Gå til innhold

Vil utviklerene strømme til Ps3 når den når 10 millioner solgte?


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Om så PS3 hadde solgt 50 trillioner konsoller, så kommer dette helt ann på attachrate. Slik jeg har forstått, så har Xbox 360 en vesentlig større ar enn PS3. Tror dette kanskje har litt med hyppigheten i nye spill til Xbox 360. Mens PS3 venter fortsatt på en rekke gode tittler. Dette kan endre seg da PS3 får flere spill ut.

 

My two cents...

 

Birger :)

[/quote

 

Mja.. Har nok mye med konsollsalg å gjøre. Wii har jo mindre "attachrate" enn PS3 igjen, og den utvikles det massevis av spill til (sikkert mest av alle 3)

 

Edit: Quotinga ble litt rar

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper ett eller annet rimelig ferskt selskap med store ambisjoner kan se mulighetene i ett PS3-marked som ikke er hovedpri for de store selskapene jeg.

 

Bør være mulighet for en overaskelse eller 2 for selskap som tørr ta sjansen på og bli sjefene på PS3. Tidene er veldig forskjellig men kunne gjerne sett ett nytt ID Software som tok markedet med storm her nå. Lager man det ultimate PS3-spillet nå selv med få konsoller på markedet så kan man kjappt få en following som kan melkes ekstremt i fremtiden ala det Bungie fikk til med Halo.

 

Vet ikke hvor realistisk det er men regner med at ett eller flere selskaper vil satse alt de eier og har på PS3 nettopp fordi konkurransen på det markedet er mindre per dags dato enn f.eks X360-markedet som "overflommes" av stortitler for tiden. Man skal nemlig ha ett ekstremt bra spill i disse dager for ikke og forsvinne i mengden på X360, men det er vel enda mye enklere og bli lagt merke til hvis man leverer ett supert PS3-spill. Selv om ett ypperlig spill som Resistance aldri fikk den annerkjennelsen som det fortjente i mine øyne, og akkurat det er litt skummelt for PS3 sin del. Det spillet er for min del flere hakk over mange spill til X360 som er blitt hypet i alle bauger og kanter.

Lenke til kommentar
Utviklere vil nok heller begynne å ser mer opp mot den nå som Sony har kuttet prisen på utviklerverktøyet med ca. 50%. Samtidig har en redusert pris gitt en god salgsøkning i alle regioner. Men det viser et lite desperat forsøk fra Sony sin side at de er redd for å miste utviklere. De har jo mistet noen få til fordel for Wii og 360 allerede.

Jaha? Hvorfor er det et desperat forsøk? De gjorde da akkurat det samme med PS2 og de hadde da ikke akkurat det samme problemet da. Da ledet de vel ganske godt.

The move follows a similar price-cut timeline set out by SCEI on the PlayStation 2 development hardware, which saw its price reduced just a year after the console's launch in 2000.
kilde

 

Angående piratkopiering på ps3. Jeg vil tro det fortsatt kommer til å ta litt tid før det kommer. For det første tror jeg sony har satt en del hardwaresperringer og gjort det vanskelig å lodde på en chip. I tillegg er det nok en del software-sperringer. Men de to tingene som nok hadde satt en liten stopper for at det skulle blitt særlig populært er at en blu-ray-brenner er ganske dyr og det er blu-ray-plater også. Det er ikke sånn at "alle" har en blu-ray-brenner sånn som "alle" har DVD-brenner. I tillegg er det nok ikke så ekstremt enkelt å legge inn isoer ettersom du må dele de inn i filer på 4 gb grunnet FAT32.

 

Ontopic så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke ser noen grunn til at utviklerne plutselig skulle strømme til PS3 når det kommer 10 mill. brukere. Vi ser allerede nå at de begynner å bli kjent med PS3 og utvikler multiplattformspill som er like på begge konsollene (AC og CoD4 f.eks.). Så jeg tror vi allerede er der at utviklerne faktisk vil lage begge versjonene like (EA er vel kanskje unntaket her?).

Lenke til kommentar
Utviklere vil nok heller begynne å ser mer opp mot den nå som Sony har kuttet prisen på utviklerverktøyet med ca. 50%. Samtidig har en redusert pris gitt en god salgsøkning i alle regioner. Men det viser et lite desperat forsøk fra Sony sin side at de er redd for å miste utviklere. De har jo mistet noen få til fordel for Wii og 360 allerede.

Jaha? Hvorfor er det et desperat forsøk? De gjorde da akkurat det samme med PS2 og de hadde da ikke akkurat det samme problemet da. Da ledet de vel ganske godt.

The move follows a similar price-cut timeline set out by SCEI on the PlayStation 2 development hardware, which saw its price reduced just a year after the console's launch in 2000.
kilde

Kanskje litt langt å kalle det desperat, men de prøver hvertfall å lokke utviklere "tilbake" igjen etter litt motgang. Men ble prisen halvert slik som med PS3? Visste ikke at PS2 gjordet det året etter den kom ut. Kan tyde på at prosessene for Sony ikke er mye forskjellig fra den generasjonen.

 

 

Og jeg vil ikke akkurat si at multiplattform har vært av samme kvalitet på PS3 som med 360. Vi har jo "30 fps" problemet, dyrere utvikling og vanskelig utvikling som noen av problemene. Men så ser vi også at Ubisoft nå selv har elimintert problemene sine med crossplattform utviklingen. Kanskje neste generasjons spill blir bedre for begge plattformer hos de. Men ellers har også PS3 fått mye kritikk fra utviklere. 2008 kan jo bli vendepunktet om dette forbedrer seg.

Lenke til kommentar
Ikke noe problem å koble harddisken til PS3 i PC-en.

 

Dessuten kan det overføres via USB, minnekort og nettverkskabel.

 

Men det blir såpass avansert at det ikke er noe for "vanlig" folk.

Hardisken på PS3 er FAT32 og opperativsystemet deres kan kun lese det formatet. Det geniale med det formatet i henhold til scenarioet vi diskuterer er at det ikke takler filer større en 4gb. Så det er ikke mulig å flytte det over uansett. Med mindre jeg tar feil og den disken som er i kjører et annet system. NTSC eller hva det heter, da kan man gjerne med litt hokus pokus overføre gjennom nettverk, men det ville nok krevd ekstra hackprogram for å gjøre.

 

Så er litt mer kjepper i hjulene for hackere der en med 360 og Wii.

Lenke til kommentar
vil den nå 10 millioner solgte ?

Når Dreamcast greide det burde det vel være et håp for Playstation 3 ...eller? :p

 

jeg var forsovet veldig sarkastisk:p jaja vil tro den selger mye bedre etterhvert, men men har gått trått detta året.. =) får se åssen det blir neste år.. 08 det avgjørende året kanskje.

Lenke til kommentar

Så hvis PS3 når 10 millioner til Jul 2008, og selger kanskje 20k enheter i månden, i forhold til X360 og Wii som selger mye mer, så skal likevell utviklerne velge den enheten som selger dårlig? Er det en slik logikk jeg leser korrekt fra enkelte?

 

Om så, Tornerose, det er best å fortsette å sove og drømme for det er ikke slik det fungerer.

 

PS3 kan få fenomenal støtte allerede i Mai til neste år, f.eks, hvis de får fart på salgstallene. Om utviklerne ser at det er verd risikoen å utvikle til PS3, så gjør de det. Det trenger bare et par suksess titler i tillegg til økt salg for å lokke enkelte utviklere over til PS3 siden.

 

Men så har man da den evinnelig konkuransen man må ta i betrakning. MS har tydelig gjort det "klart" at det er lett å utvikle til X360, og Wii har gjort utvikling av spill nærmest til noe alle kan lage spill til (kostnadsmessig). Så da er det og et spørsmål hvordan Sony skal klare å gjøre PS3 så interesang at utviklerne tar den kostnaden det er å utvikle spill til PS3.

 

Det er mange faktorer som spiller inn på et slikt spørsmål som blir stilt og det er mye som må veies opp. Det er ikke nok å se på marked alene ettersom man nå er inne på selve industrien og da må man tenke på konkuranse og kostnader for utvikling i tillegg til markedsandeler og de tingene der.

 

Mye å holde styr på med andre ord.

Lenke til kommentar
ja ;) Er sikkert shippet 6,5-7 millioner nå, og det går nok 2,5 - 3 millioner konsoller til i år, fordelt på de 3 markedene. 500k i måneden i november og desember for europa, japan og usa i snitt er ikke usannsynlig. Og det skulle bli 3 millioner totalt. Vi får se, men 2,5 million bør gå.

Ja "Shipped" er ikke så vanskelig å få til, bare å drive litt channelstuffing det så oppnår de det målet ganske fort ;)

Men overskriften på tråden din er "solgte", så tror du bør forholde deg til det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...