Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan ville du reagert om ungen din røyka hasj?


Anbefalte innlegg

dere virker veldig tollerante og "laid back" når det gjelder dette.

 

om jeg hadde røyka hasj og foreldrene mine hadde funnet det ut, helvette hadde vært løs. da hadde jeg ikke sett noen fremtid.

 

Samme her, skjønner ikke hvordan alle dere kan være så avslappet når det gjelder narkotika. Folk som leser detta tenker sikkert "Det jo ikke farlig med hasj, kansje eg burde prøve det ved neste anledning".

I 2 sekund tenkte eg faktisk dette, men kastet det fra meg pga det er rett og slett DUMT.

 

Hvordan eg ville reagert viss ungen min hadde røyk hasj, hadde gitt han/hun en viss sum med penger i måneden for å ikke fortsette. Eller ikke betalt for sertifikat. (+ eg hadde kjeftet som satan selv)

 

EDIT: Leif var innom

Endret av KNB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samme her, skjønner ikke hvordan alle dere kan være så avslappet når det gjelder narkotika.

Narkotika er et latterlig upresist begrep. Jeg tviler på at de fleste hadde vært like avslappet hvis det hadde vært snakk om heroin. Men det er altså ikke snakk om narkotika generelt; det er snakk om hasj.

 

Folk som leser detta tenker sikkert "Det jo ikke farlig med hasj, kansje eg burde prøve det ved neste anledning".

I 2 sekund tenkte eg faktisk dette, men kastet det fra meg pga det er rett og slett DUMT.

Hva tror du hadde skjedd hvis vedkommende hadde prøvd hasj? Hadde vedkommende øyenblikkelig blitt narkis og ødelagt fremtiden sin?

 

Hvordan eg ville reagert viss ungen min hadde røyk hasj, hadde gitt han/hun en viss sum med penger i måneden for å ikke fortsette. Eller ikke betalt for sertifikat. (+ eg hadde kjeftet som satan selv)

Istedenfor å betale deg til lydighet kunne du jo ha prøvd å prate med "ungen din". Forklare hvorfor du mener at vedkommende ikke skal bruke hasj og spurt om de hadde kunnet holdt seg unna ut av respekt for deg? Med den strategien du har vil jo ikke "ungen" skjønne hvorfor du mener det er galt, bare at du ikke liker det.

Lenke til kommentar
Hva tror du hadde skjedd hvis vedkommende hadde prøvd hasj? Hadde vedkommende øyenblikkelig blitt narkis og ødelagt fremtiden sin?

Trur selfølgelig ikke at vedkommende hadde blitt narkis av å prøve hasj, men er det nødvendig å prøvde det?

 

 

Istedenfor å betale deg til lydighet kunne du jo ha prøvd å prate med "ungen din". Forklare hvorfor du mener at vedkommende ikke skal bruke hasj og spurt om de hadde kunnet holdt seg unna ut av respekt for deg? Med den strategien du har vil jo ikke "ungen" skjønne hvorfor du mener det er galt, bare at du ikke liker det.

Beklager, glemte å skrive om "alvorspraten" først. Fra mitt synspunkt hadde det vel kansje hjulpet med en belønning/straff? Hvis ikke har jo ungen ingenting å tape med å fortsette. (bortsett fra skadene ved hasjbruk)

 

 

Men tenker dere virkelig "hva faen, gjør ikke noe om eg prøver det"?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Narkotika er et latterlig upresist begrep. [...] Men det er altså ikke snakk om narkotika generelt; det er snakk om hasj.
Spot on. Hugs at også sprit over 60% er definert som narkotika i henhold til norsk lovgjeving! "Å nei, eg har misbrukt narkotika fordi eg tok ein slurk av 96en til bror min!!!!" Neida.

 

Personleg hadde eg ikkje blitt sur eller sint på nokon måte. Utforsking og det å eksperimentere, innanfor visse grenser sjølvsagt, er ein naturleg del av det å vekse opp i dagens samfunn. Akkurat det trur eg ein god del foreldre der ute neglisjerer.

Lenke til kommentar

Det er omtrentlig like mange positive sider ved cannabis som det er negative.

 

- Hasj er avslappende og kan hjelpe ved muskelsmerter.

- Hasj kan motvirke kvalme, f eks ved graviditet eller medisinske behandliger som medfører kvalme, f eks behandling for kreft.

- Hasj gir matlyst

- Hasj kan sette i gang fødsel når svangerskapet er på overtid

- Hasj kan hjelpe nattesøvnen tilbake

 

Det finnes ingen beviser på at barn blir påvirket av cannabisbruk under graviditet.

 

Det som er litt kjipt med cannabis, er at det kan oppdages 30 dager etter bruk, kan lagres i hjernen (hjernen er for det meste fett, det kan binde seg der og "plutselig" slippe taket) men det vil jeg tro gjelder personer med høyt forbruk heller enn dem som tar en i godt lag.

 

Jeg har personlig sett hva cannabis kan gjøre med en person. En kompis av meg er verdens gladeste menneske, han møter deg alltid med et smil, klemmer og hva det skulle være. Jeg har bodd sammen med ham, og fikk denne velkomsten hver eneste morgen. Dessverre var han bare på vei ut for å ta morgenjointen sin. Når han kom inn igjen var smilet borte, han spurte etter mat og satt og stirret framfor seg til neste joint stod for tur.

 

Jeg røykte dessverre litt for ofte før, men jeg brukte rimelig små doser. Jeg slet veldig med søvnen, og sovemedisinen min hjalp ikke. Med alle andre medisiner jeg har gått på, trappet jeg sakte ned, og klarte til slutt å gjenvinne søvnen min noenlunde. Den siste måneden har jeg vel røykt en gang i uken kanskje. Til festligheter :)

 

Jeg synes det er usunt å sitte og røyke alene, fordi det da blir en mer hyppig vane. Begynner man å bruke cannabis som medisin, kan man unnskylde seg videre med at man trenger bare litt til, bare litt til. Jeg er fullt for kontrollert og moderert bruk, ikke en virkelighetsflukt.

 

Jeg vil ha et sunt og åpent forhold til mine barn, jeg vil at de skal fortelle meg ting. Jeg vet en god del om f eks det å begynne å røyke/drikke tidlig (røykte i 9 års alderen, drakk i 13 års alderen). Jeg vil at mine barn skal vite at jeg bryr meg, og jeg kommer til å respektere deres valg uansett hva det måtte være. Jeg vet hva faresignalene er om det skulle være nødvendig å ta fatt i det.

 

(Det kan hende innlegget mitt er litt rotete, jeg sov bare tre timer etter fylla igår :p )

Endret av mortania
Lenke til kommentar
ikke gi ungen penger er det første, det er jo grunnen at han har skaffet det! Og så ville jeg tatt meg tid til å bli kjent med alle vennene så du ser hvem som er bra for ungen og hvem som ikke er det. Og til slutt husarrest med forbud på pc og telefon

 

Ja, det her hadde jo fungert kjempebra.. :roll: Hvis du hadde nektet barnet ditt å være med noen, kan du være bombe sikker på at det er akkurat de han kommer til å henge med. Og hvis du straffer ungen med "husarrest", kommer han til å gjøre det igjen om bare så på pur faen. Som flere nevner her er kommunikasjon og åpenhet veien å gå når det kommer til de fleste ting som har med oppdragelse å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tror at, spesielt i den andre situasjonen ville jeg fokusert på at det ikke var nødvendig å være en del av et til dels farlig miljø for å nyte cannabis om det var det h*n ønsket, og å si at å røyke "flere ganger" er ille, så sier jo ikke det noe om tidsspennet. Er ikke akkurat sunt med alkohol heller, spesielt ikke om man bruker det daglig. Men om h*n røyker en gang i halvåret... Jeg vet ikke. Det er mye å ta hensyn til i en sånn situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Min far presterte å si i fylla at det var helt ok at jeg røyka hasj så lenge jeg ikke skulka skolen. Det var et merkelig øyeblikk, jeg røyka selvsagt den gangen.

 

Men altså, hvis mitt eventuelle barn hadde tatt seg et trekk, og i tillegg angra ville jeg vel bare trukket på skuldrene og kommet videre i livet.

Lenke til kommentar
jeg kan garantere at jeg ikke blir av de mest liberale foreldrene nei, som tillater alkohol og sex i lav alder nei. hasj, ja da hadde jeg eksplodert av sinne og vært veldig skuffa fordi da ser livet til gutten/jenta ikke lys ut.

 

Da ser jaggu livene til dagens ungdom, som drikker seg drita hver helg lys ut heller, og de fins det mange av.

 

Dum påstand.

Lenke til kommentar

Hasj, KAN være første steg i gal retning, men det er som oftest pga. kriminaliseringen. Men det er en annen diskusjon som du kan diskutere i mange andre tråder på forumet. En venne av meg røyker minst en gang i uken, han er oppegående, og på skolen har han rundt 5 i snitt. dette har pågått i 3 år. Selvfølgelig faller noen hasjrøykere utenfor fordi de ikke gjør annet, selvfølgelig faller noen utenfor fordi de begynner med tyngre stoffer, og selvfølgelig faller alkoholikere utenom. Men hvis min unge hadde begynt å røyke, hadde jeg sjekket hvor ofte h*n gjorde det. Mer enn 1-2 ganger i uken ville vært uaksebtabelt.

Lenke til kommentar

har man lyst på hasj så kan du besøke hollandm, der får du go-morgen meny med en kopp valgfri drikke og en joint for 15 euro.....vel bekomme!!!

 

har vært i holland ved flere anledninger og blant annet besøkt de såkalte hasjbarene........uvant at folk var så livlige uten glass på bordet;)

 

hasjkaka smakte beskt for å si det sånn...

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

SLIguy, jeg foreslår at du faktisk leser litt om hasj, positive og negative sider, setter deg litt inn i saken. Hvis du vil kan du også gjøre det samme med alkohol, men da må jeg advare deg mot at du kanskje får en sjokkerende overraskelse. Etter det:

 

Virker som om mange feiler å se forskjellen på bruk og misbruk.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...