Gå til innhold

Vil utviklerene strømme til Ps3 når den når 10 millioner solgte?


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Så hvis PS3 når 10 millioner til Jul 2008, og selger kanskje 20k enheter i månden, i forhold til X360 og Wii som selger mye mer, så skal likevell utviklerne velge den enheten som selger dårlig? Er det en slik logikk jeg leser korrekt fra enkelte?

Nå tar du ett rimelig kraftig forbehold her og det er at utviklere utelukkende forholder seg til antall solgte konsoller for hver platform.

 

HVis det er solgt 10mill PS3 og 20mill X360 så er det "bare" halvparten så stort potensiellt marked for PS3, men så enkelt er det jo ikke. Konkurransen på X360 vil med all sannsynlighet være større også slik at det blir vanskeligere og få solgt sitt spill i mengden av andre titler. Så det vil være lettere og komme gjennom på PS3-markedet og da snakker vi om hvor mange PS3 som må selges før den når critical mass der det er totalt uinteressant om det er flere solgte av en annen konsoll eller ei. Personlig vil jeg tro det tallet er høyere enn 10mill men så er jeg også rimelig sikker på at PS3 kommer til og selge langt mer enn 10mill, de selger bare ikke så kjappt som Sony selv trodde.

 

Ett tankespinn er jo at for en flink utvikler så vil 10mill PS3 ha ett potensiale ala X360 når Halo3 kom, og det potensialet er mer enn nok for utvikere som tenker mynt i kassa. Man kan fint selge 1-2-3mill eks av ett spill når kundegrunnlaget er 10mill og da snakker vi finansiell-fugl. Jeg ville blitt overasket hvis ikke noen litt mindre utviklere konsentrerte seg direkte mot PS3 av akkurat den grunn at det er mindre konkurranse der. Det er større sjanse for og lage spillet som definerer konsollen der enn f.eks X360 som blir overflommet av gode spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at VGChartz nå sier at Ps3 har solgt 6 millioner. Og vi har i dag 24 november. Tar også forbehold om at VGChartz ikke har fått denne ukens tall så tenker at jeg sier at det er 6 uker igjen med salg. Bruker videre noen vgchartz tall, som kanskje ikke stemmer, men dette er spekulering uansett så.

 

6 uker salg i amerika:

Ser at ps3 solgte 87 k konsoller forrige uke i usa.

Så da tar vi 87 000 * 6 uker= 522 000 konsoller.

Vi må også huske at prisnedgangen og jula vil øke salgte en del. Så velger å øke tallet til 800 000 konsoller for de neste 6 ukene i amerika. Synes dette er ett nøkternt tall og forventer egentlig at den selger bedre over there. Den solgte i samme periode i fjor 614 000 konsoller i amerika, så med dagens pris og bedre spill så bør dette overgåes kraftig.

 

6 uker for japan:

I fjor solgte Ps3, med en stiv pris og nesten ingen spill, 342 000 konsoller de siste 6 ukene i 2006.

Forventer derfor at dette bør slåes ganske kraftig og gjør ett anslag på 650 000 konsoller.

 

6 uker for europa:

På Vgchartz så har jeg sett på de siste 6 ukene, og siden det ikke er noe på vgchartz som heter europe, så valgte jeg others. Så blir resten av verden, bortsett fra japan og amerika.

 

De siste 6 ukene har Ps3 solgt 560 000 konsoller. Flere gode spill har kommet ut og kommer ut nå, og sammen med prisnedgangen ser jeg for meg at dette vil øke en god del. Tipper på rundt 950 000.

 

Dette blir totalt nesten 2,4 millioner solgte og da er salget oppe i 8,4 millioner. Håper salget for sony sin del blir ennå bedre. Er tallene mine greie?

Lenke til kommentar

PS3 bør greie å selge minst 1 mill. i USA for resten av året. Men tror du overdriver tallene for Japan. Vil tippe rundt 500,000. Rundt 1 mill. i Europa virker ikke urealistisk.

 

Alt i alt bør PS3 greie å nå 8 mill. før året er omme. Forøvrig tipper jeg den vil selge ytterligere 10 mill. i 2008.

Lenke til kommentar
Nå tar du ett rimelig kraftig forbehold her og det er at utviklere utelukkende forholder seg til antall solgte konsoller for hver platform.

 

HVis det er solgt 10mill PS3 og 20mill X360 så er det "bare" halvparten så stort potensiellt marked for PS3, men så enkelt er det jo ikke. Konkurransen på X360 vil med all sannsynlighet være større også slik at det blir vanskeligere og få solgt sitt spill i mengden av andre titler. Så det vil være lettere og komme gjennom på PS3-markedet og da snakker vi om hvor mange PS3 som må selges før den når critical mass der det er totalt uinteressant om det er flere solgte av en annen konsoll eller ei. Personlig vil jeg tro det tallet er høyere enn 10mill men så er jeg også rimelig sikker på at PS3 kommer til og selge langt mer enn 10mill, de selger bare ikke så kjappt som Sony selv trodde.

 

Ett tankespinn er jo at for en flink utvikler så vil 10mill PS3 ha ett potensiale ala X360 når Halo3 kom, og det potensialet er mer enn nok for utvikere som tenker mynt i kassa. Man kan fint selge 1-2-3mill eks av ett spill når kundegrunnlaget er 10mill og da snakker vi finansiell-fugl. Jeg ville blitt overasket hvis ikke noen litt mindre utviklere konsentrerte seg direkte mot PS3 av akkurat den grunn at det er mindre konkurranse der. Det er større sjanse for og lage spillet som definerer konsollen der enn f.eks X360 som blir overflommet av gode spill.

 

Med andre ord mer å tenke på. Mange ting å tenke over og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...