Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

800 i året er en sannhet med modifikasjoner tror jeg.

 

Men det er bare å gå inn på el og IT sine sider å kikke.

 

Tror oljeselskapene ligger rundt 300 kr timen.

 

Noe som vil plassere dem i underkant av 600 i året før tillegger.

 

Men selvfølgelig. Ekstraturer, Ekstrauker osv pga vær

, Kursing og slikt vil være med på å dra opp.

 

Men det er ikke mange offshore som har en grunnlønn over 600tusen. Bare så ikke folk tror det er helt vanvittig.

 

Men jeg synes da 600 også er bra for å ha fri 2/3 av året :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
800 i året er en sannhet med modifikasjoner tror jeg.

 

Men det er bare å gå inn på el og IT sine sider å kikke.

 

Tror oljeselskapene ligger rundt 300 kr timen.

 

Noe som vil plassere dem i underkant av 600 i året før tillegger.

 

Men selvfølgelig. Ekstraturer, Ekstrauker osv pga vær

, Kursing og slikt vil være med på å dra opp.

 

Men det er ikke mange offshore som har en grunnlønn over 600tusen. Bare så ikke folk tror det er helt vanvittig.

 

Men jeg synes da 600 også er bra for å ha fri 2/3 av året :)

 

Jaja, fri er no greit nok ;) Men så har en faktisk ikke et liv 1/3 av året heller... Det er ikke alle som kan leve i "isolasjon", miste juler, bursdager, bryllup osv. men ja, det er godt betalt for det.

 

 

Har ikke Statoil kutta 900 stillinger offshore nå.... ? Det var vel derfor de ga ut en bonus på 60.000 for å sukre pillen.

 

60 000 var for at de skulle kunne flytte rundt på folk, mellom riggene :)

Lenke til kommentar
Har ikke Statoil kutta 900 stillinger offshore nå.... ? Det var vel derfor de ga ut en bonus på 60.000 for å sukre pillen.

Feil. 700 har fått tilbod om å ta tidlegpensjon. Dvs at alle som er 58 år eller eldre kan ta pensjon tidlegast 1. april neste år og få utbetalt 70% løn fram til pensjonsalder.

 

Det er venta at ganske mange tar pakken, men ikkje alle.

 

Dei 60 000 er ein kompensasjon som blir tilbudt alle andre, både dei som er under 58 og dei over som ikkje vil ta tidlegpensjonspakken, i StatoilHydro som viser interesse for å bytte installasjon eller avdeling. Som meg. ;)

800 i året er en sannhet med modifikasjoner tror jeg.

Men det er bare å gå inn på el og IT sine sider å kikke.

Tror oljeselskapene ligger rundt 300 kr timen.

Noe som vil plassere dem i underkant av 600 i året før tillegger.

 

Men selvfølgelig. Ekstraturer, Ekstrauker osv pga vær

, Kursing og slikt vil være med på å dra opp.

 

Men det er ikke mange offshore som har en grunnlønn over 600tusen. Bare så ikke folk tror det er helt vanvittig.

Heilt riktig. Grunnløna er ikkje så høg samanlikna med landanlegg, det er på overtid og kurs at ein tener dei ekstra kronene. Ei ekstra veke ute så har du 60 000 brutto i overtid.

 

Det er sjølvsagt ein utfordrande livssituasjon for mange. Eg har jobba ute i 8 mnd. og ser at eg neppe kjem til å jobbe der heile livet. Det er gob løn og mykje fri, men når eg får familie er det viktigare å prioritere andre ting i livet. Det er sjølvsagt mange som klarer det heilt fint, noko eg og sikkert kunne gjort, men eg trur ikkje eg er villig til å prioritere sånn. Vil likevel halde meg innan industrien, gjerne SH.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Jaja, fri er no greit nok ;) Men så har en faktisk ikke et liv 1/3 av året heller... Det er ikke alle som kan leve i "isolasjon", miste juler, bursdager, bryllup osv. men ja, det er godt betalt for det.

 

Man har faktisk kontakt med verden der ute!! At man ikke kan gå på kafe hver dag er en annen ting. Man går som regel ikke glipp av så mye som du skal frem til.

 

M

Lenke til kommentar

Loennen varierer fra selskap til selskap men kan si det slik at startloennen i selskapet jeg jobber for er 396 000,- kr inkl feriepenger i aaret. Man stiger saa en viss sum hvert aar til man har naadd toppen, noe som skjer etter ni aar innad i bedriften.

 

Naar det kommer til hvor mye man faar for en uke overtid er det noe som kommer annpaa hvor mye du har i timen. Det er basert paa ett system der du faar 65% overtids tillegg de tolv timene du jobber paa dagen, for saa aa faa normal timeloenn mens du har fri de resterende tolv timer.

 

Det skal naa sies at jeg har jobbet offshore i over ett aar og har aldri blitt holdt igjen av vaeret, saa det skjer ikke ofte.

Lenke til kommentar

Hmm ser ut som folk har peiling her... Lurer på om det er noen sikkerhets jobber ut på rigger.. skal se om eg kan ta sikkerhetsansvarlig kurset som sekuritas har sånn at eg får ansvar for sikkerheten på div. plasser.

Er det mulig å få jobb på rigg da viss eg tar offshore sikkerhetskurset?

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sett noko Securitas eller liknande på min plattform, korleis det er på andre veit eg ikkje, men det er nok minimalt. Er sikkert anna personell som er opplært til å takle sånne situasjonar.

 

Olja tar ikkje slutt på mange tiår, så det er ein sikker arbeidsplass i mange år fram over.

Lenke til kommentar
Jobbe på en Oljerigg når olja tar slutt?? ikke bra.

 

feil.

 

Norge kommer til å pumpe olje til både du og jeg er pensjonerte.

 

 

Når det kommer til sikkerhetsansvarlige personer offshore så blir vel det eneste en "safty" stilling. Det går forsåvidt ikke ut på noe alla det securitas gjør fordi det rett og slett ikke trengs.

Lenke til kommentar
Jobbe på en Oljerigg når olja tar slutt?? ikke bra.

 

feil.

 

Norge kommer til å pumpe olje til både du og jeg er pensjonerte.

 

 

Når det kommer til sikkerhetsansvarlige personer offshore så blir vel det eneste en "safty" stilling. Det går forsåvidt ikke ut på noe alla det securitas gjør fordi det rett og slett ikke trengs.

 

Umm ok.. men du sier "safty" stilling, må du ha noe utdannelse eller noe sånt? og viss du veit ka eg trenger hadde eg vært glad om du forklarte om det også :D

 

Domo Arigato ^^

Lenke til kommentar

Ta i betraktning. Tatt fra ett inlegg på artikkelsiden.

 

u er helt sikkert en kjempedame, men måten du fremstiller oss Nordsjøarbeidere på mener jeg er meget kritikkverdig.

 

Enten er du blitt feilinformert, eller så ønsker du å "skade" alle oss som reiser vekk i fra familie og venner i minimum 1/3 av året.

 

Å jobbe 2-4 rotasjon tilsvarer minimum 2920 timer offshore i året. Det jeg får for dette (med ALLE faste tillegg, amt feriepenger) er 441 780 kroner iht. StatoilHydros tariff. Dette utgjør en timelønn (pr time jeg er på arbeidsplassen) på ca 151 kroner timen. Da er ingen av dagene/timene jeg bruker til å reise Stavanger-Kristiansund tur/retur ni ganger i året medregnet. Er dette så veldig bra som du skal ha det til???

 

Synes din reportasje er meget spissformulert, og missvisende.

 

Når Du og andre prater om lønn så er det sjelden eller aldri snakk om tillegg og overtid pga. ødelagt fritid, problemer med sosiale relasjoner, risikotillegg og liknende. I mitt tilfelle (som en 23 år gammel Nordsjøarbeider med tre års fast arbeid for StatoilHydro) så får jeg en grunnlønn på 268 331kroner eks. feriepenger. delt på 2920 timer - grunnlønn på 91kroner pr time på arbeidsstedet. Dette er jo under LOs minstekrav:)

 

Jeg mener ikke å være ufin, eller usaklig. Jeg mener allikevel at min vinklig (som går litt motsatt vei av din) er like saklig som din, og forventer at du blåser opp en STOR overskrift i din neste artikkel. I denne overskriften foreslår jeg at du skriver noe som dette:

 

- Grunnlønn på 91kr pr time - Oljearbeiderne kjøres knallhardt for luselønn.

 

- Oljearbeidere under LOs mistekrav - Polakker har bedre timebetalt.

 

- 10 år mindre levetid med helkontinuerlig skift.

 

- Oljearbeidernes kompetanse blir ikke verdsatt.

 

 

Neida jeg forventer ikke at du nevner noen av disse tingene med ett ord, for det ville jo vært å villede vanlige folk, og det driver jo ikke du med. Gjør du det?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sååå mye spekulasjoner. Og så mye svada angående offshore lønninger å se her på tråden.

 

 

Det finnes 2 typer Offshore Arbeidere.

 

De som er ansatt Offshore, og de som ikke er ansatt offshore.

 

De som er ansatt offshore er stort sett folk i Oljeselskapene(statoilHydro,Shell,BP osv) og Drilling Selskapene (Seadrill,Odfjell osv) Unntak finnes selvfølgelig.

 

De som jobber offshore men er ansatt på land er vanligvis de som jobber i KontraktørFirmaer. Altså de firmaene som Olje og Drillingselskapene leier inn for større jobber de ikke har kapasitet til å gjøre selv. Folk i firmaer som feks Aibel, Aker Kværner(De har også offshore avd),Fabricom,Kaefer osv.

 

Folk i disse firmaene går gjerne på Onshore avtaler+offshore tillegg.

 

 

 

Stikk en tur innom safe sine sider. Mange av de som er ansatt offshore følger de tariffene.

 

Feks : http://www.safe.no/arkiv.cfm

 

Noen tariffer der.

 

 

Eller gå inn på de respektive avdelingers tariffer for å finne lønnen til feks elektrikere som ikke er ansatt offshore, men jobber offshore.

 

Altså El og IT sine sider.

 

http://www.elogit.no/index.gan?id=7904&subid=0 (Venstre margen for kategorier)

 

Eller Jern og Metall sine sider for sveisere osv.

 

 

Men i Hovedsak, uten at jeg har sjekket med de nyeste tariffer så kan jeg ta en circa oppsummering.

Oppsummeringen antyder circa flat lønn. Uten tillegger som fagtillegg osv som kommer i tillegg. :

 

Kontraktører :

 

Sveisere,stillasarbeidere,Rørleggere,platearbeidere,snekkere osv. Ligger fra rundt omkring 190-230 i flat lønn offshore.

 

Elektro & Automasjon ligger rundt 240.

 

Normale årslønner på de fleste ligger rundt 400.Inkludert feriepenger.

Uten ekstraturere,helligdager osv.

 

Og veldig mange går da en 2/3 og 2/4 Turnus. Veksler mellom 2uker på og 3 av og 2 uker på og 4 av altså.

 

 

 

Selskaper.

 

Drilling og Oljeselskaper er stort sett ganske likt så vidt jeg vet.

Ikke de veldig store forskjellene.

 

Kjenner ikke stort til andre disipliner.

 

Men innen elektro og automasjon så ligger timelønnen fra rundt 280.

 

En normal årsinntekt inkl feriepenger ligger rundt 470.

For en fast 2/4 Turnus.

 

Selvfølgelig også uten div tillegger for ekstraturer osv.

 

Har man en Høyere stilling, evt lang ansennitet så stiger gjerne lønnen.

 

 

 

Dersom folk er så inmari nysjerrige så anbefaler jeg å lese tariffene.

 

Og finne de nøyaktige tallene.

 

Heller enn å spekulere hele tiden.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
Drilling og Oljeselskaper er stort sett ganske likt så vidt jeg vet.

Ikke de veldig store forskjellene.

 

Kjenner ikke stort til andre disipliner.

 

Men innen elektro og automasjon så ligger timelønnen fra rundt 280.

 

En normal årsinntekt inkl feriepenger ligger rundt 470.

For en fast 2/4 Turnus.

 

Selvfølgelig også uten div tillegger for ekstraturer osv.

470 000 i grunnlønn utan ansenitet? Det er nesten 100 000 høgare enn min erfaring. Timeløn på 280 er og 80 kroner for mykje.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg snakket nettopp med en rigg elektriker som hadde begynt i maersk.

Han sa han hadde 470 i grunnlønn. Inkludert feriepenger.

 

Og meg bekjent så finnes det ikke et eneste olje eller drillingselskap hvor begynnerlønnen ligger på ned mot 200 kroner blank.

 

Det ville jo være dårligere betalt enn hva en innleid sveiser hhos en kontraktør ville tjene...

 

Så jeg tror tenker på en nyansatt hos en Kontraktør. Og ikke en som er ansatt offshore:)

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...