Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.10


Anbefalte innlegg

Oversettelsene er noe av det jeg er minst fornøyd med. Det er vanskeligere for meg å forstå hva de mener på norsk enn på engelsk.

Ellers så er jeg ikke så glad for at pc-en nå klikker hele tiden.

Og den bæsjbrune fargen kunne de ha spart seg. Jeg tror nok den fargen har skremt bort en del potensielle brukere.

 

Edit: mye positivt med denne utgaven også da.

Endret av premium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg såg i Ubuntu at Volum hadde blitt oversatt med lydstyrke i den Nynorske oversettelsen.

Dermed stod det: "Lydstyrke: /dev/hda".

 

Tragisk! Man må alltid sjekke sammenhengen når man oversetter. Det er kanskje ikke så lett med Launchpad, spesielt ikke når man oversetter mens man ikke sitter på Ubuntu (sånn som jeg når jeg er på universitetet). Men i tilfellet over burdte det ha vært selvsagt at det ikke gjaldt lydstyrke.

 

Kanskje man kunne hatt et screenshot av det man oversetter, men det hjelper vel kanskje ikke når man ikke har den fulle og hele sammenhengen.

 

Det ville vere på sin plass å føye til i artikkelen at manglande DVD-støtte ut av boksen ikkje er utviklarane si skuld, men lovverk. I Noreg er det lovleg å bruke libdvdcss (biblioteket frie mediaspelarar brukar for å dekryptere og vise kryptert DVD-innhald), men ikkje i alle land. Dette er grunnen til at mange distribusjonar ikkje tilbyr dette offisielt. Brukaren må sjølv ta ansvar, og finne ut om det er lovleg eller ei.

 

Espen Tøndel mener han hadde vunnet mot DVD-Jon i dag. Det må jo i så fall bety at bruk av libdvdcss ikke er lov i dag. Men ville han egentlig vunnet? I følge lovverket er det jo nemlig lov å omgå kopibeskyttelse når det er til "hinder for privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr". :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis det derimot hadde vært mulig å få listet opp det som ikke hadde fått forslag ennå, kunne man kanskje ha bidratt.

 

Så du dropdown-menyen på høyre side, som velger om du vil vise ALLE fraser, eller bare de som ikke er oversatt enda? :)

Jo, det var den jeg brukte.

 

Ah, da er det bare det at du ikke er medlem av oversettelsesteamet. Etter det jeg har forstått, vil tilfeldige brukeres oversettelser dukke opp som forslag, og kun en som er medlem av et oversettelsesteam vil ha myndighet til å oversette skikkelig eller godta andres forslag som en fullverdig oversettelse. :)

Lenke til kommentar

Ok. Men da er det jo ubrukelig for andre enn de som er medlem av teamet. Vi "tilfeldige" brukere må bla gjennom alle de andre oversettelsene for å prøve å finne noe som er blankt. Apropos "tilfeldig bruker" - jeg er Ubuntero medlem da, og ikke bare en som hopper innom fra gata liksom. Jeg forstår at de må ha kontroll på hvem som gjør hva, men det går for langt hvis de setter ned funksjonaliteten til alle andre enn en elitegruppe. Launchpad og Rosetta trenger å utvikles videre.

 

Personlig bruker jeg bare engelsk originalspråk på min Ubuntu-boks, men jeg ville gjerne hjulpet til med oversettelser allikevel. Om ikke annet for å samle karmapoeng. ;)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Ville bare nevne at Ubuntu 7.10 har støtte for å kryptere partisjoner og disker ved installasjon. Men da må du bruke "alternate cd" (kryss av for dette når du skal laste ned). Den bruker en tekst-basert installasjon, som jeg mener er like enkel å bruke som livecd-versjonen. Dette er supert for de paranoide av oss!:)

Lenke til kommentar
Personlig bruker jeg bare engelsk originalspråk på min Ubuntu-boks, men jeg ville gjerne hjulpet til med oversettelser allikevel. Om ikke annet for å samle karmapoeng. ;)

 

Du vet at du ikke får karmapoengene hvis du bevisst går inn for å få karmapoeng? *notere i karma boka*

Ja. He-he. Derfor var det ment som ironi. Men jeg innrømmer at jeg ikke orker å bidra med bugs, hjelp, blueprints o.a. hver dag. Det går litt i rykk og napp mht. tidsbruk, men jeg forsøker å bidra med noe et par-tre ganger i måneden minimum.

 

For ikke å gå helt off-topic, nevner jeg en Ubuntu-variant for dere som pønsker på å bygge en HTPC/PVR-maskin: Mythbuntu 7.10. Den er bygget på siste Ubuntu og fokuserer på lettvint integrering av MythTV. Supert system for en stue-PC! Jeg har tenkt å bygge en slik nå. Er lei av brunevarer som ikke spiller visse formater eller har for liten harddisk. Når man bygger systemet selv, vet man hva man får. :)

Lenke til kommentar
hvordan er det med å oppgradere Ubuntu fra en tidligere versjon? Vet ikke om dette har blitt tatt opp i disse Linux-artiklene i det hele tatt?

 

Har ikke testet selve oppdateringsprossessen nei, så vet ikke om å oppdatere fra en eldre ubuntu utgave til en nyere fungerer bra. Men hvordan det gjøres har vel blitt nevnt i en artikkel mener jeg å huske...

 

Hvis det er interesse for det så kan jeg teste oppdateringsprossessen til Hardy Herold? (8.04)

Lenke til kommentar
hvordan er det med å oppgradere Ubuntu fra en tidligere versjon? Vet ikke om dette har blitt tatt opp i disse Linux-artiklene i det hele tatt?

 

Har ikke testet selve oppdateringsprossessen nei, så vet ikke om å oppdatere fra en eldre ubuntu utgave til en nyere fungerer bra. Men hvordan det gjøres har vel blitt nevnt i en artikkel mener jeg å huske...

 

Hvis det er interesse for det så kan jeg teste oppdateringsprossessen til Hardy Herold? (8.04)

 

Hardy Heron. ;) Eller som folka på slashdot kaller den, Hairy Hard-On. :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
hvordan er det med å oppgradere Ubuntu fra en tidligere versjon? Vet ikke om dette har blitt tatt opp i disse Linux-artiklene i det hele tatt?

 

Har ikke testet selve oppdateringsprossessen nei, så vet ikke om å oppdatere fra en eldre ubuntu utgave til en nyere fungerer bra. Men hvordan det gjøres har vel blitt nevnt i en artikkel mener jeg å huske...

 

Hvis det er interesse for det så kan jeg teste oppdateringsprossessen til Hardy Herold? (8.04)

 

Å oppgradere til neste versjon som ikke offisielt er lansert enda mener jeg strider mot artikkelseriens mål og mening. Det som vil være av interesse for de fleste, vil nok være å se hvor smertefritt/fullt en oppgradering fra deres eksisterende system til 7.10 vil være.

Lenke til kommentar
Minneforbruk (2GB OCZ PC-6400)

 

Vista = 35%

Ubuntu = 10% :D

En annen måte å formulere det samme på - Minne ledig til programmer og annet nyttig:

Vista = 65%

Ubuntu = 90%

 

Skinney: Du har sikkert liggende en CD med Ubuntu 7.04. Installer den så får du sjekket oppdateringsprosessen til 7.10. Det som kommer til å være mest aktuelt for de fleste det neste halvåret.

Lenke til kommentar
Minneforbruk (2GB OCZ PC-6400)

 

Vista = 35%

Ubuntu = 10% :D

En annen måte å formulere det samme på - Minne ledig til programmer og annet nyttig:

Vista = 65%

Ubuntu = 90%

 

Skinney: Du har sikkert liggende en CD med Ubuntu 7.04. Installer den så får du sjekket oppdateringsprosessen til 7.10. Det som kommer til å være mest aktuelt for de fleste det neste halvåret.

 

Jojo, mente jo ikke at jeg skulle sjekke hvordan en oppdatering fra 7.10 til 8.04 fungerte, tenkte mer på neste test da jeg allerede ligger etter både på skolen og når det gjelder tester for Hardware.no. Jeg kan egentlig ikke påta meg noe mer enn det jeg allerede gjør så en eventuell test på oppdateringsprossessen fra en eldre versjon til nyere versjon må dessverre vente til neste gang...

Lenke til kommentar
Minneforbruk (2GB OCZ PC-6400)

 

Vista = 35%

Ubuntu = 10% :D

En annen måte å formulere det samme på - Minne ledig til programmer og annet nyttig:

Vista = 65%

Ubuntu = 90%

 

Skinney: Du har sikkert liggende en CD med Ubuntu 7.04. Installer den så får du sjekket oppdateringsprosessen til 7.10. Det som kommer til å være mest aktuelt for de fleste det neste halvåret.

Det interessante er hvordan oset fungerer i praktisk. I Ubuntu kan jeg gjøre masse samtidige, feks. laste ned via ktorrent, jobbe med stort dokument i OpenOffice, FF med masse faner, musikk med Amarok osv. samtidig uten at jeg føler det går noe tregt. Tilsvarende med Vista er en direkte plage, det går rett og slett bøtte tregt. Hiver vi på litt filbehandling så skulle en tro det var det motsatte oset som kostet!

 

Neste Ubuntu skal få nytt utseende ifølge siste planer; betyr ingenting ettersom det er så enkelt å skifte selv – men da slipper vi alle fall sytingen:-)

 

Tracker kan også brukes i kombinasjon med Beagle for dem som ønsker det, ev. bare den ene.

 

Ellers burde testen nevnt den nye pakken »ubuntu-restricted-extras», som gjør det enklere å installere kodeker. Dvd saken mangler, men det er enkelt å legge til selv.

Lenke til kommentar
vil gjerne spille wow på linux med en god kvalitet.

Pretty please.

Vil så gjerne bort fra windows tullet.

venter i spenning...

Har lest masse guider på hvordan man skal sette det opp. Men mend nye ubuntu 7.10 er jeg ikke sikker på hvordan det gjøres. Alt jeg har vært borti hittil har funket som i windows (nesten). Kopier hele sulamitten (wow-mappa) til ubuntu's windows dir. Høyreklikk på wow.exe (eller hva den nå heter) klikk "Run in wine". Vet ikke sikkert om det er fult så lett, men muligheten er der. Om det ikke skulle funke så finnes det en masse howto ubuntu+wow guider. Bare og bruke google til hjelp :)
Lenke til kommentar
hvordan er det med å oppgradere Ubuntu fra en tidligere versjon? Vet ikke om dette har blitt tatt opp i disse Linux-artiklene i det hele tatt?

Gikk fint for meg i alle fall. Jeg oppgraderte fra 7.04 til 7.10. Det eneste jeg gjorde før jeg oppgraderte var å installere siste oppdateringer og fjerne Envy. Så gikk resten av oppdateringen glatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...