Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Gud en falsk fxxn som splitter sine tilhengere?

Mulig dette er kjærnen til problemet i midtøsten og hvordan denne religionsforgreningen klarte å bli en verdensomspennende epedemi.

 

Først ber gud Noah (som i følge GT/Torah er Adams/skaperverkets etterkommer)om å bygge en ark:

Noa får i Første Mosebok kapittel 6 vers 14–16 presise befalinger av Gud om hvordan arken skal bygges: Du skal lage deg en ark av sypresstre, innrede den med mange rom og tjærebre den både innvendig og utvendig. Slik skal du lage arken: Den skal være tre hundre alen lang, femti alen bred og tretti alen høy. Et tak skal du legge på arken. Bruk alenmål når du arbeider med det! Sett en dør på den ene siden og bygg arken i tre høyder.[1]

 

Så svikter gud Noahs etterkommere og ber hebreerne utslette de:

Jos 03,10

10 Av dette skal dere skjønne at den levende Gud er midt iblant dere, og at han vil drive bort for dere både kanaaneerne og hetittene, hevittene, perisittene, girgasjittene, amorittene og jebusittene...

 

15 Slik skal du gå fram i alle byene som ligger langt borte fra deg og ikke tilhører folkene her. 16 Men i de byene som tilhører disse folkene og som Herren din Gud vil gi deg til eiendom, skal du ikke skåne en eneste skapning. 17 Du skal bannlyse hetittene, amorittene, kanaaneerne, perisittene, hevittene og jebusittene, slik som Herren din Gud har befalt deg.

 

28 Når jeg sender skrekk og forvirring foran deg, skal den jage bort for deg hevittene og kanaaneerne og hetittene. 29 Jeg vil ikke drive dem ut på ett år, for at landet ikke skal bli liggende øde og villdyrene bli for mange for deg. 30 Litt etter litt vil jeg drive dem ut for deg, til du blir så tallrik at du kan ta landet i eie. 31 Jeg skal la dine landegrenser nå fra Sivsjøen til Filisterhavet, fra ørkenen til Eufrat. For jeg vil gi innbyggerne i landet i din hånd, og du skal drive dem ut.

 

1 Siden sa Herren til Moses: «Dra bort herfra, både du og det folket du har ført opp fra Egypt, til det landet som jeg med ed lovte Abraham og Isak og Jakob da jeg sa: Din ætt vil jeg gi det. 2 Jeg sender en engel foran deg og driver ut kanaaneerne, amorittene, hetittene, perisittene, hevittene og jebusittene.

 

10 Men de drev ikke bort de kanaaneerne som bodde i Geser. Kanaaneerne ble boende i Efraim, som de gjør den dag i dag. Men de måtte utføre tvangsarbeid.

 

12 Men Manasse-sønnene greide ikke å drive befolkningen ut av disse byene; det lyktes kanaaneerne å bli boende der i landet. 13 Da israelittene siden ble sterkere, drev de dem ikke bort, men satte dem til å gjøre tvangsarbeid.

 

 

Antikkens Israels og Judeas historie

Kanaan var i gammel tid et navn på landet vest for floden Jordan, senere stort sett det samme som landområdet kjent som Palestina. Navnet Kanaan er kjent fra egyptiske kilder, og landet var noen ganger underlagt oldtidens Egypt. Landets innbyggere kalles kanaanitter eller kanaaneere.I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

 

1100 f.kr: Hebreerne erobrer Kanaan

Bibelen inneholder mye som kan bekreftes av funn og andre kilder. I Joshvas bok fortelles det om hebreernes erobringer som stemmer godt overens med arkeologiske funn av kanaanittiske byer som ble ødelagt på 1200-tallet. Kanaanittene som levde i området hadde en kultur og religion (polyteisme) som stemmer med Bibelens fortelling om hebreernes kamp mot mot lokale gudedyrkelser. På 1100-tallet f.kr. var det kamper i Palestina mellom to religøse tradisjoner (polyteisme og Javhe-kulten som blir stadig mer monoteistisk) og folk (Hebreerne fra Egypt og Kanaanitter). Egypt som tidligere hadde hatt overherredømmet over området hadde nå mistet sitt fotfeste, og uten et sterkt Egypt lå veien klar for de mindre semittiske folkeslagene til å overta området.

 

Hebreerne fikk støtte fra nomadiske stammer og semittiske folkeslag som var beslektet med Abraham. Alliansen var mulig fordi de alle dyrket Jahve (men det var mye uenighet om hvordan Jahve skulle dyrkes). Denne kulten var lenge den eneste institusjonen som bandt folket sammen, og hindret ikke at det oppstod konflikter internt mellom dem.

 

Hebreerne erobret og ødela de mer siviliserte kanaanittene og overtok deres skriftssystem. Byggepraksisen ble også overtatt, men uten at Hebreerne oppnådde samme kvalitet som sine forgjengere. Jerusalem var på dette tidspunktet et lite sted uten noen stor betydning, og kunne ikke måle seg med andre byer som allerede hadde blomstret og forfalt i oldtidens verden. Men tilfeldigvis skulle mye av spiren til vår historie etter hvert vise seg å bli utviklet i Palestina styrt av Hebreerne.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Antikkens_Isr...Judeas_historie

http://no.wikipedia.org/wiki/Kanaan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men etter at verden ble oversvømt og bare Noah's familie overlevde, betyr det vel at uansett hvem han sviktet måtte det ha vært en etterkommer av Noah?

 

Imponert over at dette var det mest utrolige du greide å komme opp med.

Tror du misforstår poenget.

 

Jødene er ifølge dem selv guds utvalgte folk og resten er i følge talmud kveg.

Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

 

Kanaanittene dyrket Kanaaneisk mytologi:

Den høyeste guden var himmelguden El, hvis navn simpelthen betyr «gud». Hans hustru var Ashera (Athira). En annen viktig gud var Baal, hvis navn betyr «herre», «eier» eller «ektemann». Gudinnen Anat fremstilles vanligvis som hans elskerinne eller hustru. Underverdenens hersker het Mot.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kanaaneisk_mytologi

 

I den hebraiske bibelen er det flere navn og ord som man har valgt og oversette til gud i GT.

YHWH.

Elohim.

El.

Shaddai and 'Elyon.

Adonai and Baal.

Ẓeba'ot.

 

Så Hebreerne erobret og ødela de mer siviliserte kanaanittene og overtok deres skriftssystem, og jeg ser heller ikke bort i fra at de ødela og overtok religionen deres og puttet mytene om himmelguden EL in i torah ca 600år senere.

 

Så poenget mitt er heller det at den guden som angivelig skapte jorden som Noah skal være etterkommer av tvilsomt er den samme som Javhe-kulten dyrket.

Lenke til kommentar

Er nok en del her som har lest den ja. Det beste med Dawkins for meg hvor mye han fokuserer på å bli forstått av så mange folk som mulig. Både med ordvalg og settningstrukturering. Han er veldig flink til å få emner som andre hadde ødelagt til å bli veldig interessante. I tillegg er boka generelt veldig underholdene.

 

Selv holder jeg på med Breaking the Spell av Dan Dennett, og den er temmelig tung. Hele tiden stopper jeg opp og oppdager at jeg ikke husker eller forstod noe av de siste 10 linjene. Og selv når jeg tror jeg forstår noe, så sliter jeg ofte med å koble sammenhengen med andre ting.

 

God is not Great av Christopher Hitchens gruer jeg meg nesten til, fordi i diskusjoner og foredrag sliter jeg enda mer med han enn Dennett.

 

Men The End of Faith av Sam Harris tror jeg blir bra.

Lenke til kommentar
Er nok en del her som har lest den ja. Det beste med Dawkins for meg hvor mye han fokuserer på å bli forstått av så mange folk som mulig. Både med ordvalg og settningstrukturering. Han er veldig flink til å få emner som andre hadde ødelagt til å bli veldig interessante. I tillegg er boka generelt veldig underholdene.

 

Selv holder jeg på med Breaking the Spell av Dan Dennett, og den er temmelig tung. Hele tiden stopper jeg opp og oppdager at jeg ikke husker eller forstod noe av de siste 10 linjene. Og selv når jeg tror jeg forstår noe, så sliter jeg ofte med å koble sammenhengen med andre ting.

 

God is not Great av Christopher Hitchens gruer jeg meg nesten til, fordi i diskusjoner og foredrag sliter jeg enda mer med han enn Dennett.

 

Men The End of Faith av Sam Harris tror jeg blir bra.

Du har noe å glede deg til :)

Det er litt tungt i starten, men det er utrolig fine saker, Hitchens er en glimrende retoriker, hans bruk av språket er en ren nytelse.

Anbefaler ellers Steven Pinker (How The Mind Works, The Blank Slate, Stuff Of Thought ++), Gary Marcus (Kluge) og David J Linden (The Accidental Mind).

- Og mye annet, har mange forslag til fiffig litteratur :)

Lenke til kommentar

Sitter her og småleser på wikipedia om et tema som interesserer meg, men jeg aldri har studert særlig nøye, nemlig mormonere/jehovas vitner. For det første sliter jeg litt med å skjønne hva forskjellen på de to er. Leser nå denne artikkelen om Jehovas Vitner, og forstår jeg det riktig når jeg sier at Jehova er Gud?

Lenke til kommentar
Leser nå denne artikkelen om Jehovas Vitner, og forstår jeg det riktig når jeg sier at Jehova er Gud?

 

Ja

 

"Jehova" og "Jahve" er de norske variantene av JHVH (hebraisk יהוה)

 

JHVH (hebraisk יהוה) er Guds egennavn skrevet som tetragrammaton slik det forekommer i den hebraiske grunnteksten til Bibelen.
Endret av O3K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vi fekk eit diagram av biologilæraren vår, med tittelen «And you say this evolved?» når vi byrja med celleanding-kapitlet. Føler det passer inn her :p

 

post-74596-1232112405_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Påstår Jesus noen gang i NT å være Gud?

 

En av passasjerene på Hudson-flyet takker Gud for at han ledsaget piloten til å klare den fenomenale landingen. Hvor patetisk! Da får han i samme slengen takke Gud for at han sendte en haug med gjess inn i motoren.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...