Gå til innhold

-Skolen skal ha fokus på homofili fra 1 klasse.


Anbefalte innlegg

Det er vel ikke snakk om at man skal undervise i det i mattetimene, men at eksemplene man bruker skal være nøytrale. I mattebøkene i gamle dager var alle eksempler kjønnsbundne: "Faren til Per kjører lastebil. Hvor mange mil kjører han på en uke dersom..." "Mor lager syltetøy. Det går et kilo sukker på..." Selv mattestykker kan sementere samfunnstrukturer hvis de gjentas gjennom 10 års skolegang.

 

Geir :)

9214971[/snapback]

Jeg ser for meg de nye oppgavene:

"Knut-Ulf og Ole-Truls skulle kjøpe sysaker"

"Lise-lotte og Tone-Guri skulle handle aftershave på butikken"

Har disse politikerene tenkt på at slike oppgaver kan virke mot sin hensikt og skape fordommer mot homofile. For eksempel at alle homofile er forferdelig feminine og lesber er mandige.

 

Teksten i slike oppgaver skal tilpasses sammfunnsnormer, ikke omvent.

Og jeg synes ikke førsteklassinger skal ha noe fokus på noen enellerannen-fili i det hele tatt. Verken Heterofili, homofili, pedofili, bifili, dendrofili, zoofili, nekrofili, Nekrozoofili, nekrodendrofili, nekropedodendrofili eller andre legninger.

Endret av premium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det vil bli veldig kunstig om dette skal bli dradd inn i alle mulige fag, som om det er helt "normalt". Med normalt i den forstand at det er like vanlig å være homo som å være hetero (i antall)

 

Jeg er enig i at det bør være et diskusjonstema i samfunssfag og slikt, men blir for teit å dra det inn i andre fag bare for å lage en forestilling om at det er kjempenormalt.

Lenke til kommentar

Sleng gjerne inn homofober i tekstene også.

 

"Per og Pål er homofober fordi han ikke vet bedre. De drar til butikken for å kjøpe seg litt kunnskap, slik at de ikke lenger er homofobe. Kunnskapen koster 10 kroner og tre bug. Per har 15 kroner og fire bug, mens Pål har 8 kroner og 1 bug.

 

Hvor mange kroner og bug har Per til overs? Hvor mange kroner og bug mangler Pål? Hvor mange homofober var det før handelen og hvor mange var det etterpå?

 

Det finnes i Norge 20.000 barn med homofile foreldre og andelen øker med 5% årlig. Hvor mange barn vil ha homofile foreldre om ti år?

 

Det går en homofob per ti barn som har homofile foreldre. Hvor mange kroner og bug vil det koste for å sørge for at homofobene får kunnskap til å vite bedre?"

 

FRP mener det ikke er normalt å ha homofile foreldre. Hvor mange barn må få homofile foreldre før FRP ikke definerer barnas livsstil som unormal?

Lenke til kommentar

Det spørs vel hva folk definerer som mor og far. Far og far kan ikke lage barn, ei heller mor og mor. Homofile foreldre er forsåvidt greit, men enhver unge vil fortsatt ha en biologisk mor og far. Så det blir vel isåfall, far,far og mor, eventuelt, mor,mor og far...hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

Forøvrig kan man handle smør og godterier alene for min del.

 

Det beste med disse lange oppgavetekstene må jo være at man fort lærer seg hva slags informasjon som er unødvendig for å få riktig svar.

Lenke til kommentar

Eg synes dette var et veldig godt forslag, men det må gjøres nøytralt. I begynnelsen kan ofte oppgavetekstene(som blir brukt som eksempler) være nøytrale i forhold til å veksle mellom familier med homofile foreldre og heterofile foreldre. A4 kjernefamilien er det slutt på for lenge siden, så hvorfor dette skal brukes i nye lærebøker er for meg litt rart.

 

Og saken går begge veier. De som mener homofili da blir påtvunget må også innse at de går andre veien og, at heterofili blir påtvunget når det står kun om heterofile foreldre.

 

Kanskje det også burde vurderes å gjøre lærebøkene helt kjønnsnøytrale? "Foreldrene til Stine ... Den ene foreldren kjøper ...". Kanskje for de første årene og deretter sakte gå over til "Pappaene til Bjørn Tore vil kjøpe ..".

 

Ubevisst gjentatt påvirkning er utrolig sterk og utrolig undervurdert.

Lenke til kommentar
Nøytrale eksempler er greit, men det er viktig å ikke dra det for langt. Når stykkene blir "Vidar og Trond lever i et respektabelt, voksent og homofilt samliv. De spiser så- og så mye kjøtt i måneden osv.." blir det for påtvunget. Vi kan opplyse om homofili, men ikke presse aksept på samfunnet.

9215080[/snapback]

Hva med når man tar et helt vanlig "Kari og Knut"-eksempel, og gjør det til "Kari og Berit"? Det endrer absolutt ingenting, akkurat som vi hadde tilfeller av "Kjell og Ali skal starte ungdomsbedrift" i økonomitimen. Det skader ingen, og kanskje det til og med hjelper?

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar

Vel.. bra og bra forslag... Alt er relativt bare man skriker høyt nok.

 

De kan stu homofiliundervisningen i bøker bare det ikke overskrider forholdet som er nå til dags blant homo/hetro.

 

Å si at barn ikke har fordommer er jo riktig. Men da er det også lett å vaske barn. Dersom man får en eksponensiell økning av homofile barn etter at dette taes inn i undervisningen så får jeg grøssninger.

Lenke til kommentar
Vel.. bra og bra forslag... Alt er relativt bare man skriker høyt nok.

 

De kan stu homofiliundervisningen i bøker bare det ikke overskrider forholdet som er nå til dags blant homo/hetro.

 

Å si at barn ikke har fordommer er jo riktig. Men da er det også lett å vaske barn. Dersom man får en eksponensiell økning av homofile barn etter at dette taes inn i undervisningen så får jeg grøssninger.

9217236[/snapback]

Barn blir ikke homofile, de er homofile. Hvis dette ender i en økning av homofile, så betyr det bare at flere av de som var homofile uansett tør å stå frem. Ingen er heterofile, leser at Knut og Jens er gift og blir hjernevasket til å elske kuk. Ekke sånn det fungerer.

Lenke til kommentar
"Det finnes i Norge 20.000 barn med homofile foreldre og andelen øker med 5% årlig. Hvor mange barn vil ha homofile foreldre om ti år?"

 

9217071[/snapback]

 

Kanskje ikke så dumt å innføre homofile i matematikken. Da kan man en gang for alle lære seg å regne og faktisk finne ut hvor mange barne det her er snakk om. Tallet på 20000 er ikke begrunnet noe sted. Det er bare et tall som brukes som en etablert sannhet.

Lenke til kommentar
"Det finnes i Norge 20.000 barn med homofile foreldre og andelen øker med 5% årlig. Hvor mange barn vil ha homofile foreldre om ti år?"

 

9217071[/snapback]

 

Kanskje ikke så dumt å innføre homofile i matematikken. Da kan man en gang for alle lære seg å regne og faktisk finne ut hvor mange barne det her er snakk om. Tallet på 20000 er ikke begrunnet noe sted. Det er bare et tall som brukes som en etablert sannhet.

9217307[/snapback]

 

Tallet 20.000 er det for ordens skyld forskningsinstituttet NOVA som har kommet frem til. For de som måtte lure :)

Lenke til kommentar
"Det finnes i Norge 20.000 barn med homofile foreldre og andelen øker med 5% årlig. Hvor mange barn vil ha homofile foreldre om ti år?"

 

9217071[/snapback]

 

Kanskje ikke så dumt å innføre homofile i matematikken. Da kan man en gang for alle lære seg å regne og faktisk finne ut hvor mange barne det her er snakk om. Tallet på 20000 er ikke begrunnet noe sted. Det er bare et tall som brukes som en etablert sannhet.

9217307[/snapback]

 

Tallet 20.000 er det for ordens skyld forskningsinstituttet NOVA som har kommet frem til. For de som måtte lure :)

9217340[/snapback]

 

Jada, jeg vet det er et offisielt tall som brukes, men begrunnelsen for det tallet er ganske tynn. Det er ikke særlig mye forskning omkring dette. Så langt jeg vet er det basert på den ene undersøkelsen for mange år siden som antar at 10 % av befolkningen er homofile og så regner man utfra dette. Hvis NOVA nå har andre tall ville jo det vært fint, men senest for et par uker siden hadde Dagbladet (!) en sak om manglende dekning for tall i depertementet.

 

Jeg kan høres ut som en fordumsfull grinebiter nå, men mener faktisk at i en slik sak bør man bruke tall som faktisk baserer seg på forskning, ikke antagelser.

Endret av gilvam
Lenke til kommentar
Hva med når man tar et helt vanlig "Kari og Knut"-eksempel, og gjør det til "Kari og Berit"? Det endrer absolutt ingenting, akkurat som vi hadde tilfeller av "Kjell og Ali skal starte ungdomsbedrift" i økonomitimen. Det skader ingen, og kanskje det til og med hjelper?

9217230[/snapback]

 

For all del. Ditt eksempel er jo et som funker. Mitt eksempel er noe jeg kan forestille meg at staten faktisk gjør.

Lenke til kommentar

Jada, jeg vet det er et offisielt tall som brukes, men begrunnelsen for det tallet er ganske tynn. Det er ikke utfæørt forskning omkring dette. Så langt jeg vet er det basert på den ene undersøkelsen for mange år siden som antar at 10 % av befolkningen er homofile og så regner man utfra dette. Hvis NOVA nå har andre tall ville jo det vært fint, men senest for et par uker siden hadde Dagbladet (!) en sak om manglende dekning for tall i depertementet.

 

Jeg kan høres ut som en fordumsfull grinebiter nå, men mener faktisk at i en slik sak bør man bruke tall som faktisk baserer seg på forskning, ikke antagelser.

9217364[/snapback]

 

NOVA - (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) driver med forskning og ikke antagelser. Du antar, de har forsket.

 

At forskningen kan være gal eller utdatert (den er vel fra rundt 2000 eller noe slik), kan godt være. Forskere er ikke feilfrie. Men det er nå det forskningseksemplet jeg vet om. Så jeg kan forholde meg til det eller synsing. :)

Lenke til kommentar

Jada, jeg vet det er et offisielt tall som brukes, men begrunnelsen for det tallet er ganske tynn. Det er ikke utfæørt forskning omkring dette. Så langt jeg vet er det basert på den ene undersøkelsen for mange år siden som antar at 10 % av befolkningen er homofile og så regner man utfra dette. Hvis NOVA nå har andre tall ville jo det vært fint, men senest for et par uker siden hadde Dagbladet (!) en sak om manglende dekning for tall i depertementet.

 

Jeg kan høres ut som en fordumsfull grinebiter nå, men mener faktisk at i en slik sak bør man bruke tall som faktisk baserer seg på forskning, ikke antagelser.

9217364[/snapback]

 

NOVA - (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) driver med forskning og ikke antagelser. Du antar, de har forsket.

 

At forskningen kan være gal eller utdatert (den er vel fra rundt 2000 eller noe slik), kan godt være. Forskere er ikke feilfrie. Men det er nå det forskningseksemplet jeg vet om. Så jeg kan forholde meg til det eller synsing. :)

9217399[/snapback]

Tallet er utdatert og blir brukt feil. For det første så er det ikke utført egne undersøkelser i Norge, men det er brukt tallmateriale fra Sverige gjort om til norske forhold. Tallet viser heller ikke antallet barn som lever med homofile foreldre, men antallet barn som har en eller flere foreldre som er homofile. Og da er barn ett meget vidt begrep...

 

@gilvam: Noe av problemet er at man snakker om homofili og heterofili som absolutte begreper.

http://arsethica.wordpress.com/2007/07/16/...ro-kontinuumet/

Lenke til kommentar

Jada, jeg vet det er et offisielt tall som brukes, men begrunnelsen for det tallet er ganske tynn. Det er ikke utfæørt forskning omkring dette. Så langt jeg vet er det basert på den ene undersøkelsen for mange år siden som antar at 10 % av befolkningen er homofile og så regner man utfra dette. Hvis NOVA nå har andre tall ville jo det vært fint, men senest for et par uker siden hadde Dagbladet (!) en sak om manglende dekning for tall i depertementet.

 

Jeg kan høres ut som en fordumsfull grinebiter nå, men mener faktisk at i en slik sak bør man bruke tall som faktisk baserer seg på forskning, ikke antagelser.

9217364[/snapback]

 

NOVA - (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) driver med forskning og ikke antagelser. Du antar, de har forsket.

 

At forskningen kan være gal eller utdatert (den er vel fra rundt 2000 eller noe slik), kan godt være. Forskere er ikke feilfrie. Men det er nå det forskningseksemplet jeg vet om. Så jeg kan forholde meg til det eller synsing. :)

9217399[/snapback]

Tallet er utdatert og blir brukt feil. For det første så er det ikke utført egne undersøkelser i Norge, men det er brukt tallmateriale fra Sverige gjort om til norske forhold. Tallet viser heller ikke antallet barn som lever med homofile foreldre, men antallet barn som har en eller flere foreldre som er homofile. Og da er barn ett meget vidt begrep...

 

@gilvam: Noe av problemet er at man snakker om homofili og heterofili som absolutte begreper.

http://arsethica.wordpress.com/2007/07/16/...ro-kontinuumet/

9217488[/snapback]

 

Takk Olsen. Nyttig utdypning.

Lenke til kommentar
Skolen skal være til for barna og dere læring. Den skal ikke være et holdningsskapende instrument som interesseorganisasjoner og politisk korrekte eliter skal bruke for å indoktrinere, styre, planlegge, kontrollere og regulere hva slags holdninger og oppfatninger barn skal vokse opp med i dette landet.

 

Det er synd at Høyre nå har blitt så sosialistisk at de har begynt på samme måte de andre.

 

I stedet for å lære barn å bli uselvstendige vesener som anser flinkhet som det samme som å stikke fingrene i været for å finne ut hva det til enhver tid er hva det er politisk korrekt riktig å mene, bør barn lære å tenke kritisk. De bør få de intellektuelle normer som gjør dem i stand til å utvikle seg til myndige mennesker. De bør læres opp slik at de får en såpass tillit til sin egen dømmekraft og evne til å analysere argumentasjon at de blir i stand til å skille mellom god og dårlig argumentasjon på en autoritativ måte.

 

I stedet for å lære bare at det forventes av dem at de skal tenke politisk korrekt, burde man lære barna at det forventes av dem at de skal tenke logisk korrekt.

Bra innlegg.

Å få barn til å tenke politisk korrekt og ikke ha noen form for kritikk allerede fra 6-7 års alderen, fører sikkert til et fint samfunn fremover.

Lenke til kommentar

Tallet er utdatert og blir brukt feil. For det første så er det ikke utført egne undersøkelser i Norge, men det er brukt tallmateriale fra Sverige gjort om til norske forhold. Tallet viser heller ikke antallet barn som lever med homofile foreldre, men antallet barn som har en eller flere foreldre som er homofile. Og da er barn ett meget vidt begrep...

 

9217488[/snapback]

 

Poenget er at NOVA er de vi har å forholde oss til hvis vi skal basere oss på forskningsresultater. Vi kan dra forskningen i tvil (forskerresultat er jo ikke synonymt med å være riktig fakta) og vi kan synse om at den er feil, men det blir uanett antagelser kontra dokumentert forskning.

 

Om vi skal forhodle oss til forskning fremfor antagelser, slik som gilvam tidligere påpekte, så er NOVA noe å forholde seg til. Eventuell også annen forskning, om noen kommer opp med noe. Så fremmer man andre tall, så er det enteg grunnet antagelser eller grunnet resultat av annen dokumentert forskning.

 

Når det kommer til mine egne antagelser angående hvor mange barn av homofile som finnes i Norge så har jeg ingen. Det kommer vel av at jeg ikke har særlig interesse/tid til å synse om det. Så da griper jeg fatt i forskningsresultat fremfor å slenge ut et fiktivt tall :)

Lenke til kommentar

Jeg er positiv til forslaget, men jeg tror å presse på at de endrer teksten til det som er politisk korrekt er mot sin visning. Jeg er ikke sikker på om det er så galt nå, men da jeg gikk på grunnskolen husker jeg et skikkelig opptog av den såkalte likestillingen, hvor "Lise jobber og forsørger familien, mens Per er hjemmeværende". Jeg har ikke et problem med dette, men det er provoserende når det lyser agenda bak dette.

 

Undervis om homofili, debatter om det. Oppfordre til at homofile kommer ut av skapet. Ha besøk av homofile personer (som IKKE er femihomsestereotypen) og vis at homofile ikke er en del av homsepatruljen. Det er den stereotypehomsen som jeg tror lager en del mobbing og fnising. haha, han er homo. Da er han femi, liker å gå i dameklær og bruker makeup. Har ikke mine tvil om utrolig mange faktisk tror flertallet av homser kan skilles fra en heterofil person av å se eller høre på personen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...