Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Lightroom 2.3 klarer ihvertfall å åpne RWL filene jeg får fra D-Luxen.

Men så må man ha litt bedre maskin enn "windows 3.11" da å kjøre det da :p

Edit: men klarer maskinen å åpne Lightroom??

Å herrug så treg jeg er idag..........

 

 

Har tatt raw "RW2" med LX3'en og prøvde og åpne dem i 3 forskjellige Adobeprogrammer også lastet ned pluggins for dng,men fikk det ikke til å funke.Ble til at jeg installerte Silkypix og bachet 180 bilder til jpg,en langdrøy afære.Bildene må jeg ha for det er en form for dokumentasjon av en byggemåte av båter.
LX3 lager ikkje DNG-filer, so kva har eigentleg DNG med saka å gjere? Alle versjonar av Lightroom, og alle nyare versjonar av ACR støtter DNG.

 

Men LR 2.3 har støtte for råfilene frå LX3, ja.

 

Du har rett,Lumix raw heter vel Panasonic sine råfiler og dng er vel en konverteringsmåte ?.

 

Bruker LR 1 i dag,trenger jeg kraftigere datamaskin for og bruke LR 2.3 ? eller har dem samme spesifikasjoner på ytelsekrav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har rett,Lumix raw heter vel Panasonic sine råfiler og dng er vel en konverteringsmåte ?.
Nei, DNG er Adobes Digital Negative, eller forsøk på åpne råfiler om du vil. Min Samsung GX-10 kan ikke levere annet enn DNG, hvilket betyr at jeg kan åpne filene mine i alle Photoshop-versjoner som har støtte for DNG. Ikke lenger så farlig, siden kameraet mitt er gammelt, men for nye Samsung-kameraer betyr det at man ikke må oppgradere Photoshop bare fordi man kjøpte nytt kamera.
Lenke til kommentar

Er man pirat om man laster ned mye fra piratbukta, men kun lovlig materiale? Skulle nesten tro det. Er man i bukta, er man pirat.

 

En annen ting; det er større torrentsider enn piratbukta, men de er sponset av film og platebransjen for å få statestikker om hva som slår an. Hvorfor hører vi ikke noe om disse? Hrmpf.. Korrupte folk hele gjengen.

Lenke til kommentar

Da er det litt dumt at noen trangsynte politikere mener at bukta må sperres for å stoppe nedlasting. Listen over torrentsider er lengere enn lang.

 

Mulig konspiratorisk, men på en ranking jeg kom over for litt siden var tpb på 3.-plass. Skal ikke lete etter store torrentsider og rankinger her - kan gjøre det når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Da endte jeg med en Kiron-produsert Vivitar Series 1 70-210/3.5 Macro til $61. Bare 1:2 macro, men så billig at jeg kan bruke den til å finne ut om macro virkelig er noe jeg kommer til å brive med.

 

Egentlig hadde jeg tenkt meg en Kiron 105/2.8, men de går for omkring $300, og det ble mer enn jeg gadd for et eksperiment. Dere som vil ha AI-macro med 1:1 - se etter Kiron, Vivitar Series 1 eller Lester Dine 105/2.8. Den skal være psykogod på alle måter, og gir 1:1 for under prisen av en tilsvarende Nikkor med 1:2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...