Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe et slik selv; hva er navnet/nummer på det?

Er det innlegget mitt du henviser til?

Vel, det CNET-kortet er brukt og derfor så gammelt at det støtter kun 11 Mbps, så akkurat det kortet er sikkert uaktuelt for deg. Uansett heter det CNET CNWLC-811. Jeg la merke til at det fulgte med en CD ja... og en egen mappe på den som det sto Linux på... altså har produsenten sendt med driver for Linux en gang i tiden da dette kortet var nytt!

 

En får nesten lyst til å støtte slike produsenter videre... av pur glede!

 

I barebone-PC-en har jeg et CNET-CWP-854 PCI-kort som fungerte ut av boksen i Ubuntu 7.10 også. Det er bra!

 

EDIT: riktig modellnummer av PCI-kortet er korrigert.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra tallene virker det som en del misforstår et svaralternativ i avstemningen:

- Ja, Ubuntu 7.10 kommer i tillegg til de øvrige OS jeg bruker

 

Jeg ser nå at det med fordel kunne vært omformulert til:

- Ja, Ubuntu 7.10 kommer i tillegg til de OS jeg allerede har installert, inkludert tidligere Ubuntu-utgaver.

Lenke til kommentar
Ut i fra tallene virker det som en del misforstår et svaralternativ i avstemningen:

- Ja, Ubuntu 7.10 kommer i tillegg til de øvrige OS jeg bruker

 

Jeg ser nå at det med fordel kunne vært omformulert til:

- Ja, Ubuntu 7.10 kommer i tillegg til de OS jeg allerede har installert, inkludert tidligere Ubuntu-utgaver.

Er det noen reell problemstilling at folk beholder en Ubuntuversjon og legger inn 7.1 på en annen i tillegg? Mente jeg forstod det i utgangspunktet, men etter avklaringen din ble jeg usikker ;)

Lenke til kommentar

Desktop Effects var ikke på som standard av en eller annen grunn, men det gikk fint å sette den på. Jeg har ikke valget "Egendefinert" der. Hva kan det skyldes? Må jeg installere en ekstra pakke?

 

grunnen til at compiz var av som default, er vell at den leste at systemet ditt ikke kklarte å kjøre compiz første gangen

 

Er bare en sikkerhets greie for å slippe knotet i safe-mode for å skru av compiz.

 

Logisk. :) Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg ikke kan velge "Custom" eller "Egendefinert" (som det heter på norsk).

 

aMSN har ikke på anti-aliasing lenger. La merke til at TCL og TK var obsolete da jeg oppgraderte. Hvordan fikses dette denne gangen?

 

Fikset det ved å kjøre dette scriptet igjen, også lagde jeg denne symlinken

sudo ln -s /usr/lib/tls1.50 /usr/local/lib/tls1.50

som ble tipset om her.

post-66930-1193208771_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ut i fra tallene virker det som en del misforstår et svaralternativ i avstemningen:

- Ja, Ubuntu 7.10 kommer i tillegg til de øvrige OS jeg bruker

 

Jeg ser nå at det med fordel kunne vært omformulert til:

- Ja, Ubuntu 7.10 kommer i tillegg til de OS jeg allerede har installert, inkludert tidligere Ubuntu-utgaver.

Er det noen reell problemstilling at folk beholder en Ubuntuversjon og legger inn 7.1 på en annen i tillegg? Mente jeg forstod det i utgangspunktet, men etter avklaringen din ble jeg usikker ;)

Det er ikke noe problem men jeg synes bare tallene ser feile ut.

 

89 personer har valgt å erstatte en tidligere Ubuntu eller et annet OS. Derav, har 96 personer erstattet en tidligere Ubuntu-utgave. (Mange av de har tydeligvis erstattet mer enn bare den gamle Ubuntuen sin siden det er langt flere avkrysninger. Hvor mange som har erstattet kun f.eks Windows vites ikke)

Lenke til kommentar
Dere må sikkert installere compizconfig-settingsmanager (husker ikke helt hva pakken het, men det er noe ala det).

 

compizconfig-settings-manager tror jeg det var. Skrev et blogg-innlegg om hvordan jeg fikk Compiz Fusion til å fungere etter å ha tatt en clean install på Ubuntu Studio 7.10: http://www.portefolje.net/index.php?side=b...lgtt_element=21

 

Funker flott nå, har også prøvd ut et par nye snacksy greier. Screenshot her: http://www.portefolje.net/div/screen.png

 

(Om du vil vite hva som er hva på screenshotet, ta en titt på denne: http://www.portefolje.net/index.php?side=b...lgtt_element=23 - så slipper jeg forklare det :p )

Lenke til kommentar

Jeg må le litt av listen av "10 ting som må forbedres" i en artikkel på itavisen.no om ubuntu 7.10

 

10 ting som må forbedres

1. Dårlig støtte for 2 skjermer. Doble-skrivebord fører til at 3D-effektene fra Compiz deaktiveres.

 

2. Pakken compizconfig-settings-manager trengs for å bruke Compiz fullt ut og må installeres manuelt i etterkant. Dette burde være installert fra start av.

 

3. Når man installerer skjermdrivere følger det ikke med et kontrollpanel. Også dette må installeres i etterkant. nVIDIA kontrollpanelet heter nvidia-settings..

 

4. Det er ikke mulig å navigere menyene kun med hurtigtaster, men man må også bruke piltastene. Både Gnome (Ubuntu) og KDE (blant annet SUSE) har dette problemet.

 

5. For å se DVD-film må man legge til en ekstra kilde. Unødvendig og vanskelig for Linux-nybegynneren.

 

6. Fontene er ikke like i alle programmene. Eksempler: Gnome, OpenOffice og VirtualBox har alle ulike fonter.

 

7. Det er ikke støtte for forhåndsvisning av bilder når man velger å åpne et bildet med 'åpne fil...' i Gnome. Den vanlige filbehandleren har god støtte for dette.

 

8. Det er ingen automatisk støtte for Wacom-tegnebrett. Man er nødt til å editere xorg.conf. Det er heller ikke et grafisk grensesnitt for å endre innstillingene.

 

9. Dårlig Java-støtte. Man er nødt til å laste ned Sun JRE for å slippe problemene. Når OpenJDK er ferdig er nok mange av problemene borte.

 

10. Det er ingen 'kjør'-knapp for kjapt å kunne utføre operasjoner og starter programmer.

 

Det er ganske åpenbart at det har blitt ganske mye småpirk. Jeg har lest slike lister siden 6.06 og jeg må si at ubuntu har jammen forbedret seg. Virker som om man helst skal finne mange feil slik å skremme bort sluttbrukerne. Samme kan det være. Jeg lurer på om jeg kan huske å sett en "10 ting som windows MÅ forbedre"-liste. Kan ikke si at jeg kan det..

Lenke til kommentar
og man har vel "run" i gnome også?

Alt+F2 it is..

 

Tenkte jeg også på. Kan denne aksessereres uten hurtigtaster?

Alt F2 er super, men man kan også bruke søkedialogen(applet??) på panelet. Skriver man feks inn gimp så kan man velge kjør gimp fra listen som dukker opp- fungerer som Alt F2.

Lenke til kommentar
og man har vel "run" i gnome også?

Alt+F2 it is..

 

Tenkte jeg også på. Kan denne aksessereres uten hurtigtaster?

Høyreklikk på panelet, velg «Add to Panel...» rull ned til «Utilities» og legg til «Run Application...» (har et ikon med tannhjul). Trykker du på den snarveien som blir lagt til panelet da, dukker "Alt+F2 vinduet" opp.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...