Gå til innhold

Grave ned stor vanntank utafor huset.


Anbefalte innlegg

Lurer på om eg skal grave ned ein stor vanntank utafor huset, til og ha til vannkjølingen min. Vil ha pumpa også ute i tanken, slik at det kan være stor og bråkete, og får eit bra trykk.

 

Vil dette fungere i det heile?

Om vintern vil det kanskje fungere for godt, må kanskje ha varme på vannnet.

Og om sommern... nå har eg ikkje sjekka tempraturen under jorda, men ville tru det var kjølig nok? Vi snakker nå om tanker fra 100 til 200 liter... eller større...

 

Er dette døfødt? eller kva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om eg skal grave ned ein stor vanntank utafor huset, til og ha til vannkjølingen min. Vil ha pumpa også ute i tanken, slik at det kan være stor og bråkete, og får eit bra trykk.

 

Vil dette fungere i det heile?

Om vintern vil det kanskje fungere for godt, må kanskje ha varme på vannnet.

Og om sommern... nå har eg ikkje sjekka tempraturen under jorda, men ville tru det var kjølig nok? Vi snakker nå om tanker fra 100 til 200 liter... eller større...

 

Er dette døfødt? eller kva?

Høres rimelig dødfødt ut...hva skal du gjøre med kablene ? Hva slags pumpe skal du bruke ? Og : Hva f**n er vitsen ?

Lenke til kommentar
Høres rimelig dødfødt ut...hva skal du gjøre med kablene ? Hva slags pumpe skal du bruke ? Og : Hva f**n er vitsen ?

Høres ut som kommentaren din der er enda mer dødfødt...

 

Trådstarter:

Grav tanken langt ned, så langt ned at telen aldri kommer der om vinteren, da blir det nok god og kjølig der også om sommeren. Bare pass på at utstyret de bruker passer til å graves ned.

 

PS. Kult prosjekt :thumbup:

Lenke til kommentar

Spennende, men kostbart / lite gjennomførbart. Jeg ville isåfall prøvd å fått det billigst mulig. Feks kan du grave ned en 100liters brukt tønne. (den vil ruster med tiden) Samme med pumper og slanger, se om du finner noe nyttig som 3fase el.motor. Trykk og kraft er viktig. Regne ut litt og ikke minst teste endel. Jeg har mine tvil på om det er gjennomførbart innafor rimlighetens grenser. Feks må du bruke frostveske, dette forde slanger/pumper som står ute kan fryse til. Samme gjelder på fyll å vannstand måler. Rens og skit kan legge seg inn i systemet og fuktighet som vil vanne ut frostvesken tilslutt. Ville nokk bygget dette inn i et eget lite ute hus med tak på. Som du ser kan dette koste flesk og gjøre det skikkelig, jeg ville muligens heller brukt pengene på et dyrt vannkjølingsystem med deler ifra AquaComputer.

Lenke til kommentar

Pumpe

Her har du værfall tips til pumpe;) hvis du isolerer pumpe/rør godt så skal det gå fint kan jeg tenke meg. Og hvis du gjennom vinteren aldri slår den av så vil ikke vannet fryse like lett. Å hvis du igjen bruker forstveske blandet i baterivann så vil det være enda vanskligere for at det skal fryse;) Så trur jeg det ikke skal være noe problem;)

 

Tror jeg så noe lignende på forumet til bit-tech.net. men da la han vell rør tror jeg. Men dog på en plass hvor kulde ikke var noe problem.

Lenke til kommentar
Skal man først bruke penger på noe dyrt så kjøper man vertfall ikke aquacomputer vannkjøling :p

Unødvendig post fra min side, men magnulf har helt rett der. AC var bra, men har sakket laaaaangt akterut. Lager til og med radiatorer av en konstruksjon alle andre (t.o.m. Thermaltake) har gått bort fra i tillegg til at de tviholder på eheim-baserte pumper.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En tank fra 100 til 200ltr er egentlig heeelt borti veggene!

Som allerede nevnt i tråden, vil du glatt klare deg med en tiendedel av det volumet, og gjerne mindre også. Alt avhengig av hvor dypt du gidder å grave.

Orker du 1 til 1,5meter, har du gode forutsetninger for en ganske jevn temperatur, året rundt. Pumpa´s løftehøyde betyr egentlig nada, bare for å ha nevnt det. Poenget der rett og slett å sørge for å fylle systemet helt opp, for å unngå forskjeller i væskehøyde i tur-returslangene. Sørger du for en likevekt der, fungerer nær sagt hvasomhelst, av pumper!

Uansett bør du bruke en pumpe av god kvalitet, mtp driftssikkerhet. ;-)

Óg; minst 10% frostvæske i vannet er en forutsetning for et slikt prosjekt, alt avhengig av hvor godt tur- returslanger er isolert.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Ja... det er jo framleis eit tankeprosjekt... men ein dag kan det skje! Kanskje eg skal flytte snart, så da er det dumt å grave ned ein tank i denne hagen... men dit eg skal flytte kan eg også grave, så langt og djupt eg vil...

 

Når det gjelder antall liter... så tok eg bare godt i... så du meiner at f.eks ein 25 liters dunk vil klare seg?

 

Hmm... vi får sjå... nå om vintern.. .kan man jo bare begrave den i snø, og overklokke q6600'n som faen!

Lenke til kommentar
Hmm... vi får sjå... nå om vintern.. .kan man jo bare begrave den i snø, og overklokke q6600'n som faen!

 

LOL!

Jada, det lar seg jo også gjøre! En liten stund. Problemet er bare at snøen fort vil smelte der den er i kontakt med tanken, og dermed mister du jo snart noe av effekten.

Smeltet snø = luft/is mellom snø og tank, og dermed er du så godt som prisgitt lufttemperaturen! :p

En "bakkeløsning" er nok et bedre valg, da kontakten mellom tank og jord, gjennomgående vil være bedre. I alle fall mtp temperatur!

Så grav ivei, spør du meg! Òg; en 25 liters tank vil være MER enn godt nok. ;-)

Lenke til kommentar
Du må vel ganske langt ned i bakken for at dette skal virke om sommeren også. Du burde undersøke litt angående hvor langt du må ned, men tror du må et godt stykke lengere ned enn 1,5 meter.

Kan vel nesten garantere at 1,5 m under bakken holder, tror nok under 1 meter også er nok.

 

Som sagt tidligere er telen om vinteren en god pekepinne om hvor langt ned man må for å få en effektiv kjøling også om sommeren. Kommer man under telen så vil dette kunne gå hele året og telen går ikke langt under bakken, vet ikke helt men tipper ca 20-30 cm. Graver man da tanken rundt en meter under bakken skulle det holde i massevis.

Lenke til kommentar

Hei Cornel,

 

Hvorfor gjøre ting så komplisert? Har selv foretatt et lignende prosjekt. Da hengte jeg bare radiatoren og en kraftig vifte på utsiden av huset. Om vinteren lå cpu'en min omtrent 18grader ved en utetemp på 0 grader.

Du kan perfeksjonere det enda litt ved å henge tank, pumpe, radiator og vifter i en utebod (eller annet sted som ligger i skyggen). Trenger ingen spesiell stor tank, 1 liter er mer enn nok. Bruk frostvæske i systemet, da klarer du deg inntil -30. Det du derimot bør passe godt på er å isolere alle slangene og vannblokkene dine. Ellers vill fukten i lufta kondensere på dem. Hadde mine slanger uisolert og det regnet faktisk fra dem da utetempen nærmet seg null.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...