet er fryktelig komplisert.

 

Etterhvert har jeg innsett at dette ikke nødvendigvis behøver å være tilfelle, og tar konsekvensen av det, men har fortsatt ikke helt sett strobist-lyset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon´s gullring er vel det nærmeste du kommer, men er vel ikke helt det samme, da ikke alle av Nikon´s proffobjektiver har gullring. (Nå er ikke jeg så veldig oppdatert på Canon-objektiver, så jeg er helt sikker på det står til der i gården.)

 

Så vidt jeg vet, var gullringens opprinnelige betydning at objektivet hadde minst en linse av ED-glass. I begynnelsen var det kun proffobjektivene som hadde ED-glass, men etterhvert fikk også objektiver i konsumentklassen ED-glass og disse har ikke gullring.

 

Eksempel på pro-grade objektiv uten gullring er 85mm f/1.4.

Lenke til kommentar

Hei, Akamerikanere. :)

 

Har et gammelt Canon EOS 350D med kitobjektiv jeg ser etter et bruksområde for. Jeg har innsett for lenge siden at det er dumt å selge det, siden jeg ikke får mer enn en tusenlapp for det - jeg tror bruksverdien er mye høyere.

 

Jeg har nå 7D, så det er et temmelig stort sprang, ytelsesmessig mellom de kameraene.

 

Noen ideer til hva jeg kan gjøre? Tenker litt på å teste litt timelaps-greier, ettersom jeg ikke trenger frykte at lukkeren tar kvelden. Vet ikke hvor mange eksponeringer jeg har igjen, etter Canon sine målinger.

 

Andre bruksområder folk kan komme på?

Lenke til kommentar

Jeg bruker mitt 350 med kitobjektiv til festkamera - setter objektivet på 18mm, blender ned til ~f8 og fyrer løs med blits. Slipper å tenke på eksponeringa - og mesteparten av fotograferinga skjer fra hofta. Fungerer fjell. Bare ikke sett i for stort minnekort, det gjorde jeg på nyttårsaften - og endte opp med nesten 800 mer eller mindre gode bilder. :p

Lenke til kommentar

Påminnelse

 

Da er det kun noen timer igjen til sommerutfordringen tar til.

 

8 tema på inntil 8 uker, noe som skulle være fullt overkommelig for de fleste av oss. (det er fullt mulig å delta bare i et av temaene)

 

For ytterligere informasjon se her

 

Lykke til med utfordringen til alle sammen.

Lenke til kommentar

Trykke 8 ganger på knappen i løpet av 2 måneder burde vel gå.. smile.gif

 

 

Så lenge man klarer å holde fingrene unna knapp med søppelbøtte eller formatering av kort så burde det vel gå bra.

 

Må bare huske en liten stikkordsliste med tema, eller så er det vel bare å plukke ut bilder som passer til temaene blant de tusenvis man har tatt gjennom sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...