Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og hvis mulig hadde vi elsket en form for DVD-støtte.

 

Det ville vere på sin plass å føye til i artikkelen at manglande DVD-støtte ut av boksen ikkje er utviklarane si skuld, men lovverk. I Noreg er det lovleg å bruke libdvdcss (biblioteket frie mediaspelarar brukar for å dekryptere og vise kryptert DVD-innhald), men ikkje i alle land. Dette er grunnen til at mange distribusjonar ikkje tilbyr dette offisielt. Brukaren må sjølv ta ansvar, og finne ut om det er lovleg eller ei.

 

Ein kan alltid klage på mangel på støtte for ting, men ikkje utan å sjekke fakta. :)

Pøsh, er langt i fra alle som interesserer seg i å lese masse lover, og fikse ting manuelt. Antar det ikke er vanskelig å få til DVD-støtte manuelt, men det er veldig dårlig at det ikke støttes out-of-the-box. Mao burde libdvdcss følge med, og ved første kjøring kunne man fått spørsmål om dette skulle aktiveres eller ei.

Lenke til kommentar
Det er egentlig ganske svakt at en så populær Linux-distribusjon har såpass svak språkstøtte.
Det er ikke ganske svakt, det er elendig! Problemet er Launchpad og dets oversettelsesverktøy Rosetta.

Det er også mitt inntrykk. Jeg forsøkte å melde meg på som oversetter fra engelsk til norsk, men da jeg ba om å få se det som ikke var oversatt ennå fikk jeg listet side opp og side ned med ting som hadde forslag, men der admin ikke hadde bestemt seg for ett av forslagene ennå. Jeg bladde og bladde, men etter ti minutter hadde jeg ikke funnet noe som trengte å oversettes og som ikke hadde tre-fire forslag til oversettelser fra før. Det er ikke matnyttig å legge til enda et forslag til norsk formulering når det er fire andre som har gjort det før deg.

 

Hvis det derimot hadde vært mulig å få listet opp det som ikke hadde fått forslag ennå, kunne man kanskje ha bidratt. Det hadde også vært en stor fordel om de som bestemmer hva som skal bli den endelige ordlyden faktisk kunne gjøre jobben sin og ta et valg, istedet for å invitere til enda flere forslag på samme ting.

Lenke til kommentar
Og hvis mulig hadde vi elsket en form for DVD-støtte.

 

Det ville vere på sin plass å føye til i artikkelen at manglande DVD-støtte ut av boksen ikkje er utviklarane si skuld, men lovverk. I Noreg er det lovleg å bruke libdvdcss (biblioteket frie mediaspelarar brukar for å dekryptere og vise kryptert DVD-innhald), men ikkje i alle land. Dette er grunnen til at mange distribusjonar ikkje tilbyr dette offisielt. Brukaren må sjølv ta ansvar, og finne ut om det er lovleg eller ei.

 

Ein kan alltid klage på mangel på støtte for ting, men ikkje utan å sjekke fakta. :)

Pøsh, er langt i fra alle som interesserer seg i å lese masse lover, og fikse ting manuelt. Antar det ikke er vanskelig å få til DVD-støtte manuelt, men det er veldig dårlig at det ikke støttes out-of-the-box. Mao burde libdvdcss følge med, og ved første kjøring kunne man fått spørsmål om dette skulle aktiveres eller ei.

 

Helt enig, Ubuntu burde kunne instalere libdvdcss så lenge de sier ifra at det er ulovlig i visse land.

Lenke til kommentar
Minneforbruk (2GB OCZ PC-6400)

 

Vista = 35%

Ubuntu = 10% :D

Viser vista hva som er buffer, cache osv?

Ubuntu gjør jo det, med f.eks. free, htop e.l. Min bruker 99% minne, men det går til caching av filer (prøv å extract samme fil to ganger ;P). Mulig Vista gjør noe av det samme?

Lenke til kommentar
Og hvis mulig hadde vi elsket en form for DVD-støtte.

 

Det ville vere på sin plass å føye til i artikkelen at manglande DVD-støtte ut av boksen ikkje er utviklarane si skuld, men lovverk. I Noreg er det lovleg å bruke libdvdcss (biblioteket frie mediaspelarar brukar for å dekryptere og vise kryptert DVD-innhald), men ikkje i alle land. Dette er grunnen til at mange distribusjonar ikkje tilbyr dette offisielt. Brukaren må sjølv ta ansvar, og finne ut om det er lovleg eller ei.

 

Ein kan alltid klage på mangel på støtte for ting, men ikkje utan å sjekke fakta. :)

Pøsh, er langt i fra alle som interesserer seg i å lese masse lover, og fikse ting manuelt. Antar det ikke er vanskelig å få til DVD-støtte manuelt, men det er veldig dårlig at det ikke støttes out-of-the-box. Mao burde libdvdcss følge med, og ved første kjøring kunne man fått spørsmål om dette skulle aktiveres eller ei.

 

Selvsagt er det få som er interessert i slikt, men noen som er nødt til å ha kontroll på det der er jo de som faktisk setter sammen og gir ut dette OSet. Om de skulle komme på kant med loven pga. noe slikt, så vil jo det kunne skade dem. Det er selvsagt dumt at det går utover brukerne, men det må bare bli sånn sålenge lovene er som de er i enkelte land.

 

Helt enig, Ubuntu burde kunne instalere libdvdcss så lenge de sier ifra at det er ulovlig i visse land.

Det største problemet er nok at "visse land" inkluderer USA.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
"Det er også verdt å nevne at Ubuntu fortsatt er den eneste Linux-distribusjonen - av de vi har testet hittil - som benytter seg av sudo framfor su for å tilby administrator rettigheter til systemet."

 

Haha, så dumt. Jeg klarte faktisk ikke å få root rettigheter i terminalen, så jeg fikk aldri til å fikse bootloaderen. Jeg kjørte dualboot og klarte først å gjøre fra windows - slik at Linux ikke kunne boote, og fra linux vice versa.

 

Gav opp etter dette, men kubuntu (som jeg brukte) og ubuntu som jeg prøvde dagen før var kjempebra.

 

Jeg hadde dog store problemer med å få til x3100 brikkesettet fra intel, så grafikken og skjermen ville aldri helt samarbeide. Lyden fikk jeg heller ikke inn, men aner ikke hva som gjorde det. Kjører helt vanlig santarosa plattform. Toshiba U300-11Z.

 

Utenom driverstøtten så er Linux kongen av alt. Finnes selvfølgelig småplukk, jeg fant f.eks aldri støtte for macromedia flash-player i Opera, måtte til slutt overgi meg til fordel for firefox. Firefox er veldig bra, men jeg liker "g [søkeord]", tabsene og bokmerkene bedre i Opera.

 

Foruten dette, så er ubuntu en perfet måte å bli kjent med Linux på. Det meste kan gjøres gjennom GUI, og noen få ting må kjøres gjennom konsollen. Du finner uansett godt dokumentert informasjon hvis det er noe som skulle gå gale.

 

Spørsmål: Det skulle ikke ha vært noe problem med lyddriverne mine, right? Vurderer å legge det inn igjen når de får kontroll på x3100 brikkesettet.

Lenke til kommentar

ITavisen: Ubuntus_10_feil

 

Bloopers: Ubuntus 10 Feil

 

5. For å se DVD-film må man legge til en ekstra kilde.

 

Denne påstanden er på så mange måter feil at det krever en liste for å beskrive hvor feilaktig den er.

 

1. Man kan se DVD-film uten noe som helst ekstra verktøy, man kan dog ikke se kryptert dvdfilm uten å gjøre noen triks, sannsynligvis er det originalforfatter mener.

 

2. Det er en grunn til at man må trykk "Ja jeg er enig" når man starter Windows Media Player første gang. Det er også en grunn til at DVD-Jon ble saksøkt fordi han medvirket til programmet som åpnet for muligheten til å lese krypterte Dvd-er i utgangspunktet. Grunnen har med forskjellige lisensregler og restriksjoner i diverse land, som gjør at å laste ned Ubuntu kunne blitt gjort ulovlig dersom støtten for kryptert dvd-avspilling var med i Ubuntu som standard.

 

3. Man må faktisk ikke legge til en ekstra kilde for å få tak i støtten for kryptert dvd-avspilling, man må dog kjøre en kommando som kan være litt vanskelig å finne - noe ubuntutviklerne burde gjort mer intuitivt.

 

 

For å spille krypterte dvd-er:

 

1. sudo aptitude install libdvdread3

2. sudo sh /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

 

Ja det er for vanskelig, men det gjør det ikke godkjent at man som koker eller forfatter skriver faktafeil i sine artikler.

Endret av rasgal
Lenke til kommentar
Hvis det derimot hadde vært mulig å få listet opp det som ikke hadde fått forslag ennå, kunne man kanskje ha bidratt. Det hadde også vært en stor fordel om de som bestemmer hva som skal bli den endelige ordlyden faktisk kunne gjøre jobben sin og ta et valg, istedet for å invitere til enda flere forslag på samme ting.

 

Så du dropdown-menyen på høyre side, som velger om du vil vise ALLE fraser, eller bare de som ikke er oversatt enda? :)

Lenke til kommentar

Kan sikkert sies mye om problemer rundt språkstøtte i Ubuntu, hittil i tråden har det mest kommet kritikk og ingen løsninger.

Det jeg har registrert er at Ubuntu tilbyr mer oversettelser enn de som følger med som standard, heldigvis har Ubuntu et fint verktøy i System -> Administrasjon -> Språkstøtte som fikser installeringen av resten.

Lurer på når Ubuntu kommer til å bytte til DVD som primær installasjonsdisk, jeg synes Ubuntu har lyktes veldig godt med å presse de riktige tingene inn på en CD, men nå begynner det etterhvert å bli et ganske stort hinder for flere ting. Man må vel noen år tilbake før man finner nye maskiner uten DVD-støtte så det bør vel snart være mulig, og de kan jo alltids lage en egen CD-versjon, akkurat som de i dag lager en egen DVD-versjon.

Merk her at jeg snakker om en disk hvor utviklerne kan legge til det som er smart og lage løsninger som er praktiske uten å stange hodet veggen som dem fort gjør når totalen skal under 700mb og må ikke forveksles med dagens DVD-versjon som i grunnen bare er CD-versjonen med ekstra tilgjengelige pakker som uansett ligger i pakkebrønnen

Lenke til kommentar
Minneforbruk (2GB OCZ PC-6400)

 

Vista = 35%

Ubuntu = 10% :D

 

Og hva er ille med at Vista faktisk vet å utnytte minnet, i stedet for å la det være tomt?

 

Hva faen? Fordi Vista bruker mer minne, og at på til går treigere enn Ubuntu (det er i alle fall min erfaring), så "utnytter" OS-et liksom minnet bedre?

Lenke til kommentar
Kan sikkert sies mye om problemer rundt språkstøtte i Ubuntu, hittil i tråden har det mest kommet kritikk og ingen løsninger.

Det jeg har registrert er at Ubuntu tilbyr mer oversettelser enn de som følger med som standard, heldigvis har Ubuntu et fint verktøy i System -> Administrasjon -> Språkstøtte som fikser installeringen av resten.

Lurer på når Ubuntu kommer til å bytte til DVD som primær installasjonsdisk, jeg synes Ubuntu har lyktes veldig godt med å presse de riktige tingene inn på en CD, men nå begynner det etterhvert å bli et ganske stort hinder for flere ting. Man må vel noen år tilbake før man finner nye maskiner uten DVD-støtte så det bør vel snart være mulig, og de kan jo alltids lage en egen CD-versjon, akkurat som de i dag lager en egen DVD-versjon.

Merk her at jeg snakker om en disk hvor utviklerne kan legge til det som er smart og lage løsninger som er praktiske uten å stange hodet veggen som dem fort gjør når totalen skal under 700mb og må ikke forveksles med dagens DVD-versjon som i grunnen bare er CD-versjonen med ekstra tilgjengelige pakker som uansett ligger i pakkebrønnen

 

verktøyet i System->Administrasjon->Språkstøtte var brukt og både Norsk og Norsk Bokmål var valgt, språkstøtten er fortsatt slik som nevnt i artikkelen, helt elendig...

Lenke til kommentar
Hva faen? Fordi Vista bruker mer minne, og at på til går treigere enn Ubuntu (det er i alle fall min erfaring), så "utnytter" OS-et liksom minnet bedre?
Mange har den oppfatning av at et Operativsystem bør la mesteparten av minnet stå urørt. Dette er feil! Et godt OS vil prøve å utnytte all minne som er tilgjenlig, men såklart på en smart måte: Når et program trenger mer minne skal OS'et frigi ressurser, og la programmet bruke det den trenger. Etterpå kan OS'et bruke ledig minne til annet den finner nyttig.

 

Hører ofte om folk som klager over at nettleser, skriveprogram etc bruker for mye minne: hva er vitsen med 2GB minne om man ikke kan godt over 10% bruk... Nei, det beste er å utnytte så mye som mulig hele tiden.

 

NB: det er såklart ikke noen automatikk i at et program som bruker mye minne, er rask. Men én (av mange) optimeringssteg kan være å nettopp benytte seg av ledig systemminne!

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Hei,

 

Ta en kikk på PC-BSD www.pcbsd.org , dette er ett godt alternativ til Linux.

Denne er basert på gode gamle FreeBSD, men install er betydelig forenklet.

Rock solid arbeidsplatform med de verktøy en trenger, + masse mere.

 

Enjoy :thumbup:

 

Har tenkt å ta en titt på PC-BSD i nær fremtid, eller, blir vel nærmere Desember tenker jeg men slik må det bli når lærerne insisterer på lekser... :tease:

Lenke til kommentar
"Det er også verdt å nevne at Ubuntu fortsatt er den eneste Linux-distribusjonen - av de vi har testet hittil - som benytter seg av sudo framfor su for å tilby administrator rettigheter til systemet."
Og det er jo ett poeng ekstra til Ubuntu! Ved bruk av sudo fremfor su vil alt en bruker gjør som root bli lagret pr bruker. Du kan selv velge hvem brukere som skal ha tilgang til sudo, du kan bruke sudo -i eller sudo -s. Du kan også bruke sudo -u <username> for og kjøre kommando som en annen bruker.

 

$ man sudo - les og lær :)

Lenke til kommentar
Kan sikkert sies mye om problemer rundt språkstøtte i Ubuntu, hittil i tråden har det mest kommet kritikk og ingen løsninger. Det jeg har registrert er at Ubuntu tilbyr mer oversettelser enn de som følger med som standard, heldigvis har Ubuntu et fint verktøy i System -> Administrasjon -> Språkstøtte som fikser installeringen av resten.
Løsningen er at Canonical dropper egen oversettelse av Gnome og KDE og heller bruker oversettelsene fra oversettelseslagene rundt omkring eller bidrar til å danne slike lag, her er den sosiale komponenten viktig (tilhørighet/gruppeidentitet, større forpliktelse osv). Disse lagene (teams) har mye mer peiling på oversettelse enn tilfeldige brukere som sørfer innom Rosetta og oversetter litt her og der (dersom man f.eks. oversetter til norsk, bør man bruke ordlisten for dataord og bør ha lest de språklige retningslinjene, http://i18n.skolelinux.no/nb/), for ikke å snakke om testing av egen oversettelse og bruk av oversettelsesprogrammer (som kbabel) med innebygde ordlister som sørger for en mer konsistent oversettelse og muliggjør umiddelbar sjekk av oversettelsen av det aktuelle programmet, noe som er veldig viktig for å luke ut feil! Kvalitetssikring er tilnærmet ikkeeksisterende i Rosetta.

 

Har noen et ønske om å bidra med oversettelse av fri programvare kan man melde seg på samlingen som blir holdt i Oslo til helga, der skal KDE oversettes :thumbup:

http://www.friprogramvareiskolen.no/Gather...28Gathering/%29

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...