Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan ville du reagert om ungen din røyka hasj?


Anbefalte innlegg

Men da vil ungen se på det som greit, men det er faktisk ulovlig. Om han/hun blir ferska mens han/hun langer på gata så vil dem nok dem fleste kalle det svikt i oppdragelsen.

Om det er ulovlig eller ikke, har i mine øyne ingenting å si, så lenge ungen vet det og vet at det er en risk.

 

Og er det svikt i oppdragelsen, å lære opp ungen i at det ikke skal være noen andre enn deg selv som skal få bestemme over kroppen din?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men slik som det er i dag, så har vi ikke lov til å bestemme fullt og helt over vår egen kropp, det mener jeg er galt, og jeg oppdrar ikke min unge på måter, og prinsipper jeg er imot.

 

Men man skal heller ikke glemme å lære poden, at kroppen er en fin og skjør maskin, som ikke tåler sånn alt for mye.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det ulovlig å røyke hasj i Norge. Hvorfor skal da min (jeg har ikke unger) unge få lov?

Jeg hadde nok blitt skuffet, da det er å bryte en regel. Det kan godt hende det ikke er farlig, det kan godt hende det til og med er sunt, men det er ikke lov. Loven skal respekteres. Grunnmuren til et godt demokrati er at loven respekteres av alle. Om man ikke gjør det, får man straff. Detter er altså bestemt av folket (demokrati fra gresk demos = folk, og krati=styre, altså folkestyre).

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det ulovlig å røyke hasj i Norge. Hvorfor skal da min (jeg har ikke unger) unge få lov?

Jeg hadde nok blitt skuffet, da det er å bryte en regel. Det kan godt hende det ikke er farlig, det kan godt hende det til og med er sunt, men det er ikke lov. Loven skal respekteres. Grunnmuren til et godt demokrati er at loven respekteres av alle. Om man ikke gjør det, får man straff. Detter er altså bestemt av folket (demokrati fra gresk demos = folk, og krati=styre, altså folkestyre).

 

Det er forbudt å selge øl etter kl 8, betyr det at det er rett? nei.

 

Demokrati er flertallets tyranni. Jeg bryter reglene deres hver dag. Det er ikke staten som skal oppdra mine barn. Det er meg!

Lenke til kommentar

Det er morsomt at du sier det, for nå skal alle (altså, ikke alle som i alle, men mange) ha ungene sine i barnehager fra 0700 - 1700. I helgene skal foreldrene ut, så da skal besteforeldrene passe på ungene. Vi skal ha full barnehagedekning, så man slipper å oppdra ungene selv. Kanskje de til og med kjenner barnehageonkelen/tanten bedre enn sin egen far og mor.

 

Jeg står fortsatt for mitt. Om du vil ha anarki, så syns jeg det er synd. Har vi det så godt i Norge at vi vil oss så vondt?

Lenke til kommentar
om ungen din røyka hasj bare en gang, men angret og kom seg vekk fra de gale folkene, hvordan ville du reagert?

 

hva om ungen røyka hasj mange ganger og netet å slutte å møte disse folkene?

 

 

jeg er ikke sikker på hva jeg ville ha gjort. det hadde nok blitt en god del straff uansett.

 

 

Når jeg får unger, om det blir noengang i livet da.. det er ikke så lett å skaffe seg dame.

 

Jeg ville vært streng og sagt fra at "Driver du med sånn dritt er det rett ut av leiligheten, og det samma dagen. Hva som skjer med deg som knarker resten av liver får bli ditt problem"

 

Det er noe jeg ville SAGT, men ville nok ikke praktisert det, men greit å bære litt alvorlig slik at hun skjønner at hun får konsekvenser.. eller han da.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Jeg står fortsatt for mitt. Om du vil ha anarki, så syns jeg det er synd. Har vi det så godt i Norge at vi vil oss så vondt?

Hvor i svarte har du anarki fra?

Blir det anarki, fordi folk skal få bestemme over seg selv?

 

Hvorfor er det ikke straffbart å helle i seg en halvliter med maling, men å røyke en joint er straffbart. Og du kan tenke deg selv hva som er farligst.

Lenke til kommentar

Hadde barnet mitt røyket hasj og ikke ville slutte, ville jeg ha prøvd å gjøre alt i min makt for å få han til å slutte. Vold løser selvsagt ingenting og vil kanskje bare forverre hasjrøykinga. Allikevel ville jeg ha satt meg ned med han for å snakke om det hele, henvist han til leger osv. Jeg ville ha flyttet unna det stedet vi bodde, og til slutt ville jeg ha snakket med barnevernet.

Lenke til kommentar
Dere som er fullstendig mot hasjbruk... hvordan ville dere reagert om ungen deres drakk alkohol?

 

Ikke meningen å vri dette til en hasj vs. alkohol-diskusjon, men lurer på hva dere mener.

Skal jeg fortelle deg hvorfor jeg så utrolig imot cannabisbruk? Fordi jeg har med egne øyne sett hvordan folk blir påvirket og hvordan de forandrer seg i marihunanarus. Cannabis påvirker hjernen på lang sikt, og påvirker de kjemiske stoffene som blir skilt ut mellom nervesynapsene. Dette kan pågå selv i lang tid etter at du har sluttet å røyke cannabis, og muligheten for at følelsene dine om ting blir forrandret helt er veldig stor.

For ikke så lenge siden var det en i bygda mi som tok selvmord fordi han ble for deprimert etter noen år med hasjrøyking.

 

Men for å svare på ditt spørsmål.. Det kommer helt an på alderen til ungen. I en alder av 18 år har ca. 100 % prøvd alkohol. Man kan ikke nekte ungen din å gå på fest i riktig alder. Allikevel vil jeg oppdra ungen min slik som mine foreldre oppdro meg. Jeg vil fortelle dem om alkohol og være streng på det hele. Allikevel vil jeg ikke nekte dem i å være ute med f.eks andre som drikker.

Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18, noe som var en helt grei alder å begynne i, og jeg håper at mine barn vil vente like lenge.

Lenke til kommentar
Dere som er fullstendig mot hasjbruk... hvordan ville dere reagert om ungen deres drakk alkohol?

 

Ikke meningen å vri dette til en hasj vs. alkohol-diskusjon, men lurer på hva dere mener.

Skal jeg fortelle deg hvorfor jeg så utrolig imot cannabisbruk? Fordi jeg har med egne øyne sett hvordan folk blir påvirket og hvordan de forandrer seg i marihunanarus. Cannabis påvirker hjernen på lang sikt, og påvirker de kjemiske stoffene som blir skilt ut mellom nervesynapsene. Dette kan pågå selv i lang tid etter at du har sluttet å røyke cannabis, og muligheten for at følelsene dine om ting blir forrandret helt er veldig stor.

For ikke så lenge siden var det en i bygda mi som tok selvmord fordi han ble for deprimert etter noen år med hasjrøyking.

 

Men for å svare på ditt spørsmål.. Det kommer helt an på alderen til ungen. I en alder av 18 år har ca. 100 % prøvd alkohol. Man kan ikke nekte ungen din å gå på fest i riktig alder. Allikevel vil jeg oppdra ungen min slik som mine foreldre oppdro meg. Jeg vil fortelle dem om alkohol og være streng på det hele. Allikevel vil jeg ikke nekte dem i å være ute med f.eks andre som drikker.

Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18, noe som var en helt grei alder å begynne i, og jeg håper at mine barn vil vente like lenge.

 

Hva er poenget med å være så streng? Senk det heller til 16årsalderen. Alkohol gjør man sosial, og at man får flere venner og man har det gøy. Hvorfor i alle dager skal man være så streng på å ha det gøy? Eneste negative er at det koster penger?

Lenke til kommentar
Hva er poenget med å være så streng? Senk det heller til 16årsalderen. Alkohol gjør man sosial, og at man får flere venner og man har det gøy. Hvorfor i alle dager skal man være så streng på å ha det gøy? Eneste negative er at det koster penger?

Syntes det samme slv når jeg var i 16 årsalderen. hehe

 

Alkohol i seg selv gjør ingen sosiale, man får ikke flere venner av det. Det er det miljøet en henger i, som tar seg av.

Noe det samme med cannabis også, det er ikke stoffet som får deg til å begynne på andre stoffer, det er miljøet.

 

Og ingen rusmidler er så sunne at det gjør noe heller.

Lenke til kommentar
come an... har drukket litt sjølv i kveld, men er udiskutabelt at alkohol gjør en mer livlig og sosial.

 

cannabis eller hasj gjør en mer avslappet, det er ikke noe fest rusmiddel slik som alkohol.

Sansene blir skjerpet og en føler seg avslappet. Det anbefales.

Alkohol er også sløvende.

Og det med anarki, om ingen respekterer lovene, og ungene dine skal få lov til ditt og datt, så fungerer jo ikke demokratiet.

 

Og til deg som lurte på hva man ville gjort dersom ungen min drakk alkohol.

Narkotika er under alle omstendigheter strengt forbudt i Norge. Alkohol selges over disk, dog kun til personer over 18 år. Det sier ikke noe mot at personer under 18 kan benytte seg av alkoholen.

Edit: Det er i hvert fall slik jeg tolker det. Om en person som er under myndighetsalderen finner en sekspakning med øl, er det ikke ulovlig for han å drikke det. Bortsett fra at det er noen andres drikkevarer han drikker.

 

En annen ting jeg lurer på, får man både i pose og sekk ved bruk av cannabis? Man blir avslappet og sansene blir skjerpet?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...