Gå til innhold

"Kompakt-PC" Aspire L5100 som HTPC


Anbefalte innlegg

Ingen som har opplevd redusert opplastingshastighet etter overgang til L5100/Vista Home Premium?

 

 

 

Hei folkens!

Har kjøpt denne pcen til min far og til hans bruk er denne helt topp.

 

Men jeg har et problem. Uansett hva jeg gjør får jeg svært redusert opplastingshastighet (ca. kun en trejedel) av korrekt hastighet. Noen vært borte i liknende??

 

Det har ikke med linja å gjøre (fiber fra LOS Bynett 3/3 Mbit) siden jeg får full opplasthastighet med min egen bærbare med XP Pro og uavhengig om router er koplet mellom fiberboksen til LOS og egen router. Også forsøkt å skru av alt av brannmur og virusprogrammer, uten effekt.

 

Har mistanke om at årsaken ligger i Vista Home Premium - dette mener også LOS Bynett.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få løst dette?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har de samme problemene, jeg ringte Acer idag og snakket med en trøtt dame, hun sa på generelt grunnlag at man bør deaktivere E.net managment - denne reduserer oppkloblingshastigheten en del...

 

Jeg skal hjem å¨prøve etterpå.

 

Mvh

Jan

 

 

 

 

 

Ingen som har opplevd redusert opplastingshastighet etter overgang til L5100/Vista Home Premium?

 

 

 

Hei folkens!

Har kjøpt denne pcen til min far og til hans bruk er denne helt topp.

 

Men jeg har et problem. Uansett hva jeg gjør får jeg svært redusert opplastingshastighet (ca. kun en trejedel) av korrekt hastighet. Noen vært borte i liknende??

 

Det har ikke med linja å gjøre (fiber fra LOS Bynett 3/3 Mbit) siden jeg får full opplasthastighet med min egen bærbare med XP Pro og uavhengig om router er koplet mellom fiberboksen til LOS og egen router. Også forsøkt å skru av alt av brannmur og virusprogrammer, uten effekt.

 

Har mistanke om at årsaken ligger i Vista Home Premium - dette mener også LOS Bynett.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få løst dette?!

Lenke til kommentar
Jeg har også skaffet meg en sånn.

 

Men jeg har et problem når det gjelder HDMI. Når jeg kobler til denne. Så flimrer bildet ved jevne mellomrom.

Jeg har en Samsung Full HD 37".

 

Noen som har vært borte i dette? Eller som har en anelse av hva det kan komme av?

 

 

Hei. Jeg har akkurat samme problemet. Har også Samsung, så tror kanskje Samsung sliter litt når det gjelder 1080 fra PC. Jeg trodde først det var for dårlig HDMI-kabel som gjorde det, men ble ikke bedre med ny.. Lasta ned ny skjermdriver, men fortsatt ingen forbedring. Har nå tatt oppl. ned til 30hz, slipper problemet, men er kjedelig når det ikke fungerer som det skal. Har du funnet løsningen? Evt. noen andre som vet hvorfor det flimrer ved jevne mellomrom?

Lenke til kommentar

Har nå hatt maskinen noen mnd og er stort sett veldig fornød.

 

Har imidlertid til min store forundring lagt merke til at maskinen slår seg på av seg selv.

Når Vista starter står det "eRecovery" på oppgavelinjen , uten noen form for tilgang til til det aktuelle programmet.

Noen andre som har opplevd det samme ( har hørt om to andre tilfeller allerede med samme maskin), eller vet hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar
Jeg har også skaffet meg en sånn.

 

Men jeg har et problem når det gjelder HDMI. Når jeg kobler til denne. Så flimrer bildet ved jevne mellomrom.

Jeg har en Samsung Full HD 37".

 

Noen som har vært borte i dette? Eller som har en anelse av hva det kan komme av?

 

 

Hei. Jeg har akkurat samme problemet. Har også Samsung, så tror kanskje Samsung sliter litt når det gjelder 1080 fra PC. Jeg trodde først det var for dårlig HDMI-kabel som gjorde det, men ble ikke bedre med ny.. Lasta ned ny skjermdriver, men fortsatt ingen forbedring. Har nå tatt oppl. ned til 30hz, slipper problemet, men er kjedelig når det ikke fungerer som det skal. Har du funnet løsningen? Evt. noen andre som vet hvorfor det flimrer ved jevne mellomrom?

 

 

Hadde lignende prob. med hitachi 42 full hd. Vet ikke om dette funker på Aceren, men det funka på min pc. Skiftet Hdmi color format fra YCbCr444 til RGB. Har nvidia skjermkort.

Lenke til kommentar
Har nå hatt maskinen noen mnd og er stort sett veldig fornød.

 

Har imidlertid til min store forundring lagt merke til at maskinen slår seg på av seg selv.

Når Vista starter står det "eRecovery" på oppgavelinjen , uten noen form for tilgang til til det aktuelle programmet.

Noen andre som har opplevd det samme ( har hørt om to andre tilfeller allerede med samme maskin), eller vet hvorfor dette skjer?

Jeg har opplevd at den har startet av seg selv, men det tror jeg kommer av at jeg bruker fjernkontrollen til GET boksen min. Har koblet en IR- mottaker til Aceren og har opplevd 2 ganger at når jeg blar nedover på kanalene på GET kontrollen så har aceren startet.

Lenke til kommentar
Har noen testet denne boksen med XP? Finnes det drivere for alle komponentene for XP?

Vi har nettopp installert XP på en på jobben, det eneste som er litt krøkkete er at nettverkskortdrivere må hentes fra acersidene http://support.acer-euro.com/drivers/deskt...pire_l5100.html

Så du må laste dem ned og enten legge dem på den andre partisjonen i Vista, eller bruke en USB stick...

Annet enn det er det ikke noe problem (resten av driverne ligger også på den linken).

Vi måtte melde den inn i ett domene, derfor gikk det ikke med Vista Home Premium (og vi gadd ikke legge inn Ultimate når ingen andre maskiner bruker det her).

 

Men vi får også det lille avbruddet i video på 1080P som det nevnes over her, skal sjekke om vi får fikset det bedre.

 

Har bestillt en hjemme også, så får vi se :)

Endret av RHagen
Lenke til kommentar
Men vi får også det lille avbruddet i video på 1080P som det nevnes over her, skal sjekke om vi får fikset det bedre.

Byttet til en litt bedre (ikke Biltema) HDMI til HDMI kabel og alle problemer ble borte...

Så da er den i boks.

 

Må bare dessverre melde at den ikke liker å kjøre HD samtidig som en VNC klient er koblet på (bombe ;)), men ikke noe problem å starte filmer og annet fra VNC hvis man lukker klienten etterpå. (vi bruker den på en informasjonstavle som står og viser demoer, så vi starter ting fra kontoret).

 

Funker perfekt til formålet.

Lenke til kommentar
Vurderer og kjøpe den, men lurer på oppgraderings muligheter :hmm:

 

Er det noen som har erfaring med og oppgradere til Pc-6400 4096mb ram og/eller 6400+ cpu?

 

Hvorfor tenker du på å oppgradere? Tror ikke det skal være noe problem å bytte cpu ihvertfall. Men uansett så har den et dårlig skjermkort til spilling, og HD video klarer den utmerket allerede.

Lenke til kommentar
Vurderer og kjøpe den, men lurer på oppgraderings muligheter :hmm:

 

Er det noen som har erfaring med og oppgradere til Pc-6400 4096mb ram og/eller 6400+ cpu?

Kan du ikke da bare kjøpe 6000,- versjonen?

 

Rett og slett fordi jeg trenger mye ram og cpu krefter til å dra programmer som f.eks Photoshop, unraring og slike ting.

Grunnen til at jeg ikke kjøper 6k versjonen er så enkelt som at ny 6400+ cpu og 4gb ram koster 2k i motsetning til hva man får hvis man kjøper 6k versjonen ( 3gb og 5000+ cpu + 500gb )

 

Så da får man litt mer krefter for pengene ;)

Lenke til kommentar
Rett og slett fordi jeg trenger mye ram og cpu krefter til å dra programmer som f.eks Photoshop, unraring og slike ting.

Da tror jeg nok du vil finne at grafikkortet gjør de andre investeringene unødvendige...

Og det blir vel fort litt mere varme av 6400? 4400 er god og varm der luften kommer ut allerede

Lenke til kommentar
Rett og slett fordi jeg trenger mye ram og cpu krefter til å dra programmer som f.eks Photoshop, unraring og slike ting.

Da tror jeg nok du vil finne at grafikkortet gjør de andre investeringene unødvendige...

Og det blir vel fort litt mere varme av 6400? 4400 er god og varm der luften kommer ut allerede

 

Man trenger ikke så graftig grafikk for å bruke sånne programmer ;) Takler ikke trege dataer for en femmer, så må nok oppgradere :p

 

Ingen som har sjekka cpu temp? Hørte at 6400+ ikke genererte så mye varme, og med en bra nok kjølepaste så går nok det bra :)

Lenke til kommentar
Man trenger ikke så graftig grafikk for å bruke sånne programmer ;) Takler ikke trege dataer for en femmer, så må nok oppgradere :p

Oki, men tør jeg foreslå at du prøver den som den er først og ser, det er ikke noen treg maskin i bruk (når vi fjernet dill-dallet som kommer preinnstallert).

Nå har vi installert XP på den vi bruker (dumpet Vista etter en halv dags prøving) og det fungerer ihvertfall upåklagelig.

Lenke til kommentar
Ingen som har sjekka cpu temp? Hørte at 6400+ ikke genererte så mye varme, og med en bra nok kjølepaste så går nok det bra :)

 

Min ligger fra ca 36-60 grader iflg. speedfan - litt avhengig av belastningen.

Da varierer viftehastigheten fra ca 2700-3300 rpm.

 

Men jeg har et par ting som jeg lurer på med denne maskina..

 

1. de blå lysa framme er for sterke og utrolig irriterende - lyser blått når den er slått på, og blinker blått når den er i hvilemodus. Er det noen måte å slå av disse på uten å åpne maskina og dra ut noen ledninger?

 

2. Jeg kunne tenkt meg å få maskinen litt stillere, jeg får til å undervolte noe med å bruke denne rmclock - da synker tempen noe, men jeg får ikke til å stille inn speedfan slik at jeg kan si at cputempen skal være f.eks. 60 grader. Er det noen som får til dette?

 

3. Er der andre måter å få den til å være stillere? bytte vifter?

 

takker for svar

Lenke til kommentar

Hmm.. denne maskinen virket interessant for tv bruk.

 

Veier den opp imot en Mac Mini, og det er jo klart at dette blir en del billigere. Ser ok ut gjør den jo også.

 

Finner ingen proffe tester av den der ute.

 

Hvilke mediacenter programvare er det dere bruker?

 

 

ermj: du kan jo kikke på http://www.silentpcreview.com/index.php for å bli bombet med alternativer for å gjøre den stille. Jeg ville først vurdert å putte den i et skap el. Vips er både lys og støy borte. Pass på å ha litt god ventilasjon av skapet i bakkant. Gjorde så med min xbox 360 og la skumgummimatter inni. Det hjalp betrakelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...