Gå til innhold

PANNEKAKER !!


Anbefalte innlegg

Nei, uff. Pannekaker.

 

Gode når man steker dem, ta på litt sukker og initiere spisemetoden.

 

Men etterpå, når man er ferdig med å lage, og skal gå over i den definitive spisefasen, er det ikke det helt store lenger.

 

Det er

*Fett

*Brått mettende

 

hmm. Dette var visst alt jeg kunne komme på i farten av negative aspekter ved dem. Og jeg som hadde tenkt å svartmale dagen for dere alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 8 år senere...

Ikke ofte jeg er fan av å vekke en gammel tråd til live, but what the hell! Ny rekord i år kanskje? :p

 

Anyway, kjøpte meg en sånn induksjon pannekakepanne fra Tefal i dag. Tenkte jeg skulle smelle i gang noen pannekaker med is og jordbærsyltetøy i kveld.

 

Lagde en porsjon:

1L melk

6stk egg

4dl mel

2ts salt

2ts sukker

 

Lot røra stå og kose seg i en liten time.

 

Nå som jeg skal steke dem, så merker jeg at pannen er avhengig av å bli smurt nesten mellom hver pannekake. Slik var det ikke med den gamle panna mi (r.i.p).

Noen som vet om et bedre smøremiddel til en slik teflon sak? Trodde meningen med en sånn panne, var at man ikke hadde bruk for så mye smøring. :hmm:

Eller er det jeg som har bomma med oppskriften kanskje?

 

Om jeg lar være med å smøre pannen etter en pannekake, så kan jeg med nød klare å lirke den fri fra panna og flippe den..

 

Føler meg litt lurt av dama som fortalte meg, hvor bra den er til å mekke pannekaker med.....

 

Edit: Fikk et tips av min mor om at det skal en god slant øl i blandingen. Det må nok prøves neste gang - i'll be back!

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

12 ts salt???? Må nå være feil.

Tenkte det samme selv.

 

Her er en fin oppskrift (sakset fra Larousse Gastronomique):

 

"Mix 500g (18oz, 4 1/2 cups) plain (all-purpose) flour with 1 tablespoon vanilla-flavoured sugar (or a few drops of vanilla extract), 5-6 beaten eggs and a small pinch of salt. Gradually stir in 750 ml (1 1/4 pints, 3 1/4 cups) milk and 250 ml (8 fl oz, 1 cup) water. Flavour with a small glass of rum, Cognac, Calvados or Grand Marnier, depending on the recipe. Finally, add 40 g (1 1/2 oz, 3 tablespoons) melted butter or a mixture of 25 g (1 oz, 2 tablespoons) melted butter and 2 tablespoons oil. Leave the batter to stand for 2 hours. Just before making the crepes, dilute the batter with a little water or milk - 100-200 ml (4-7 fl oz, 1/2-3/4 cup)."

 

Dette blir en god del røre, så det kan fort lønne seg å dele den på 2, 3 eller 4. For "savoury" (i mangel på et godt norsk ord?) utelukk vaniljesukkeret og brennevinet.

Lenke til kommentar

Pannekaker er vel noe av det bedre som finnes, og du kan ha omtrent hva du vil inni dem!

 

Særeste jeg har hatt er:

 

- Sukker

- Blåbærsyltetøy

- Bacon

- Lønnesirup

- Baconfett

 

I samme pannekake. Det smakte faktisk nokså fortreffelig (eneste var at pannekaken var alt for tykk)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mye rart som er greit å ha på pannekaka si, men fasiten er bacon+sukker. Herlig.

 

Pannekakefans anbefales en tur til Pannekakehuset på Bærums Verk. Hollandske pannekaker med så mye egg i røra at resultatet grenser til omelett. Store flotte biter bacon (eller hva som helst annet man måtte ønske).

Lenke til kommentar

Det er mye rart som er greit å ha på pannekaka si, men fasiten er bacon+sukker. Herlig.

 

Pannekakefans anbefales en tur til Pannekakehuset på Bærums Verk. Hollandske pannekaker med så mye egg i røra at resultatet grenser til omelett. Store flotte biter bacon (eller hva som helst annet man måtte ønske).

I can approve this!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...