Gå til innhold

Elkjøp/Lefdal nedprioriterer PS3/Blu-Ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, vel og godt er det, men poenget mitt er at i butikker som Elkjøp (igjen, eksempel!), som ikke er spesialister på spill, fører man bare de spillene som selger, nuh.

 

Selvfølgelig er dette helt forståerlig, det overordnede poenget er jo å tjene penger. Men ved å overlate en voksende markedsandel til denne type spill "distributører", vil man ikke kunne finne bortgjemte/glemte/ukjente spill perler, som man kanskje gikk glipp av i første omgang, eller man trenger et nytt eksemplar av. Ihvertfall ikke i noen hyller.

 

Om 8 år, og jeg antagelig står der og leker gamer enda, vil jeg oppleve at det kommer en kid på 18 inn, å forteller meg om et spill til en gammel konsoll, som storebroren hans pleide å spille når han var yngre. Det var noe med noe pappaer og noen jenter, og alt var liksom i en by under vann. Da skal jeg gå bort til en eller annen bunke, og dra fram Bioshock til han, og selvfølgelig bli fornøyd ettersom enda et kvalitetsspill har gått over disken min.

 

Jaja, en utopi kanskje, men håper konturer av poenget mitt skinner igjennom :)

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet på Elkjøp tidligere. Hvis situasjonene er den at det satses på xbox 360 vil brorparten av selgerne selge dem uansett, fordi tilgangen på lageret er god, det passer overens med innlagte bestillinger fra elkjøp sentralt, og spillutgvalget *i butikken* er bedre - husk at konsollene selges uten fortjeneste eller til tap.

Lenke til kommentar

prokrastinator har et poeng, men nå skal det sies at lefdal/el-kjøp selger PS3 med over 200kr i tap og tjener ikke mer enn 60kr per 360, og når det kommer til spill, vel på 360spill ligger vel inntjeningen på rundt 100kr på de fleste titler utenom noen få spill som EA gir ut der det er rundt 60-70. Når det kommer til innkjøp av PS3-titler så har hvertfall Lefdal på Strømmen de fleste.

 

Men det som skuffer meg mer er innkjøp av div. titler der er det mye under pari på store titler. Men men sånn er nå det.

Endret av WorThy
Lenke til kommentar

Dette har enkelt å greit med salgstall å konsolstøtte og gjøre. Før Nintendo Wii kom gikk sjefen for Elkjøp Norge ut og sa de støttet Wii 100%

 

En slik støtte hadde de også på N64 og bakover. Men på Gamecube var det laber støtte og dårlig utvalg

 

Om de ser at ikke etterspørselen øker , vil det holde seg slik dessverre. Men hallo det er snakk om PS3 , den kommer til å selge helt vilt neste år og utover

Lenke til kommentar

Uten at jeg har lest absolutt alle innleggene har kan det se ut som Microsoft har tatt en aldri så liten "Tine" når det gjelder Lefal/Elkjøp.

 

Vet ikke om dere husker saken der Tine betalte Ica butikkene en masse penger for at de kun skulle ta inn Tine produkter og ikke Synøve Finden og Q-melk.

 

Det er Dixon som eier Elkjøp. Skal ikke se bort fra at dette er korrupsjon på høyt nivå der noen høye herre har tatt et strategisk valg om å satse kun på Microsoft etter å ha blitt påspandert golfturer, dyre middager samt horer og sprit i fleng. Det er jo rart at man ikke gir kunden valgfrihet og vil gjøre tilgjengelig det som finnes av spillplatformer på markedet. Jeg kjenner ikke dixon sentralt og vet ikke om spillutvalget til butikkene de eier i norge (mye xbox) gjenspeiler utvalget i butikkene de eier i resten av europa.

 

På den annen side kan man jo også trekke de samme slutningene om Free Record shop. Der er det nok noen som har blitt spandert heftig på under turer i japan og har tatt "strategiske valg" i opiumsrus med full tilgang på damer og sprit under kontraktsforhandlinger

 

Det er nok mye korrupsjon, triksing og miksing i denne bransjen. Man behøver ikke være vannverkssjef på Romerike eller drive med oppussing av Osloskoler for å havne i det uføret

 

Vel vel det var dagens konspirasjonsteori fra meg.

Lenke til kommentar

Tiim: Elkjøp/lefdal er den største kjeden i norge på spill når det gjelder ren omsetning. At de skal ha en dårlig avtale med leverandøren i forhold til resten er derfor unaturlig.

 

Som det er nevnt flere ganger i denne tråden er det slik at Sony rett og slett ikke er særlig forhandlervennlige akkurat her, og at det jobbes med å få på plass en avtale som gjør at dere kunder får bedre priser på spill og maskiner.

 

Fram til dette er på plass, kan man som stor kjede bruke sin markedsmakt. Derfor er situasjonen slik den er i dag.

 

Når alt er i orden, kan jeg love dere at det blir sving på sakene :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...