Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tips til firmaer hvor jeg bør søke, helst noe innen vedlikeholdet på plattform eller tilsvarende daglig drift og reparasjoner, takknemlig for tips, send gjerne på pm..

 

Jeg har offshore sikkerhetskurs, teknisk fagskole maskinteknikk, fagbrev automasjonsmekaniker, fagbrev industrimekaniker og 12 års erfaring innen teknisk vedlikehold og konstruksjon. Har sendt avgårde noen søknader her og der, men er litt usikker på hvilke firma som passer best.

Lenke til kommentar

Det finnes mange typer jobb offshore.I mange firmaer.

 

 

Felles for offshore er at folkene som jobber på en plattform stort sett er Fagarbeidere innen sitt felt.

 

Enten det er Elektro, Automasjon, Prosess, maskinist(særlig flytere) Renhold

 

Unntak finnes selvfølgelig, men svært få.

Offshorebransjen er en bransje som kan velge og vrake blant kvalifiserte folk.

og de gjør de til gangs.

De er ikke fremmed for å bruke et halvt år på intervjuer om de skal ha noen få mann.

 

Ingeniører er det svært få av offshore.

De få som er jobber i forbindelse med prosjekter som feks brann og gass ombygginger.

Hovedvekten av ingeniører offshore er prosjektingeniører og feltingeniører fra kontraktører som Aibel, fabricom, ABB ol.

Og de er stort sett de eneste ingeniørene som er ute offshore over lengre tid.

Oljeselskap ansatte ingeniører er stort sett kun ute en gang av og til.

 

Jenter er det få av offshore.

Såer du jente med et fagbrev eller to.

Så har du bedre muligheter enn guttene for å lykkes med drømmejobben i oljeselskapene.

for jenter er kjønnskvotering tingen ;)

 

 

Det er mange firma/selskap som driver arbeid offshore.

Men de er gjerne delt inn i 3 Hovedgrupper :

 

NR1.-

Oljeselskapene og de som jobber der.

Firmaer som Phillips, BP,Statoil,Gaz de France, Shell med flere

 

Det er oljeselskapene som eier plattformene.

Det er de som leier inn alle andre for å gjøre arbeid på deres plattformer.

Og har man først kommet seg inn i oljeselskapene.

Så er man så trygg som man kan bli når det gjelder offshore arbeid.

 

oljeselskapene sine folk er alltid til stede.

Enten det er gode eller dårlige tider. Perioder med høy eller lav aktivitet vil det alltid være.

Men de oljeselskap ansatte er stort sett beskyttet.

Det må være driftspersonell ombord. Eller så må riggen stenges ned.

 

Og det er også SVÆRT vanskelig å få jobb i oljeselskapene.

Selv om du har et par fagbrev og relevant erfaring, så er det likevel ikke lett.

Er snakk om tusenvis av søkere til en eneste stilling her.

Har du ikke relevant praksis, iallefall ett fagbrev, samt gode referanser. Så kan du glemme oljeselskapene.

Du bør prøve hos en av kontraktørene.

 

Oljeselskapene har bra avtaler mhht lønn, pensjon, overtidsordninger, kursing osv.

Faste rotasjoner. 2 uker på 4 uke fri.

Er ofte finere jobber innen elektro, automasjon, mekanikk osv innen vanlig drift av plattformen.

Større vedlikehold og drilling setter oljeselskapene ut til mindre firmaer. (Kontraktører)

I det hele tatt veldig ordnede forhold.

 

Størst mulighet for jobb som driftspersonell. Altså innen Elektro, automasjon, prosess

Noen oljeselskaper har egne dekks arbeidere(Flaggmann, kranmann ol)

Og egen catering.

 

 

NR2.- Drillingselskapene.

 

Firmaer som Seadrill, Odfjell,Maersk, OceanRig, Transocean med flere.

Dette er firmaer som har egne borerigger. og som altså reiser rundt å leter etter olje på oppdrag av oljeselskapene.

Eller de har personell ombord på plattformene til oljeselskapene.

Og bruker plattformens utstyr.

 

 

Størst sjangs for å få jobb innen drilling.Rougneck,roustabout ol

Er der det trengs mest folk.

Dernest som flaggman/dekksarbeidere. (de som tar imot helikoptere, driver med kranløft ol)

Finnes også Elektro/atuomasjon, catering stillinger.

 

 

 

NR3.- Kontraktørene.

 

Firmaer som Aibel, Otera, Linjebygg, Fabricom osv. hundrevis

 

De som har folk som går på større vedlikehold. Stilassbyggere, elektro, mekanisk(Rørlegging, sveising osv) osv.

Dette er den størst gruppen folk offshore.

 

De fleste kontraktør arbeidere er kun ansatt generelt i firmaet.

Du er altså ikke ansatt offshore.

Og det blir dermed opp til firmaet hva slags tariffer de vil følge.

 

På rigger med mye oppgraderinger (Typisk ekofiskområdet) Så består denne gruppen av omtrent 80% av folkene offshore. (Ikke faktatall, men du skjønner tegninga, mesteparten :)

 

Er også i denne gruppen det er lettest å få jobb om du har lite eller ingen tidligere offshore erfaring.

 

Jobbmuligheter :

Er stort sett alltid mangel på spesiellt Ingeniører.

Men husk at de færreste av ingeniører som jobber innen offshore bransjen jobber offshore.

Tør påstå iallefall 95% av ingeniører innen offshore industri jobber på land...

 

Fagfolk innen Elektro og Automasjon og svarte disipliner som sveis, rørlegging, stillas osv hos firmaer som Feks Aibel, linjebygg, stillasgruppen mfl.

 

 

 

Generelt :

 

De aller fleste begynner på bunnen for Nummer 3(kontraktørene) i en eller annen stilling.

Får seg erfaring og kontakter. Og jobber seg inn i en stilling i Drilling Selskapene Eller oljeselskapene.

 

Men de færreste greier det.

Det er noen av norges mest attraktive jobber.

Og søkere i tusenvis til stillingene.

Selskapene kan velge og vrake.

 

For å øke dine muligheter til en jobb som fagarbeider innen drilling/oljeselskapene.

Så bør du ha flest mulig relevante fagbrev. Eks elektriker/automatiker.

Evt relevant fagbrev + høyere utdanning som teknisk fagskole eller ing.

 

 

Lite tips til for folk som søker jobb.

 

Gå inn på Finn(Også andre)

 

http://www.finn.no/finn/job

 

Klikk på Alle stillinger

 

Klikk på avansert søk

 

Klikk på Olje/Gass Off-/Onshore/Maritim lenken

 

Velg alle offshorerelaterte(De fleste)

 

Klikk søk.

 

Da får du en god pekepinn på hvilke firma som driver offshore, og som trenge folk

 

 

 

LØNN:

Mange er veldig opptatt av lønningene.

Og det er mange myter om lønningene i olja. '

Alle vet jo at de som jobber i olja ligger på millionen og oppover....

 

NOT!

 

Dette er en pekepinn.

Ikke nøyaktig beregnet eller noen ting.

Bare en antydning til hva folk virkelig tjener. Noen tjener mer, andre mindre.

Kun en pekepinn.

Men det er tall basert på hva jeg vet folk jeg har jobbet med i de forskjellige disipliner og selskap tjener.

Og tallene er basert på vanlige fagarbeidere innen de forskjellige selskapene.

 

Folk med høyere stillinger har selfølgelig bedre lønn.

 

Kontraktører:

Personell innen sorte disipliner som sveising ol.

Og personell som bygger stillas, maler, isolerer ol har dårligst betalt.

Elektro og automasjon har best betalt.

 

Noen jobber mye og får ekstra turer, masse overtid el og tjener mer.

Andre får ingenting og tjener mindre.

 

Men snittet for alle innen kontraktør selskapene tør jeg påstå vil ligge rundt 400k inkl feriepenger.

Men som sagt. Malere skal jobbe mye for å tjene det.

Mens El/aut tjener bedre å trenger å jobbe mindre for å tjene det.

 

 

 

Oljeselskaper og Drillingselskaper :

De fleste har en grunnlønn på rundt 500k inkl feriepenger og sokkel kompensasjon.

 

Noen får ingen kursing ol og havner på det.

Andre har mye kursing, ekstraturer ol og tjener mer.

 

 

Håper dette hjelper litt, for nå har jeg skrivekrampe...^^

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Noen som har noen råd til "Gode argument" for å jobbe offshore, annet enn turnus og lønn såklart.. Tror dette er noe arbeidsgiver spør om på intervju, og han får vel ikke et positivt inntrykk om du sier du er ute etter mye penger og mye fri :p Sånn jeg ser det er det veldig fint å kunne bo i bygda fortsatt, men likevel komme meg vekk og jobbe, dyrke hobbier og muligens at opplæringen og utstyret er på et noe høyere nivå offshore enn på land..?

Lenke til kommentar

Enkelt!

 

Du er ute etter å jobbe i et utfordrende miljø hvor man har sjangs til å utvikle seg selv.

Som er i stadig teknisk utvikling. (En oljerigg er blandt de mest teknisk avanserte byggverk i verden.)

Man trenger olje mer enn noen sinne, og derfor anser du også en oljejobb som en en trygg jobb.

Ikke minst så liker du fokusen på Helse Miljø Og sikkerhet. Som de fokuserer sterkt på offshore. Du vil ha en god og trygg jobb. På land er det litt mer Vill Vest tendenser.

 

Med dette sier du blandt annet at :

Jeg er glad i utfordringer, og har tenkt å klatre på karriere stigen.

Jeg vil ha en stabil arbeidsplass(Og da håper arbeidsgiver at du ikke stikker så snart du finner noe bedre, men selvfølgelig gjør du det ;)

Jeg er HMS(Helse Miljø Sikkerhet) fokusert og vil være en trygg arbeider som jobber sikkert

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann folkens, mye bra lesing her for oss som lurer ja. :)

 

Har selv lyst til å bli elektriker på plattform, mye av grunnenene som han karen postet rett oppom meg her!

 

Jeg vet jo selv at det er ikke bare bare å komme seg på plattform som elektriker, det er jo noe ca alle elektrikere drømmer om, vertfall i de bedriftene jeg har vært utplassert i.

 

Jeg har Gk elektro, Vk1 elektro og går nå Vk2 Skipselektriker :) Når jeg kommer meg ut på båt håper jeg på å komme på en 1 mnd på, 1 mnd av ordning, slik jeg kan ta vk1 og vk2 automasjon som privatist i lærlingtiden. :)

 

Og etter fagbrev da kanskje prøve å komme meg på plattform!

 

Hørest dette fornuftig ut om man vil ut på plattform? Var det jeg synest hørest ut som det beste jeg kunne klare!

Endret av genetex
Lenke til kommentar

Dersom du er utdannet elektriker så skulle mulighetene for å komme ut på en rigg allerede være gode.

 

Men ikke i et rigg eller oljeselskap. De er veldig selektive.

 

Men sjangsene skulle være gode i firma som Aibel, Fabricom og andre.

Er også mange mindre firmaer som trenger folk.

Bare søk etter offshore+ elektriker i goggle. Så finner du mye.

 

Spesielt gode er sjangsene for jobb om du bor i rogalands eller Bergensområdet.

 

Da mye av offshore aktiviteten er basert der.

Lenke til kommentar

Eg er elektriker i nordsjøen, var lærling i Statoil og fekk jobb i etterkant. Har vore ute tre turar og synest det er noko alle som har sjansen bør prøve. Det er ikkje så lett å kome seg ut, spørs litt kva jobb du er ute etter, men så langt stortrivst eg. Lønna og fritida er jo det alle pratar om, men det er så mykje meir enn det. Eg kan kun prate med erfaring frå StatoilHydro og litt for kontraktører.

 

Det var nevnt ein del her oppe, store mogelegheiter for kursing og fagleg utvikling. I SH får du 160% betalt på fritida i tillegg til at alt av kurs, mat, opphald og reise blir dekka.

 

Når det gjeld arbeidsoppgåvene er det det eg er mest nøgd med. Sjølvsagt varierer det frå firma til firma og plattform til plattform, men eg jobbar veldig sjølvstendig. Kan gå ei heil veke og jobbe for meg sjølv om eg ynskjer det, eller gå i lag med andre på jobbar. Planlegging, utføring og oppfølging, du er med heile vegen. I staden for å få arbeidsoppgåvene frå ein formann. Du får satt dine kunnskaper på prøve med feilsøking, sjå på teikningar, måle, prøve og feile. Eit kjempeopplegg med andre ord. Det set sjølvsagt ein del krav til folk, det er ikkje alle som har like lett for å ta kontroll over sin arbeidssituasjon. Enkelte synest og det er fint å ha minst mogeleg planlegging.

 

Eg har ikkje noko inntrykk av at kjente innad i firmaet hjelper deg på vei, det som tel er å ha gode karakterar og referansar. Mange blir luka ut på karakterane, kjem du forbi den delen er referansen og intervjuet viktig.

 

Kvar du bur skal i utgangspunktet ikkje bety noko som helst sidan du reiser til og frå arbeidsplassen ein gang i løpet av to veker. Reiseutgifter blir sjølvsagt dekka.

 

Er det ikkje noko for deg kan du alltids slutte, men eg vil oppfordre alle som er interessert til i det minste å søke på stillingar.

 

Å ha bakgrunn innanfor industrien, gjerne olje og gass er sjølvsagt ein fordel. Det er ganske stor forskjell på å jobbe i eit elektrofirma på land og som elektrikar på plattform.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt i en tidligere post. Plattformens Driftspersonell har de fineste jobbene ja :)

 

Men du har sannelig vært heldig som fikk jobb etter læretid.

 

Jeg har jobbet med folk i forskjellige aldersgrupper, som har vært tidligere læregutter i forskjellige oljeselskap.

 

 

Og de har alle samme historien.

Av alle lærlingene innen elektro og automasjon. Så er det kun et par som fikk jobb.

 

Og i i alle fall i noen av tilfellene så hadde de som ble ansatt slektninger innen firmaet.

Noe som sikkert ikke har skadet saken... Ikke vet jeg

 

Men jeg vet i alle fall at det å ha en kontakt innat i firmaet. Helst en litt høyere i systemet.

 

Som kan anbefale deg. Det hjelper MYE.

 

Vet om flere som har fått jobb på den måten.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Som emnetittelen lyder: Hvordan er det med jobb per i dag på oljeplatformene? Er det vanskelig å få jobb? Hvordan er det med utdanning? Noen som selv jobber der og har noe viktig å meddele?

Virker ikke som det er så lett å få jobb offshore. Sjekk spørreundersøkelsen på www.iolja.com.

Svært sjelden at det blir lyst ut stillinger offshore uten krav til fagbrev, teknisk fagskole eller ingeniørutdannelse.

Lenke til kommentar

Er vanskelig å få jobb i Drilling og Oljeselskapene uten relevant erfaring og gjerne utdannelse.

 

Men vil påstå å få jobb i et av kontraktørfirmaene som blir leid inn til vedlikehold e rlett.

 

Firmaer som Aibel skriker etter folk innen Elektro/Automasjon, Rørlegging.

 

Stillasfirmaer og stålfirmaer søker også ofte etter folk.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg lurer på hva en elektriker gjør på plattform? Om 1.5 år (fra etter sommeren) har jeg fagbrev som "skips elektriker". Dette gjelder da også som vanlig elektriker, så det er da elektriker jeg vil være på plattform.

 

Hva slags arbeidsoppgaver vil en elektriker ha? Vet jo at automatikere er mye brukt på plattform, men er der mindre elektrikere? Eller er det omtrent 50/50?

Lenke til kommentar

Det varierer litt, instrument/automasjon (ofte litt blanda dei to fagene) er totalt sett større enn elektro ut frå mine erfaringar. I automasjonsfagene har du kanskje brann & gass, instrument, automasjon.

 

Arbeidsoppgåvene vil og variere frå installasjon til installasjon, men eg vil tru følgande dekker det meste: Vedlikehold, feilsøking, reparasjon og assistanse.

 

Vedlikehold - Motorer, koplingsbokser, stikkontakter, lysarmaturer.

Feilsøking/reparasjon - Motorstyring, jordfeil, kortslutning, defekte komponenter, studere teikningar.

Assistanse - Kople ut og inn elektrisk utstyr (motorer, elektriske ventiler ol.), resette alarmer, overvåke utstyr, kontrollere tilstand.

 

Korleis arbeidsoppgåvene er fordelt internt i faget vil og variere, men det er ikkje unormalt at ein person er såkalla "bemyndiget" og er den personen driftsoperatørene skal ta kontakt med ved problemer med prosessen eller liknande. Denne personen kan ofte gå på den slags oppdrag ein heil tur, mens resten av laget fordeler arbeidsoppgåver som vedlikehold, reparasjon og feilsøking.

 

Det er ein veldig variert og spanande jobb, du kjem borti veldig mykje forskjellig utstyr, opparbeider deg rutinar på feilsøking, blir god til å lese teikningar og feilsøke etter desse. Kjem du på ein eldre installasjon vil du og i mange tilfeller måtte prøve deg fram sidan det ikkje alltid er tilfredsstillande dokumentasjon tilgjengeleg. Det er ein veldig nyttig måte å bli kjend med utstyret på og utvikle din faglege horisont.

 

Elektro har og høgspent som det er ein del arbeid på. Det er gjerne ein eller fleire elektrikarar ombord som har høgspentpapirene og står ansvarleg for arbeid på det utstyret og jobben utføres i lag med resten.

 

Til slutt må eg få presisere at dette er ut frå mine erfaringar som ansatt til eit operatørselskap. Kontraktører som Aibel og Aker har ikkje denne type arbeid. Dei kan ha enkelte veldikehaldsoppgåver som å skifte lysrøyr, men er stort sett ute i forbindelse med prosjekter når det gjeld elektro. Det kan være ombygging, nyinstallasjon eller demontering.

Lenke til kommentar

Vel.

 

Jeg kan i alle fall svare på hva Kontraktørene gjør,

 

Varierer mye fra installasjon til installasjon og fra operatørselskap til operatørselskap.

 

Men hovedsaklig går det i Større Installasjonsoppdrag.

 

Som store oppgraderinger av alarmanlegg,prosessanlegg osv.

 

Vanligvis ikke mange som går på det som kalles PM, Altså lysrør osv.

 

Og etter en installasjon så er man ofte med på å bistå oljeselskapet under test og overleveringsfasen av anlegget.

 

Det er den minste delen av jobben, og ikke alle får være med på det.

 

Stort sett er det de fineste jobbene i Oljeselskapene.

 

Men er også vanskligst å komme seg inn der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...