Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

For portretter, som de vi er inne på nå, spiller det vel ingen rolle om man er oppsiktsvekkende? Tilsatt lys er riktignok som oftest upraktisk, men jeg synes det virker som mange PJ-er (uten at dette er rettet mot noen her inne, eller der ute, for den saks skyld) er unødig redde for å slenge opp en blits eller to for å forbedre det tilgjengelige lyset. Blitsstativer av den kompakte typen, som Manfrotto 5001, gjerne med en dobbel-foldende Westcott-paraply (Strobist style :p ) er definitivt ikke noen betydelig belastning, og det tar bare et par minutter å sette opp for et portrett, eller for å tilsette litt ekstra lys i mørke idrettshaller, eller hva som helst ellers. Ofte kan man ende opp med dramatisk økt kvalitet, spesielt for bilder som skal gjennom avisenes kvalitetsvoldtagende trykkeprosess, som har godt av alt man kan oppdrive av ekstra kontraster, separasjon, osv.

 

Jeg skal ikke hevde at det er feil å ikke lyssette, men jeg vil i det minste påstå at det kan være uheldig å konsekvent bestemme seg for at kunstig lys og reportasje-/dokumentasjons-/nyhetsfoto er totalt inkompatibelt. Det, i likhet med alle andre teknikker og virkemidler, er et verktøy det er en fordel å kunne ta fram når det trengs :)

All fair points. Men generelt sett er det svært mange innen pressen som mener naturlig lys er mer naturlig å jobbe med. Det er en ting at man fint kan lyssette et portrett, men da blir det også mer seriøse og unaturlige rammmer rundt fotograferingen.

 

I tillegg er det -veldig- mange som ikke liker blits. Rasjonelt eller ikke. Og ang. hva som fungerer på trykk.. tror jeg faktisk en stringerfotograf som brukes jevnlig av Aftenposten vet hva som fungerer. :p

 

Tullprat.

 

Skal du dokumentere en situasjon, da vil blits ofte være ødeleggende. Men dokumentarfoto er så mye mer enn rein situasjonsdokumentasjon. Og det veit du inderlig vel ;)

 

Artikkelen du lenker til er vel forøvrig mer feature enn dokumentasjon. Vil du påstå at det samme gjelder for denne sjangeren?

Det er uavhengig av sjanger. Reportasjefoto er en metode som ikke er direkte linket til hva slags artikkel det brukes til. F.eks. er det på alle måter reportasjefoto når jeg fotograferer illustrasjon til en helt vanlig intervjusak som om jeg fotograferte reportasje. Selv om artikkelen ikke er en reportasje.

 

Ikke noe galt ved å være dogmetro, men en viss saklighet i argumentasjonen kan vi vel forlange, din fjomp :p

(Fjomp i vennlig betydning av ordet).

Glad i deg også. Saklig og saklig. Cartier-Bresson brukte aldri blits, ikke til portretter og ikke til reportasje. Jeg bruker blits til begge deler når det passer. Altså er jeg svært langt fra å være dogmetro.

 

:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tullprat.

 

Skal du dokumentere en situasjon, da vil blits ofte være ødeleggende. Men dokumentarfoto er så mye mer enn rein situasjonsdokumentasjon. Og det veit du inderlig vel ;)

 

Artikkelen du lenker til er vel forøvrig mer feature enn dokumentasjon. Vil du påstå at det samme gjelder for denne sjangeren?

Det er uavhengig av sjanger. Reportasjefoto er en metode som ikke er direkte linket til hva slags artikkel det brukes til. F.eks. er det på alle måter reportasjefoto når jeg fotograferer illustrasjon til en helt vanlig intervjusak som om jeg fotograferte reportasje. Selv om artikkelen ikke er en reportasje.

Det er fredagskveld, og jeg har en brun en uten kullsyre i hånda, men jeg vil prøve å være litt seriøs her allikevel.

 

Ja. Hvis målet med en artikkel er å være nøytral, vil det nok som regel være mest hensiktsmessig å ikke tukle med lyset.

 

Men målet med de fleste artikler er ikke nøytralitet. De har som regel en eller annen vinkling. (Å hevde nøytralitet og objektivitet vil i mange tilfeller være sterkt misvisende.)

 

Da har jeg problemer med å se at kreativ lyssetting skal være fy fy. Fornuftig brukt, vil bilder tatt med kreativt lyssetting, kunne bidra til å understreke vinklinga.

 

 

Jeg har et poeng til, men det tror jeg at jeg sparer til en kveld jeg er edru.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

ND-filter. Det driver jeg og vurderer. ND2-400-har jeg lest litt om, men strengt talt så aner jeg ikke helt hvilken gråfarge jeg trenger. Og "trenger" er vel strengt talt et motivspørsmål. Hm! Hva trenger jeg?

 

Bryllup etterpå. Burde vel ta med kameraet så jeg kan være med på å si "KA-DUNK". Ok, 50Den lager ikke så mye lyd, men litt lyd lager den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Da ble det et Manfrotto 055xprob med Manfrotto 804RC2 hode til en meget hyggelig pris på Elkjøp!! :D Det hender at man treffer den rette selgeren i den butikken altså.. :)

Lenke til kommentar

Tjo. Hadde ikke hatt noe i mot å ha en strek over 35mmen - leter litt etter unskyldning for å skaffe en ny en med rød ring...

 

Men tror det gikk fint med fotoapparatet, gikk rolig for seg under middagen. Kan ikke tro og/eller huske å ha tatt med sekken (som også inneholder ei tverrfløyte) til festen.

Lenke til kommentar

...

Mens jeg gjerne drikker annen sprit ren. Eneste som bli blanna ut av polvarer er vodka og lys rom. :)

 

 

Uggh. Litt usikker på hvor jeg la fotoapparatet i går. Håper jeg la det igjen der jeg var og spiste middag før jeg dro på fest... :hmm:

 

 

...

Men tror det gikk fint med fotoapparatet, gikk rolig for seg under middagen. Kan ikke tro og/eller huske å ha tatt med sekken (som også inneholder ei tverrfløyte) til festen.

Så du spiller tverrfløyte på fest? Kjipt å miste den da, blir vel ikke så morsomt på neste fest uten fløyte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...