Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører nå Ubuntu 7.10 Gutzy Gibbon og jeg kunne ikke vært mer fornøyd.

 

Jeg fikk drahjelp i begynnelsen av Turgon via msn på den bærbare. Jeg kjører med det meste av Compiz aktivert og ytelsen er herlig. Dette var vel akkurat det jeg så etter. Et OS som gjør det jeg ber om og som er annerledes.

 

Tviler på at jeg går tilbake til xp på stasjonær noen gang. Kjører fortsatt XP på den bærbare, men det er fordi andre også bruker den.

 

Takk til AlecTBM og Crowly for gode svar nok en gang,

Og takk til Turgon som også er en god venn av meg :)

Endret av okristian1
Lenke til kommentar

Her er en test av Ubuntu på datanytt.no. Også denne testen bærer preg av å ha fått kritikk for ting som kan fikses, så en forhåndsinstallert Ubuntu ville nok fått mye bedre kritikk. Vi får glede oss til Ubuntu på Dell i Norge, og tester av den. Kan jo kanskje tipse dataavisene om Multicom sin Ubuntu-maskin, så vi kanskje får se en test.

 

Kanskje første posten kunne fått en guide for hvordan fjerne Ubuntu? Det høres jo kanskje litt ironisk ut men spørsmålet blir stilt så ofte at det kunne vært en fordel å ha noe å linke til. Videre tror jeg det kan være betryggende for nye å vite hvor lett det er dersom de mot formodning skulle ønske å fjerne Ubuntu igjen. Kanskje man samtidig også kan ha en guide for hvordan fjerne Windows.

 

Det er nok et spørsmål som ofte stilles, ja. Jeg fant også noen andre emner som ofte blir spurt om da jeg gjennomsøkte Feisty Fawn-tråden en gang, men kom aldri så langt som å skrive det inn i FAQ'en. Jobber for tiden med å skrive om hva som er nytt, men tiden er knapp så stoff blir lagt til litt etter litt. :)

Lenke til kommentar
Her er en test av Ubuntu på datanytt.no. Også denne testen bærer preg av å ha fått kritikk for ting som kan fikses, så en forhåndsinstallert Ubuntu ville nok fått mye bedre kritikk. Vi får glede oss til Ubuntu på Dell i Norge, og tester av den. Kan jo kanskje tipse dataavisene om Multicom sin Ubuntu-maskin, så vi kanskje får se en test.

Inntrykket hans var ikke så ulikt mitt, særlig med tanke på Xorg og konfigurasjon av flere skjermer. Ellers kunne man konkludere med at man ikke trenger 6 i norsk for å bli journalist.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Her er en test av Ubuntu på datanytt.no. Også denne testen bærer preg av å ha fått kritikk for ting som kan fikses, så en forhåndsinstallert Ubuntu ville nok fått mye bedre kritikk.

Den var mye bedre enn dinside.no sin, men fortsatt kun en test av installasjonen, ikke bruken. Men det kommer jo ganske greit frem at alle "problemene" eller rettere sagt irritasjonsmomentene har løsninger.

 

Så videre er spørsmålet: Fungerer alt?

 

Her er ikke svaret like enkelt. Etter en del testing har jeg kommet fram til at svaret er: Kanskje. Det kommer nemlig helt an på din maskin.

Dette burde vel vært omforumlert litt. Til at svaret er ja, men kan kreve litt "fikling" før alt er som man ønsker.

 

Det viser seg at man da ikke bør bruke den innebygde innstillingsbehandleren, men Nvidias egen når man har Nvidia grafikkort. Denne får ingen menyoppføring, og må startes ved å trykke Alt+F2 å skrive gksudo nvidia-settings.

Jeg brukerFedora 7, og den ligger på menyen under "Systemverktøy". Det har den gjordt siden FC5 (i alle fall, det var den første Linux/Fedora distroen jeg tok i bruk). Vet ikke om han bare var litt blind eller om det er litt anderledes i Ubuntu. Jeg har også opplevd at ting ikke nødvendigvis dukker opp på menyen med en gang det er installert, men kommer etter hvert, mulig etter en omstart av X eller reboot.

 

Får vel vente på testen til HW som ganske sikkert kommer til å bli litt mer grundig enn de som er publisert hittil ;)

Lenke til kommentar

Dette begynner å ligne på noe! :)

Kjører Ubuntu 7.10, Windows XP kjører i et vindu, og samtidig installerer jeg Vista i et annet.

Ubuntu 7.10 og VirtualBox fungerer mer eller mindre smertefritt så langt.

Ikke at jeg har store behov for å kjøre flere systemer samtidig.... men morsomt å få det til likevel :)

post-7302-1192983125_thumb.jpg

Endret av Blippblopp
Lenke til kommentar
Kanskje et dumt spørsmål, men går det da an å installere spill i den xp'en du kjører i VirtualBox og spille dem uten store problemer?

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det mulig å installere spill, men det er store begrensninger på f.eks directx støtte og slikt, så du er nok begrenset til ganske gamle spill. Så i praksis så er vel svaret nei.

Da er nok Wine, Cedega o.l ett bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...