Gå til innhold

"Kompakt-PC" Aspire L5100 som HTPC


Anbefalte innlegg

ermj: du kan jo kikke på http://www.silentpcreview.com/index.php for å bli bombet med alternativer for å gjøre den stille. Jeg ville først vurdert å putte den i et skap el. Vips er både lys og støy borte. Pass på å ha litt god ventilasjon av skapet i bakkant. Gjorde så med min xbox 360 og la skumgummimatter inni. Det hjalp betrakelig.

 

Jeg har prøvd den løsningen, men da blir den fryktelig varm da det er dårlig med lufting i skuffa. Jeg har tenkt litt... er det mulig å få en saktegående 120 mm vifte som jeg kan sette i skuffa og koble til usb-porten på pc,n for strøm?

 

Er det noen som har forsøkt å gjøre PC-en stillere, soft- eller hardwaremessig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USB vite: Det er en kul ide. Ellers går det kanskje an å snike ut en intern strømkabel m forlenger.

 

Hvor mye vil du si den bråker? Det går kanskje å volt-modde de to viftene i bakkant? Ikke noe jeg gjør sånn uten videre, men noen her har kanskje peil nok til å si hva som trengs.

 

Vil denne maskinen kunne dra en Blu-ray spiller? Ser at det er slot-in, så jeg må i så fall finne det først, men det jeg spør om er hvorvidt hardwaren har nok ooomf til det.

 

Visakortet er halveis ute av slira nå...

Lenke til kommentar
USB vite: Det er en kul ide. Ellers går det kanskje an å snike ut en intern strømkabel m forlenger.

 

Hvor mye vil du si den bråker? Det går kanskje å volt-modde de to viftene i bakkant? Ikke noe jeg gjør sånn uten videre, men noen her har kanskje peil nok til å si hva som trengs.

 

Vil denne maskinen kunne dra en Blu-ray spiller? Ser at det er slot-in, så jeg må i så fall finne det først, men det jeg spør om er hvorvidt hardwaren har nok ooomf til det.

 

Visakortet er halveis ute av slira nå...

 

 

Det er en sånn sticker på skruene som sier at garantien ryker hvis jeg åpner den - så i første omgang hadde det vært greit å forsøke å få den stillere vha. software. Finnes det vifter som kan kobles til usb?

 

HVor mye den bråker? tja, det er ikke så lett å forklare hvor mye. Hvis det er stille i stua høres den når den er idle. Hvis jeg spiller musikk, høres det litt i rolige partier, eller hvis volumet er lavt. Det er nok til at jeg ønsker den stillere. Hvis jeg kunne fått speedfan (eller et annet program) til å regulere viftene etter et temperaturmål tror jeg at jeg kunne kommet i mål ihvertfall.

 

Når det gjelder muligheten for blu-ray spiller så aner jeg ikke hvorvidt dette går - jeg har ikke forsøkt å kjøre HD materiale i det hele tatt. Med en 32 tommer tv ser jeg ikke helt vitsen:)

Lenke til kommentar

Sitter med den hjemme nå i en stille enebolig, og må si at den ikke akkurat er spes stille.

Usikker på om jeg beholder denne her. Må teste den i skapet først. Kjiipt at garantien ryker hvis man vil åpne den.

 

Fy søren så mye ræl som var installert på den.

 

Tastaturet liker jeg ganske godt. Musa derimot...

 

Kobler den opp imot tven i morgen. Flytter den inn i "AV-skapet" da. Gleder meg til å teste den som filmavspiller.

Lenke til kommentar

Ok. Prata m Acer tlfsupport Norge/Sverige og han jeg snakket med klarte ikke å gi meg et skikkelig svar. At han gjorde en hederlig innsats med å lete må dog sies. Han fant noe på hovedkortlayouten som tydet på at maskinen hadde muligheter, og det tredje ikonet på fronten nærmest power knappen er visstnok symbol for fjernkontroll eller IR sensor(?)

 

Helt ærlig så virker det hele litt rart. Det er drivere for det på hjemmesiden deres, men det nevnes ikke noe sted i features lista.

 

Virker som om det hele ender med at jeg kjøper en sensor til maskinen jeg og.

Lenke til kommentar

Hei Jan

Jeg har nylig kjøpt 2 Acer L5100 PC,er og opplever akkurat det samme som du beskriver

og enda verre da faktisk opplastingshastighet er redusert til 1/5 av sammenlignbar PC på samme kabel!

Jeg merker meg også at nettleseren går veeeeeldig tregt og at responsen er dårlig.

Har sendt supportforespørsel til PS data på dette og de sjekket med Acer som ikke kjente igjen problemet

Hvordan gikk det med deg?

Er det like dårlig?

 

Hei, har de samme problemene, jeg ringte Acer idag og snakket med en trøtt dame, hun sa på generelt grunnlag at man bør deaktivere E.net managment - denne reduserer oppkloblingshastigheten en del...

 

Jeg skal hjem å¨prøve etterpå.

 

Mvh

Jan

 

 

 

 

 

Ingen som har opplevd redusert opplastingshastighet etter overgang til L5100/Vista Home Premium?

 

 

 

Hei folkens!

Har kjøpt denne pcen til min far og til hans bruk er denne helt topp.

 

Men jeg har et problem. Uansett hva jeg gjør får jeg svært redusert opplastingshastighet (ca. kun en trejedel) av korrekt hastighet. Noen vært borte i liknende??

 

Det har ikke med linja å gjøre (fiber fra LOS Bynett 3/3 Mbit) siden jeg får full opplasthastighet med min egen bærbare med XP Pro og uavhengig om router er koplet mellom fiberboksen til LOS og egen router. Også forsøkt å skru av alt av brannmur og virusprogrammer, uten effekt.

 

Har mistanke om at årsaken ligger i Vista Home Premium - dette mener også LOS Bynett.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få løst dette?!

Lenke til kommentar
Ok. Prata m Acer tlfsupport Norge/Sverige og han jeg snakket med klarte ikke å gi meg et skikkelig svar. At han gjorde en hederlig innsats med å lete må dog sies. Han fant noe på hovedkortlayouten som tydet på at maskinen hadde muligheter, og det tredje ikonet på fronten nærmest power knappen er visstnok symbol for fjernkontroll eller IR sensor(?)

 

Helt ærlig så virker det hele litt rart. Det er drivere for det på hjemmesiden deres, men det nevnes ikke noe sted i features lista.

 

Virker som om det hele ender med at jeg kjøper en sensor til maskinen jeg og.

 

Jeg har ikke testet ut denne IR mottakeren.

Men tror denne er skrudd av som default.

Du vil kunne skrur denne på i Biosen

Lenke til kommentar
Ok. Prata m Acer tlfsupport Norge/Sverige og han jeg snakket med klarte ikke å gi meg et skikkelig svar. At han gjorde en hederlig innsats med å lete må dog sies. Han fant noe på hovedkortlayouten som tydet på at maskinen hadde muligheter, og det tredje ikonet på fronten nærmest power knappen er visstnok symbol for fjernkontroll eller IR sensor(?)

 

Helt ærlig så virker det hele litt rart. Det er drivere for det på hjemmesiden deres, men det nevnes ikke noe sted i features lista.

 

Virker som om det hele ender med at jeg kjøper en sensor til maskinen jeg og.

 

Jeg har ikke testet ut denne IR mottakeren.

Men tror denne er skrudd av som default.

Du vil kunne skrur denne på i Biosen

 

Det har skjedd noen ganger nå, når jeg har betjent fjernkontrollen til min canaldigital hd mottaker at aceren har startet opp. Samme med fjernkontrollen til hyundai lcd tv'n min. Disse fjernkontrollene er så vidt som jeg vet infrarøde. Har ikke funnet ut helt hva som gjør aceren starter opp, men det virker som om det er en spesiell vinkel på fjernkontrollen, eller en tastekombinasjon. Jeg vet ikke, men det er jo litt rart....

Lenke til kommentar

Det normale er definitivt IR så det kan vi anta.

 

Min har våknet uten at jeg har skjønt hva det er en del ganger, men mistenker musa. IR har vært avslått i Bios, så det er neppe der våkne-beskjeden har kommet for min del.

 

Prøv å skru av i bios, og se om det skjer allikevel. Spennende saker.

Lenke til kommentar

Jeg putta denne i ei skuffe, men det ble ganske varmt... Har satt den oppå benken og er fornøyd med å ha den der. Men den støyer for mye. Etter mye om og men får jeg Speedfan til å regulere viftene :thumbup: MEN jeg får kun regulert dem fra ca 2700rpm og oppover, ikke lenger ned - så da hjelper det ikke så mye. Jeg skjønner ikke dette helt... Hva i all verden er det som hindrer viftene i gå saktere????

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å åpne boksen snart og se om det er noe jeg kan få til inni kassa.

 

Temperaturen virker som om ikke blir alt for høy, så da kan man jo kanskje bremse viftene litt.

 

Skal også prøve å kutte hdd og boote fra en flashdisk.

 

Ta gjerne noen bilder og legg dem ut her og skriv hva du eventuelt gjør. Har vurdert å åpne min selv og kanskje oppgradere litt ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...