Gå til innhold

Elkjøp/Lefdal nedprioriterer PS3/Blu-Ray


Anbefalte innlegg

Elkjøp har aldri vært noe spillbutikk. Spill er vel noe Elkjøp Norge tjener minst på, og da særlig spill til PS3 og Blu-Ray. Jeg jobber selv på en lokal Spaceworld-butikk, og utvalget på PS3 er ikke direkte dårlig, men ikke så veldig bra siden vi er en liten butikk. Men vi er en av de få butikkene som tjener best på spill i kjeden, siden vi har 2-3 ansatte som har ordentlig peiling på spill og som faktisk har et par konsoller.

 

Vi har for tiden mest Xbox 360-spill men vi skal helt klart bestille inn mer til PS3, siden det faktisk er en god del som har skaffa seg det, men det tok sin tid å få mange brukere til denne konsollen. Vi har faktisk det motsatt på Spaceworld i Bodø når det gjelder Blu-Ray vs. HD-DVD - vi har for tiden ingen HD-DVD-er(til tross for at vi har bestilt en haug som skal dekke en hel rad), men en rad med Blu-Ray filmer.

 

Jeg tror butikker som Spaceworld og den nye sammenslåtte kjeden(Playcom+Musikkverket) vil komme sterkt tilbake når det gjelder HD-DVD, Blu-Ray og spill til PS3 og 360-en.

 

Jeg tror ikke Elkjøp noen gang kommer til å bli en verdig spillbutikk i mine øyne da de bare tenker profitt. Selvsagt må man tenke profitt, men Elkjøp kjøper inn i partier, og der de får det billigst. Er det den svenske versjonen, driter de i det og kjøper inn i tonn - Elkjøp er ikke en butikken du kjøper spill i, det er der du muligens kjøper deg ny støvsuger og kanskje et kjøleskap - om du vil ha det billigst mulig og ikke med best kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elkjøp har aldri vært noe spillbutikk. Spill er vel noe Elkjøp Norge tjener minst på, og da særlig spill til PS3 og Blu-Ray. Jeg jobber selv på en lokal Spaceworld-butikk, og utvalget på PS3 er ikke direkte dårlig, men ikke så veldig bra siden vi er en liten butikk. Men vi er en av de få butikkene som tjener best på spill i kjeden, siden vi har 2-3 ansatte som har ordentlig peiling på spill og som faktisk har et par konsoller.

 

Vi har for tiden mest Xbox 360-spill men vi skal helt klart bestille inn mer til PS3, siden det faktisk er en god del som har skaffa seg det, men det tok sin tid å få mange brukere til denne konsollen. Vi har faktisk det motsatt på Spaceworld i Bodø når det gjelder Blu-Ray vs. HD-DVD - vi har for tiden ingen HD-DVD-er(til tross for at vi har bestilt en haug som skal dekke en hel rad), men en rad med Blu-Ray filmer.

 

Jeg tror butikker som Spaceworld og den nye sammenslåtte kjeden(Playcom+Musikkverket) vil komme sterkt tilbake når det gjelder HD-DVD, Blu-Ray og spill til PS3 og 360-en.

 

Jeg tror ikke Elkjøp noen gang kommer til å bli en verdig spillbutikk i mine øyne da de bare tenker profitt. Selvsagt må man tenke profitt, men Elkjøp kjøper inn i partier, og der de får det billigst. Er det den svenske versjonen, driter de i det og kjøper inn i tonn - Elkjøp er ikke en butikken du kjøper spill i, det er der du muligens kjøper deg ny støvsuger og kanskje et kjøleskap - om du vil ha det billigst mulig og ikke med best kvalitet.

9510070[/snapback]

 

Sorry, men du har et feil bilde av hva elkjøp er og ikke er :). Men det skal du selvfølgelig få lov til å ha.

 

Og du mener at spaceworld ikke først og fremst tenker profitt?

Lenke til kommentar

Joda, så klart tenker vi profitt. Vi hadde vært dumme om vi ikke hadde vært opptatte av det. Men jeg har ihvertfall følgende bilde av Elkjøp, jeg ønsker jo ikke å ha det selvfølgelig, jeg bare har et bilde av at det ikke er en spillbutikk - ihvertfall ikke i Bodø :)

 

Du må gjerne forklare meg hvordan bilde jeg bør ha av kjeden.

Lenke til kommentar
Elkjøp har aldri vært noe spillbutikk. Spill er vel noe Elkjøp Norge tjener minst på, og da særlig spill til PS3 og Blu-Ray. Jeg jobber selv på en lokal Spaceworld-butikk, og utvalget på PS3 er ikke direkte dårlig, men ikke så veldig bra siden vi er en liten butikk. Men vi er en av de få butikkene som tjener best på spill i kjeden, siden vi har 2-3 ansatte som har ordentlig peiling på spill og som faktisk har et par konsoller.

 

Vi har for tiden mest Xbox 360-spill men vi skal helt klart bestille inn mer til PS3, siden det faktisk er en god del som har skaffa seg det, men det tok sin tid å få mange brukere til denne konsollen. Vi har faktisk det motsatt på Spaceworld i Bodø når det gjelder Blu-Ray vs. HD-DVD - vi har for tiden ingen HD-DVD-er(til tross for at vi har bestilt en haug som skal dekke en hel rad), men en rad med Blu-Ray filmer.

 

Jeg tror butikker som Spaceworld og den nye sammenslåtte kjeden(Playcom+Musikkverket) vil komme sterkt tilbake når det gjelder HD-DVD, Blu-Ray og spill til PS3 og 360-en.

 

Jeg tror ikke Elkjøp noen gang kommer til å bli en verdig spillbutikk i mine øyne da de bare tenker profitt. Selvsagt må man tenke profitt, men Elkjøp kjøper inn i partier, og der de får det billigst. Er det den svenske versjonen, driter de i det og kjøper inn i tonn - Elkjøp er ikke en butikken du kjøper spill i, det er der du muligens kjøper deg ny støvsuger og kanskje et kjøleskap - om du vil ha det billigst mulig og ikke med best kvalitet.

9510070[/snapback]

 

Jeg kjøper ofte spill på elkjøp og det veldig ofte til billigere priser enn det spaceworld kan vise til!

 

Overhørte en ansatt på spaceworld i sarpsborg og han hadde tydeligvis ikke peiling på hva han snakket om! Han sa at ps3 hadde hdmi spiller og var derfor mye bedre enn xbox 360! Det var nemig fordi den billigste standalone hdmi spilleren kostet 10 til 12 tusen! Snakk om å følge med! Så dessuten også ut som de hadde kuttet ut blu-ray og hd-dvd for kunne ikke se noen filmer der, de har nemlig hatt det før...

Lenke til kommentar
- Elkjøp er ikke en butikken du kjøper spill i, det er der du muligens kjøper deg ny støvsuger og kanskje et kjøleskap - om du vil ha det billigst mulig og ikke med best kvalitet.

9510070[/snapback]

 

Det er ikke sjømat og franske trøfler vi snakker om, det er spill. Spill er et spill uansett hvor du kjøper det, det er ikke bedre kvalitet på spillet om du kjøper spillet på spaceworld eller ebgames selv om det koster 100kr mer.

Lenke til kommentar

jonassr: Unnskyld meg, men var da ganske mye egenreklame i ditt innlegg.... Virker jo som Spaceworld er som syvende himmel på spill og film.

Greit nok har ofte Spaceworld flere spill (ofte 3/4 av butikken er spill og dvd), men de og andre spillbutikker er ikke de eneste som har et godt utvalg.

 

Elkjøp og Expert har ikke mange butikkene som kan matche de større Spaceworld-butikkene pga. underholdning er kun en av mange avdelinger, men de konsentrerer seg ofte om de store titlene.

 

Hva mener du med at Elkjøp kjøper inn f.eks. den svenske versjonen og ikke bryr seg? Nå er jo de aller fleste spillene kun på engelsk uansett, og de få spillene som er på norsk har ofte veldig mange språkpakker inkludert.

Lenke til kommentar
jonassr: Unnskyld meg, men var da ganske mye egenreklame i ditt innlegg.... Virker jo som Spaceworld er som syvende himmel på spill og film.

Greit nok har ofte Spaceworld flere spill (ofte 3/4 av butikken er spill og dvd), men de og andre spillbutikker er ikke de eneste som har et godt utvalg.

 

Elkjøp og Expert har ikke mange butikkene som kan matche de større Spaceworld-butikkene pga. underholdning er kun en av mange avdelinger, men de konsentrerer seg ofte om de store titlene.

 

Hva mener du med at Elkjøp kjøper inn f.eks. den svenske versjonen og ikke bryr seg? Nå er jo de aller fleste spillene kun på engelsk uansett, og de få spillene som er på norsk har ofte veldig mange språkpakker inkludert.

9513249[/snapback]

 

Jeg som butikkmedarbeider på Spaceworld har vel kanskje et slikt bilde, da jeg hele tiden hører negative ting om Elkjøp fra kolleger og kunder, jeg har også opplevd negative ting der mtp. service og lignende selv etter endel år som kunde.

 

Det er mulig jeg har et skeivt syn på det, og det er jo i grunn litt dumt. Jeg har ikke opplevd veldig mange Elkjøp-butikker, men jeg er ikke helt fornøyd med den her i byen.

 

Og spilleksempelet mtp. spillspråk var nok heller dårlig ja, siden jeg bare har opplevd det en gang da jeg skulle ha Pro Cycling Manager 2007. Da hadde de bare inne svensk eller dansk versjon, noe jeg synes blir litt fattig.

Lenke til kommentar

Elkjøp har som mål at samtlige ESKER skal ha alle nordiske språk på seg osv - men enkelte spillprodusenter nekter dette, og vil ha egne esker pr land osv.

 

Dette vil da føre til 4 ganger så mange ulike varer å holde rede på - noe som fører til DYRERE produkter. I de tilfellene produsent er vanskelig kjøpes det dermed kun inn 1 variant.

 

Derfor får man noenganger varer med svensk tittel på seg osv, selv om spillet inni selvfølgelig er på engelsk.

 

Samtidig betaler man 100,- mindre enn "faghandelen", eneste forskjellen er esken.

Lenke til kommentar
Elkjøp/lefdal bruker norske forhandlere, så deres varer er det man kaller "norske"

9515435[/snapback]

 

Helt feil!

Elkjøp kjøper inn varer til "hele" Europa samtidig, dette gjør at de får bedre priser enn oss andre.

Det gjør også at Elkjøp nesten alltid selger Engelske utgaver av spill som også kommer som Skandinaviske utgaver.

Gode eksempler på dette er det siste C&C spillet, Elkjøp solgte den Engelske utgaven for god prisen 299,- mens spillbutikkene tok rundt 449,- (veiledende pris) for den med Norsk Cover.

Et annet eksempel er Fifa spillene, her har også språket en stor betydning da veldig mange yngre foretrekker Norske menyer i spillet.

Dette merket jeg godt da ganske mange byttet inn Elkjøp Fifa`en sin hos meg for å kjøpe den Norske utgaven.

Lenke til kommentar

hadde alle spill blitt oversatt til norsk ville spillet trolig kostet ganske mye mer...

Ikke er det mye vits heller da flesteparten av nordmenn forstår engelsk.

 

Produktene er fortsatt tatt inn fra en norsk distrubitør/forhandler.

Selv om språket er engelsk.

 

Før jeg inrømmer noen feil vil jeg gjerne ha kilde eller bevis.

 

En av grunnene til at elkjøp er billigere er at de tar inn stort.

Elkjøp/elgiganten har sitt varehus i sverige og alt de tar inn leveres der først.

 

Jo større kvantum jo billigere pris.

 

Kjøper jeg 100 52" LCD TV'er får jeg selvfølgelig rabatt istedefor hvis jeg hadde kjøpt feks én...

Endret av tiiim
Lenke til kommentar
hadde alle spill blitt oversatt til norsk ville spillet trolig kostet ganske mye mer...

Ikke er det mye vits heller da flesteparten av nordmenn forstår engelsk.

 

Produktene er fortsatt tatt inn fra en norsk distrubitør/forhandler.

Selv om språket er engelsk.

 

Før jeg inrømmer noen feil vil jeg gjerne ha kilde eller bevis.

 

En av grunnene til at elkjøp er billigere er at de tar inn stort.

Elkjøp/elgiganten har sitt varehus i sverige og alt de tar inn leveres der først.

 

Jo større kvantum jo billigere pris.

 

Kjøper jeg 100 52" LCD TV'er får jeg selvfølgelig rabatt istedefor hvis jeg hadde kjøpt feks én...

9517264[/snapback]

 

Åssen kilde/bevis vil du jeg skal fremlegge da?

Er jo bare å ta en tur til Elkjøp det og sjekke deres C&C of Fifa 07 cover så ser du jo åssen språk spillene er på.

Mulig dette kun var på Elkjøp der jeg bor men tviler vel stort på det.

Lenke til kommentar

jo det kan jo hende.

Men da var nok den norske distrubitøren tom for norske utgaver og importerte engelske/svenske versjoner istede.

..og elkjøp sa vel ja til å ta imot disse mot en god porsjon rabatt...

 

Ikke vet jeg, men for at elkjøp skal yte god service på varene sine så må de være "norske" pga reklamasjon og garanti

Lenke til kommentar
Det sier jo litt om Elkjøp som spillbutikk! Det funker bare ikke. Blir utrolig forbanna når jeg snakker iblant med noen i en elkjøp butikk om spill f.eks og de bare preker å preker...De har jo ikke peiling!!

9501068[/snapback]

 

Idiotisk utsagn, man kan ikke ta alle under en kam, det er mange Elkjøp butikker med veldig godt utvalg og en god del peil, Elkjøp på Notodden er et godt eksempel.

 

- - -

 

Men skal man ha en butikk med virklig god greie på sakene er det kun en ting som gjelder: EBGames, ingen her til lands kan måle seg.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Det sier jo litt om Elkjøp som spillbutikk! Det funker bare ikke. Blir utrolig forbanna når jeg snakker iblant med noen i en elkjøp butikk om spill f.eks og de bare preker å preker...De har jo ikke peiling!!

9501068[/snapback]

 

Idiotisk utsagn, man kan ikke ta alle under en kam, det er mange Elkjøp butikker med veldig godt utvalg og en god del peil, Elkjøp på Notodden er et godt eksempel.

 

- - -

 

Men skal man ha en butikk med virklig god greie på sakene er det kun en ting som gjelder: EBGames, ingen her til lands kan måle seg.

9556441[/snapback]

 

Man blir ikke ansatt i overnevnte butikk uten at man har god greie på spill.

Av Gamere for Gamere eller noe i den duren ;-)

Lenke til kommentar

En grunn til at noen butikker kan nedprioritere PS3 er rett og slett at butikkene har ingen fortjeneste med dagens "lave" PS3 pris. Da den nye pakka i europa kom for salg med 2 kontrollere og 2 spill inkludert ble det ikke akuratt noe bedre. Du vil finne den i salg stort sett over alt, men kan ikke alltid forvente at butikker reklamerer stort for noe de ikke tjener penger på.

Lenke til kommentar
En grunn til at noen butikker kan nedprioritere PS3 er rett og slett at butikkene har ingen fortjeneste med dagens "lave" PS3 pris. Da den nye pakka i europa kom for salg med 2 kontrollere og 2 spill inkludert ble det ikke akuratt noe bedre. Du vil finne den i salg stort sett over alt, men kan ikke alltid forvente at butikker reklamerer stort for noe de ikke tjener penger på.

9584717[/snapback]

 

Butikkene tjener like mye nå som de gjorde før dette pakketilbudet kom.

Det er Sony som har lagt til disse tingene i pakken på deres regning.

Dessuten er det ikke maskiner butikkene og Sony/Microsoft tjener pengene sine på det er spillene.

Jo flere maskiner man selger jo flere spill selger man.

Lenke til kommentar

Akuratt det, butikkene tjente ikke noe før når maskinen gikk for 5998,- for kun maskinen. Da hadde de faktisk sjansen til å tjene noen kroner hvis de solgte på et spill eller to + en kontroller. Med dagens pakke får butikkene kreditert ned en latterlig lav pris for 2 spill og en kontroller. Kan ikke si hva denne summen er, men det er knapt nok til å dekke 2 spill.

 

For 2 uker siden bestemte sony seg for å sette OPP prisen på PS3 spill. Skal neimen ikke forundre meg om butikkene fortsatt får samme sum kreditert fortsatt.

 

Selv kjøpte jeg da den kom, jeg kjøpte for 5998,- som den da kostet. Dette var under personalprisen for konsollen, som som sier litt om hvor lav denne prisen var da. Jeg vet mange netbuttikker tapte stort siden de tidlig anonserte en alt for lav pris, siden den endelige prisen som ble gitt for butikk på et tidlig tidspunkt was mellom 4000 og 7000 kroner. De som hadde satt en garantert lav pris eller til og med slengte med et spill fikk et godt tap her.

 

Både da og nå er det forbrukern som tjener på den lave prisen på PS3, ja 5-6000 kroner er mye penger hvis den kun skal brukes som spillmaskin. Men veldig mange av de som kjøper en i dag vil bruke den mer som et media center i stua. Ta en titt på prisen for en Blu-ray spiller i dag? Den er minst like høy som PS3 alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...