Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan ville du reagert om ungen din røyka hasj?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Dere får det jo til å høres ut som hasjrøyking er en synd!

 

Ikke synd, bare dumt. Det er jo ingen vits i det! Dessuten er det ulovlig i Norge.

 

 

Hjelp "trengende" til å finne fakta fra begge sider. Når de så har fått sin tid til å vurdere denne, så kan de fatte en beslutning selv. Om man da får en uimotståelig lyst til å hive ormejokket ut av hulen, får nå bli hver og en sin sak. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vanskelig for å tro at det hadde skjedd, jeg hadde oppdratt ungen skikkelig (slik foreldrene mine gjorde med meg). Hadde det derimot oppstått en slik situasjon, så hadde jeg forklart ganske enkelt hvor raskt et navn kan strykes fra et testament.

Hvor raskt kan man stryke et navn fra et testament?

 

Carl :)

Lenke til kommentar

Om ungen min kun hadde holdt seg til cannabis, og ikke prøvd noen tunge stoffer, så hadde jeg blitt glad. Jeg ville også foretrukket om barnet mitt hadde røkt cannabis fremfor å drikke seg full hver helg og dra ut på byen og komme i slosskamper, fyllekjøre eller noe slikt

Lenke til kommentar
Mye som er ulovlig å laste ned fra internett også, og hvor mange bryr seg?

Jeg bryr meg, hvis det teller?

 

Om ungen min kun hadde holdt seg til cannabis, og ikke prøvd noen tunge stoffer, så hadde jeg blitt glad. Jeg ville også foretrukket om barnet mitt hadde røkt cannabis fremfor å drikke seg full hver helg og dra ut på byen og komme i slosskamper, fyllekjøre eller noe slikt

Er det ikke 18-års-grense på de fleste uteplasser? Det er snakk om barn her, ikke ungdom med mindre jeg forstod trådstarter feil.

Lenke til kommentar

Bare en gang! Hadde blitt veldig skuffet og sannsynligvis lagt endel av skylden på meg selv, tenkt på hva jeg har gjort galt osv. Det er jo en klassisk greie akkurat det, samtidig er det et vanskelig spørsmål å svare på. Håper i alle fall at det aldri skjer.

 

Gjentatte ganger og nekter å forlate gjengen. Hvis jeg da ikke hadde klart å oppdage dette, vil jeg tro at reaksjonen ville vært noe av den samme, bare forsterket. Neppe ringt barnevernet og politiet i første omgang. Dette er enda vanskeligere å svare på. Ut av gjengen hvertfall! Om han / hun da hadde nektet da ville nok sterkere lut blitt tatt i bruk.

 

 

Ellers er jeg utrolig lei av at alle disse trådene som omhandler hasj blir oversvømt med: "Alkohol er mye farligere enn hasj" osv.

 

Hasj har jeg ingenting til overs for, måtte det aldri bli legalisert! Med tiden vil jeg også tro og håpe at tobakk blir kriminalisert.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Mye som er ulovlig å laste ned fra internett også, og hvor mange bryr seg?

Jeg bryr meg, hvis det teller?

 

Om ungen min kun hadde holdt seg til cannabis, og ikke prøvd noen tunge stoffer, så hadde jeg blitt glad. Jeg ville også foretrukket om barnet mitt hadde røkt cannabis fremfor å drikke seg full hver helg og dra ut på byen og komme i slosskamper, fyllekjøre eller noe slikt

Er det ikke 18-års-grense på de fleste uteplasser? Det er snakk om barn her, ikke ungdom med mindre jeg forstod trådstarter feil.

Du og en million andre også, men fortsatt, majoriteten gir langt faen.

 

Og dagens ungdom, helt nede i 15års alderen drikker seg drita på byen med fake legg. Dessuten er den videregående skole idag full av revyfester og lignende arrangemanger hvor man er drita på utesteder uten alderssjekk.

Lenke til kommentar
Holder 100% med snublefot på dette temaet. Hasj er og vil alltid være noe møkk i mine øyne. Dette er ikke fordomer men erfaringer, mine erfaringer. Håper hasj aldri blir legalisert!

 

Glemte vel egentlig å svare på spørsmålet her men det sier seg vel selv :)

Hadde poden prøvd en gang og funnet ut at det ikke var noe så hadde jeg nok blitt lettet. Litt bekymret over at han i det hele tatt forsøkte men uansett lettet. Hadde han fortsatt med det så hadde jeg gjort det klart for han at han da måtte velge mellom hasjen eller kontakten med meg.

 

 

Jeg hadde klikka mentalt, gutt ungen juling.

Og sendt ungen til fagfolk?

 

 

Det er vanskelig og si, er jo en unge selv :p

 

 

Dere to, ikke få barn.

 

Har en guttunge allerede så du er litt sent ute.

Men jeg tviler sterkt på at barnevernet vil ta ham i fra meg fordi jeg ikke vil la ham røyke hasj ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132
Vet du hvor mye 20 gram hasj vil si? Jeg tror det skal THC fra rundt 15g for å ta livet av noen, men jeg regner med at du bare vil si at det var et betydelig og daglig forbruk.

 

Regner med at du sikter til utsagnet mitt helt til slutt. Det er bare en erfaring jeg selv og venner har gjort. Jeg mener ikke at man blir dummere og dummere jo oftere man røyker, men det er definitivt en svekkelse av konsentrasjon i dagene etter. Jeg tviler ikke på at drevne stonere kan gjøre det godt på skolen og i livet, og har faktisk en bekjent som røyker hver dag og gjør det minst like godt på skolen som klassekamerater. Men jeg kjenner også folk som røyker hver dag og sitter hjemme på ræva og spiller data.

 

15g med KONSENTRERT THC ja. :)

 

Back to topic.

 

Jeg hadde selv snakket med ungen min om fordelene og ulempene ved hasjrøyking. Selv er jeg pro hasj.

 

Men ettersom det allikevel er ulovlig i Norge, ville jeg ha satt ned foten, og latt barnet bestemme selv når det ble 18.

Endret av Slettet+132
Lenke til kommentar
Hvilken alder tenker du, magicus? 17, 15, 13, osv? Hvor går grensen?

 

Ja samme spørsmålet kan jeg spørre deg og myndighetene. Hvorfor er et barn på 17 og et halvt år umyndig, mens plutselig en på 18 skal ha full kontroll på livet sitt? Hvor er logikken?

Hadde det vært mitt barn så hadde jeg vurdert hvor moden og skikket han er og ikke satt en kunstig aldersgrense som er så populært. Ka pokker. La barn og voksne ta ansvar for sitt eget liv. Min jobb er ikke å diktere hvordan mine barn skal leve livet sitt. Jeg skal gi de råd og valgmuligheter ikke en tvangstrøye

Lenke til kommentar

La barn ta ansvar for sitt eget liv?

 

Her er vi prinsipielt uenig, ser det ut som. Logikken er for øvrig at en grense må settes, og 18 år regnes for å være den alderen hvor folk flest er noenlunde oppegående nok til å kunne ta vare på seg selv. Det er ikke ulogisk, det er praktisk og derfor forståelig. Det er ikke slik at de som sitter i regjeringen faktisk tror at det er en forskjell på en 17 og en 18-åring, det er bare slik at visse ting krever grenser, og da er 18 internasjonalt godkjent.

 

Men til spørsmålet ditt - sånn ca ved hvilken alder ville du røykt hasj med barnet ditt? Vi trenger ikke et spesifikt år og modenhet kommer selvfølgelig inn, men snakker vi ca 17 eller ca 13, eller en annen alder?

Lenke til kommentar
Ellers er jeg utrolig lei av at alle disse trådene som omhandler hasj blir oversvømt med: "Alkohol er mye farligere enn hasj" osv.

Men hvorfor er du lei av det? Så lenge situasjonen er slik den er i dag med stort alkoholkonsum, tvilsom alkoholkultur og ulogiske og mytebaserte negative holdninger til cannabis kan det ikke repeteres nok.

Lenke til kommentar

Fordi det i mange tilfeller er off topic. Blir som alle disse amd vs intel trådene, toppen på det fenomenet er vel nådd og takk for det.

 

Enhver tråd som berører hasj på en eller annen måte har en tendens til å bli en tråd hvor man diskuterer for / mot legalisering. Det fins jo hvertfall en slik stor tråd hvor slikt heller bør diskuteres.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri akseptert det hvis jeg fant ut at mitt barn røyker hasj. Da snakker jeg om hvis de f. eks hadde vært 13-17 år. Men derimot om jeg hadde funnet ut at de hadde røyket i flere år og vist sitt standpunkt angående dette. Og at de kanskje helst var imot alkohol på mange måter, så jeg hadde jeg blitt litt glad og en god del bekymret likevel. Glad fordi jeg hadde da visst at barnet hadde gode prinsipper og var et mer intelligent og tenkende vesen. Bekymret fordi hasj per dags dato befinner seg i kriminelle miljøer og jeg hadde aldri villet at mitt barn skal være involvert i sånne miljøer.

 

Ellers, fint at folk her på forumet er såpass åpne til slike diskusjoner! :) Da jeg først ble medlem var det full storm i disse debattene og såsi ingen var for! Nå har det heldigvis blitt litt mer saklige argumenter og fakta har siden den gang kommet mye mer frem på bordet. Hadde det bare vært sånn i regjeringen.. ;)

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
La barn ta ansvar for sitt eget liv?

 

Her er vi prinsipielt uenig, ser det ut som. Logikken er for øvrig at en grense må settes, og 18 år regnes for å være den alderen hvor folk flest er noenlunde oppegående nok til å kunne ta vare på seg selv. Det er ikke ulogisk, det er praktisk og derfor forståelig. Det er ikke slik at de som sitter i regjeringen faktisk tror at det er en forskjell på en 17 og en 18-åring, det er bare slik at visse ting krever grenser, og da er 18 internasjonalt godkjent.

 

Men til spørsmålet ditt - sånn ca ved hvilken alder ville du røykt hasj med barnet ditt? Vi trenger ikke et spesifikt år og modenhet kommer selvfølgelig inn, men snakker vi ca 17 eller ca 13, eller en annen alder?

 

jeg ville ikke tvunget hasj på noen unge. Men hvis de allerede hadde begynt med det så hadde jeg joinet. 18 år er ikke praktisk i det hele tatt. Og den aldersgrensen er lang fra universell. 21 i USA for å drikke alkohol, 16 i nederland for å drikke. Og i visse muslimske land er det forbudt med enhver form for rusmidler (men der er det jo også normalt visse steder med 12-13 åringer som gifter seg med hverandre).

 

Altså når jeg ville røykt med ett eventuelt barn? Tja.. når ville du latt barnet ditt gå ut i trafikken? Få lov til å ta en sykletur? Alt er individuelt og kommer an på. 13 er absolutt helt greit. ja vi er helt forskjellige steffy. jeg har ikke en paternalistisk holdning overfor mitt avkom eller generelt for alle mennesker for den slags skyld. Hasj er ikke farlig, kokain og heroin derimot...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...