Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.10


Anbefalte innlegg

Kan vi få en artikkel om Arch Linux? :D Veldig fornøyd med artikler om godt kjente distroe som ubuntu, Mandriva, Fedora osv. Men ser gjerne artikler om litt flere distroer.

 

SUSE? Arch? Debian(som nevnes i en del bisetninger rundt Linux).

 

Jeg er meget begeistret over det økte Linux fokuset på hw.no

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg sliter litt med installasjonen. Har ein HP Compaq 6715b berbar, og velger "Start/innstall ubuntu" frå oppstartsmenyen. Den setter i gang, men det kjem aldri noko anna GUI enn den "loading-baren". Det stoppar på bcm43xx: error: Microcode "bcm43xx_microcode5.fw" not available or load failed.. Eg har googla litt på det, og det er visst noko med Broadcom trådlauskort (?) sine driverar. Har også funne ut korleis ein kan fikse dette etter at ein har installert Ubuntu, men eg kjem altså ikkje so langt før det klikker. Har prøvd båe DVD-en og CDen, men berre desktop-versjon. Nokon som har ei løysing på dette?

 

Takk for svar : )

Lenke til kommentar
Vil også anbefale Arch. Veldig bra distro.

 

@Skinney:

Skal du se så mye på bootloaderen, da? :p

 

Personlig? Nei, hehe, har omtrent ny bootloader annenhver uke grunnet Distro test. Men bootloaderen er jo med på å danne et helhetsinntrykk. En generell bruker finner det nok penere med en grafisk bootloader en masse tekst på skjermen... Vil jeg tro, kommer jo an på personen...

 

Apropos test av Arch Linux så har jeg tenkt på dette en stund, men innser at det kan være litt vanskelig og tidskrevende fordi Arch har såpass mange muligheter. Det er jo ingenting som er direkte standard med distribusjonen unntatt ABS og Pacman (ca.) så det kan være vanskelig å skrive en omfattende test av distribusjonen som er "god nok" (tenker med grøssninger tilbake på min "omtale" av KDE, Gnome og Xfce4.4 også kjent som "Skrivebordsmiljøer i Linux"). En guide/test kombo hadde kanskje vært det beste, men igjen, dette ville vært en veldig lang og tidskrevende artikkel som jeg føler at jeg ikke er klar for. Ihvertfall i år.

 

Når det gjelder andre distribusjoner som Debian så kan jeg heller ikke være så sikker. For øyeblikket er jeg ikke så veldig keen med å påta meg flere distribusjoner grunnet et ganske hektisk skolerush og at jeg allerede har nok av artikler å forholde meg til. Akkurat nå jobber jeg med en test av LinuxMCE mens en kollega (Mixy89 her i forumet) tester ut den nye AMD driveren, noe jeg da vil skrive om når han er ferdig. Etter dette går arbeidet rett på en ny del av Spill dine spill i Linux og Wines spillgalleri. Og innemellom her kommer Fedora 8 og sikkert Mint Linux 4 (tror jeg...).

 

Desember måneden vil også gå bort til diverse oppsummeringsartikkler("Linux året 07" og "Distribusjons oppsummering, svakheter og sterke sider") pluss en del eksamener, tentamer og endelige framføringer... Det er også mulig at jeg planlegger et eventuelt Linux seminar for TG i denne perioden men ikke noe er bestemt enda.

 

Med mindre ting blir utsatt så er det nok også tester av Unreal Tournament 3 og KDE 4.0 som skal skrives og, i tillegg til små artikkler, real-life(kjæreste, jul, bil-lappen osv.).

 

Så jeg håper dere har forståelse for at jeg for øyeblikket ikke har mer tid til å tilby det som jeg allerede har gjort og det jeg har nevnt ovenfor, men hvem vet. Neste år byr på nye muligheter og forhåpentligvis også mer tid til Hardware.no (skole er noe dritt :thumbdown: )

Lenke til kommentar

Kan se hvordan en test av Arch ville blitt vrient å skrive, ja. Det som kanskje kunne vært like interessant, ville vært en artikkel beregnet på de litt mer erfarne linuxbrukerne som tok for seg de mer "hardcore"-distroene, som Arch, Gentoo, Slackware, o.l og tok for seg styrker/svakheter ved disse.

 

Dette ville nok også bli litt jobb, men er nok litt lettere å avgrense enn en full test av en av disse distroene.

Lenke til kommentar
Kan se hvordan en test av Arch ville blitt vrient å skrive, ja. Det som kanskje kunne vært like interessant, ville vært en artikkel beregnet på de litt mer erfarne linuxbrukerne som tok for seg de mer "hardcore"-distroene, som Arch, Gentoo, Slackware, o.l og tok for seg styrker/svakheter ved disse.

 

Dette ville nok også bli litt jobb, men er nok litt lettere å avgrense enn en full test av en av disse distroene.

 

Neish ... hvorfor det? Dette er jo brukere som i utgangspunktet "nesten" ikke trenger veiledning ... det som e.v.t hadde komt frem i en slik "test" hadde 90% av leserene av "tsten" visst fra før. See? :hmm:

Lenke til kommentar
Skinney:

Her ingen problemer med å se det du sier. Vet veldig godt hvordan det er å bli overarbeidet. Jeg gleder meg til LinuxMCE artikkelen :D

 

Vel, ikke forvent mye. Er ekstremt mange bugs her som ødelegger en del og gjør at testen tar mye lenger tid enn forventet... *sukk* hadde høye forventninger til LinuxMCE :(

Lenke til kommentar
Etter å ha sett den meget lange videoen om LinuxMCE forstår jeg godt at du hadde høye forventninger. Tanken jeg ble sittende med i etterkant av videoen var "Dette er nok for godt til å være sant".

 

For godt til å være sant tviler jeg på det er, er rimlig sikker på at det som vises i videoen er fullt mulig. Problemet er at det finnes mange barnesykdommer, og det er disse som ødelegger mesteparten av opplevelsen da du må gjøre mange work-arounds og lignende skit. Men LinuxMCE er fortsatt tidlig i utviklingsstadiet så barnesykdommer er forventet, gjør sikkert et nytt forsøk til neste år...

Lenke til kommentar
For godt til å være sant at alt skulle virke. De sier selv at demoen er utført med meget begrenset HW støtte etc.

 

Men den er ventet å komme i ny versjon snart såvidt jeg vet.

 

Sendte nettopp en mail til Tronika om jeg får lov å låne utstyret (lys styring) til en uke etter lansering av LinuxMCE 07.10. Har veldig lyst å skrive en positiv anmeldelse av LinuxMCE og skal derfor prøve å gi dem en sjanse til, men er litt avhengig av Tronikas enheter...

 

Morsomt om dere kunne ha testet ut FreeBSD :) selv om det ikke hører til linux-katogorien da :p

 

Heisann!

 

Har tenkt å ta en nærmere titt på PC-BSD da denne er mer brukervennlig, FreeBSD faller under katagorien med Arch og Gentoo, og du kan jo se hva jeg har skrevet om disse over. Men usikker om jeg får tid til det dette året...

Lenke til kommentar
LinuxMCE er fortsatt tidlig i utviklingsstadiet så barnesykdommer er forventet, gjør sikkert et nytt forsøk til neste år...

Kanskje du kan få plass neste år til en test av Mythbuntu også? Den har nettopp kommet i versjon 7.10, men du kan sikkert vente til 8.04 kommer. Mythbuntu er en ung distro, men MythTV er det jo mange som går og lurer på å installere (jeg også). Tenkte jeg skulle bygge meg en stue-PC og installere Mythbuntu på den.

Lenke til kommentar

Det som jeg stusser på er at du ikke klager på en eneste bug...

 

Selv har jeg rapportert 4-5stk (irriterende) og funnet et titalls mer som allerede er rapportert.. Sannsynligvis bruker jeg Ubuntu anderledes enn deg, (bedrift og hovedpc som er laptop) Men likevel. Har det ikke crashet EN gang under test?`Firefox har ikke krasjet litt oftere enn det ellers gjør i Windows (flash f.eks)

 

Standby modus fungerer bra?

 

Linux (ubuntu) har fortsatt et stykke å gå ;)

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at din opplevelse er representativ?

 

Jeg hadde lenge problemer med at filsystemet ble korrupt og etterhvert helt ødelagt, men da jeg testet en WinXP-install og hadde det samme problemet der oppdaterte jeg BIOS og problemet forsvant helt. Siden har jeg ikke opplevd en eneste krasj med Ubuntu (et drøyt halvår). Hvilemodus fungerer som det skal selv om det popper opp en feilmelding om at en eller annen (umerkbar) feil oppstod, Firefox krasjer i blant (ja, stort sett pga Flash), men generelt krasjer programvaren veldig sjeldent, noe som står i sterk kontrast til XP-installasjonen min hvor ting krasjer rett som det er av en eller annen hinsides grunn som er "umulig" å spore, den finner tilogmed plutselig ut at den skal ta en totalkrasj og restarter uten det minste forvarsel og dette selv om komponentene kommer fra aktører som Nvidia, Asus og Intel med nyeste drivere.

Dog tviler jeg på at den Windows-opplevelsen er særlig representativ, man må rett å slett ha maskinvare med god driverstøtte uansett OS.

Lenke til kommentar
Dog tviler jeg på at den Windows-opplevelsen er særlig representativ, man må rett å slett ha maskinvare med god driverstøtte uansett OS.
Jeg tror vel at dette er en mer represtentativ opplevelse enn noen annen når det gjelder data maskiner og software. Jeg for min del hadde ca 10-20 småkræsj om dagen før det endelige store kom, og PC-en bare restarta uten forvarsel eller noe informasjon om hvorfor. Ble til slutt lei av dette og byttet til Ubuntu for ca ett åt siden, og har så langt kun opplevd det kjente Firefox fenomenet med flash. Når det er sagt, så restarter i alle fall Firefox opp igjen der jeg slapp :) Endret av pulse
Lenke til kommentar

Kræsj i windows oppstår som regel av dårlig programmering i 3.part programvare man kjører på maskinen, når alt av drivere, bioser og firmwares etc. er ivaretatt. I tillegg har man brukere som ikke er flinke til å passe på DLL rot.

 

Selv bruker jeg XP ganske tungt og med gode rutiner og oppsett opplever jeg så og si aldri kræsj. Heller mer heng når det er på tide å ta en reboot fordi det er noen uker eller måneder siden sist og minnet er bra fragmentert etc. Mine maskiner står på 24/7 uten hvilemodus.

 

At FF kræsjer er ikke OS spesifikt, det er heller FF som er mye mer ustabil som nettleser enn eks. Opera.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det som jeg stusser på er at du ikke klager på en eneste bug...

 

Selv har jeg rapportert 4-5stk (irriterende) og funnet et titalls mer som allerede er rapportert..

Jeg også. "Dessverre" finner jeg alltid flere feil enn gjenomsnittet av brukere. Det kommer antagelig av at jeg har drevet som programmerer og feilfinner i mer enn 20 år. Men det som er frustrerende er ikke feilene i seg selv - det er at de ikke blir rettet. De fleste av de feilene jeg rapporterer inn blir stående med status "new", "unknown" og "undecided". I praksis betyr dette at ingen har kikket på det, ingen har meldt seg til å fikse det (eller blitt satt på saken), og ingen vet når det blir fikset.

 

Linux (ubuntu) har fortsatt et stykke å gå ;)

Absolutt. Men de er på riktig vei og går fortere enn mange andre. Jeg mener det er viktig å bidra til at de får det til, å være med istedet for å stå utenfor fordi man oppdager mange bugs. Det blir som EU - skal man påvirke må man være medlem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...