Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Du sa til VGS. Da er det lett å anta at du mener 1-10 klasse, og så stopper det når du kommer til VGS.

Da hadde jeg skrevet 1.-10. Den slags notasjon er vanlig for til og med.

 

Joda, skal si meg enig i mye av det du skriver her.

 

Du ville eliminert gratisprinsippet? Hvorfor?

Fordi gratisprinsippet er en uting og setter en effektiv stopper for både kreativetet, utfoldelse og, ikke minst, ekskursjoner.

 

Heldigvis hadde jeg en klasseforstander på VGS som valgte å drite fullstendig i akkurat det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-w7DZlO15

Herved har Nathalie besluttet å aldri lenger si god natt i DNFK og heller sovne når hun sovner.

 

Virker som du prøver veldig hardt... ;)

 

Ey, er du frekk? :ohmy:

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Og om man ikke har økonomi til å f.eks. dra på en ekskursjon?

 

 

Så:

 

#1 - Man drar ikke.

#2 - Klassen selv ordner opp for å få han/hun med. Det er ikke nødvendigvis et problem.

#3 - Han/hun tar selv kontakt med skolen (secrets secrets, delicate & all) og ordner en støtteordning/finansiering derfra.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Så:

 

#1 - Man drar ikke.

#2 - Klassen selv ordner opp for å få han/hun med. Det er ikke nødvendigvis et problem.

#3 - Han/hun tar selv kontakt med skolen (secrets secrets, delicate & all) og ordner en støtteordning/finansiering derfra.

#1 - Mildt sagt urettferdig for barnet om man ønsker å dra, men foreldrene klarer ikke å betale.

#2 - På hvilken måte? Skal andre familier betale for at et annet barn skal få bli med på turen? Dette blir også urettferdig, for foreldrene som kan betale sin del.

#3 - Du mener at skolen selv skal betale for barnet? Igjen, urettferdig for de betalende, og det må da kunne lett utnyttes?

Lenke til kommentar

Ja. :)

Legg den fra deg og prøv å sov isteden. Bruker selv en times tid før jeg er i drømmeland.

#1 - Mildt sagt urettferdig for barnet om man ønsker å dra, men foreldrene klarer ikke å betale.

#2 - På hvilken måte? Skal andre familier betale for at et annet barn skal få bli med på turen? Dette blir også urettferdig, for foreldrene som kan betale sin del.

#3 - Du mener at skolen selv skal betale for barnet? Igjen, urettferdig for de betalende, og det må da kunne lett utnyttes?

Så det du sier er at: "hvis en ikke kan bli med, skal ingen få reise, siden det blir urettferdig".

Lenke til kommentar

#1 - Mildt sagt urettferdig for barnet om man ønsker å dra, men foreldrene klarer ikke å betale.

Mer urettferdig enn for alle de andre barna som ikke får dra fordi foreldrene til det éne barnet ikke kan? Se #3. Besides, hvorfor er det urettferdig? Alternativet er at de sitter der de sitter uansett, og ting koster.

#2 - På hvilken måte? Skal andre familier betale for at et annet barn skal få bli med på turen? Dette blir også urettferdig, for foreldrene som kan betale sin del.

Se #1 og #3. Eventuelt kan klassen jobbe, selge kaker etc. Mange muligheter som i tillegg, guess what, faktisk har en god læringseffekt.

#3 - Du mener at skolen selv skal betale for barnet? Igjen, urettferdig for de betalende, og det må da kunne lett utnyttes?

Det forutsetter at alle er superegoistiske og vil bli sponset. Jeg betaler gjerne min last og ser de som virkelig sliter bli med. Er klassemiljøet der vil dette ikke være noe problem. Det trenger heller ikke å gjøres noen sak ut av det, akkurat det er en privat greie mellom skolen og eleven.

Lenke til kommentar

Eg har eit lass med spørsmål og innvendingar, men eg har ikkje heilt ork til å skrive det på telefon.

Ta det gjerne senere. Ble en tl;dr-versjon, og jeg ønsker kritikk.

 

Ev. finn et keyboard. :>

 

Vel, det er mest ein rekkje med "kvifor?", som sikkert ville ha vore overflødige om det ikkje hadde vorte ein tldr-utgåve.

 

Oi, det vart ein partisipptung setning.

 

Uansett, eit døme: Forutsett at planen på langt sikt ikkje er å privatisere og konkurranseutsetje all skule, er det ein god idé å (#1-2) innføre eit skilje mellom dei som kan og dei som ikkje kan betale òg på den felles, plane sosiale arenaen det offentlige skulesystemet utgjer; og vert ikkje #3 berre ein ekstra, kunsteg ring å hoppe gjennom (særleg for elevane, som ikkje rir nokon ideologisk kjepphest som gjer hoppet naturleg) med høve til allereie eksisterende støtteordningar?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...