Sexylubb1 Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Hva om det ikke virker? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 1. Take it apart. 2. Study. 3. Put together. Works? Go to 4. Doesn't work? Go to 1. 4. Rejoice. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 1. Take it apart.2. Study. 3. Put together. Works? Go to 4. Doesn't work? Go to 1. (bonus: annoyed? go to 5.) 4. Rejoice 5. Destroy Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Bare unger ødelegger. Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Unger ødeleger alt, generelt Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Bare unger ødelegger. Jeg er et barn, fanget i en mannekropp. Delvis mannekropp hvertfall. Endret 31. oktober 2012 av Kammizez Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Du er kjip! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Mora di er kjip. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Heh?, var grei å ha med og gjøre sist jeg møtte hun? Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 "mora di" er kjipt Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Alle er kjipe! (Untatt meg da ) Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Alle er kjipe! (Untatt meg da ) Du er kjip. 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Bare unger ødelegger. Jeg er et barn, fanget i en mannekropp. Delvis mannekropp hvertfall. Du er en mann fanget i en fjortiskropp Endret 31. oktober 2012 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 For de som lenge har lurt på om poteten er en grønnsak eller ikke, har jeg nå endelig fått et langt og godt svar fra Fagforum for potet. Potetknollen utvikles på underjordiske stengelutløpere (stoloner) og morfologisk er potetknollen en modifisert stengel – iflg professor (emeritus) Lars Roer på Ås. Botanisk sett er potetplanta en staude, som ved begynnelsen av hver vegetasjonsperiode utvikler seg fra underjordiske lagringsorganer. Potetplanta hører til søtvierfamilien, og har det latinske navnet Solanum tuberosum. Vi har i all praksis holdt potetknollene utenfor grønsaksbegrepet, ikke minst på grunn av omfanget av potetdyrkinga og potetkonsumeringa. Potet brukes tradisjonelt til middagsmåltidet, og det er fra forrige århundre anerkjent at middagstallerkenen er delt i 3 like store deler: 1. Kjøtt/fisk 2. Poteter (ris) 3. Grønnsaker som til sammen utfyller hverandre til et fullverdig måltid med protein, fett, karbohydrater og mineraler/vitaminer/antioksydanter. I de siste åra har poteta i mange sammenhenger blitt mer «eksklusiv», og har mistet noe av sin plass i det norske kostholdet til ris/pasta/pizza. Dette har medført at poteter har havnet sammen med grønnsaker i mange miljøer, ikke minst i kokkebransjen som har minimalisert sin bruk av knollene, samtidig som kokkene utvikler dette utmerkede råstoffet til de lekreste retter. (Forrige helg fikk jeg «potetkrem» i tillegg til kjøtt og grønnsaker.) Det hører også med at potetknollene i Norge blir bearbeidet til pommes frites, chips, potetflakes, potetmel, potetstivelse, viktig ingrediens i kjøtt- og fiskefarseprodukter, lomper, seigmenn og akevitt, og har en større plass i samfunnet enn vi vanligvis tenker på. Potet er verdens tredje viktigste matplante, bare slått av hvete og ris, og er i sterk utvikling i Asia. Kina er verdens største potetprodusent. At poteta er havnet i www.frukt.no (Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker) kan føre til usikkerhet om hvor den hører hjemme, men det er helst av organisatoriske/økonomiske årsaker. Vår konklusjon er at poteter fortsatt står utenfor grønnsaker mvh Vennlig hilsen Fagforum Potet Per Y. Steinsholt Sånn i tillegg til svar fra en professor ved naturhistorisk museum i England med doktorgrad i potet, Bama og Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker. 5 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 For de som lenge har lurt på om poteten er en grønnsak eller ikke, har jeg nå endelig fått et langt og godt svar fra Fagforum for potet. Potetknollen utvikles på underjordiske stengelutløpere (stoloner) og morfologisk er potetknollen en modifisert stengel – iflg professor (emeritus) Lars Roer på Ås. Botanisk sett er potetplanta en staude, som ved begynnelsen av hver vegetasjonsperiode utvikler seg fra underjordiske lagringsorganer. Potetplanta hører til søtvierfamilien, og har det latinske navnet Solanum tuberosum. Vi har i all praksis holdt potetknollene utenfor grønsaksbegrepet, ikke minst på grunn av omfanget av potetdyrkinga og potetkonsumeringa. Potet brukes tradisjonelt til middagsmåltidet, og det er fra forrige århundre anerkjent at middagstallerkenen er delt i 3 like store deler: 1. Kjøtt/fisk 2. Poteter (ris) 3. Grønnsaker som til sammen utfyller hverandre til et fullverdig måltid med protein, fett, karbohydrater og mineraler/vitaminer/antioksydanter. I de siste åra har poteta i mange sammenhenger blitt mer «eksklusiv», og har mistet noe av sin plass i det norske kostholdet til ris/pasta/pizza. Dette har medført at poteter har havnet sammen med grønnsaker i mange miljøer, ikke minst i kokkebransjen som har minimalisert sin bruk av knollene, samtidig som kokkene utvikler dette utmerkede råstoffet til de lekreste retter. (Forrige helg fikk jeg «potetkrem» i tillegg til kjøtt og grønnsaker.) Det hører også med at potetknollene i Norge blir bearbeidet til pommes frites, chips, potetflakes, potetmel, potetstivelse, viktig ingrediens i kjøtt- og fiskefarseprodukter, lomper, seigmenn og akevitt, og har en større plass i samfunnet enn vi vanligvis tenker på. Potet er verdens tredje viktigste matplante, bare slått av hvete og ris, og er i sterk utvikling i Asia. Kina er verdens største potetprodusent. At poteta er havnet i www.frukt.no (Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker) kan føre til usikkerhet om hvor den hører hjemme, men det er helst av organisatoriske/økonomiske årsaker. Vår konklusjon er at poteter fortsatt står utenfor grønnsaker mvh Vennlig hilsen Fagforum Potet Per Y. Steinsholt Sånn i tillegg til svar fra en professor ved naturhistorisk museum i England med doktorgrad i potet, Bama og Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Jeg ser Willy Wonka, og jeg ser norsk tittel på videoen. Tror jeg står over, i fall det er norsk tale også. Vil ikke ha ødelagt den eneste gode Charlie & the Chocolate Factory-filmen jeg virkelig likte. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Jeg synes innlegget ditt om poteter var interessant. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Men for faen, da Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Det hadde forsåvidt holdt med den siste linja, "Vår konklusjon er at poteter fortsatt står utenfor grønnsaker" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg