Gå til innhold

Sony Ericsson P1i tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det en mulighet for å automatisk koble til trådløst nettverk når jeg er hjemme?

 

Og, hvordan konfigurerer jeg en e-post konto på telefonen? Og, denne vil vel gå på GPRS, ettersom jeg har slått av 3g på telefonen, og ikke Wlan?

 

Det som jeg syns er litt tungvint med P1. F.eks N95 søker automatisk etter trådløse nettverk, mens det gjør ikke P1.

jo p1 kobler seg automatisk til wlan når du trenger nett tilgang (mail\internett\div progs).

Prøv å lag wlan profil se om det funker hos deg da.

 

Må man skru av mobilen for å skifte minnekort?

Nei

Lenke til kommentar
Finnes det en mulighet for å automatisk koble til trådløst nettverk når jeg er hjemme?

Nei. Ikke noen type profil- behandling heller, så en for eksempel kunne bruke diverse tilkoblinger avhenging av tid på døgnet, eller noe i den duren. Ta gjerne en tur til wikien <-- og skriv deg på lista, hvis du vil.

Og, hvordan konfigurerer jeg en e-post konto på telefonen? Og, denne vil vel gå på GPRS, ettersom jeg har slått av 3g på telefonen, og ikke Wlan?

Du kan velge "gruppe" individuellt for å sende og for å motta - så du kan jo for eksempel legge til wlan- kontoene i en gruppe, og sette meldingene til å bruke den. Eller legge en wlan konto først i "fortrukket gruppe" (på internett- tilkoblinger), før en gprs konto, og bruke den. Da skal telefonen prøve å koble seg til med wlan- kontoen, før den prøver gprs, og så videre - så lenge du har "aktivert" wlan modulen.

 

Ellers så skal nye wlan kontoer du legger til med veiviseren legges til på toppen av den "foretrukne" gruppa.

Det som jeg syns er litt tungvint med P1. F.eks N95 søker automatisk etter trådløse nettverk, mens det gjør ikke P1.

Nei. Jeg tror de kaller det en et "strømsparingstiltak" på SE. Som det jo forsåvidt er. Generellt så er jo systemet designet sånn at så lite som mulig skal kjøre uten at du spør spesifikt om det. (Som selvsagt passer latskapen til SE helt perfekt).

 

Men det dukker nok ikke opp noe program fra noen andre som kan sjekke for aksess- punkter heller - siden SE gir blaffen, og ikke har dokumentert apiene (hvis de eksisterer) for å bruke wlan- kontrollpanelet (eller funksjonene det bruker).

Må man skru av mobilen for å skifte minnekort?

Nei

I den siste firmware- versjonen dukker ikonene opp der de skal, også, istedenfor å bli samlet opp i "verktøy". ..En bug som har vært der siden begynnelsen p990 og m600. :thumbup:

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips til noen fete programmer til P1 ? :)

 

Mange av de programmene jeg har installert på min telefon, er nevnt her før (f.x. Google Maps, Opera Mini, Fring, Gmail app osv), men her er noen som ikke er nevnt:

 

NRKMobilTTV: Tekst-TV. Fint i utlandet også, lite grafikk, bare tekst betyr lave datakostnader. Skaffes ved å sende NRK TTV til 1986 (ja, 1986 - ikke 1987 som NRK vanligvis bruker).

 

Callfilter: Et lite program som kjører i bakgrunnen og hindrer plagsomme nummer å ringe din telefon. Hentes her.

 

mShell: Hvis du liker å programmere er dette noe for deg. Det er med eksempler på en sms-tjeneste som du kan finpusse sjøl. Du kan altså lage en tjeneste på sin telefon som svarer med et autosvar hvis den mottar spesielle ord, kodeord. Kan gjøre mye morsomt med dette!

 

PuTTY: Samme som Windows-programmet, fjerninnlogging med ssh til fx en Linux-maskin. Supert program. Hentes her.

 

I tillegg har testet Google Documents for mobiltelefoner, kan vise seg nyttig: documents.google.com/m

Lenke til kommentar
Callfilter: Et lite program som kjører i bakgrunnen og hindrer plagsomme nummer å ringe din telefon. Hentes her.

Takker. Jeg prøvde Advanced Call Manager en stund, men ga opp fordi det var så digert og seigt. Den her er jo mye bedre..

 

Fra manualen:

Gives you a very convenient quick access to block and unblock

some phone number on the go. This is convenient in situations

when your BOSS is always on your head and you don’t want to

answer his call at certain moments during the day, it takes a few

clicks and you are done blocking your Boss’s calls.

:!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan laste ned en iSync plugin fra support- sidene til SE.. men jeg har ikke peiling på om det virker.

 

edit: oog nå har coreplayer 1.2.0 kommet ut. Med filtype- tilknytning som funker, og backlight når en spiller av film..

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Du kan laste ned en iSync plugin fra support- sidene til SE.. men jeg har ikke peiling på om det virker.

 

edit: oog nå har coreplayer 1.2.0 kommet ut. Med filtype- tilknytning som funker, og backlight når en spiller av film..

Det som er litt kjipt er at den setter lyset til 100% og setter det ikkje tilbake når den er ferdig =\

Lenke til kommentar

Den er på R9K009, eller R6G04 (..planleggeren) nå. Hvis du har World Generic 1 (CDA slutter på ..../1), så er det visst noe krøll med oppdatereren for tida, men det skal funke med /92.

 

Absolutt verdt bryet. Det ser omtrent ut som det skulle ha gjort når telefonen ble sluppet nå - stabil, bare noen få teite ting som kan fikses (uten at det betyr at det blir gjort, selvsagt), raskere menyer, mindre blinking mellom skjermene, sånne ting. Ellers er Opera en god del mer stabil enn før, og wifi virker bedre.

 

Men streaming av video har en tendens til å ikke virke, og tilkoblingsprioriteringer i java- applets fungerer fremdeles ikke, da men. Auth på proxy er akkurat like håpløst implementert som før (og fungerer ikke med java- applets).. Meldingsprogrammet er ikke for dem som har dårlig tid, og det går stadig ikke an å flytte flere enn en melding av gangen. Kontaktapplikasjonen hakker verre når en "henter" adresser fra meldingsprogrammet. En kan bare lime inn ca. 300 tegn i Opera input- felt. Og Sony Ericsson's kundeservice har like mye fornuftig å gjøre som før.. Velvel..

Lenke til kommentar

Hm. Nipsen. Jeg koblet telefonen til USB og startet Update Service programmet. Kom opp at jeg har nyeste programvare allerede.

Telefon: R9J005

Planlegger: R6F41

 

 

Ksvens1

Jeg vil faktisk anbefale denne telefonen. Eneste er litt trege menyer før en har startet opp programmet. QWERTY tastaturet funker glimrende, godt kamera, god skjerm og generelt veldig bra i mine øyne.

Endret av Bimmelom
Lenke til kommentar
Hm. Nipsen. Jeg koblet telefonen til USB og startet Update Service programmet. Kom opp at jeg har nyeste programvare allerede.

Telefon: R9J005

Planlegger: R6F41

Ha. Seriøst? Da må de ha trukket den siste oppgraderingen.. :!: La meg gjette - en sjef ett eller annet sted fant ut at hardware- aksellereringen på video- streamingen henger telefonen når en laster ned prompe- vitser fra VG, og SE satte umiddelbart himmel og jord i bevegelse for å droppe all videre utvikling på modellen. Men hvem vet - kanskje det kommer en utbedret versjon som /fikser alt annet enn det som var feil/ en gang til, en gang ut på sommeren - etter at et par fem hundre brukere truer med søksmål igjen.

 

Ksvens1

Jeg vil faktisk anbefale denne telefonen. Eneste er litt trege menyer før en har startet opp programmet. QWERTY tastaturet funker glimrende, godt kamera, god skjerm og generelt veldig bra i mine øyne.

Hvis du vil ha en telefon uten knot, med relativt avanserte funksjoner, og kjapp, helt grei UI - ta en av jp-9 telefonene til SE. Alle sammen er veldig bra i forhold til ikke- smarting- telefoner, muligens med unntak av k850. Og på mange områder er de rett og slett bedre, på grunn av batteritid og at de går an å bruke som planleggere og mail- lesere helt greit. Eller for MSN. Eller BT fjernkontroll, eller modem for en bærbar. Ellers kan Motorola sin WM serie være en idé, Q9h for eksempel. Da får en en pakke med kontor- program ferdig installert, og i det minste en sjanse for at feil en finner kan bli rettet opp en gang før en kjøper ny telefon. Om ikke annet ser det også polert ut (før det henger, selvsagt).

 

Kjøper du en p1 - potensialet er virkelig der til at dette kunne vært den absolutt beste telefonen på markedet nå. Og det fins en del gode programmer til den, samt vilje fra en god del utviklere til å lage programmer - men supporten fra SE er ufattelig. Den er ikke bare dårlig, eller fraværende - det er simpelten fantastisk at de slipper unna med det.

 

Så kan en jo gjøre seg visse tanker om hvorfor SE satser på WM i forhold til "Xperia"- serien, og nedprioriterer enhver form for utbedring av UIQ implementasjonen deres, selv når det lanseres flere nye UIQ telefoner snart. Telefoner som også vil mangle diverse sentrale funksjoner, og som er umulig å utbedre for andre enn SE. Isteden har de brukt tid på å lage et nytt skall over OSet som sinker operasjonen av telefonen (og nok en gang er umulig å fjerne).

 

Eller så kan en lure på hvorfor de lar være å gjøre tilgjengelig diverse APIer som trengs for å utbedre telefonen der den har seriøse mangler. For eksempel med tanke på profiler, 3d- grafikk, dokumentasjon av oppførsel av komponenter i UIen, etc. Ikke at det er umulig å fikse, veldig enkelt, noe det har vært siden lanseringen - men hvis en ikke er fornøyd med telefonen slik den er nå, så bør en vite at det er veldig dårlige odds for at det blir gjort noe som helst. Samt at utvikling av skall for nye telefoner er det SE prioriterer isteden for å gjøre UIQ så tilpasningsvennlig som det kunne vært - for både brukere og utviklere.

 

Noe som utvilsomt er et bevisst et ledd i SE's oppkjøringskampanje før lanseringen av G- serien til sommeren, og Xperia etter det. Noe de vil selge som brukstelefoner for et helt spesifikt sett med funksjoner (slik at de ikke kan bli tatt på å strupe ned telefonen etterpå), der OSet i grunnen skal bli brukt til så lite som mulig, etter at SE har brukt noen måneder på å slenge sammen en UI som såvidt kjører på emulatoren.

 

Men ja - tastaturet og batteriet er fint. Og telefonen er stabil og fin, og absolutt på par med resten av smart- telefonene på markedet akkurat nå. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...