Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, nå snakker vi om svensker, som spiser sild og tørre kjøttboller til julemat. Vi får vel heller konkludere med at det er en nasjon med en litt særegen smak for festmat...

 

Jeg vil nok si at omtrent all Svensk mat er særpreget,surstrømning,gjær/surbrød,hamburgere garnityr og pizza for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Men de har ihverfall klart å brygge godt øl igjen. Før gikk det jo bare i Blå Pripps; men nå er det mye spennende som skjer der borte.

 

Jeg synes menyen min i kveld var vel så god - Stekt biff av ytefilet med kokte nypoteter og fløtesaus med Cognac. Og en grei fransk rødvin til.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om det pytone brødet dems, bleh!

 

Oh yes... Jeg bodde i Sverige i tre år og skikkelig brød var virkelig et savn. Andre matvarer kan man stort sett finne importerte alternativer for hvis de svenske varene ikke holder mål, men når det gjelder brød må du stort sett ta til takke med hva de lokale bakeriene kan tilby.

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd å leie av mange andre måtte jeg i dag ty til objektivutleie.no for å leie meg et Canon EF 70-200mm f 2.8L USM-IS :(

 

Meningsløst å leie noe til en så høy pris, men er man i nøden så er man i nøden! Skal bruke det på Hovefestivalen. Kan putte inn noen ord her om hvordan opplevelsen av å leie derfra var om noen interessert.

Du kunne leid min uten IS :)

Lenke til kommentar

"All fair points. Men generelt sett er det svært mange innen pressen som mener naturlig lys er mer naturlig å jobbe med. Det er en ting at man fint kan lyssette et portrett, men da blir det også mer seriøse og unaturlige rammmer rundt fotograferingen."

 

Om fotograferingen føles unaturlig gjør du som fotograf noe galt. Og det handler ikke om å nødvendigvis bruker kunstig lys, det handler om å bruke godt lys. Om det er kunstig eller helt naturlig er jo det samme, så lenge det ser bra ut. For det er jo det det handler, om å lage gode bilder, veien dit er ikke så viktig.

 

"I tillegg er det -veldig- mange som ikke liker blits. Rasjonelt eller ikke. Og ang. hva som fungerer på trykk.. tror jeg faktisk en stringerfotograf som brukes jevnlig av Aftenposten vet hva som fungerer. :p"

 

Det tror ikke jeg. Selv om han tar bilder gjør ikke det han til en ekspert, og ihvertfall ikke om han ikke har bilder som viser at han har ett høyt nivå. Ut i fra disse bildene jeg så her, ser jeg ikke noen grunn til å gå ut i fra at han engang tenker over det. Når han valgte å fotografere helt enkelt med overskyet, så var det neppe pga han tenkte at "dette kommer til å bli så sinnsykt kult på print. det er definitivt denne typen lys som popper best i aviser!"

 

Hver gang temaer om lys og pressefotografer kommer opp, så er det alltid noen som føler at de må unnskylde middelmådigheten, enten med at de har så dårlig tid, eller at de ikke synes blitz er naturlig, repotasje sjangeren generelt osv. Skjønner ikke hvorfor ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang temaer om lys og pressefotografer kommer opp, så er det alltid noen som føler at de må unnskylde middelmådigheten, enten med at de har så dårlig tid, eller at de ikke synes blitz er naturlig, repotasje sjangeren generelt osv. Skjønner ikke hvorfor ?

Det kan ha sammenheng med flere ting. Kan være at uansett hva de levererså blir det herja med av desken (eller noen andre), eller så har de tidsnød, eller så er det en journalist som har fått trøkket et kamera de ikke kan i handa, osv. En blits er forøvrig en ekstra ting som man må ha med seg. Det kan være ugreit for enkelte.

 

Og så er det vel med pressefotgrafer som andre fotografer; at en eller annen teknikk blir veldig populær og skal brukes. Enten man behersker den eller ikke.

 

Det er jo også en mulighet at fotografen er udugelig, inkompetent, og oppskrytt. Eller hur ?

Lenke til kommentar

Om fotograferingen føles unaturlig gjør du som fotograf noe galt. Og det handler ikke om å nødvendigvis bruker kunstig lys, det handler om å bruke godt lys. Om det er kunstig eller helt naturlig er jo det samme, så lenge det ser bra ut. For det er jo det det handler, om å lage gode bilder, veien dit er ikke så viktig.

 

Veldig bra sagt. Når en "fotograf" sier til meg at han ikke liker blits, og benytter seg kun av "naturlig" lys (I den grad en lampepære/lysstoffrør er naturlig lys). Så tenker jeg at enten så :

a) behersker ikke fotografen blitsbruk

eller

b) fotografen gidder ikke bære rundt på en blits

eller

c) fotografen har ikke råd til blits

 

Hvis man nekter å bruke blits/tilsatt lys, så begrenser man seg selv kreativt mener nå jeg.

 

Og hvis det er en regel innenfor dokumentarfotografi at man ikke skal bruke tilsatt lys, så føkk den regelen! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...