Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ha med høvelen i handbagasje (du bør rekne med at dei vil sjå på den), du kan ikkje ha med blad. Alt går fint i innsjekka bagasje. Det er TSA-reglane, og me har vel eigentleg akkurat dei same reglane (men hakket mindre streng kroppsskanning).

 

Du kan ta med deg "vanlege" bladhovud (Fusion, Mach3 osb.), så reglane er tullete. Det er ikkje særleg vanskeleg å plukke eit bladhovud frå kvarandre, då har du gjerne fem blad som er mykje stivare enn eit DE-blad, og difor minst like farlege. Den einaste godviljen du finn i sikkerhetskontrollen er den du har med deg sjølv, så du må nok sjekke inn bagasje eller bruke noko anna.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Du kan ta med deg "vanlege" bladhovud (Fusion, Mach3 osb.), så reglane er tullete. Det er ikkje særleg vanskeleg å plukke eit bladhovud frå kvarandre, då har du gjerne fem blad som er mykje stivare enn eit DE-blad, og difor minst like farlege. Den einaste godviljen du finn i sikkerhetskontrollen er den du har med deg sjølv, så du må nok sjekke inn bagasje eller bruke noko anna.

 

Jeg har aldri sett noen lage et våpen av vanlige barberblader, men DE-blader er tydeligvis det foretrukne materialet i fengsler for å lage kniver. Pluss at de ser veldig mye skumlere ut, som er en stor fordel for en eventuell kaprer.

Lenke til kommentar

prøvde den nye barberhøvelen med feather blad fra barbershop i går, litt sår under kjevebenet, øverst på halsen. Ellers føler jeg det gikk greit.

MachIII barberer nok tettere, men det er en helt annen maskulin feeling og opplevelse med tradisjonell høvel.

 

Mach 3 barberer tettere helt til du får teknikken på plass. Jeg er glatt som en barnerumpe nå, det var jeg ikke første ukene jeg bruktr DE.

Lenke til kommentar

Regner med det krever litt trening ja. Noen tips i forhold til å ikke kjære seg på halsen? spes rett under kjevebeinet på sidene.

 

Mulig jeg forhastet meg litt, men skjærte meg på begge sider.

 

Skal man ta flere omganger, eller holder det med en?

Helst 2-3.

Les meir her under how to shave. Du kan også sjekke ut Mantic59 og Geofatboy på youtube.

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

Drar du for hardt eller tar samme område mange ganger? Svir ikke for meg. Prøv en barb.krem for sensitiv hud. Prøv også en god fuktighetsskrem etter barbering.

Tok 2 pass denne gangen mulig huden ikke helt likte det denne dagen, bruker kun prod for sensitive hud, mulig jeg skal prøve ren kald shave har du noe erfaring med det ?

Lenke til kommentar

Det som gjorde irritasjonen betre for meg var å trykke kosten (grevling) godt inn i huda, slik at huda blei litt mjukare og såpa trengte inn i skjegget. Det aller viktigaste er vinkelen på bladet. Topp-plata på høvelen skal vere i kontakt med huda, og nesten null trykk skal brukast. Med rett type blad og rett teknikk skal du kun høre, ikkje kjenne, at håra forsvinner. Astra er det bladet for meg, men andre vil kanskje gå for Feather eller Derby.

Lenke til kommentar

Fått langt bedre barbering med DE høvel men fy F det svir i lang tid, selv 10-12timer senere merker jeg en markant svie på steder jeg er mer sensitiv som halsen opp til kjeve partiet..

 

halsen og opp er normalt et sted man legger "dårligst" skum så det lønner seg ofte å bruke god til å skumme inn det området.

 

en annen ting som hjalp for meg er å legge vekk rutinen fra flerbladshøvelen som går ut på å "dra to ganger"

 

Halsen og opp er også der det er vanskeligst for meg å ikke å presse for hardt og i tillegg slet jeg veldig i starten med å "vinkle" dette riktig. var vel mer eller mindre eneste grunn til at jeg gikk til Futur høvelen, fordi skaftet er lengre på den.

 

så for min del er det helt nødvendig å ha et skaft på minimum 10 cm for at jeg skal få vinkelen korrekt.

 

et annet råd er å sjekke "hvilken" vei dine hår fra halsen og opp vokser, det kan være forskjellig fra person til person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger hjelp her også! Har barbert 3-4 ganger med tradisjonell høvel nå. Testet Derby og feather blad. Føler det blir igjen mye hår, spesielt under haka. Sist måtte jeg ty til en ekkel engangshøvel, da forsvant det med en gang.

 

Håper jeg finner teknikken..

Lenke til kommentar

Trenger hjelp her også! Har barbert 3-4 ganger med tradisjonell høvel nå. Testet Derby og feather blad. Føler det blir igjen mye hår, spesielt under haka. Sist måtte jeg ty til en ekkel engangshøvel, da forsvant det med en gang.

 

Håper jeg finner teknikken..

 

Se på youtubekanalene svelemoe linker til.

Dessuten har du bare gjort det 3-4 ganger. Jeg har brukt DE i to-tre måneder og teknikken er fortsatt lamgt fra perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...