Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

La gå! Har peacoat og presskanne allerede, kan like godt gå til anskaffelse av Billingham. Lurer på om det blir et sort hull om jeg slenger den inn i min blodstylete Opel? Den er uansett på vei ut nå, får henvendelser på annonsa ganske ofte. Da blir det store spørsmålet - hva slags bil blir det etterpå? Må ha relativt god plass til fotoutstyr, ha grei bakkeklaring for kjøring til avsidesliggende locations, ikke være Jeep, funke som vanlig bil, osv.

Førstegenerasjons Mitsubishi Outlander. Går brukbart med 2-liters bensin, nok bakkeklaring om du ikke kjører aktivt off road, ligger brukbart på veien, solid interiør og god plass til det meste i bagasjerommet.

Bakkeklaring er tullball. :D Her er et fra i går da jeg var litt i skogen og litt på veien (veiene her til lands kan vel i grunn kalles skogsveier).

 

mg_3038_red_1600.doddgj0moeg4ck08ccsgocs8w.8couorr6rt0kc84gwsog8o08w.th.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Men ole.e snakket om bakkeklaring, og da foreslo jeg en automobil i SUV-klassen jeg har fire-fem års erfaring med (fattern har en) uten nevneverdige problemer, med unntak for vanlige slitedeler.

 

Vi opplevde en helvetes bulk da vi ble påkjørt av en hjullaster, men det har ikke så mye med Outlanderen å gjøre.

Lenke til kommentar

Helt enig. Men ole.e snakket om bakkeklaring, og da foreslo jeg en automobil i SUV-klassen jeg har fire-fem års erfaring med (fattern har en) uten nevneverdige problemer, med unntak for vanlige slitedeler.

 

Vi opplevde en helvetes bulk da vi ble påkjørt av en hjullaster, men det har ikke så mye med Outlanderen å gjøre.

Jeg bare tulla da.. :p Jeg har faktisk lyst på noe jeg ikke trenger å være redd for å bruke her oppe i nord.. Kunne tenkt med en liten SUV. Men når man er student og et filter blir en investering så er ikke ny bil akkurat det først man kan prioritere.. :p

Lenke til kommentar
For all del, ikke skyt i boligstrøk. Regner mest med at dere bare tuller med det, men man kan ikke stole på det. MYE kan gå galt med en salongrifle. Veldig galt. Og da kommer Politiet, og du omtales i riksavisene. Forresten. Det er ikke lov å oppbevare våpen i hytte. Sånn bare så du blir klar over det om du ikke visste det fra før. Kravet er i bebodd bolig, og fra 1.juli er det krav om oppbevaring i våpenskap for alle våpen.
Må man ha jegerprøven for salongrifle? Har stor tro på at salongrifle ikke skaper mer galt enn alt annet. Kommer alltid an på brukeren..
Lenke til kommentar

Jegerprøven gir deg rett til å gå på jakt, ikke til å skyte med ett visst våpen. Har du tillatelse til å eie ett våpen, eller følge av noen som har det, kan du skyte med hva som helst på egnede steder (dette betyr som oftest på skytebane godkjent for det aktuelle kaliberet).

Lenke til kommentar
Jegerprøven gir deg rett til å gå på jakt, ikke til å skyte med ett visst våpen. Har du tillatelse til å eie ett våpen, eller følge av noen som har det, kan du skyte med hva som helst på egnede steder (dette betyr som oftest på skytebane godkjent for det aktuelle kaliberet).
Trengs det da tillatelse for å eie en salongrifle?
Lenke til kommentar
Jegerprøven gir deg rett til å gå på jakt, ikke til å skyte med ett visst våpen. Har du tillatelse til å eie ett våpen, eller følge av noen som har det, kan du skyte med hva som helst på egnede steder (dette betyr som oftest på skytebane godkjent for det aktuelle kaliberet).
Trengs det da tillatelse for å eie en salongrifle?

Som L4r5 sier ja. Man må ha registrert salongriflen i våpenregistret, og dermed inneha våpentillatelse. Om den er ureg. er den ulovlig. De eneste våpen i Norge som er i lovlige uten å være registrert er enkelt-/dobbeltløpede hagler som er kjøpt før 1.oktober 1990. Automat/pumpehagle er registreringspliktig også om de er kjøpt før denne datoen.

 

For å få tillatelse til å kjøpe våpen må man dokumentere behov. Enten i form av registrering i jegerregisteret eller ved å dokumenter aktivt medlemskap i skytterlag. Informasjon finner du hos politiet LINK

Lenke til kommentar
..MYE kan gå galt med en salongrifle. Veldig galt. ...
...Har stor tro på at salongrifle ikke skaper mer galt enn alt annet. Kommer alltid an på brukeren..

Det viser jo at behovet for aktivt medlemskap i skytterlag eller gjennomgått opplæring i form av jegerprøven er et nødvendig krav. Salongrifle kan nok virke uskyldig pga det lave kaliberet og det at det bare brukes ved jakt til det minste småviltet. Man kan jakte på småvilt opp til hares størrelse, men ikke hare. (Link - § 15. Våpen under jakt og felling) Men salongriflen er farlig den også. Og pga kulas form og lave hastighet er rikosjettfaren størst ved bruk av salongrifle sammenlignet med alle andre riflevåpen.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

La gå! Har peacoat og presskanne allerede, kan like godt gå til anskaffelse av Billingham. Lurer på om det blir et sort hull om jeg slenger den inn i min blodstylete Opel? Den er uansett på vei ut nå, får henvendelser på annonsa ganske ofte. Da blir det store spørsmålet - hva slags bil blir det etterpå? Må ha relativt god plass til fotoutstyr, ha grei bakkeklaring for kjøring til avsidesliggende locations, ikke være Jeep, funke som vanlig bil, osv.

Førstegenerasjons Mitsubishi Outlander. Går brukbart med 2-liters bensin, nok bakkeklaring om du ikke kjører aktivt off road, ligger brukbart på veien, solid interiør og god plass til det meste i bagasjerommet.

 

Outlander er nok litt utenfor min prisklasse. Har ikke tenkt å bruke mer enn 100 store, maks. Men det er herlige biler ja, kjørte 2010-modellen da jeg hadde kjøretimer tidlig i år :)

 

Bakkeklaring er tullball. :D Her er et fra i går da jeg var litt i skogen og litt på veien (veiene her til lands kan vel i grunn kalles skogsveier).

 

 

Haha, joda! Har kjørt på en del skikkelig dårlige skogsveier med rånekjerra mi jeg og, og det går overraskende bra som regel. Faktisk tar jeg nedi asfalten i byen oftere enn jeg tar nedi i skogen. Ei stasjonsvogn med litt å gå på hadde kanskje vært det beste mtp. å kombinere bruk i litt dårlige veier med vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Oh, joy. Fikk akkurat mail om at bildene mine er sendt fra labben.

 

Til den gamle adressen min.

 

Såklart.

 

Type 50 bilder i 20x30cm og 15 stk for printed porteføljen min.

 

De sendes også med faktura så folk kan hente den uten å faktisk betale noe :p

 

Kommer sikkert ikke til å ta 14 dager før den er tilbake på rett vei tilbake i min retning :D

Hvordan oppbevarer du føljen din? i store plastmapper?

 

Det er en skinn perm greie med plasmapper ja. Kjøpte den hos interfoto.no koster ca 1000,- type med størrelse 24x32cm

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk lyst på noe jeg ikke trenger å være redd for å bruke her oppe i nord.. Kunne tenkt med en liten SUV. Men når man er student og et filter blir en investering så er ikke ny bil akkurat det først man kan prioritere.. :p

En pent brukt XC70 er tingen for deg! Plukker opp en 03- for 150k. Styr unna 01 og 02.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...