Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan ville du reagert om ungen din røyka hasj?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo fortelle at hvis man røyker Hasj på en normal og rett måte, så er det helt ufarlig og det er en sunnere rus enn alkohol. Hasj bedøver hjernecellene, ikke dreper dem slik som de blir av alkohol.

 

Røyker man det i små mengder, så er det helt ufarlig, og man trenger ikke få en "dårlig" fremtid av den grunn. Det er jo helt tåpelig at Hasj blir regnet som narkotika i Norge når det såvidt er skadelig i små mengder.

Endret av Nrjey
Lenke til kommentar
Jeg kan jo fortelle at hvis man røyker Hasj på en normal og rett måte, så er det helt ufarlig og det er en sunnere rus enn alkohol. Hasj bedøver hjernecellene, ikke dreper dem slik som de blir av alkohol.

 

Røyker man det i små mengder, så er det helt ufarlig, og man trenger ikke få en "dårlig" fremtid av den grunn. Det er jo helt tåpelig at Hasj blir regnet som narkotika i Norge når det såvidt er skadelig i små mengder.

Men poenget er at det _blir_ regnet som narkotika i Norge. Hvorvidt det er en riktig definisjon eller ikke er en helt annen debatt.

Lenke til kommentar
Nei hun jeg kjenner slet nok med dårlig selvtillit og problemer innen familien å. Men det at hun begynte med hasj var liksom det steget som gjorde det andre ok. Jeg stoler mer på et menneske som faktisk har opplevd begge sider med hasjen, enn en som bare har opplevd de positive.

 

Grunnen til at jeg er veldig på den positive siden er jo fordi jeg behandler det med respekt, og ikke ruser meg av de gale grunnene (fordi jeg har dårlig selvtillit eller problemer i familien). Hvis man gjør det av feil grunner, så kan det godt hende at hasj ikke helt tilfredsstiller kravene, og tyngre stoffer kan virke veldig attraktivt. Og holdningene rundt henne som mer eller mindre likestiller hasj med tung, livsfarlig narkotika, kan vel muligens ha vært medvirkende til at bruken av tyngre stoffer ble legitimert?

 

Bor man på østkanten i Oslo, så nytter det ikke med en sånn politikk i oppdragelsen, da er det bedre å oppdra et tenkende individ og gi det et grunnlag for å vurdere hva de ønsker å velge, og lære det å ha et sunt forhold til rusmidler. Noe annet ville være naivt, for hasj er tilgjengelig i samfunnet, for min del har det vært mer eller mindre tilgjengelig minst siden 9. klasse.

 

Jeg vil oppdra et barn som kan tenke selv og vurdere hva det begir seg ut på. Jeg ønsker å kunne ha respekt for de valgene det gjør, og jeg har ikke tenkt å være naiv og tro at rusmidler ikke eksisterer i tilværelsen. Dessuten tror jeg en slik linje vil gjøre barnet mer åpent om hva det faktisk driver med.

Lenke til kommentar

Holder 100% med snublefot på dette temaet. Hasj er og vil alltid være noe møkk i mine øyne. Dette er ikke fordomer men erfaringer, mine erfaringer. Håper hasj aldri blir legalisert!

 

Glemte vel egentlig å svare på spørsmålet her men det sier seg vel selv :)

Hadde poden prøvd en gang og funnet ut at det ikke var noe så hadde jeg nok blitt lettet. Litt bekymret over at han i det hele tatt forsøkte men uansett lettet. Hadde han fortsatt med det så hadde jeg gjort det klart for han at han da måtte velge mellom hasjen eller kontakten med meg.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

 

 

Holder 100% med snublefot på dette temaet. Hasj er og vil alltid være noe møkk i mine øyne. Dette er ikke fordomer men erfaringer, mine erfaringer. Håper hasj aldri blir legalisert!

Glemte vel egentlig å svare på spørsmålet her men det sier seg vel selv smile.gif
Hadde poden prøvd en gang og funnet ut at det ikke var noe så hadde jeg nok blitt lettet. Litt bekymret over at han i det hele tatt forsøkte men uansett lettet. Hadde han fortsatt med det så hadde jeg gjort det klart for han at han da måtte velge mellom hasjen eller kontakten med meg.



 

Jeg hadde klikka mentalt, gutt ungen juling.
Og sendt ungen til fagfolk?


Det er vanskelig og si, er jo en unge selv tongue.gif



Dere to, ikke få barn.
Lenke til kommentar
Nei hun jeg kjenner slet nok med dårlig selvtillit og problemer innen familien å. Men det at hun begynte med hasj var liksom det steget som gjorde det andre ok. Jeg stoler mer på et menneske som faktisk har opplevd begge sider med hasjen, enn en som bare har opplevd de positive.

Det var det at hun kom inn i et kriminelt miljø, der andre rusmidler var mere godtatt. Det har ingen ting med hasjen i seg selv å gjøre.

 

Og hva mener folk med unger? Hvor ung på poden være for å være en unge?

Jeg hadde reagert helt forskjellig hvis ungen hadde vert 14, enn hvis han/hun hadde vert 17...

Lenke til kommentar

Hadde det skjedd når barnet var 14 så hadde jeg virkelig tvilt på både miljø og venner. Jeg har selv blitt tilbudt hasj ved flere anledninger, men da var jeg moden nok til å ta en beslutning uanvhengig av press og forventninger. Hvorvidt jeg hadde klart dette i en alder av 14 vet jeg ikke, så jeg hadde fortvilt litt om miljøet til barnet mitt var sånn. I en alder av 17 er det litt annerledes, men da hadde igjen miljøet vært forskjellen. Hvis det ikke påvirker karakterene, de andre forholdene eller fremtidsplanene, så hadde det ikke vært det verste som kunne skjedd. Jeg hadde likevel vært forsiktig med å passe på slik at hvis det først begynner å gå galt, så kan barnet reddes før det er for sent.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg misforsto. Joda, det virker som en god idè.

 

Jeg mener at man burde lære barnet at det er en klar grense mellom f.eks cannabis og alkohol\heroin, siden staten ikke bare feiler på dette, men faktisk gjør ting verre. Det som skjer er at "Per" på 16 prøver hasj sammen med en kamerat. Siden rusmidlet er ulovlig, og "narkotika", tenker "Per" at han liksågodt kan prøve speed, exctasy og kokain, siden det ifølge staten (og ikke minst fordomsfulle, uvitende foreldre, type enkelte forumpostere) er akkurat like farlig og narkomant. I tillegg selger dealeren også disse stoffene, noe som gjør det veldig lett for "Per" å kjøpe seg en pose makka. Worst case scenario er at "Per" havner alvorlig på kjøret, eller dør av en overdose.

 

Skjønner dere hvor jeg vil hen?

Endret av Khaya Ivorensis
Lenke til kommentar

Jeg har aldri røkt selv, sikkert fordi det aldri har hvert aktuelt. Men tror ikke det hadde hvert et veldig stort problem for meg hvis mine barn hadde gjort det, ser ikke på det som så mye være enn tobakk og alkohol, i andre kulturer slik som amerikanske universitetsmiljøer er det jo nærmest standarden. Det samme gjelder mange europeiske land, et forbehold hadde selvsagt hvert spm om hvilken sammenheng mine barn gjorde, hvis han eller hun var 14 og hang sammen med folk som brukte tiden foran et kjøpesenter. Hadde jeg nok gjort mitt for at han skulle bruke tiden til noe annet.

 

Men hvis han eller hun var 17, gikk på almenfaglig vidregående, var politisk engasjert og hang sammen med litt kreative, raddismennesker. Så tror jeg ikke at jeg hadde sett på det som et stort problem. Hadde sikkert hvert være for meg vise jeg hadde fått barn som endte opp ufyselig snobbebarn, med stort alkoholforbruk og typisk "vestkantfesting".

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...