Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gleder meg allerede til skikkelig support for to skjermer :)

Mhm, slet nå nettop med å sette opp to skjermer og Compiz Fusion samtidig. Måtte laste ned nvidia-settings, legge opp for TwinView der og kjøre noen runder med "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg". :p

 

YAY! Fikk til DVD-spilling og Nett-TV med Totem-xine, det funka ikke i 7.04.

 

Det finnes vel ikke w32codecs til 64-bit? (Hvilke fil-formater er w32codecs legger til støtte for egentlig?)

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Gleder meg allerede til skikkelig support for to skjermer :)

Mhm, slet nå nettop med å sette opp to skjermer og Compiz Fusion samtidig. Måtte laste ned nvidia-settings, legge opp for TwinView der og kjøre noen runder med "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg". :p

 

YAY! Fikk til DVD-spilling og Nett-TV med Totem-xine, det funka ikke i 7.04.

 

Det finnes vel ikke w32codecs til 64-bit? (Hvilke fil-formater er w32codecs legger til støtte for egentlig?)

 

Jo, det gjør det (w64codecs). Finnes i samme pakkebrønn som w32 codecene.

Lenke til kommentar

I førsteposten om hva som er nytt har jeg skrevet:

Profilbasert verifiseringskonfigurasjon

Det har blitt mye enklere å lage et oppsett for verifikasjon med auth-client-config, som nå følger med. Nå som man kan legge konfigurasjonsfiler i profildatabasen, blir det mulig for en administrator å sette opp en enkelt profil som sender nettverksautentisering over hele nettverket. Mer om AuthClientConfig her.

 

Dette er et forsøk på oversettelse av:

Profile-based Authentication Configuration

 

Deploying authentication configuration has become a lot easier with the addition of auth-client-config. Files may be added to the profiles database, allowing for an administrator to set up a single profile for site-wide network authentication roll-outs. Find out more about AuthClientConfig.

 

I originalteksten er det noen veldige engelske ord, som ikke gjør det så lett å forstå med mindre man har brukt funksjonen selv. Kunne noen som har brukt AuthClientConfig fortelle meg om jeg har oversatt noenlunde rett?

Lenke til kommentar
Finnes det noe avspillings program. noe som er likt winamp for å spille av musikk med ?

 

den rythmboks som er i ubuntu kommer bare med error når jeg adder hele mappa med musikk jeg har.

Amarok er det eneste programmet som takler min samling med mp3(den er rimelig stor). Men jeg har satt Audacious som defualt for musikkfiler siden det starter raskere og bruker mindre minne(har heller ingen database å passe på). Så mottar jeg en musikkfil via mail vil Audacious spille den av. Så disse to i kombinasjon fungerer helt strålende.

Lenke til kommentar

XMMS er den eneste "lettvektsspilleren" som har taklet å ha hele musikksamlingen min i playlist (over 25000 låter) uten å bli ulidelig treg, men pga. diverse andre svakheter (svært dårlig støtte for unicode bl.a), bruker jeg audacious isteden. Gjelder bare å ikke fylle opp playlist. Trenger jeg et mer omfattende musikkbibliotek bruker jeg Amarok, men stort sett bruker jeg navigering og klikking på filer/kataloger i Konqueror sammen med Audacious.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Finnes det noe avspillings program. noe som er likt winamp for å spille av musikk med ?

 

den rythmboks som er i ubuntu kommer bare med error når jeg adder hele mappa med musikk jeg har.

Amarok er det eneste programmet som takler min samling med mp3(den er rimelig stor). Men jeg har satt Audacious som defualt for musikkfiler siden det starter raskere og bruker mindre minne(har heller ingen database å passe på). Så mottar jeg en musikkfil via mail vil Audacious spille den av. Så disse to i kombinasjon fungerer helt strålende.

du har stor mappe ? mange gb er det snakk om ?

 

hos meg er det snakk om ca 300 gb

Lenke til kommentar
Tips til de som kjører Ubuntu på bærbare PC-er og ofte kjører de med batteridrift:

 

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/new...appy-hard-drive

 

En enkel fiks skal øke levetiden på harddisken.

 

Litt skummel "bug" dette, selv om det neppe har noe med Ubuntu i seg selv å gjøre. Problemet er at Ubuntu (og alle andre distroer som skrur på powermanagement for harddisken) stoler på defaultverdiene for powersaving som avleses fra harddisken med SMART. Windows ser ut til å overstyre denne verdien med mindre aggressive settinger.

 

Kjører nå Arch, på bærbar, men har skrudd av powermanagement for disken. Det er kanskje ikke helt topp mtp. batteri, men for levetiden på disken er det nok en fordel. Batteri bryr jeg meg ikke mye om, ettersom jeg alltid kjører på strøm uansett (og, det går selvsagt an å skru på powersave for disken kun når man er på batteri også).

 

Konstruerte en liten kommando (forutsetter at pakken "smartmontools" er installert) som sjekker om du er i "faresonen". (Må kjøres som root)

 

echo `date` `smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count` >> /root/hdstats

 

Noe som etter kjøring med jevne mellomrom har gitt denne outputen :

ons okt 31 16:07:06 CET 2007 193 Load_Cycle_Count 0x0012 059 059 000 Old_age Always - 411509
ons okt 31 16:24:37 CET 2007 193 Load_Cycle_Count 0x0012 059 059 000 Old_age Always - 411509
ons okt 31 16:35:24 CET 2007 193 Load_Cycle_Count 0x0012 059 059 000 Old_age Always - 411509
ons okt 31 16:42:53 CET 2007 193 Load_Cycle_Count 0x0012 059 059 000 Old_age Always - 411509
ons okt 31 17:02:38 CET 2007 193 Load_Cycle_Count 0x0012 059 059 000 Old_age Always - 411509
ons okt 31 17:11:21 CET 2007 193 Load_Cycle_Count 0x0012 059 059 000 Old_age Always - 411509

 

Dette viser at disken min aldri spinner ned (se på det siste tallet), som var planen. Dersom dette tallet endrer seg ofte, bør man vurdere å implementere fiksen i artikkelen Simen1 linket til.

 

Ser at cycle count er forholdsvis høyt hos meg (en vanlig disk sies å være beregnet for ca. 600000 cycles), noe jeg nok kan tilskrive at jeg hadde Kubuntu installert i et år (denne spant også ned disken når jeg kjørte på strøm), før jeg la inn Arch. Denne "bugen" ble rapportert til launchpad allerede i 2006, så det er ikke noe nytt fenomen.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...