Gå til innhold

"Kompakt-PC" Aspire L5100 som HTPC


Anbefalte innlegg

Tror ikke det er ledige PCI spor.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=89098

 

Skulle vel være en ledig om du går inn på teknisk info og vis alle spesifikasjoner. Mulig jeg leser litt feil da. Men syns jeg leste på Acer sin hjemmeside også at det var en ledig plass.. Ellers så går det vel ann å kjøe eksternt tv kort.

 

 

Du har rett, men er Mini PCI det samme som PCI med low profile ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke det er ledige PCI spor.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=89098

 

Skulle vel være en ledig om du går inn på teknisk info og vis alle spesifikasjoner. Mulig jeg leser litt feil da. Men syns jeg leste på Acer sin hjemmeside også at det var en ledig plass.. Ellers så går det vel ann å kjøe eksternt tv kort.

 

 

Du har rett, men er Mini PCI det samme som PCI med low profile ?

 

Nope.

 

Low profile er bare et PCI kort som er "lavere". sporet den sitter i er fortsatt et komplett PCI spor.

Mini PCI derimot..

http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_PCI

 

ikke helt det samme...

Lenke til kommentar
Tror ikke det er ledige PCI spor.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=89098

 

Skulle vel være en ledig om du går inn på teknisk info og vis alle spesifikasjoner. Mulig jeg leser litt feil da. Men syns jeg leste på Acer sin hjemmeside også at det var en ledig plass.. Ellers så går det vel ann å kjøe eksternt tv kort.

 

 

Du har rett, men er Mini PCI det samme som PCI med low profile ?

Leste litt om det nå og svaret er nei. hehe. Da er du jo like langt. Med mindre du satser på et eksternt tv kort da..

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en sånn nå. Er rimelig fersk på HTPC og sånne ting så jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med:)

Jeg har kobla den opp til tvn min, en sony kdl w2000: SONY KDL W2000 Brukte en hdmi kabel jeg kjøpte på clas ohlson:) Når jeg starter opp maskina står det først at den kjører på 1080 p, men når bilde kommer fram går den til 720 p og den fyller ikke hele skjermen. Noen som vet hva problemet kan være her? Er det hdmi kabelen som ikke støtter 1080 p? Det virker rart synes jeg.

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
HDMI: Set Screen resolution to 1920x1080 and refresh rate to 50Hz, then set TV on Full Pixel mode.

Kilde: http://pixelmapping.wikispaces.com/Sony+TVs

 

Prøv det :)

 

 

Takker! Fikk fiksa det nå :new_woot: , men nå ble alt veldig smått igjen da :p Når jeg åpner opp nettleseren så blir halve sia helt hvit. Noen måte å fikse dette på?

 

 

Fikk ordna dette ved å laste Opera nettleser og forstørre 200%(CTRL og + ) Mulig dette er mulig i explorer også, men det har jeg ikke fått til. Er det noen mulighet for å forstørre feks ikonene på skrivebordet(Større fonter) ? eller må jeg gå ned fra 1920x1080 ?

Lenke til kommentar
Fikk ordna dette ved å laste Opera nettleser og forstørre 200%(CTRL og + ) Mulig dette er mulig i explorer også, men det har jeg ikke fått til. Er det noen mulighet for å forstørre feks ikonene på skrivebordet(Større fonter) ? eller må jeg gå ned fra 1920x1080 ?

 

Skjerminnstillinger/Display Properties - Utseende/Appearance

 

Font size extra large. Evt. sette flere ting under avansert/advanced.

Lenke til kommentar

Da har jeg brukt pcen i noen dager og fått litt erfaringer.

 

Støy:

Det er noe viftestøy på den, men når jeg ser på film så merker jeg ikke noe til dette. Har heller ikke lagt merke til at den støyer noe mer ved langvarig bruk heller. Nå brukte jeg en gammel xbox med xboxmediacenter fra før og støyen fra denne er som en lastebil i forhold :)

 

Tilkobling til tv:

Jeg har en Panasonic 42" PV70 og bruker HDMI porten til å koble opp mot Aceren. Er fornøyd med bildekvaliteten. Satt bare kabelen i og den fant en passende oppløsning og jeg har ikke gjort noe mer med denne. Gikk igjennom innstillingene i Media Center og innstillinger på tven slik som brightness osv og fikk et bra resultat.

 

Bruk:

Når jeg åpnet esken og monterte opp syntes jeg at det medfølgende tastaturet og musen så veldig spinkelt ut. Men med noen dagers bruk så synes jeg det fungerer greit. Tror ikke jeg kommer til å investere i noe nytt helt enda. Har bestilt med en fjernkontroll da. En ting som er negativt med tastaturet og musen er rekkevidden. Var nødt til å sette usb mottakeren i front av pcen og den ser penere ut med frontpanelet lukket. Vurderer å kjøpe med en BT tastatur istedet pga dette.

Jeg bruker som sagt medfølgende Vista Media Center. Jeg hadde xboxmediacenter fra før og savner noen av funksjonene derfra, slik som mulighet til å spille filer som er pakket i rar osv. Men alt i alt syns jeg MC fungerer bra. Mulig jeg prøver meg på Media Portal etterhvert. Jeg innstallerte K-lite codec pack og nyeste skjermkort drivere før jeg spillte av noen filer og dette fungerer bra.

Spilte av noen HD filer 1080p på ca 6GB igår og så på disse og det fungerte perfekt. Prøvde både å streame over 100mbit nettverk og spille av direkte fra HD uten noe hakking. Har ikke prøvd noe spill på denne, men er ikke akkuratt noe racer skjermkort i den så den er nok ikke noe spesielt bra spill pc.

 

WAF:

Samboeren min likte utseendet på boksen og fant seg fort til rette med MC istedet for Xboxmedia center. Jeg venter på en fjernkontroll jeg har bestillt så blir den enda litt mer brukervennlig slik at man slipper å sitte med mus og tastatur hele tiden.

 

Sammenlagt:

 

+ (pluss)

Liten

Mye for pengene

Enkel i bruk

 

- (minus)

Små utbyggings muligheter

Mangler tv kort

Noe viftestøy (greit å merke seg hvis man er veldig kresen på dette)

 

Jeg synes alt i alt at dette er en pc med mye for pengene. Betalte 3995 for den på elprice og med tanke på størrelsen og mulighetene er jeg veldig fornøyd. Den har ikke tv kort så for det som ønsker dette så må man eventuelt bruke et eksternt. Jeg har PVR boks fra get og bruker denne til tv opptak. Ellers så vil jeg varmt anbefale denne til alle som lurer på å kjøpe den.

Endret av Noelrocks
Lenke til kommentar
@Noelrocks

 

Hvilken mediaspiller brukte du når du spilte 1080P filene dine ?

 

Jeg får ikke til å spille 1080p filmer på min maskin. Har prøvd WMP, VLC og KMplayer

 

Jeg lastet ned k-lite codec pack http://www.free-codecs.com/K_Lite_Mega_Cod...ck_download.htm, også bruker jeg Windows Media Center, eller vanlig media player.

Du må også huske på å oppgradere skjermkortdriverne. http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst...egrated-vista32

Velg option 2 og innstaller først Display driver, også Catalyst control center 32bit. Håper du får spillt av nå :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei folkens!

Har kjøpt denne pcen til min far og til hans bruk er denne helt topp.

 

Men jeg har et problem. Uansett hva jeg gjør får jeg svært redusert opplastingshastighet (ca. kun en trejedel) av korrekt hastighet. Noen vært borte i liknende??

 

Det har ikke med linja å gjøre (fiber fra LOS Bynett 3/3 Mbit) siden jeg får full opplasthastighet med min egen bærbare med XP Pro og uavhengig om router er koplet mellom fiberboksen til LOS og egen router. Også forsøkt å skru av alt av brannmur og virusprogrammer, uten effekt.

 

Har mistanke om at årsaken ligger i Vista Home Premium - dette mener også LOS Bynett.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få løst dette?!

Lenke til kommentar

Jeg har også skaffet meg en sånn.

 

Men jeg har et problem når det gjelder HDMI. Når jeg kobler til denne. Så flimrer bildet ved jevne mellomrom.

Jeg har en Samsung Full HD 37".

 

Noen som har vært borte i dette? Eller som har en anelse av hva det kan komme av?

Lenke til kommentar

Har alle dere eiere fått til 1080p på den?

 

Jeg skal kaste ut en gammel stasjonær PC, og tenkte å sette inn denne. Blir nok ikke som en hjemmekino, men som en vanlig PC laget for også å spille av filmer. Men kan man spille av 1080p filmer uten noen som helst problemer, eller kan det hakke til tider? Vil koble den til en 24" BenQ PC-skjerm med 1920x1200 oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...