Gå til innhold

-Skolen skal ha fokus på homofili fra 1 klasse.


Anbefalte innlegg

Virker ikke dumt, men kjenner jeg staten og lærebøkene rett, kommer de ikke til å la dette skli fint inn i undervisningen og lage det like normalt som "kari og knut skal spise epler". Tror dette kommer til å bli litt kunstig(i mangel av bedre ord).

 

Klarer de å implementere dette uten å legge stort fokus på det, så kudos, men jeg tror det kommer til å bli et problem. For det man kanskje ikke tenker på er at de i 1. klasse ikke trenger å bli "omdannet" for de har ikke laget en mening om dette ennå, av den grunn vil de nok ikke trenge store doser for å få det inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det store og det hele har det i barne- og ungdomsskolen vært alt for lite fokus på samlivstemaer og heller mer på teknisk forplantning.

 

Jeg synes dette forslaget er bra, men det bør være en del av en større pakke som omhandler likeverd, respekt og kommunikasjon alle mennesker imellom.

Lenke til kommentar

Good point there. . .

Men at dersom de har tenkt å intigrere dette inn i skolesystemet, så bør det også komme mye bedre frem også risikoen for sykdommer etc.

Når er det vel mange årsiden jeg gikk på barne/ungdom skolen, men mener å huske at vi ikke hadde noe om homofil sex.

Lenke til kommentar

Poenget er at NOVA er de vi har å forholde oss til hvis vi skal basere oss på forskningsresultater. Vi kan dra forskningen i tvil (forskerresultat er jo ikke synonymt med å være riktig fakta) og vi kan synse om at den er feil, men det blir uanett antagelser kontra dokumentert forskning.

 

Om vi skal forhodle oss til forskning fremfor antagelser, slik som gilvam tidligere påpekte, så er NOVA noe å forholde seg til. Eventuell også annen forskning, om noen kommer opp med noe. Så fremmer man andre tall, så er det enteg grunnet antagelser eller grunnet resultat av annen dokumentert forskning.

 

Når det kommer til mine egne antagelser angående hvor mange barn av homofile som finnes i Norge så har jeg ingen. Det kommer vel av at jeg ikke har særlig interesse/tid til å synse om det. Så da griper jeg fatt i forskningsresultat fremfor å slenge ut et fiktivt tall :)

9217814[/snapback]

NoVA har selv uttalt at tallene blir brukt feil i den offentlige debatten. Tallet 20 000 er ett (omtrentlig) tall på hvor mange det er som har foreldre som er homofile. Disse tallene inkluderer også barn/voksne som bor/bodde hos mor etter skillsmisset hvor far var homofile, eller vice versa. I den offentlige debatten blir tallene brukt som om det er 20 000 barn som vokser opp i homofile parforhold nå. Det er feil og det finnes ikke noe forskning på det. Forskere hos NoVA har antydet (så vidt jeg husker) rundt 2000 som vokser opp i homofile parforhold, da hovedsaklig lesbiske parforhold.

 

Uansett så er det mange barn som vokser opp med homofile foreldre, på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar

Bra forslag, burde vært en selvfølge! Merket selv at homofili var tabu i skolen, og jeg visste ikke at det var helt naturlig før jeg begynte på videregående. Det virker som disse konservative tullingene tror at unga blir homser om vi lærer dem hva homofili er før de har hår på tissen. :no:

Lenke til kommentar
Barn blir ikke homofile, de er homofile. Hvis dette ender i en økning av homofile, så betyr det bare at flere av de som var homofile uansett tør å stå frem. Ingen er heterofile, leser at Knut og Jens er gift og blir hjernevasket til å elske kuk. Ekke sånn det fungerer.

9217251[/snapback]

 

Blir ikke men er, det vil jeg si er noe feil.

9217400[/snapback]

Det går bra, du har lov til å ha din egen mening, men du bør vite at det er folk som vet mer enn deg om dette som har meninger som er stikk i strid med dine. Det er ikke mangel på folk som er enig med deg, men med tanke på hvor mange homofile som kommer av streite og til og med homofobe foreldre, så har jeg ingen tro på at foreldre påvirker homofilien - annet enn at de i visse tilfeller gjør at barnet skammer seg/frykter responsen og velger å holde det for seg selv.

Lenke til kommentar

forslaget suger, jeg er vanligvis tillhenger av høyre, men dette er ikke bra.. må ikke oppmuntre barn til homofili.. jeg blir trist når jeg ser forslag som dette.. hvirdan skal det gå med verden..

 

ikke missforstå meg, jeg respekterer de som er homofile, men jeg mener at homofili er unaturlig og "feil"

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å oppmuntre noen, hvis det går an å utøve noen påvirkning på dette området måtte det være i retning av å holde seg i skapet. Det kan du ikke mene er positivt.

 

Homofile finner du i bøtter og spann i dyreriket også. Hvordan forklarer du det, hvis fenomenet liksom skal være "unaturlig"?

Lenke til kommentar

vell jeg vil ikke like tanken på at de klassiske kysselekene i 1 klasse skal gå ut på at gutter løper rundt og kysser gutter... kan heller fortsette slik det er nå.. folk kommer ut av skapet i ungdoms alderen når de er klar for det.. mibbing vill også forekomme tideligere. bedre å komme ut av skapet på videregående eller linknende, der folk respekterer andres seksuelle legning.

Lenke til kommentar
vell jeg vil ikke like tanken på at de klassiske kysselekene i 1 klasse skal gå ut på at gutter løper rundt og kysser gutter... kan heller fortsette slik det er nå..

9219402[/snapback]

Selvfølgelig vil det ikke være sånn i kysseleken. Og hva i all verden har kysseleken med en forandring i pensum å gjøre? Det er ikke sånn at kysseleken står nedskrevet som en del av førsteklassepensumet?

 

folk kommer ut av skapet i ungdoms alderen når de er klar for det.. mibbing vill også forekomme tideligere. bedre å komme ut av skapet på videregående eller linknende, der folk respekterer andres seksuelle legning.

9219402[/snapback]

Hvis dette lovforslaget viser seg å fungere som det er tiltenkt vil jo også barneskole-barn respektere andre seksuelle legninger.

 

Du skal nok bare provosere, men det er artig å tenke på at det faktisk er mange kristne mennesker som har slike syke meninger.

9219490[/snapback]

Dette trenger ikke ha noe som helst med religion å gjøre. Jeg er enig at det er latterlige holdninger, men det er også mange ateister som har dem, på samme måte som mange kristne som ikke har dem.
Lenke til kommentar
forslaget suger, jeg er vanligvis tillhenger av høyre, men dette er ikke bra.. må ikke oppmuntre barn til homofili.. jeg blir trist når jeg ser forslag som dette.. hvirdan skal det gå med verden..

9219335[/snapback]

 

Helt klart fremover og i riktig retning når vi ser slike forslag :)

Lenke til kommentar

Mye rare meninger ute å går her. (Som det alltid er når det er snakk om homofile :hm: ) Anyways, jeg er 100% for dette forslaget. Klarer ikke å se noe negativt i at barn blir fortalt i 1. klasse at det er greit å være homofil. (MERK: Greit, ikke naturlig.) Sotr forskjell på det å akseptere noe, og det å si at det er naturlig (naturlig er jo så mye) Hvis man legger dette fram på riktig måte, bygger holdninger osv så ser jeg ikke noe galt med det.

 

Andre ting jeg tenker på, atm.

 

Ingen sa at kysseleken var en del av pensumet? Det var bare å trekke homofili inn i skolen, så barna fikk større aksept for det. På denne måten vil jo forhåndsdømming bli minimalisert, og det vil bli enklere for de som er homofile, å stå fram. Har snakket med en god del homofile rundt om i verden, og alt tyder på at de som har vokst opp i ett samfunn der homofili har blitt aksepter av foreldre, skole osv, har hatt det mye bedre, blitt mindre mobbet osv under oppveksten. Disse personene har også ofte sagt at de har vært homofile tidligere, uten om at noen har brydd seg så mye om det. De homofile jeg kjenner, som har vokst opp i ett miljø hvor noe sånt ikke er aksepter, hverken av foreldre, eller resten av samfunnet de lever i, har ofte hatt mye større problemer. Enkelte har ikke turt å si noen ting om det, før de har blitt voksne, og flyttet for seg selv.

 

Hva mener folket om det? Er det ikke bedre at man kan få være den man er, enn at man skal leve som en samfunnet vil at man skal være?

 

Ble lit OT det, men ville bare trekke det fram :)

Lenke til kommentar

Uff, jeg klarte å ordlegge meg feil *blush* Vet ikke helt om jeg skjønte hva jeg mente.

 

Jeg har ingen tro på at skolen kan få noen til å synes at homofili er naturlig (for meg er det naturlig, men ikke nødvendigvis for alle andre, bare se på holdningene enkelte har her på forumet ;) ) men det å påvirke holdningene såppas at man kan synes homofili er greit, og at man aksepterer det, det tror jeg skolen klarer. :)

 

Håper dere forstår hva jeg mente.

 

EDIT: At noe er naturlig i naturen, og at noe er naturlig for enkeltpersoner er to vidt forskjellige ting. (siden sistnevnte er individuelt...) kanskje beste måten å si det på...

Endret av mrbjoern
Lenke til kommentar

Akseptere at folk er homofile da, var vel det vi skulle fram til her.

 

Det du forteller over, har vel mer med disse personene å gjøre, enn homofile generelt, og de dramaqueensa har ikke jeg så mye til overs for heller. Personlig tror jeg mange hvite hadde oppført seg på samme måten, hvis vi var blitt undertrykt, mobbet elns fordi vi var hvite. Men det er en annen diskusjon. :)

 

Anyways, det jeg prøver å komme fram til var vel bare at det er postivit at noen politikere vil ha mindre fordomer, og mer aksept for at noen er homofile. :)

Lenke til kommentar
Er vel ikke lang tid før Bestiality og nekrofili blir regnet likeverdig med homofili.

9221337[/snapback]

Dette ligger vel i såfall noen år fram i tid, heldigvis. :)

 

Ser for meg nye mattestykker på skolen.

 

Lars har en pappa som bor sammen med to andre døde personer, to av disse er jenter, hvor mange av de døde personene er gutter?

Lenke til kommentar

Temaet for denne tråden er ikke hva man synes om homofili eller homofile, men hva man synes om Høyres forslag. Førstnevnte er antagelig grunnen til sistnevnte, men altså ikke tema her. Dere må gjerne starte (nok en) diskusjon om hva homofili skyldes, hva dere synes om homsepatruljen og så videre. Men i denne tråden holder vi oss til om forslaget om fokus på homofili i småskoletrinnet er en god ide.

 

Noen poster er fjernet, noen fikk under tvil være.

 

Edit: Reaksjoner tar vi som vanlig på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...