Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Another thing, har merket at det ikke var mitt D300 som hadde dårlig feste, det er Sigmaen som det er noe galt med...

 

Det er slark i festet, på tross av at alle skruene sitter slik de skal. Nå tror det er 3 år siden jeg kjøpte det hos Japan Photo, så spørsmålet mitt er om det er noen vits i å i det hele tatt prøve på garanti/reklamasjon.

 

Det er ikke mye slark, men gjør at lysmåleren hopper fra f.eks 1/100-1/125, og 1/10-1/15 når jeg vrir på objetktivet. Litt irriterende, men det er vel ikke mye å hente i reklamasjon etter så lang tid? Merket slarken i fjor da jeg begynte med mellomringer, og sendte tilbake til BH 1 gang og fikk nye, men har nå vist seg at det er objektivet som har feilen.

Lenke til kommentar

Another thing, har merket at det ikke var mitt D300 som hadde dårlig feste, det er Sigmaen som det er noe galt med...

 

Det er slark i festet, på tross av at alle skruene sitter slik de skal. Nå tror det er 3 år siden jeg kjøpte det hos Japan Photo, så spørsmålet mitt er om det er noen vits i å i det hele tatt prøve på garanti/reklamasjon.

 

Det er ikke mye slark, men gjør at lysmåleren hopper fra f.eks 1/100-1/125, og 1/10-1/15 når jeg vrir på objetktivet. Litt irriterende, men det er vel ikke mye å hente i reklamasjon etter så lang tid? Merket slarken i fjor da jeg begynte med mellomringer, og sendte tilbake til BH 1 gang og fikk nye, men har nå vist seg at det er objektivet som har feilen.

Du har 5 års reklamasjonsrett. Så det er verdt forsøket. Et argument du kan bruke til din fordel er at du har akkurat byttet kamera.

 

Er det ikke noe med at objektivet ikke klarer å fokusere på avstand også?

Lenke til kommentar

Nå er det jo 5 års reklamasjonsrett i Norge, men spørs om slark går som en fabrikkfeil.

 

Reklamasjonsretten begrenser seg ikke til fabrikasjonsfeil - svakheter i designet (definert som at produktets holdbarhet ikke svarer til det forbruker må kunne forvente i forbrukerkjøpsloven) gir like mye rett til å reklamere.

Lenke til kommentar

Another thing, har merket at det ikke var mitt D300 som hadde dårlig feste, det er Sigmaen som det er noe galt med...

 

Det er slark i festet, på tross av at alle skruene sitter slik de skal. Nå tror det er 3 år siden jeg kjøpte det hos Japan Photo, så spørsmålet mitt er om det er noen vits i å i det hele tatt prøve på garanti/reklamasjon.

 

Det er ikke mye slark, men gjør at lysmåleren hopper fra f.eks 1/100-1/125, og 1/10-1/15 når jeg vrir på objetktivet. Litt irriterende, men det er vel ikke mye å hente i reklamasjon etter så lang tid? Merket slarken i fjor da jeg begynte med mellomringer, og sendte tilbake til BH 1 gang og fikk nye, men har nå vist seg at det er objektivet som har feilen.

Du har 5 års reklamasjonsrett. Så det er verdt forsøket. Et argument du kan bruke til din fordel er at du har akkurat byttet kamera.

 

Er det ikke noe med at objektivet ikke klarer å fokusere på avstand også?

 

Kan jo høre med de...

 

Objektivet klarer fint å fokusere på avstand, men skarpheten tar av, og er laaangt unna 70-200mm'ern min, men dette går jo på det optiske, en makro er ikke like bra som en tele på avstand.

 

Nå er det jo 5 års reklamasjonsrett i Norge, men spørs om slark går som en fabrikkfeil.

 

Reklamasjonsretten begrenser seg ikke til fabrikasjonsfeil - svakheter i designet (definert som at produktets holdbarhet ikke svarer til det forbruker må kunne forvente i forbrukerkjøpsloven) gir like mye rett til å reklamere.

 

Sender de en mail og hører jeg, men vil ikke lage noe oppstyr rundt det.

Lenke til kommentar

Oh, joy. Fikk akkurat mail om at bildene mine er sendt fra labben.

 

Til den gamle adressen min.

 

Såklart.

 

Type 50 bilder i 20x30cm og 15 stk for printed porteføljen min.

 

De sendes også med faktura så folk kan hente den uten å faktisk betale noe :p

 

Kommer sikkert ikke til å ta 14 dager før den er tilbake på rett vei tilbake i min retning :D

Lenke til kommentar

Jeg er heldigere enn jeg fortjener. På jobb for avisen min måtte jeg flytte bilen. Med en Volvo stasjonsvogn rygget jeg elegant tvers over fotobagen inneholdende en Nikonspeilrefleks av eldre årgang, en Tokina 12-24, en lett crappy normal, en 180mm 2.8 og en blits som jeg hadde lagt der litt i forveien.

 

Samtlige fire-fem intervjuobjekter så dette, og kan bekrefte historien. Alt utstyr er uskadd, viser testene mine. Lovepro-sekken min har hjulspor.

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar

Woo, kjeda meg litt så gikk gjennom hvordan jeg har brukt objektivene dette første halvåret.

Tror jeg må skrive opp på todolista å lage en liten statistikkside for dette så det kanskje blir lagd en gang i framtiden for hvordan jeg bruker ting hver måned.

Henta data fra lightroom med library grid view og så lage custom filter der.

 

 

Lista:

2329 bilder totalt (4500totalt om man inkluderer de som har blitt sletta), 693 av de tatt med blits

Canon EF-S 18-55mm: 597 (188 med blits)
18mm		- 258
20-29mm		- 119
30-44mm 	-  86
45-55mm 	- 134

Sigma 50mm f/1.4: 1132 (327 med blits)
f/1.4 		- 508
f/1.6-2.2	- 122
f/2.5-3.2	- 261
f/3.5-5.0	- 226
f/5.6-11.0	-  15

Canon 100mm f/2.8 Macro: 600 (178 med blits)
f/2.8		- 207
f/3.2-4.0	- 115
f/4.5-5.0	- 120
f/5.6-8.0	- 136
f/9.0-32.0	-  22

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...