Gå til innhold

"Kompakt-PC" Aspire L5100 som HTPC


Anbefalte innlegg

Her er maskinen uten lokk. Må advare andre som vil inn i maskinen om at Warranty-klistremerket er veldig skjørt så hvis du pass på hvis du vil ha det intakt av....

post-10830-1210625577_thumb.jpg

 

Fronten er hektet på med tre hemper.

post-10830-1210625587_thumb.jpg

 

Det er en helt vanlig slot-in laptop dvd så denne kan byttes ut med en Blu-ray når det komer på markedet til anstendig pris.

post-10830-1210625600_thumb.jpg

 

Standard størrelse HDD. Denne skal jeg def bytte i noe stillere.

Antar at det er GPUen som ligger under ribben nederst på bilde.

post-10830-1210625615_thumb.jpg

 

Kjølingen på CPUen Har to heat-pipes som leder opp til viftene. Ikke noe jeg akkurat vil kalle fancy, men det funker jo fint nok. Det virker som om viftene treffer rett på ribbene (som de jo skal) og deretter spres ut i kainettet under DVDen.

post-10830-1210625629_thumb.jpg

 

post-10830-1210625670_thumb.jpg

 

 

Hva er dette? Er det muligheter her for utvidelse internt mon tro? Det sto mini-pci der... Kanskje der tvkortet på deluxe utgaven befinner seg.

post-10830-1210625640_thumb.jpg

 

Det ser ikke ut til å være noen flere sloter til ram, så du må nok plukke ut brikker for å oppgradere.

post-10830-1210625656_thumb.jpg

 

Er dette standard viftekontakter? Noen man kan sette på spenningsregulering og dra ned hastigheten?

post-10830-1210625692_thumb.jpg

 

Disse to bildene gjør meg enda mer sikker på at det er IR-sensor på maskinen. CIR er den mystiske driveren man kan hente på Acer siden.

post-10830-1210625707_thumb.jpg

 

...og her ser du det er koblet opp lys i fronten til HDD, Lan og IR.

post-10830-1210625722_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Er helt nypå forumet men kom over dette da jeg søkte litt rundt etter mediacenter og nevnte pc.

 

 

i det store og hele ønsker jeg et boks hvor jeg kan se på film, ta opp et tv program samtidig som jeg ser på en annen kanal, spille musikk, se på bilder og filmer.

den hadde innebygd nettverkskort?

 

-Kan denne gjøre alt dette?

-ser det står noe om tvkort? er det det jeg må ha for å kunne se/ta opp tvprog?

-var det eventuelt mulig å skaffe tvkort til denne? må jeg ha flere tvkort hvis jeg skal se på tv samtidig som jeg tar opp en annen kanal?

 

Som dere skjønner er jeg litt grønn når det gjelder dette:/ håper noen ser seg råd for å svare..:)

 

Mvh Tommy

Endret av duttis
Lenke til kommentar
Hei. Er helt nypå forumet men kom over dette da jeg søkte litt rundt etter mediacenter og nevnte pc.

 

 

i det store og hele ønsker jeg et boks hvor jeg kan se på film, ta opp et tv program samtidig som jeg ser på en annen kanal, spille musikk, se på bilder og filmer.

den hadde innebygd nettverkskort?

 

-Kan denne gjøre alt dette?

-ser det står noe om tvkort? er det det jeg må ha for å kunne se/ta opp tvprog?

-var det eventuelt mulig å skaffe tvkort til denne? må jeg ha flere tvkort hvis jeg skal se på tv samtidig som jeg tar opp en annen kanal?

 

Som dere skjønner er jeg litt grønn når det gjelder dette:/ håper noen ser seg råd for å svare..:)

 

Mvh Tommy

 

 

Det finnes to versjoner av denne, den dyreste med tv-tuner og litt bedre specs. se her: mpx

 

Jeg har den rimeligste og kan følgelig ikke si noe om tv-tunerbiten... Til mitt bruk (film (ikke hd), musikk, web-tv og bilder) funker denne fint. MEN den er ikke lydløs. Jeg har undervolta den så den er rimelig kjølig, men får ikke justert viftene langt nok ned. Du hører et lite sus når det er stilt i rommet, eller har på lav musikk.

 

Den har både trådløst og kablet nettverkskort, samt muligens ir-mottaker. Jeg har en mce fjernkontroll som funker bra til å styre mediacenter biten med.

Lenke til kommentar

Tuneren som følger med Rolls Royce versjonen ;-) er analog tror jeg.

 

Har kjøpt Pinnacle nanostick for det digitale bakkenettet. Maskinen er kraftig nok til HD (ihvertfall 720p) så jeg er fornøyd med den sånn sett.

 

Du trenger en dual tuner for å kunne ta opp noe annet enn det du ser på.

 

Enig med ermj at den er for bråkete. (alt er relativt selvfølgelig)

 

Den har ikke noe særlig utbyggingsmuligheter internt, så du må finne USB enheter som gjør det du trenger.

 

Den ser veldig fin ut. (Kona mi liker den også)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hvor lang tid bruker denne på å starteopp?

fra jeg trykker on!.

kan den skrus på fra tastaturet?

 

er det Wi-Fi på den?

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Enig. Gidder ikke å bruke spenn på ram. Men noe til å bremse viftene hadde vært interessant. Har du noen tips?

 

Viftene trekker forøvrig luft ut av kabinettet. De blåser ikke slik jeg opprinnelig skrev. Smart ettersom kjøleribbene til CPU sikkert er det varmeste stedet i maskinen.

 

Klistremerkene på oversiden var noe skikkelig herk å bli kvitt. Men den blir enda finere da.

Endret av tha_lode
Lenke til kommentar
Hvordan er det å innstallere Ubuntu på denne? Vil det være vanskelig å finne drivere til fjernkontrollen og nettverkskortet? Er det mulig å kjøpe PCen uten Windows? Skal ha den på hybelen, og har ingen PC-skjerm, kun LCD-tv. Vil dette bli et problem?

 

Sikkert ikke noe problem å innstallere linux på denne. Er ikke helt sikker på drivere til skjermkortet da. Den selges kun med windows. Synes prisen er bra uansett for denne maskinen da. Bruker vista jeg og er fornøyd med det. Jeg har kun min plasma tv koblet til denne og det fungerer supert! :)

Lenke til kommentar
Acer Aspire L5100 er det en bra pc??? jeg har ikke funnet så velidig mye info om den men er det en bra pc??? som duger til å pille call of duty 4 for ekempel...

 

Den er bra til å spille video og musikk, vise bilder, spille musikk osv. Men spill er den dårlig på. Prøvde Trackmania på den og det gikk ikke så veldig bra. Skjermkortet duger til HD film 1080p, men ikke til spill dessverre. Men ellers er det en liten og grei pc, støyer litt men mindre enn min vanlige stasjonære. Hadde Xbox som jeg brukte til filmavspilling før, og aceren støyer merkbart mindre!

Lenke til kommentar

Erfaring med L5100 så langt;

 

Fredag

Åpnet eska, startet opp maskina. Sleit litt med å få mus/KB tilå funke helt til jeg fant den lille knappen på usb-sticken. Ingen manual fulgte med eska, så jeg måtte google litt. Generellt veldig lite info som følger med boksen, så hvis man ikke er vant til PC kan man slite litt tror jeg...

 

Lørdag

Installerte programmer - MediaPortal i stedet for uuuurtreige WMC, iTunes osv.. Skulle boote på nytt og gikk rett på en smell. Maskina stoppet i boot hver gang, ble gående i sløyfe. Ikke en gang safemode funka, stoppet på crcdisk.sys hver gang. Ga opp og gikk og la meg :(

 

Søndag

Selvsagt følger det ikke med noe Vista CD ELLER recovery CD i eska, så da er man på en måte litt stuck. Fant et iso image fra en nettside og brant, prøvde å boote. Prøvde repair funksjonen, men den fant ikke en gang noe OS på disken.

 

Leverer tilbake boksen på Elprice i morra. Kisen i butikken sa de ikke hadde fått "en eneste en i retur", men det kan han ikke si etter i morra gitt... Er mest frista til å heve hele kjøpet. Noen andre som har hatt tilsvarende erfaringer?

 

rL

Endret av roler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...