Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"En prest i nord Italia må tåle kritikk fra foreldre etter at han ødela noe av spenningen ved julen.

 

(...)

 

- Jeg fortalte barna at historien om julenissen er et eventyr, som ikke har noe med julebudskapet å gjøre.

 

Presten sier det ikke var hans mening å såre noen, men han anser det som sin plikt å hjelpe barna med å skille mellom historien om Jesus liv og julenissen."

 

Priceless.

Lenke til kommentar
Presten sier det ikke var hans mening å såre noen, men han anser det som sin plikt å hjelpe barna med å skille mellom historien om Jesus liv og julenissen."

Hørte faktisk på radioen i dag når barn snakket om nissen. Hun ene jenta mente nissen bodde i himmelen, der laget han presangene. Og de flyvende reinsdyrene hjalp han å komme seg ned.

Lenke til kommentar

Hørte forresten en morsom hypotese om hvordan det har blitt til med de flyvende reinsdyrene.

Den går ut på at reinsdyrene spiser fluesopp og så har urinnvånere brukt urinen deres til å ruse seg på etterpå. Dermed har de sett flyvende reinsdyr og dette skal være opphavet til myten.

Vet ikke om det stemmer. Men jeg VET at det er sant at reinsdyr har blitt observert å velge bort reinlav til fordel for fluesopp når de graver i snøen.

Lenke til kommentar
Leser i Aftenposten at en åtte år gammel jente nektes av en Saudi Arabisk domstol å skille seg fra en 47 år gammel mann. Barnet ble giftet bort av faren sin for å slette en gammel gjeld.

Hadde det ikke vært for Saudi Arabias oljeindustri så hadde fløyten spilt en annen tone.

Lenke til kommentar
Men det er litt pussig. Fordi økonomisk utviklig som gir et folk mindre problemer og høyere utdanning pleier å føre til sekularisering og en bedre moral. Hvorfor skjer det ikke i Saudi-Arabia? Eller hvorfor skjer det så sakte?

 

Religionen har alt for stor makt i Saudi Arabia. Når dem først klarer å modernisere islam vil nok landet bli et betydlig bedre sted å bo i for kvinner og minioriteter. Men det er desverre en lang og krevende prosses og man må nok vente helt til den eldre generasjonen dør ut før befolkningen har mulighet til å forandre landet. Jeg tror den yngre delen av SA som også er i stor majoritet er klare til å ta over å begynne forandringen når tiden kommer.

Lenke til kommentar
Hørte forresten en morsom hypotese om hvordan det har blitt til med de flyvende reinsdyrene.

Den går ut på at reinsdyrene spiser fluesopp og så har urinnvånere brukt urinen deres til å ruse seg på etterpå. Dermed har de sett flyvende reinsdyr og dette skal være opphavet til myten.

Vet ikke om det stemmer. Men jeg VET at det er sant at reinsdyr har blitt observert å velge bort reinlav til fordel for fluesopp når de graver i snøen.

Klart. Julenissen var jo en sjaman, derav den røde og hvite drakten for å hylle fluesoppen når man skal ut i kalde siberia for å plukke sopp som man tar med hjem i en svær pose eller julesekk. Fluesoppen liker seg forøvrig under store grantrær, som vi nå bruker som juletrær. Den må også varmes opp eller tørkes for at ibotensyra (som er litt giftig) skal omdannes til muscimol, som er et mildt psykedelisk rusmiddel. Det kan gjøres ved at fluesoppen legges oppå grantrærne i solsteika f.eks, eller blir hengt over peisen i sokker. Står masse om dette hvis man søker på santa claus mushrooms på google, og så har man jo også tusenvis av forskjellig julemotiver med julenissen og fluesopp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg fekk Knut Nærums «De dødes båt», og i går las eg eit av dei beste skeptikar-eksempla eg nokon sinne hadde lest. Følte det passa inn her :D

 

Jon Erik flettet fingrene bak hodet. - Enig med [inter-Johanne]. Jeg tror på naturen, ikke på overnaturen.

- Så du tror bare på det du kan se? smalt det fra Vivian - Hva med atomer?

- Hva med isbjørn? foreslo Inger-Johanne.

- Isbjørn har jeg sett på TV, sa Jon Erik.

Krog holdt opp en skolemesteraktig finger. - Jeg har sett Kristin Halvorsen på TV, og jeg trodde ikke på henne et sekund.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...