Gå til innhold

Grave ned stor vanntank utafor huset.


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Gjorde dette for en stund tilbake. dessverre brukte jeg en tank som ruster, ergo har det endt opp med ødelagt pumpe og nå er det bare ett par slanger som stikker opp av jorden under terrassen som vitner om en effektiv kjøleløsning (dersom jeg hadde brukt noe som ikke ruster).

Jeg fikk lagt ned tanken mens det var graving for å forbedre drenering rundt huset. Men nå må jeg altså ty til manual labour hvis jeg skal bytte ut tanken som ruster. Det har det ikke blitt til da jeg heller har flyttet maskinen min inn i naborommet og skaffet meg en fasekjøler.

 

Så en av "legendene" innen vannkjøling gjøre dette; Bladerunner.

 

http://www.zfz.com/default.asp

http://www.dwpg.com/content.php?contid=3&a...amp;orgartid=57

 

Mye nice lesing på de sidene.

Lenke til kommentar

Nå er det vel sånn at for de fleste av oss så har kommunen allerede gjort jobben for oss og ordnet med vanntanker rundt omkring som leverer sånn passe kaldt vann til husene. Hvorfor ikke bare bruke springvann og spare noen hundre tusen? For eksempel kan du forsøke å la radiatoren kjøles av rennende springvann istedenfor vifter.

 

Hvis du på liv og død har lyst til å eksperimentere med minusgrader og slikt, så prøv en bilradiator på ytterveggen om vinteren og ha masse frostvæske i kjølemediet.

Lenke til kommentar
Nå er det vel sånn at for de fleste av oss så har kommunen allerede gjort jobben for oss og ordnet med vanntanker rundt omkring som leverer sånn passe kaldt vann til husene. Hvorfor ikke bare bruke springvann og spare noen hundre tusen? For eksempel kan du forsøke å la radiatoren kjøles av rennende springvann istedenfor vifter.

 

Hvis du på liv og død har lyst til å eksperimentere med minusgrader og slikt, så prøv en bilradiator på ytterveggen om vinteren og ha masse frostvæske i kjølemediet.

Vet ikke hvordan du får til at skal koste noen hundre tusen å grave ned en liten vanntank. Er bare snakk om litt hardt arbeid med spaden. Og vannkjølingskomponentene koster i alle fall ikke hundre tusen ...

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan du får til at skal koste noen hundre tusen å grave ned en liten vanntank. Er bare snakk om litt hardt arbeid med spaden. Og vannkjølingskomponentene koster i alle fall ikke hundre tusen ...

 

lol, litt satt på spissen da. :) Men man må vel noen meter ned for at det ikke skal fryse om vinteren. Litt meningsløst når den tjenesten allerede finnes i form av springvann.

Lenke til kommentar
Folk har prøvd springvann før. Husk på at det fører til oppblomsting av alger i systemet. Som ikke er bra i det heletatt.

Også er det bare sløsing av naturressurser det å virkelig kaste bort 1000liters vis med ekstra vann bare for å kjøle pcen sin.

 

Trenger ikke å innføre det i kretsløpet, kan bare la det renne gjennom radiatoren på utsiden istedenfor å bruke vifter. Vannmangel er vel det siste man skal trenge å tenke på her i Norge. Tviler forsåvidt på at det blir noe algedannelse av å kjøre springvann rett gjennom systemet heller, siden det tilføres nytt vann hele tiden. Algedannelse skjer bare dersom man lar det samme vannet sirkulere i et lukket system over lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...