Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det har ingen ting med høyhastighetstog at det ikke ble bygd. grunnen min venn er at NordNorge ikke er prioritert. Norge er Oslo-Trondheim, men det er deg feil... det bor mange her i Nord, så hva kan NordNorge banen gjøre spør du? jo det skal eg si det. Næringslivet har flere ganger lagt ned bedrifter fordi transport fra og til ble for dyrt, hvert år øker tungtransporten fra Narvik med 15% dette gjenspeiler seg i en mer tungt belastet vei som igjen tilsier at det vil forekomme flere ulykker. bedrifter i Finland har snakket om å transportere deres varer gjennom Norske kyster. det svenske banenettet er tilknyttet helt ned til Kina, dette handler mer om en nedvendighet, men akk... Oslo politikere snaker om gull og grønneskoger for Norge, men... Norge opphører å eksistere Nord for Trondheim

Lenke til kommentar

Innlegget mitt var et svar på prisen som ble så lav i forhold til bane fra Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim. Høyhastighetsbanene har langt strengere krav til kurvatur og underbygning som selvsagt fører til langt dyrere bane. Tror det ville være større behov for to spor på større deler av strekningen vi alt har i landet enn å føre en bane til Nordkapp eller Finland. Finnene kan sette gods rett på bane som frakter det via Sverige til kontinentet, eller via Sverige til Norge.

 

Synes nå politikerne i Oslo har lagt fryktelig mye til rette for at dere skal trives nordpå. Likevel kommer dere og syter på staten fordi solen forsvinner i noen mnd, fordi dere ikke har motorveger osv osv.

 

Godstransport øker forøvrig i hele landet som følge av blant annet økt forbruk. Kanskje staten kunne skattet dere hardere, så ville en naturlig konsekvens være redusert forbruk og mindre transport. :)

Lenke til kommentar

vel jeg kan ikke huske noen hardbarkede Oslopolitikere som har gjort noen drastiske endringer i positiv rettning i Nordnorge. av min erfaring er eks; en Nordlandsekspert fra Oslo som aldri har satte sin fot utfor sin egen kommune, og har snakker hun på radiodebatt om at vi Nordlendinger må bruke den "gode kolektive" tilbudene vi har som er Oslo verdig og ikke minst at vi må bruke trikkene vi har. og da stiller jeg meg spørsmålet, når fikk nordnorge trikk?

 

hele greia rundt dette er prioriteringer, og dette er noe ikke Norge har, nordnorge banen har enorme potensialer og faktisk større en lyntog Oslo-Trondheim fordi NN banen vil hjelpe næringslivet ikke bare for den Nordlige delen av Norge men hele Norge som en helhet.

 

å skate oss mer for å realisere dette er det vageste argumentet man kan si, når fanden meg staten skal bruke over 100 milliarder på lyntog er dette et tegn. Norge det er Oslo-Trondheim. for si meg og hver helt ærlig nå, hva vet du om det Nordnorske næringsliv og populasjon?

 

men igjen... jeg må skuffe deg, det finnes ingen motargumenter mot NN Banen og dens potensialer, det eneste som er problemet er at man må starte å satse på hele Norge :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke om Nord-Norge har trikk. Mulig dere har det i en eller annen bygd/by.

 

Befolkningen er synkende, arbeidsplassene usikre fordi vi har valgt å satse på bønder og vern av sjø, vinteren er lang og kald og det er mil mellom bebyggelsene. Nei, staten bruker nok penger der avkastningen er størst for flest mennesker. På samme måte som det bygges mest veg rundt Oslo, bør man også bygge jernbane derfra først.

 

Det er umulig å satse på hele Norge på en gang. Man må velge ut områder/strekninger som kommer flest til gode og gir "mest for pengene (samfunnsøkonomi, 9. klasse eller noe) for størst andel av befolkningen. Jeg vet det er vanskelig for nordlendinger i storbyer (?) å begripe at i hele Finnmark bor det like mange mennesker som det gjør i Molde og Ålesund til sammen. En krone brukt i Kristiansand kommer like mange mennsker til gode som i hele Troms fylke. La oss ikke glemme Trondheim, Bergen, Stavanger/Sandnes og Oslo...

Lenke til kommentar

man kan ikke si at man bare skal prioritere der bebyggelsen er tykkest. Mulighetene er her, vi har ressurser, nyttegodene ligger her men prioriteringen er ikke til stede.

 

Hadde 2Vk vart i ca. 2 år til hadde NN Banen eksistert, allerede ligger det halvferdige tunneler fra Tyskerene klar til å viderebygges. vi kan ikke si at vi bare skal prioritere en del og håpe at resten vil ordne seg, Sør-Norge har lenge blitt førsteprioritert men det er på tide at vi burde gjøre noe med fraflyttingstrenden i den Nordlige delen av Norge. her er det ikke snakk om 100 milliardbeløp men heller en femtedel av dette, skal vi få flere oppover hit må man skaffe arbeidsplasser, men skal arbeidsplassene overleve trenger vi gode transportmuligheter.

Lenke til kommentar

Sier ikke at man bare skal prioritere der befolkningen er tettest. Jeg sier man bør starte hvor befolkningen er tettest. Store deler av jernbanenettet vi har i sør er fra krigens dager. Nordlandsbanen er vel noe av det siste som ble bygget av Jernbaneverket? Overser da glatt flytoget og utvidelsen til Asker.

Lenke til kommentar

Jernbaneverket har aldri satt sin fot på NN Banen, de som påbegynte dette var Russiske krigsfanger, men her er det snakk om Fauske som er midtpunktet på E6 og Narvik med sin Industri. så er det snakk om mange som vil bruke en eventuell NN Bane fordi godstrafikk og frakt vil bli mye lettere og mindre energikrevende. desverre så har jeg den meningen at man heller burde bygge NN banen før lyntogene i sør, men igjen er dette min mening og ikke din :)

Lenke til kommentar
Jernbaneverket har aldri satt sin fot på NN Banen, de som påbegynte dette var Russiske krigsfanger, men her er det snakk om Fauske som er midtpunktet på E6 og Narvik med sin Industri. så er det snakk om mange som vil bruke en eventuell NN Bane fordi godstrafikk og frakt vil bli mye lettere og mindre energikrevende. desverre så har jeg den meningen at man heller burde bygge NN banen før lyntogene i sør, men igjen er dette min mening og ikke din :)

Den siste delen av Nordlandsbanen ble bygd etter krigen av oss nordmenn og åpnet en gang på 60-tallet.

 

Ellers er en god "grunnstamme" i jernbanenettet viktig. Det kan man kun få ved å bygge ut et fullstendig høyhastighetsnett rundt Oslo, og ikke minst nordover til Trondheim. Hvis man begynner med dette først vil det få flere positive effekter for jernbanen nord for Trondheim:

- Utbedret kapasitet for godstransport som kommer Nordlandsbanen til gode (i dag er kapasiteten for godstrafikk overbelastet, mye av det på grunn av godstrafikk og passasjertrafikk som stopper i Trondheim). Det er liten poeng i å bygge masser av ny jernbanekapasitet i nord hvis togene må stoppe i Trondheim på grunn av manglende kapasitet sørover. Man må ha god kapasitet ihvertfall til Oslo for å kunne utnytte en slik bane maksimalt.

- Kortere reisetid. Man vil kunne ta toget fra Bodø på morgenen og komme frem til Oslo på kvelden. Dette vil gjøre lengre jernbanereiser langt mer attraktivt for nordlendinger, noe som igjen vil gi positive ringeffekter for Nordlandsbanen (og en eventuell utvidelse nordover).

- Hvis høyhastighetsbaner sør for Trondheim bygges ut og blir en suksess, vil det føre til at jernbanen blir langt mer populær og får høyere status her i Norge. Dette vil igjen gi nye muligheter for investering i jernbaneinfrastruktur nordpå.

Lenke til kommentar
Nordlandsbanen er vel noe av det siste som ble bygget av Jernbaneverket? Overser da glatt flytoget og utvidelsen til Asker.

Mye av det er faktisk eldre, tenk slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. I forhold til det er Nordlandsbanen over Saltfjellet nesten ny og moderne. :p

 

EDIT: Nordlandsbanen ble faktisk påbegynt av oss nordmenn allerede i 1905 og dermed bygd i etapper, Mosjøen stasjon åpnet i 1940. Det eneste tyskerne gjorde var å forsere byggingen over Saltfjellet og klargjøre strekningen Fauske-Narvik (som aldri ble fullført). Den siste klatten til Bodø ble bygd av oss og åpnet etter krigen.

 

Kilder: 1 2

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er umulig å satse på hele Norge på en gang. Man må velge ut områder/strekninger som kommer flest til gode og gir "mest for pengene (samfunnsøkonomi, 9. klasse eller noe) for størst andel av befolkningen. Jeg vet det er vanskelig for nordlendinger i storbyer (?) å begripe at i hele Finnmark bor det like mange mennesker som det gjør i Molde og Ålesund til sammen. En krone brukt i Kristiansand kommer like mange mennsker til gode som i hele Troms fylke. La oss ikke glemme Trondheim, Bergen, Stavanger/Sandnes og Oslo...

 

Ikke glem at "nord-norge" er underprioritert og er omtrent ikke en bit av Norge. Hadde vi flytta administrasjonen tilbake Trondheim hadde ting kunne ha gått mye bedre. Men ikke mye.

Ok, hva tjener vi på å ha lyntog i nord først? Det er det store spørsmålet. Og at vi bygger ut den nødvendige flaskehalsen i sør da.

Lenke til kommentar
Det er umulig å satse på hele Norge på en gang. Man må velge ut områder/strekninger som kommer flest til gode og gir "mest for pengene (samfunnsøkonomi, 9. klasse eller noe) for størst andel av befolkningen. Jeg vet det er vanskelig for nordlendinger i storbyer (?) å begripe at i hele Finnmark bor det like mange mennesker som det gjør i Molde og Ålesund til sammen. En krone brukt i Kristiansand kommer like mange mennsker til gode som i hele Troms fylke. La oss ikke glemme Trondheim, Bergen, Stavanger/Sandnes og Oslo...

 

Ikke glem at "nord-norge" er underprioritert og er omtrent ikke en bit av Norge. Hadde vi flytta administrasjonen tilbake Trondheim hadde ting kunne ha gått mye bedre. Men ikke mye.

Ok, hva tjener vi på å ha lyntog i nord først? Det er det store spørsmålet. Og at vi bygger ut den nødvendige flaskehalsen i sør da.

 

Hva i alle dager får deg til å mene at nord-norge er underprioritert? Per innbygger før nord-norge mer støtte på så godt som alle måter i forhold til sør-norge.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor : Har du noen faktiske kilder på dette? Etter erfaring så er jeg uenig.

 

Folk betaler mindre skatt lengst nord, man får penger tilbake på studielånet, kommuner får ekstra distrikspolitisk tilskudd, hver stemme teller mer. Arbeidsgiveravgiften er lavere. Dette er bare eksempler jeg kommer på nå ut av hukommelsen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jernbaneverket anbefaler dobbeltspor Farriseidet - Porsgrunn og bygger Holmestrand stasjon inn i fjellet, slik at passeringshastighet for passerende tog øker til 250 km/t. :thumbup:

 

I tillegg er byggestart for dobbeltspor Eidsvoll - Hamar satt til september i år. Desverre er framdriftsplanen så skral at arbeidet ikke blir ferdig før om etter 10 år! Håper fremdriften kan forseres enten ved neste statsbudsjett eller neste rullering av NTP.

Endret av jj_
Lenke til kommentar
ATWindsor : Har du noen faktiske kilder på dette? Etter erfaring så er jeg uenig.

 

Folk betaler mindre skatt lengst nord, man får penger tilbake på studielånet, kommuner får ekstra distrikspolitisk tilskudd, hver stemme teller mer. Arbeidsgiveravgiften er lavere. Dette er bare eksempler jeg kommer på nå ut av hukommelsen.

 

AtW

Ja, hvis man er en av de toppen 100.000 personene som bor i Nord-Troms eller Finnmark ja, men for resten av de 450-500.000 personene som bor nord for Trøndelag er det nok den samme skatten, null gratis på studielånet osv. som gjelder som for resten av landet ;) Tallene bør riktignok tas med en klype salt, men det bor iallfall drøyt 72.000 i Finnmark og de nordlige kommunene i Troms er folkefattige for å si det mildt. Poenget er uansett at de reglene ikke gjelder for resten av Troms og hele Nordland hvor det faktisk bor folk i motsetting til Finnmark og de få kommunene i Troms. Korrekt nok er arbeidsgiveravgiften redusert for Nordland og Troms, men det finnes to kommuner (Tromsø og Bodø) som er plassert i sone 4a som har en arbeidsgiveravgift på ordinær næring høyere enn for en rekke kommuner i Sør-Norge. Gjennomgående er det såklart lavere avgift enn for Sør-Norge, men det er allikevel bare i Nord-Troms og Finnmark at arbeidsgiveravgiften er totalt fraværende. Jeg tror ikke staten taper spesielt mye på akkurat det, men nok om det.

 

Andelsmessig er det nok vanskelig å argumentere for at Nord-Norge får sin bit av kaka i blant annet samferdselsbudsjettet. Statsbudsjettet for 2009 lød vel på 17 milliarder kr til vei, og landsdelen får vel ca 800-900 millioner kr årlig, noe som er en mindre andel sett i forhold til befolkning og areal. Skal det fordeles ut fra befolkningsandel skulle landsdelen hatt omtrent det dobbelt av det de får, og jeg tviler på at de tiltakene for Nord-Troms og Finnmark veier opp for akkurat det.

 

Jernbaneverket anbefaler dobbeltspor Farriseidet - Porsgrunn og bygger Holmestrand stasjon inn i fjellet, slik at passeringshastighet for passerende tog øker til 250 km/t. :thumbup:

 

I tillegg er byggestart for dobbeltspor Eidsvoll - Hamar satt til september i år. Desverre er framdriftsplanen så skral at arbeidet ikke blir ferdig før om etter 10 år! Håper fremdriften kan forseres enten ved neste statsbudsjett eller neste rullering av NTP.

Nå spiller det vel forsåvidt liten rolle så lenge Stortinget i neste periode bestemmer seg for å bygge høyhastighetsbanen. Mener å ha lest at det er snakk om å ignorere alle lokale innvendinger og klagemuligheter ved å for en gangskyld benytte seg av statlig regulering for å få fortgang i sakene. Uansett er det flott at det iallfall planlegges bygging litt bedre jernbane.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...