Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.10


Anbefalte innlegg

Jeg hoppet over Edgy og gikk rett fra Dapper til Feisty. Derfor kunne jeg ikke oppgradere direkte, men måtte installere Feisty fra scratch og så flytte innstillinger o.a. over etterpå. Det gikk forholdsvis greit og jeg lærte en del også i den prosessen, så jeg bestemte meg for å gjøre det samme fra Feisty til Gutsy, selv om jeg ikke behøvde å reinstallere fra scratch nå.

 

Men noen ting er litt tregt å få over fra en versjon til en annen, hvis man gjør det manuelt, så personlig kunne jeg tenkt meg å bruke et program som tar backup av innstillinger og slikt, for så å kunne restore det i den nye versjonen. Finnes noe slikt? Jeg kjenner til FEBE for Firefox, men skulle gjerne hatt noe lignende for f.eks. Gnome og OpenOffice.org også. Men et slikt evt. program må kunne styres i detalj og man må ha full oversikt over hva som skjer - det er jo en grunn til at noen av oss foretrekker å gjøre dette manuelt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har et X1800XT kort og har da gjerne lyst å prøve Compiz, Beryl osv. Jeg ser at Ubuntu ikke har den nyeste varianten av fglrx i pakkebrønnen. Når pleier slikt å dukke opp? Finnes det andre testing-pakkebrønner eller noe hvor alt det nyeste ligger uansett, som jeg kan velge å installere fra?

Lenke til kommentar

Etter å ha irritert meg grønn på at Vista spiste opp all "juicen" i laptopen min installerte jeg Ubuntu 7.10 (for første gang) for to dager siden. Installasjonen gikk veldig greit og alle nødvendige drivere ble funnet under inst. Ingen problemer!

 

Det er litt uvant å måtte bruke Terminal så pass mye som jeg må, men synes ikke det er noen ulempe. Tvert om så synes jeg det er litt fint å igjen måtte tenke litt for å utføre ting på maskinen :-)

 

Jeg er nybegynner så det holder, men ser at jeg liker min "nye" dataverden. Uansett går jeg sterkt ut i fra at problemer vil dukke opp så da kommer det nok et innlegg eller to her inne!

 

Akkurat nå er jeg bare glad for at min dualcore laptop er ca. 1000 ganger raskere enn hva den var med Vista!

 

Hilsen nyfrelst!

Lenke til kommentar
Men noen ting er litt tregt å få over fra en versjon til en annen, hvis man gjør det manuelt, så personlig kunne jeg tenkt meg å bruke et program som tar backup av innstillinger og slikt, for så å kunne restore det i den nye versjonen. Finnes noe slikt? Jeg kjenner til FEBE for Firefox, men skulle gjerne hatt noe lignende for f.eks. Gnome og OpenOffice.org også. Men et slikt evt. program må kunne styres i detalj og man må ha full oversikt over hva som skjer - det er jo en grunn til at noen av oss foretrekker å gjøre dette manuelt. :)

 

Er det ikke bare å kopiere .-filene i hjemmemappa di, eller vil du gjerne ha et program som gjør dette for deg? Alternativet er jo å lage en separat /home-partisjon, men du vil vel ha en komplett rensk når du reinstallerer?

Lenke til kommentar
hvordan er det med å oppgradere Ubuntu fra en tidligere versjon? Vet ikke om dette har blitt tatt opp i disse Linux-artiklene i det hele tatt?

Min anbefaling vil være å installere den nye versjonen på en ny partisjon (feks 10G). Du kan da beholde swap, /var/, /home/, osv som i den gamle versjonen. De fleste configfiler kan man da kopiere fra den "gamle" Ubuntu partisjonen. Brukerdefinerte configfiler og mail osv lagres i /home så det følger med uten trøbbel. Du vil nå slippe problemet med inkompatible drivere og versjonskrøll.

 

PS. Ved bruk av denne metoden vil den fremdeles boote fra den gamlepartisjonen. Dette må fikses med en enkel kommando jeg ikke husker i farten. No biggie.

 

Asle

Lenke til kommentar
Apropos "tilfeldig bruker" - jeg er Ubuntero medlem da, og ikke bare en som hopper innom fra gata liksom. Jeg forstår at de må ha kontroll på hvem som gjør hva, men det går for langt hvis de setter ned funksjonaliteten til alle andre enn en elitegruppe. Launchpad og Rosetta trenger å utvikles videre.
Du stempler oversettelseslag som "elitegruppe", men har du vurdert å bli med i en slik gruppe?

Fra egen erfaring kan jeg si at det mangel på fagfellevurdering (peer-review) og manglende sosiale relasjoner i oversettelsesprosessen fører til dårlige resultater. Jeg oversetter blant annet utvidelser for Firefox og Thunderbird og kommer stadig over oversettelser fra "tilfeldige brukere" som er så dårlige at de ikke bør offentliggjøres. Nettbaserte portalen som jeg bruker er forøvrig strippet for kontrollsystemer bortsett fra at andre oversettere kan titte på de oversatte tekststrengene (som allerede er publisert) og eventuelt sender en e-post til oversetteren med forslag til rettelser.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Etter å ha irritert meg grønn på at Vista spiste opp all "juicen" i laptopen min installerte jeg Ubuntu 7.10 (for første gang) for to dager siden. Installasjonen gikk veldig greit og alle nødvendige drivere ble funnet under inst. Ingen problemer!

 

Det er litt uvant å måtte bruke Terminal så pass mye som jeg må, men synes ikke det er noen ulempe. Tvert om så synes jeg det er litt fint å igjen måtte tenke litt for å utføre ting på maskinen :-)

 

Jeg er nybegynner så det holder, men ser at jeg liker min "nye" dataverden. Uansett går jeg sterkt ut i fra at problemer vil dukke opp så da kommer det nok et innlegg eller to her inne!

 

Akkurat nå er jeg bare glad for at min dualcore laptop er ca. 1000 ganger raskere enn hva den var med Vista!

 

Hilsen nyfrelst!

Godt å høre :thumbup:

Lurer dog på hvorfor du må bruke terminalen "såpass mye"? Ofte når nybegynnere blir kastet ut i terminalen er det fordi andre erfarne brukere deler sin egen foretrukne metode eller fordi det er lettere å komme med noen kommandoer som kan limes inn enn å forklare alle stedene man skal trykke i et GUI.

Uansett er terminalen i Linux et veldig effektivt verktøy man ikke vil angre på å ha lært seg. Trykke en hurtigtast for å få den fram å skrive "sudo apt-get install ett-eller-annet-program" er en uovervinnelig effektiv måte å installere programvare på. :love:

Lenke til kommentar
Minneforbruk (2GB OCZ PC-6400)

 

Vista = 35%

Ubuntu = 10% :D

En annen måte å formulere det samme på - Minne ledig til programmer og annet nyttig:

Vista = 65%

Ubuntu = 90%

Det er ikke noe automatikk i at jo mindre et OS bruker av RAM jo bedre eller mer effektivt er det. Jeg bruker selv både Ubuntu 7.10 og ikke minst Clark Connect som gateway, VPN, etc. Clark Connect bruker så mye den kan av tilgjengelig RAM'en for best effektivitet.

Som status-siden på gateway-maskinen min viser:

post-16979-1193742255_thumb.jpg

 

Det ville være merkelig hvis noen mener at f. eks. Vista er mye bedre enn Clark Connect fordi CC bruker 90% RAM, mens Vista bare bruker 35%...

 

EDIT: Typo...

Endret av oblivian
Lenke til kommentar
Hvis det derimot hadde vært mulig å få listet opp det som ikke hadde fått forslag ennå, kunne man kanskje ha bidratt. Det hadde også vært en stor fordel om de som bestemmer hva som skal bli den endelige ordlyden faktisk kunne gjøre jobben sin og ta et valg, istedet for å invitere til enda flere forslag på samme ting.

Jeg har selv prøvd å oversette litt i Launchpad og er enig i at det er en ganske smertefull opplevelse. Men å finne ting som ikke er oversatt enda synes jeg ikke var så veldig vanskelig. Hvis du f.eks. tar utgangspunkt her og så velger en template (f.eks. internet), så ser du hvor mye som mangler å oversettes ut fra hvor mye rødt du ser i progressbaren på hvert språk. For eksempel mangler Norwegian Bokmal 466 oversettelser.

 

Det vil ofte dukke opp forslag som er fra andre deler av Ubuntu (Xubuntu, Kubuntu, Edubuntu, osv), med mindre tekststrengen er distribusjonsspesifikk (f.eks. at den nevner distribusjonen e.l.). Slike forslag kan da kopieres rått og brutalt og foreslåes direkte. Akkurat hvordan dette administreres videre aner jeg ikke. Jeg har heller ingen anelse om hvordan man kan bli medlem av et oversettelsesteam. Til slutt kan jeg også nevne at jeg synes oversettelsene i Ubuntu er mangelfulle og ofte dårlige.

 

vil gjerne spille wow på linux med en god kvalitet. Pretty please. Vil så gjerne bort fra windows tullet. venter i spenning...

Da anbefaler jeg deg å kikke på følgende forumtråd. :)

Lenke til kommentar

Jeg anser det som en positiv ting at side på side av diskusjonen går på oversettinger i OS / deler av OS'et, og ikke andre større mangler :)

Bruker selv server-utgaven og har ikke så stor nytte av Bokmål eller NN. Positivt til 7.10'en, og er første gang på lenge jeg får lyst til å gå tilbake til grafisk tux. (Sett bort ifra noen andre bugs som har kommet opp ettersom som folk oppgraderer til 7.10)

Lenke til kommentar

Av merkelige feil kan jeg nevne at man ikke fær montert eksterne NTFS disker i Kubuntu med mindre man går inn på egenskaper=>montering og deaktiverer "monter som bruker" (mount as user). Det er i alle fall den eneste løsninga jeg har funnet så langt, jeg har fortsatt ikke funnet noen forklaring på problemet.

Lenke til kommentar
Men noen ting er litt tregt å få over fra en versjon til en annen, hvis man gjør det manuelt, så personlig kunne jeg tenkt meg å bruke et program som tar backup av innstillinger og slikt, for så å kunne restore det i den nye versjonen. Finnes noe slikt?

Er det ikke bare å kopiere .-filene i hjemmemappa di, eller vil du gjerne ha et program som gjør dette for deg? Alternativet er jo å lage en separat /home-partisjon, men du vil vel ha en komplett rensk når du reinstallerer?

Ja, jeg synes det er best med en komplett rensk, men jeg kunne godt tenke meg et intelligent program som kunne vise meg en liste over ting jeg kunne eksportere over, slik at jeg kunne krysse av det jeg ønsket. Deretter ordnet programmet endring av stier o.l. i konfigurasjonsfiler hvis det trengtes. Jeg er skeptisk til bare å kopiere filene over. Hva med (de skjulte) konfigurasjonsfilene til Gnome f.eks. når det er en nyere versjon av Gnome? Vet jeg da at de gamle filene, fra den gamle Gnome, er kompatible med den nyere versjonen? Nei, det høres skummelt ut da å bare kopiere over filene.

 

Det med separat /home-partisjon har jeg vurdert, men har foreløpig løst det slik at alle dokumenter, musikk, bilder og video ligger på en annen partisjon for seg selv. /home ligger da fremdeles under / men inneholder ingen av mine egne ting.

 

For eksempel mangler Norwegian Bokmal 466 oversettelser.

Jeg ser det, og jeg takker for linken. Skal se litt mer på om jeg kan bidra der nå. Siste jeg kikket på dette var det et helt annet bilde og altså selv om jeg filterte på bare "untranslated", fikk jeg side opp og side ned med forslag som ikke var vurdert ennå. Men ser det bedre ut.

 

[..] har du vurdert å bli med i en slik gruppe?

Jeg har vurdert å søke om å få bli med i et oversettelsesteam ja, men da vil jeg før søknaden ha noen oversettelser å vise frem. Det er vel naturlig at de har noe grunnlag å vurdere søknaden på.

 

Fra egen erfaring kan jeg si at det mangel på fagfellevurdering (peer-review) og manglende sosiale relasjoner i oversettelsesprosessen fører til dårlige resultater.

Det er sikkert riktig. Jeg vet ikke hvordan kommunikasjonen i et slikt team fungerer eller bør fungere.

 

Jeg oversetter blant annet utvidelser for Firefox og Thunderbird og kommer stadig over oversettelser fra "tilfeldige brukere" som er så dårlige at de ikke bør offentliggjøres.

Språkforståelse og -kunnskap er vel i utgangspunktet uavhengig av om man er medlem av et team, eller er tilfeldig oversetter, men sjansen for at medlemmene er bedre oversettere øker hvis opptagelse i teamet er basert på en språklig kvalitetsvurdering.

 

Men jeg er ikke interessert i å være medlem av en gruppe, dersom gruppen ser på seg selv som en elite. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Det hadde vært interresant om dere kunne laget en artikkel som het noe slik som "Styrker og Svakheter med forskjellige Linux Distroer".

 

Hadde det vært en mulighet?

 

En oppsummering ved de omtalte Distribusjonene mener du? Er nok mulig det men det blir isåfall i Desember sammen med en "Linux-året 07" artikkel...

Lenke til kommentar
Det hadde vært interresant om dere kunne laget en artikkel som het noe slik som "Styrker og Svakheter med forskjellige Linux Distroer".

 

Hadde det vært en mulighet?

 

En oppsummering ved de omtalte Distribusjonene mener du? Er nok mulig det men det blir isåfall i Desember sammen med en "Linux-året 07" artikkel...

 

Jepps, det hadde vært et glimrende artikkel matriale. Så man får en god oversikt kort oppsummert i en egen artikkel og letter kan gjøre valg av distro ol.

Lenke til kommentar
Språkforståelse og -kunnskap er vel i utgangspunktet uavhengig av om man er medlem av et team, eller er tilfeldig oversetter, men sjansen for at medlemmene er bedre oversettere øker hvis opptagelse i teamet er basert på en språklig kvalitetsvurdering.
Stemmer nok det, poenget mitt var at terskelen for å oversette i f.eks. Babelzilla (hvor jeg er medlem) er kanskje for liten. Samtidig mangler det rutiner for "innvielse" av nye oversettere (oversikt over ressurser som språklige retningslinjer osv) og rutiner for gjensidig kvalitetskontroll. Hva gjelder Rosetta, så kan jeg opprette en konto på launchpad og begynne med å foreslå oversettelser uten å ha sett denne siden i det hele tatt:

http://ubuntu.no/Oversettelse

 

Men jeg er ikke interessert i å være medlem av en gruppe, dersom gruppen ser på seg selv som en elite. :)
Jeg tviler på at slike grupper ser på seg selv som en elite. Problemet med Rosetta, som sagt, er blant annet at det er et dritt-program som mangler rutiner for å sende oversettelser tilbake til upstream slik at folk risikerer å gjøre dobbeltarbeid.

Les gjerne under overskriften "Rosetta and SVN – a Norwegian case": http://charismacode.blogspot.com/

 

Ellers, som det står på den ubuntu-siden jeg lenker til ovenfor (under "medlemskap i oversetterteamet"):

"Tidligere ble alle som ville medlemmer av oversetterteamet, noe som har ført til at vi har mistet kontrollen over oversettingsarbeidet. De av medlemmene som har oversatt lite, får ikke automatisk fornyet medlemskapet."

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...