Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Personlig er det mange bilder jeg aldri ville plassert i bildekritikk pga. at jeg ikke syns at de holder samme kvalitet som de bør ha for å få en plass der.
Litt avsporing av debatten fra min side.

 

Men jeg kan ikke annet enn å undres over hva vi skal med billedkritikk hvis vi ikke skal kunne poste bilder som ikke "holder samme kvalitet som de bør for å få en plass der".

 

Nå er det lenge siden jeg har vært aktiv bruker av bildekritikken, men jeg tillater meg å komme med et innspill likevel...

 

Jeg synes definitivt ikke at vi skal sette et minimumskrav på kvaliteten det er lov å poste i bildekritikken, så lenge den som poster faktisk har gjort litt mer enn å løfte kameraet og trykke på utløseren. Men jeg tror jeg tror forstår hva stonhans mener, det hender man ønsker å vise frem bilder som ikke nødvendigvis hører hjemme i bildekritikken, om det så er lucky snapshots eller art-by-accident. Bildekritikken ser jeg på som et verktøy for å forbedre det fototekniske eller komposisjonsmessige ved et bilde, men ofte sitter man med bilder man egentlig ikke har lagt så mye arbeid i, men som man likevel er fornøyd med og ønsker å vise frem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FWIW så ville verkstedet kassere forsterkeren, siden de mente det ikke var mulig å bytte. Det velger jeg enn så lenge å tro er fordi at forsterkeren er så gammel at det ikke er mulig å oppdrive originaldeler.

Det høres plausibelt ut. Er det skraping, eller virker den ikke i det hele tatt? Det _kan_ hjelpe (hvis det er skraping) og rett og slett bruke volumkontrollen vilt og uhemmet en stund. Eller evt. å rense den for støv og skitt. Er den totalt utslitt blir det verre.

Lenke til kommentar
FWIW så ville verkstedet kassere forsterkeren, siden de mente det ikke var mulig å bytte. Det velger jeg enn så lenge å tro er fordi at forsterkeren er så gammel at det ikke er mulig å oppdrive originaldeler.

Det høres plausibelt ut. Er det skraping, eller virker den ikke i det hele tatt? Det _kan_ hjelpe (hvis det er skraping) og rett og slett bruke volumkontrollen vilt og uhemmet en stund. Eller evt. å rense den for støv og skitt. Er den totalt utslitt blir det verre.

Er det pot'en så bør det være mulig å finne en erstatning. Eller gi den en skikkelig runde, som k.n.b foreslår.

 

Men sannsynligvis er det mest fornuftig å kjøpe noe nytt. Hvilket merke er forsterkeren ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Kontaktrens/elektrorens er vidundermidlet du trenger.

 

Saksa litt fra denne tråden.

 

 

 

ArcticOC

19/03-2007 : 03:33

Som den jegeren jeg er tok jeg meg en liten tur før helga, første jaktrunde var el-retur og senere på kvelden ble det rypejakt (den urbane typen)

 

Men men.. der stod den wub.gif En Nad 911 forforsterker!

Når det kommer til gjeve merker som Nad tar jeg nesten bestandig med meg sakene hjem for å se om de overhode lar seg redde. Denne saken hadde tydeligvis vært innom et elektroverksted som til og med hadde vært så snill å merke den med "skurring i enkelte kontroller" thumbup.gif Jeg tror det kan dreie seg om en kunde som har fått et litt drøyt prisoverslag på reparasjon og bestemt seg for å heller kjøpe nytt utstyr.

 

Etter å ha kjørt service på alle potensiometerne med elektro-rens med påfølgende "snurring" (for å løsne korrosjon/dritt) blåste jeg potmeterne i rensehullene med 10 bar trykkluft for å få ut den siste dritten. Jeg brukte like i overkant av 1 time på hele servicen. På bildet er den enda åpen da jeg testkjørte den. Ellers så har den ikke noen store kosmetiske skader.

 

Etter den fikk hvilt seg litt koblet jeg den opp mot en effektforsterker jeg har liggende for å lete etter skurr, men nå sang den helt rent igjen konservativ_woot.gif

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Aha. Ikke det kittet altså.

 

Noen som har link til det jeg trenger?

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=5592776

 

Så trenger du kabler fra FlashZebra

Jeg bruker selv denne til min 580EX II

 

Vet ikke hvordan det er med den andre blitzen din da jeg ikke har noen erfaring, men om det er sammen utgang som på 580EX II så er det bare å kjøpe to kabler.

 

Har bare positive erfaringer med både Scandinavian Photo og Flash Zebra! :)

 

Tror det er samme PC port på 580EX II Og 430EX II :grin:

 

Edit: Du trenger muligens denne også, hvis det ikke går med at 580EX II sender signal via. infrarød til 430EX II. http://www.scandinavianphoto.no/product/it...?itemid=6399761

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar

Dæven det tar tid å gå igjennom bilder etter ferien ...

 

Er endelig ferdig med Kambodja delen fra ferien. Galleri finner dere her. Det som er mest skremmende, er at vi var i Kambodja i tre dager; resten av ferien (14 dager++) var i Vietnam. Heldigvis er jeg faktisk ca. halveis i bildebunken ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Anew: Hvis verkstedet sier kassering, så er det nok hakket værre enn støv i potmeteret. Metoden med å skru frem og tilbake er bare noe som kan utsette en skikkelig rens for en liten stund, men er det mer enn støv så hjelper nok ikke metoden stort. Jeg trodde riktignok ikke det skulle være vanskelig å finne nye deler, men det kommer jo alt an på forsterkeren din.

 

Hva er det som er galt når jeg ikke får poste med "SVAR NÅ"? ..kun hurtigsvarern som fungerer

Lenke til kommentar
FWIW så ville verkstedet kassere forsterkeren, siden de mente det ikke var mulig å bytte. Det velger jeg enn så lenge å tro er fordi at forsterkeren er så gammel at det ikke er mulig å oppdrive originaldeler.

Det høres plausibelt ut. Er det skraping, eller virker den ikke i det hele tatt? Det _kan_ hjelpe (hvis det er skraping) og rett og slett bruke volumkontrollen vilt og uhemmet en stund. Eller evt. å rense den for støv og skitt. Er den totalt utslitt blir det verre.

Er det pot'en så bør det være mulig å finne en erstatning. Eller gi den en skikkelig runde, som k.n.b foreslår.

 

Men sannsynligvis er det mest fornuftig å kjøpe noe nytt. Hvilket merke er forsterkeren ?

Det er en Harman/Kardon HK6500 (70w), som jeg er utrolig lite keen på å skifte ut. Det er "ubalanse" i lyden, og den ene kanalen faller tidvis helt ut. Å skru opp lyden, eller "jukke" på volumkontrollen hjelper. (skraping når jeg jukker, og så kicker lyden inn)

 

Det er ikke så kjempelenge siden pot'en ble renset på verksted, og da fikk jeg beskjed om at problemene kom tilbake, så var det lite å gjøre - pot'en må skiftes, og det kunne de (merkeverksted) ikke gjøre noe med!

 

Jeg kan lite om elektronikk, men det kan da ikke være så fordømt vanskelig å opdrive og skifte et potensiometer!?

 

Edit: får ta en titt på det Nautica foreslår også...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det er en Harman/Kardon HK6500 (70w), som jeg er utrolig lite keen på å skifte ut. Det er "ubalanse" i lyden, og den ene kanalen faller tidvis helt ut. Å skru opp lyden, eller "jukke" på volumkontrollen hjelper. (skraping når jeg jukker, og så kicker lyden inn)

 

Det er ikke så kjempelenge siden pot'en ble renset på verksted, og da fikk jeg beskjed om at problemene kom tilbake, så var det lite å gjøre - pot'en må skiftes, og det kunne de (merkeverksted) ikke gjøre noe med!

 

Jeg kan lite om elektronikk, men det kan da ikke være så fordømt vanskelig å opdrive og skifte et potensiometer!?

 

Edit: får ta en titt på det Nautica foreslår også...

Det bør la seg fikse. Ut ifra servicemanualen, så står volumpoten på et lite print. Men er av en relativt statand type.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg kan lite om elektronikk, men det kan da ikke være så fordømt vanskelig å opdrive og skifte et potensiometer!?

Sånne potmetere har skjelden veldig ekstreme karakteristikker, så det vil normalt være en enkel sak å finne en erstatning. Det som kan være litt vanskelig er å finne et som både passer i kortet og gjennom chassiet, men i så fall kan man gjerne få mikket til noe. Du kunne jo utfordre merkeverkstedet til å tenke anderledes på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...