Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor du har 8000km/t fra, men hadde det vært en tunnel mellom Trondheim og Oslo, ville man uansett ikke oppnådd så stor fart. Farten vil bestemmes av vinkelen mellom jordoverflaten og den rette banen, og en så kort avstand som Trondheim-Oslo, har ikke så stor vinkel at man vil akselerere til slike hastigheter(?)

 

Uten noen form for friksjon vil jeg påstå at 8000km/t burde være relativt lett.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

NRK: La fram jernbaneplaner i nord

 

Finnene planlegger Finsk-Norsk jernbane. Det er ikke et ord om lyntog, persontog eller flere spor, men hvis ting går som det skal kan vi får Norges andre, lønnsomme jernbane. Den første er Ofotbanen mellom Kiruna og Narvik.

Dette er svært interessante prosjekter som jeg tror vil være viktig for næringslivet i regionen.

 

Jeg er spent på hvilket alternativ arbeidsgruppen anbefaler, men hvis de velger Narvik må sporet utvides til dobbeltspor der den møter eksisterende linje i dag, siden godskapasiteten på Ofotbanen allerede er sprengt i dag. Resten av strekningen kan vi vel anta blir enkeltspor med krysningsspor. Det vil ikke overraske meg om det blir minimalt med passasjertrafikk på linjen.

 

Når du ser på lønnsomhet for infrastruktur så må du betrakte samfunnsøkonomisk lønnsomhet, det er svært sjelden at infrastruktur lønner seg isolert sett. Selv om jernbanenettet i Norge er i elendig forfatning så frakter det store mengder gods som ellers måtte fraktes på hovedsaklig vei.

 

Vet du forresten om det skjer noe mer med OBAS? Utstyret de hadde fra 50- og 60-tallet er uansett veldig utdatert.

Lenke til kommentar

Det har lenge ligget i kortene at Ofotbanen må utvides til dobbeltspor, uavhengig av finsk deltagelse. LKAB, malmprodusenten i Kiruna, har lenge presset på for å få utvidet kapasiteten på banen. Jeg er usikker på om det har vært politisk utredet eller vedtatt noe.

 

Entrepenøren OBAS? Jeg aner ikke noe om de.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Vil det ikke være mulig å forsvare den store prisen til en maglev utbygging med de lave drifts- og vedlikeholdskostnadene, dette vil jo være en investering for 50-100 år framover. I tillegg til de to traseene mellom Bergen - Oslo og Trondheim - Oslo, så vil to traseer mellom Oslo - Stockholm og Oslo - København plassere Norge på kartet. Dette vil være en framtidsrettet løsning for kjapp reise til og fra Norge som kobler oss på et nettverk av høyhastighets tog som går gjennom Europa. I tillegg til dette er jo maglev det tryggeste transportmiddelet vi har, dyr kan passere under toglinjene og det vil være mer energieffektivt. En svakhet er jo at maglev ikke kan brukes til å transportere gods, men vil vi ikke få en stor nok økning i kapasitet for transport av gods når vi frir opp kapasitet på de skinnene som i dag også brukes til persontransport?

Hadde vært kult om noen partier hadde hatt så store ambisjoner og tenkt så langsiktig, og at dette hadde vært et tema i valgkampen.

Endret av Njardiss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...