Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Elektronikk og data er det lite av i statoilhydro hvertfall.

 

Automasjon og elektro tar de inn lærlinger hvert år.

 

Vet ikke antallet for 2010 da vel og merke, men rundt en 6-8 elektrikere og kanskje 15 automatikere har vært standarden i mange år.

 

Men du skal være klar over at snittet for å få lærlingeplass i SH er tett oppunder 5 (avhengig av søkerskaren selvsagt) pluss at kjønnskvotering og kvoteringer av nordlendinger tar opp en hel del plasser i statoilhydro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elektronikk og data er det lite av i statoilhydro hvertfall.

 

Noen som vet om det er sånn alle steder?

 

Automasjon og elektro tar de inn lærlinger hvert år.

 

Når man går elektro/elenergi, hva må man utdanne seg til for å jobbe på plattform? Regner med at det ikke er vanlig elektriker?

Lenke til kommentar

Data og elektronikk kan du bare glemme.

 

Vil du ha jobb offshore, så er Brønnteknikk ett soleklart førstevalg. Der fikk alle elevene læreplass, og bedriftene var enda ikke mettet.

Automasjon og Kjemi&prosess er det langt mindre læreplasser, men fortsatt mulig.

Elektro er nesten bare å utelukke.

 

Og angående vekterjobber. Det nærmeste du komme offshore er heliporten ...

Endret av El Matador
Lenke til kommentar
Data og elektronikk kan du bare glemme.

 

Vil du ha jobb offshore, så er Brønnteknikk ett soleklart førstevalg. Der fikk alle elevene læreplass, og bedriftene var enda ikke mettet.

Automasjon og Kjemi&prosess er det langt mindre læreplasser, men fortsatt mulig.

Elektro er nesten bare å utelukke.

 

Og angående vekterjobber. Det nærmeste du komme offshore er heliporten ...

Pisspreik! Det er mange stillinger hvor dataingeniører er foretrukket å ha på riggen! Jeg er utdannet data ing. og jeg har fått flere tilbud fra riggselskaper hvor arbeidet hadde vært i felten.

Elektro, automasjon er det masse stillinger til! Vet du hva du driver med, er det jobb på dagen.

Lenke til kommentar
Pisspreik! Det er mange stillinger hvor dataingeniører er foretrukket å ha på riggen! Jeg er utdannet data ing. og jeg har fått flere tilbud fra riggselskaper hvor arbeidet hadde vært i felten.

Elektro, automasjon er det masse stillinger til! Vet du hva du driver med, er det jobb på dagen.

 

Jeg er veldig interessert i hva alle disse stillingene heter ? Greit nok at man kan få jobb i ett eller annet service selskap med en data.ing utdannelse, men jeg vet om svært få data.ing som går fast. Når det kommer til at det er jobb på dagen så tror jeg også du overdriver litt. Følger du med i avisen så ser du at det er skrale tider og det er mye permisjon ute å går.

Lenke til kommentar
Pisspreik! Det er mange stillinger hvor dataingeniører er foretrukket å ha på riggen! Jeg er utdannet data ing. og jeg har fått flere tilbud fra riggselskaper hvor arbeidet hadde vært i felten.

Elektro, automasjon er det masse stillinger til! Vet du hva du driver med, er det jobb på dagen.

 

Jeg er veldig interessert i hva alle disse stillingene heter ? Greit nok at man kan få jobb i ett eller annet service selskap med en data.ing utdannelse, men jeg vet om svært få data.ing som går fast. Når det kommer til at det er jobb på dagen så tror jeg også du overdriver litt. Følger du med i avisen så ser du at det er skrale tider og det er mye permisjon ute å går.

En kommer ikke vekk fra det faktum at det er ALTFOR mange inkompetente lykkejegere i nordsjøen. Personer som egentlig ikke kan stort, men har klart å karre seg ut på en rigg. Når man først er kommet ut, og klarer rutinejobbene, vel da har man jo "sikret" seg da. Stagnering kaller jeg det. Flinke folk får ikke sparken, selv i krisetider

Lenke til kommentar

Eg vet bare koss ståa er i StatoilHydro. Og der er det vel knapt en eneste Ingeniørstilling igjen ute på platformene. Alt er flyttet inn på land, bortsett fra avdelingslederne som ofte er ingeniører/sivilingeniører.

 

Det er hvertfall mye mindre ingeniørjobber offshore nå enn før. Det er det ingen som kan si noe på.

Lenke til kommentar
En kommer ikke vekk fra det faktum at det er ALTFOR mange inkompetente lykkejegere i nordsjøen. Personer som egentlig ikke kan stort, men har klart å karre seg ut på en rigg. Når man først er kommet ut, og klarer rutinejobbene, vel da har man jo "sikret" seg da. Stagnering kaller jeg det. Flinke folk får ikke sparken, selv i krisetider

 

Jeg tror ikke du vet helt hva du snakker om... Beklager å si det. Man finner ikke flere inkompetante mennesker i nordsjøen enn f.eks på land.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som vet når statoilhydro sender ut innkallelse til jobbintervju som automatiker lærling?

Ro ned :p Får du innkallelse så får du inkallelse. Hva er karaktersnittet ditt da?

 

 

Jeg har 5,3 i studiefagene(automasjon,elenergi,mekanisk), og har ellers hatt dette snittet alle 3 åra jeg har gått på elektro.

Lenke til kommentar

Hvor bor du?

 

Kan si det hun som var ansvarlig for lærlingeinntakene sa til oss:

 

Hvis vi skal ha 20 lærlinger tar vi de 40 øverste søknadene (snittet) minus en god del på kvotering (kjønn, sted osv).

 

Deretter kaller vi disse inn til intervju, og da er de sidestilte. Snittet teller altså ikke noe særlig mer.

 

Så enkelt var det da. Men hvordan de gjør det nå vet eg ikke. Dette var forøvrig lærlingene som skulle offshore. Tror Mongstad og Kårstø har egne inntak.

Lenke til kommentar
Hvor bor du?

 

Kan si det hun som var ansvarlig for lærlingeinntakene sa til oss:

 

Hvis vi skal ha 20 lærlinger tar vi de 40 øverste søknadene (snittet) minus en god del på kvotering (kjønn, sted osv).

 

Deretter kaller vi disse inn til intervju, og da er de sidestilte. Snittet teller altså ikke noe særlig mer.

 

Så enkelt var det da. Men hvordan de gjør det nå vet eg ikke. Dette var forøvrig lærlingene som skulle offshore. Tror Mongstad og Kårstø har egne inntak.

 

Jeg bur i Møre Og Romsdal, kunne gjerne tenkt meg en lærlingplass på en sokkel. Jeg trur de som kommer fra rundt stavanger eller kristiansund har mest sjanse på lærlingplass, sjøl om jeg er villig til å forflytte på meg.

Lenke til kommentar
Noen som vet når statoilhydro sender ut innkallelse til jobbintervju som automatiker lærling?

Ro ned :p Får du innkallelse så får du inkallelse. Hva er karaktersnittet ditt da?

 

 

Jeg har 5,3 i studiefagene(automasjon,elenergi,mekanisk), og har ellers hatt dette snittet alle 3 åra jeg har gått på elektro.

Enn i fellesfagene da? Du trenger jo ikke å flytte hvis du får jobb offshore :p

Lenke til kommentar
Noen som vet når statoilhydro sender ut innkallelse til jobbintervju som automatiker lærling?

Ro ned :p Får du innkallelse så får du inkallelse. Hva er karaktersnittet ditt da?

 

 

Jeg har 5,3 i studiefagene(automasjon,elenergi,mekanisk), og har ellers hatt dette snittet alle 3 åra jeg har gått på elektro.

Enn i fellesfagene da? Du trenger jo ikke å flytte hvis du får jobb offshore :p

Jeg har ikke fellesfag når jeg går vg3 automatisering, og ja jeg er klar over at jeg ikke trenger å flytte når man jobber offshore, då tenkte jeg mer på landanlegg...

Lenke til kommentar
Du må nå ha kroppsøving 3 året.

 

 

Seriøst?????

 

Det var det eneste "almennfaget" eg savnet i tredje klasse automasjon!

 

By the way: Tror StatoilHydro ser på totalsnittet. Kan ikke se hvorfor de ikke skulle gjøre det.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...