Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Mer urettferdig enn for alle de andre barna som ikke får dra fordi foreldrene til det éne barnet ikke kan? Se #3. Besides, hvorfor er det urettferdig? Alternativet er at de sitter der de sitter uansett, og ting koster.

Om barnet blir hindret i å bli med på en lærerik og morsom ekskursjon fordi foreldrene ikke har råd, så mener jeg det er urettferdig ja. Barnet kan ingenting for at h*n er født inn i en familie uten penger.

Se #1 og #3. Eventuelt kan klassen jobbe, selge kaker etc. Mange muligheter som i tillegg, guess what, faktisk har en god læringseffekt.

Den kan jeg godt være med på. Men da mener jeg at de skal samarbeide om å samle penger til alle elevene, og ikke bare de som ikke har foreldre som ikke har råd.

Det forutsetter at alle er superegoistiske og vil bli sponset. Jeg betaler gjerne min last og ser de som virkelig sliter bli med. Er klassemiljøet der vil dette ikke være noe problem. Det trenger heller ikke å gjøres noen sak ut av det, akkurat det er en privat greie mellom skolen og eleven.

Om dette like greit kan betales av skolen, hvorfor skulle da en familie med knapp økonomi ønske å betale selv? Hvor er da motivasjonen til å skaffe disse pengene, hvis de vet at alt uansett kan bli ordnet av skolen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er mest ein rekkje med "kvifor?", som sikkert ville ha vore overflødige om det ikkje hadde vorte ein tldr-utgåve.

Det var planen. :)

Uansett, eit døme: Forutsett at planen på langt sikt ikkje er å privatisere og konkurranseutsetje all skule, er det ein god idé å (#1-2) innføre eit skilje mellom dei som kan og dei som ikkje kan betale òg på den felles, plane sosiale arenaen det offentlige skulesystemet utgjer; og vert ikkje #3 berre ein ekstra, kunsteg ring å hoppe gjennom (særleg for elevane, som ikkje rir nokon ideologisk kjepphest som gjer hoppet naturleg) med høve til allereie eksisterende støtteordningar?

Planen er ikke eksplisitt å privatisere skolene, men jeg ser ingen grunn til at det skal stikkes kjepper i hjulene for de. Det er et valg som alt annet.

 

Vet ikke helt om jeg tar det siste, men jo, det kunne fint inkorporeres i støtteordninger som allerede er der for barn i fattige familier.

Lenke til kommentar

Om barnet blir hindret i å bli med på en lærerik og morsom ekskursjon fordi foreldrene ikke har råd, så mener jeg det er urettferdig ja. Barnet kan ingenting for at h*n er født inn i en familie uten penger.

Men de andre elevene kan noe for å bli født inn i mer velstående, kan noe for å plasseres (javisst, plasseres) i samme kunstige gruppe som den med dårlig råd. I tillegg snyter det de andre 15+ for sine eksursjoner.

 

Two wrongs doesn't make a right.

 

Den kan jeg godt være med på. Men da mener jeg at de skal samarbeide om å samle penger til alle elevene, og ikke bare de som ikke har foreldre som ikke har råd.

Det handler om friheten til å gjøre det. Det gir ikke gratisprinsippet.

 

Vi kan vende på det. Oppgaven er: Skaff 200kr til klassetur. Om de tar det av foreldres lomme, egen lomme, raner en bank etc. bør være helt likegyldig. Om det blir en joint effort - bra!

 

Om dette like greit kan betales av skolen, hvorfor skulle da en familie med knapp økonomi ønske å betale selv? Hvor er da motivasjonen til å skaffe disse pengene, hvis de vet at alt uansett kan bli ordnet av skolen?

Fordi skolen kan velge å si nei. Dette må isåfall reguleres av skolens økonomi.

 

Poenget med å fjerne gratisprinsipper er å fjerne en barriere som ikke åpner noen dører, ikke løser noen problemer, men skaper mange.

 

Nå legger jeg meg. Svarer i morgen, dersom det er noe mer.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg tar det siste, men jo, det kunne fint inkorporeres i støtteordninger som allerede er der for barn i fattige familier.

 

Då verker dette som ein lett polemisk og nokså tungvint måte å oppnå det netto politiske resultat at ein returnerar betalingsprinsippet til pre-2004 (og pre-KL for VGS), samstundes som Lånekassa, for å kompensere i de fall ein ikkje har ein privatøkonomi som er sterk nok, mandat a) lengre ned i systemet, og b) til høgare maksutbetaling pa VGS.

Lenke til kommentar

Då verker dette som ein lett polemisk og nokså tungvint måte å oppnå det netto politiske resultat at ein returnerar betalingsprinsippet til pre-2004 (og pre-KL for VGS), samstundes som Lånekassa, for å kompensere i de fall ein ikkje har ein privatøkonomi som er sterk nok, mandat a) lengre ned i systemet, og b) til høgare maksutbetaling pa VGS.

Det er idéen. Ikke å gjøre det tungvindt, men å fjerne et prinsipp som lukker flere dører enn det åpner. Uansett ER ingenting gratis, så dersom en klasse vil gjøre sånt må prisen betales av noen. Om det gjøres sånn eller sånn er ikke detaljer jeg har tenkt igjennom, men lånekassen/skolen selv er en definitiv mulighet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...