Gå til innhold

-Skolen skal ha fokus på homofili fra 1 klasse.


Anbefalte innlegg

Profilerte politikere mener lærere må integrere homofili i alle fag fra barna er seks år gamle.

 

- Jeg vil at skolen skal ha fokus på homofili fra 1. klasse. Det kan være regnestykker, historier i norskbøker og mye annet, sier Jon Ole Whist (H), bystyrekandidat i Oslo til VG Nett.

 

Stortingsrepresentant André Dahl (H) er helt enig:

 

 

- Det er jo bare å vise hvordan mennesker i Norge lever, og dette bør ikke by på de store problemene. Barn synes ikke ting er så forferdelig vanskelig. Det er jo tilpasset til det årskullet det er myntet på, sier Dahl.

 

Læreplanen har allerede sterke innslag av homofili helt ned på barneskolenivå, men Whist mener det blir meningsløst når lærerne faktisk ikke bruker det i undervisningen.

 

 

Kåre Framstad er faren til lille Darian Nicolay (2). Og det er mange barn som har homofile foreldre. Nå vil Høyre at også denne familieformen inkluderes i undervisningen.

 

- Det virker som om lærere vegrer seg for å bruke homofili som tema og eksempler i undervisning i ulike fag. Man har fått det til med rasisme, og det er ingen grunn til at man ikke kan få det til med homofili også, mener Whist.

 

Whist vil stille lærere og rektorer til ansvar hvis de ikke gjennomfører homoundervisningen:

 

- Det blir en personalsak om en lærer gjentatte ganger nekter å gjennomføre dette. Og om rektor nekter å gjøre dette av

personlige overbevisningsgrunner, må man se om rektoren egner seg til å være rektor på den skolen, sier han.

 

Det er André Dahl enig i:

 

- Om en rektor ikke vil drive antirasistisk arbeid hadde det blitt mye bråk, så dette er lite kontroversielt, sier han.

 

Whist ønsker med dette å gjøre homofili så naturlig for barn at fordommene blir borte. Homofili er langt mer enn seksualitet, påpeker han.

 

- Man kan snakke om pappa og pappa, og mamma og mamma. Det er ikke bare mamma og pappa!

 

Debatten raser: - Dette er å ta det politisk korrekte ut i det absurde!

 

Frp: - Meningsløst

 

Anders Anundsen og Frp mener Whist fokuserer på helt feil ting: - Jeg synes man skal fokusere på det som er mest vanlig, sier han til VG Nett.

 

Fremskrittspartiets utdanningspolitiske talsmann, Anders Anundsen, er ikke imponert over initiativet til Whist og Høyre.

 

- Jeg synes man skal fokusere på det som er mest vanlig. Å lage en homokamp ut av det som skal stå lærebøkene, virker unaturlig og jeg tror det virker mot sin hensikt. Dette synes jeg blir helt meningsløst, sier Anundsen til VG Nett.

 

-Fornuftig av Høyre

 

Leder i partiet Rødt, Torstein Dahle, applauderer forslaget.

 

- Jeg synes det høres veldig fornuftig og riktig ut. Barn må så tidlig som mulig få et naturlig forhold til homofili, sier

 

APPLAUDERER:

Torstein Dahle, partileder i Rødt, synes Høyre gjør noe bra. - Jeg synes det høres veldig fornuftig og riktig ut. Barn må så tidlig som mulig få et naturlig forhold til homofili, sier Dahle til VG Nett.

 

 

Samtidig er han ikke overrasket over motstanden fra Frp:

 

- Det er et utslag av en fordomsfull posisjon i forhold til homofili. Frp og KrF er utvilsomt veldig fordomsfulle partier på det punktet.

 

Høyre-politikerne fÅr også støtte fra Arbeiderpartiet. Aps utdanningspolitiske talskvinne var ikke i tvil om hva hun tenkte om å forslaget:

 

-Jeg støtter det initiativet, sier Anniken Huitfeldt.

 

Hva mener du om Høyres initiativ?

 

Er du enig eller uenig?

Begrunn gjerne svaret!

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et fantastisk forslag av høyre og gir meg enda større grunn til å stemme på dem ved neste valg.

 

Jeg er så lei av alle fordommene mot og kranglingen om homofili. Jeg er selv hetrofil, men syns det er et veldig interessant tema fordi det viser hvordan religion selv etter så mange år og med all den utviklingen vi har hatt fortsatt dikterer hvordan samfunnet skal tenke.

Lenke til kommentar
- Jeg synes man skal fokusere på det som er mest vanlig
er nok et eksempel på hvordan mennesker fra FrP vrir og vender samfunnet om til å handle om "de" og "oss". Selv om jeg er hetrofil ser jeg ikke på homofile/homofili som mindre normale enn meg selv.

 

Er FrP for et samfunn fullt av sosiale klasser?

Lenke til kommentar

Dette er positivt. Barn er ikke født med fordommer, de er tillært. Jo tidligere ting blir fremstilt som normalt, jo mindre sannsynlig er det at fordommer får fotfeste.

 

-Jeg synes man skal fokusere på det som er mest vanlig.

"Mor syr. Far leser avisen."

"Far og Henrik bygger modelltog. Lise ser beundrende på mens hun hjelper mor med oppvasken. Etterpå er de stille, for far skal høre på nyhetene."

 

:innocent:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Frp: - Meningsløst

Fremskrittspartiets utdanningspolitiske talsmann, Anders Anundsen, er ikke imponert over initiativet til Whist og Høyre.

 

- Jeg synes man skal fokusere på det som er mest vanlig. Å lage en homokamp ut av det som skal stå lærebøkene, virker unaturlig og jeg tror det virker mot sin hensikt. Dette synes jeg blir helt meningsløst, sier Anundsen til VG Nett.

9211140[/snapback]

Man kan jo ha fokus på det "vanlige" selv om man også nevner alternativer.

 

Jeg er ikke gammel, og har grunnskolen friskt i minne, og kan si meg enig i at homofili og homofobi omtrent er et ikke-tema i forhold til f.eks. rasisme som det vies masser av tid til. Jeg tror at per dags dato er homofobi et like stort problem som rasisme, derfor burde det også vies like mye tid til å informere om det.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke snakk om at man skal undervise i det i mattetimene, men at eksemplene man bruker skal være nøytrale. I mattebøkene i gamle dager var alle eksempler kjønnsbundne: "Faren til Per kjører lastebil. Hvor mange mil kjører han på en uke dersom..." "Mor lager syltetøy. Det går et kilo sukker på..." Selv mattestykker kan sementere samfunnstrukturer hvis de gjentas gjennom 10 års skolegang.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

At barn blir får lære om homofili i skolen er helt greit, men hvis det skulle bli tilstander hvor lærebøkene i helt andre sammenhenger skriver "pappa og pappa" eller "mamma og mamma" i stedet for "mamma og pappa" (se vg.no), da har man trynet langt over grensen for hva idioti angår. Nå har kanskje VG bare brukt dette som en overskrift for å dra til seg lesere, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke snakk om at man skal undervise i det i mattetimene, men at eksemplene man bruker skal være nøytrale. I mattebøkene i gamle dager var alle eksempler kjønnsbundne: "Faren til Per kjører lastebil. Hvor mange mil kjører han på en uke dersom..." "Mor lager syltetøy. Det går et kilo sukker på..." Selv mattestykker kan sementere samfunnstrukturer hvis de gjentas gjennom 10 års skolegang.

 

Geir :)

9214971[/snapback]

 

Nøytrale eksempler er greit, men det er viktig å ikke dra det for langt. Når stykkene blir "Vidar og Trond lever i et respektabelt, voksent og homofilt samliv. De spiser så- og så mye kjøtt i måneden osv.." blir det for påtvunget. Vi kan opplyse om homofili, men ikke presse aksept på samfunnet.

Lenke til kommentar
Er du enig eller uenig?

Begrunn gjerne svaret!

9211140[/snapback]

 

Jeg synes heller Høyre burde integrere begrunnelse og kritisk tenkning i alle fag.

 

Noe av problemet med skolen gjenom de senere år er jo at alskens særinteresser, interesseorganisasjoner og polikere har brukt alle fag til å fremme alle mulig slags kampsaker og i og for seg edle politiske korrekte oppfatninger.

 

Skolen skal være til for barna og dere læring. Den skal ikke være et holdningsskapende instrument som interesseorganisasjoner og politisk korrekte eliter skal bruke for å indoktrinere, styre, planlegge, kontrollere og regulere hva slags holdninger og oppfatninger barn skal vokse opp med i dette landet.

 

Det er synd at Høyre nå har blitt så sosialistisk at de har begynt på samme måte de andre.

 

I stedet for å lære barn å bli uselvstendige vesener som anser flinkhet som det samme som å stikke fingrene i været for å finne ut hva det til enhver tid er hva det er politisk korrekt riktig å mene, bør barn lære å tenke kritisk. De bør få de intellektuelle normer som gjør dem i stand til å utvikle seg til myndige mennesker. De bør læres opp slik at de får en såpass tillit til sin egen dømmekraft og evne til å analysere argumentasjon at de blir i stand til å skille mellom god og dårlig argumentasjon på en autoritativ måte.

 

I stedet for å lære bare at det forventes av dem at de skal tenke politisk korrekt, burde man lære barna at det forventes av dem at de skal tenke logisk korrekt.

Lenke til kommentar
håper det ikke slår tilbake og fører til mer homofobi ved at det blir overfokus på at det er normalt.

9211624[/snapback]

Nettopp.

Jeg håper man ikke skal ha direkte fokus på homofili, men at det blir presentert på samme måte som hetrofili, rett og slett.

 

Det å høre en kompis si at han har lest om at noen putter tissen sin inn i rumpa til andre gutter er liksom ikke helt måten å få høre det på, egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...