Gå til innhold

Elkjøp/Lefdal nedprioriterer PS3/Blu-Ray


Anbefalte innlegg

Dere får ta følgende for hva det er verdt:

 

Jeg har lenge forundret meg over det elendige utvalget av PS3-titler hos både Elkjøp og Lefdal i Trondheimsområdet. Stort sett har det kun vært et utvalg av de titlene som var tilgjengelig ved launch, og nesten alle nyheter har glimret med sitt fravær. Vi snakker om toppen 10 ulike titler tilgjengelig i hver butikk (!)

 

Ved en tilfeldighet idag kom jeg i snakk med en ansatt hos Elkjøp. Han kunne fortelle at spillansvarlig for denne butikken hadde forsøkt å bestille opp PS3-titler flere ganger, uten å få respons fra Elkjøp sentralt.

 

Etter flere slike runder hadde vedkommende sendt en epost, og spurt hvorfor det var så vanskelig å skaffe til veie både PS3 og Blu-Ray titler. Svaret som kom i retur var at verken PS3 eller Blu-Ray var et satsningsområde, og at det var XBox360 og HD-DVD som solgte.

 

(En kjapp inspeksjon av Blu-Ray vs HD-DVD utvalget viste en overvekt av 4:1 til 3:1 i favør HD-DVD, så det stemmer tydeligvis at Elkjøp ikke satser på Blu-Ray.)

 

Det verste var imidlertid å stå og overhøre en fjortisselger (som selv tydeligvis var XBox360-eier) "konvertere" en som kom inn i butikken for å kjøpe nettopp PS3, men som endte opp med å kjøpe en XBox360 istedet. Og ja, nettopp spillutvalget på ~10 titler ble brukt som hovedargument mot å kjøpe PS3.

 

Nå er det ikke min jobb å dyrke PS3 som plattform, men dette synes jeg bare var en sørgelig opplevelse.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSP Slim glimrer også med sitt fravær i samtlige Elkjøp/Lefdal butikker her i området i alle fall. En Lefdal-ansatt hevdet til og med at de ikke hadde noe produktnummer på den, som hvis stemmer betyr at ingen Elkjøp/Lefdal-butikk fører PSP Slim enda. PSP spillutvalget er også svært begrenset på nevnte butikker.

 

Ta f.eks. avisreklamer fra Elkjøp/Lefdal. Etter PS3-launch var unnagjort, har de såvidt jeg har fått med meg aldri annonsert for verken maskin eller spill i sine bilag. Både Wii og XBox360 får bortimot ukentlig annonseplass.

 

Jeg vet at det er misnøye med returordningen til Nordisk film og Sony blant nevnte kjede. Mon tro om Elkjøp/Lefdal (evt Nixon-group) er igang med en aldri så liten boikott av Playstation-produkter? Unntaket er vel PS2, men den antar jeg de føre uansett om de vil eller ikke, siden "alle" har en ...

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar
Har ikke sett etter HD filmer der, men kan ikke huske at de hadde store utvalget. Men jeg tror de hadde både Blu-ray og HD DVD?

9501678[/snapback]

I de butikkene jeg har besøkt så har de typisk 5+ Blu-Ray, og 10-15+ HD-DVD. Prisen er også ca 30 kr lavere på HD-DVD jevnt over. Altså tydelig at Elkjøp satser på HD-DVD kontra Blu-Ray.

Lenke til kommentar

Det kan virke som om butikkene har sine prioriteter. Var innom en Free Record Shop her om dagen som hadde en stor hylle med PS3-spill, men bare et par til 360. Men sant det som enkelte sier at PS3 er lite å se i annonsebilagene, men jeg husker at jeg merket meg dette den første perioden med Xbox 360 også. Tok ganske lang tid før den ble promotert av Elkjøp.

 

At selgere konverterer konsollkjøpere til sin egen religion syns jeg lite om. Moren min skulle for en tid tilbake siden kjøpe en Playstation 2 til min lillesøster i julegave, men fanboy-selgeren lurte henne til å kjøpe en Xbox i stedet, fordi det var der alle de gode spillene var og blablabla. Resultatet var jo at lillesøsteren min fikk en konsoll uten et eneste spill av interesse, og måtte neste år få en PS2 av meg for å faktisk kunne ha det moro og spille med vennene sine.

Lenke til kommentar
Butikker må vel få prioritere det de ønsker, og når en selger prøver å omvende en kunde til det produktet han synes er best gjør han faktisk bare jobben sin.

9501751[/snapback]

Feil. Et kjøp er riktig når begge parter har fått det som er best for de. Noe som ikke var tilfelle i Geofrank sitt eksempel.

Lenke til kommentar

Butikker må da få lov til å føre de produktene de selv vil. Jeg tviler veldig på at Elkjøp/Lefdal ledelsen er noen hardbarka Xbox fanboys som bare prøver å ødelegge for SONY og PS3 :p

 

Når det gjelder ansatte ved Elkjøp/Lefdal stoler jeg ikke på dem uansett, når de anbefaler kunder å kjøpe PC med Pentium4 istedet for en med Core2Duo fordi "den har jo dobbelt så mange Ghz" da er den tekniske innsikten rimelig dårlig :roll:

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
jeg husker at jeg merket meg dette den første perioden med Xbox 360 også. Tok ganske lang tid før den ble promotert av Elkjøp.

 

Dette skyldtes nok at XBox360 ikke var å oppdrive før uti februar, ergo var det heller ingen poeng å annonsere for det.

 

At selgere konverterer konsollkjøpere til sin egen religion syns jeg lite om.

9501747[/snapback]

 

Poenget mitt var at en butikk kan ikke la være å ta inn alle titler for en plattform, for deretter å bruke mangelen på spill (i sin butikk) som argument overfor kunden for å velge plattformen bort.

 

Hadde selgeren vært ærlig, så hadde han opplyst om at PS3 var noe de ikke satset på og at han heller anbefalte noe annet. (OT: dette var en pappa på konsolljakt til sin 4 år gamle sønn, og selgeren prakket på han en XBox360 fremfor PS3, som kunden ytret ønske om selv. For ordens skyld: Det riktige valget - Nintendo Wii - ble ikke engang nevnt ...)

Lenke til kommentar
Jeg tviler veldig på at Elkjøp/Lefdal ledelsen er noen hardbarka Xbox fanboys som bare prøver å ødelegge for SONY og PS3 :p

9501826[/snapback]

Har jeg hintet om at Elkjøp/Lefdal har interesser utover det økonomiske i "konsollkrigen"? Nei, så slutt å avspore tråden til å bli en idiotisk 360 vs PS3 vs Wii diskusjon.

 

Jeg påpekte derimot at boikott av produkter er noe store kjeder kan benytte seg av, hvis de er misfornøyd med avtaler de har med nevnte leverandør.

Lenke til kommentar
Har jeg hintet om at Elkjøp/Lefdal har interesser utover det økonomiske i "konsollkrigen"? Nei, så slutt å avspore tråden til å bli en idiotisk 360 vs PS3 vs Wii diskusjon.

9501863[/snapback]

Beklager, var ikke det som var intensjonen heller :)

 

Men som det ble nevt tidligere er Elkjøp/Lefdal egentlig ganske dårlige butikker når det gjelder spill, sist jeg var i nærmeste Elkjøp-butikk var det labert med spill til både X360, PS3 og Wii (Nesten bare PC og PS2 spill) og HD filmer tror jeg ikke de hadde i hele tatt der (nå kan vel det variere fra butikk til butikk)

 

Nei, jeg bestiller heller spill på nettet jeg, større utvalg og som oftest billigere :yes:

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Men som det ble nevt tidligere er Elkjøp/Lefdal egentlig en ganske dårlig butikk når det gjelder spill

9501913[/snapback]

 

Elkjøp/Lefdal har - såvidt meg bekjent - målsetning om å være størst på spill. Verken Expert, Siba eller Obs! matcher i alle fall Elkjøp/Lefdal på utvalg her i området. Hva står vi igjen med da, bortsett fra dedikerte spillbutikker som Game/Spiderman?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...